Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Du är väldigt duktig på att lägga upp bilder. kul.
Hästen står bra på vissa bilder.
Syns också att han är klart framhjulsdriven, jätteviktigt då att bakkärran jobbar och bär upp vikt.
Vänster fram är den svaga länken så om veterinärena inte hittar fel på höger bak skulle jag ta hjälp av en kiropraktor, och sen få hjälp av en duktig instruktör som kan få honom att jobba liksidigt.
Få igång motorn , kan vara lättare sagt än gjort men enda vägen till framgång. :angel:

Varken veterinär eller kiropraktor hittar något fel på bakkärran. Har haft ut kiropraktor H*kan Lundell nu när han blev halt och han sa att det såg bra ut alltihopa, han trode hältan kom från hoven.
Veterinären som var ute sa oxå att det är näst intill omöjligt att rida till en sån här typ av häst så det var dra vi skulle göra. Så vi ska dra och köra mycket men även rida.

När jag ridit för instruktör ganska nyligen så säger hon när hon sitter på honom och står på marken att han är fin och inte spänd eller stel och väldresserad, det ända hon ser är att han drar upp vänster bak aningens fortare i galoppen. Han har en galla på v.bak som inte finns på h.bak. Kanske det kan ha nått samband. Har även för mej att det var just v.bak som han var mest motvillig till att släppa när hovslagaren kände igenom honom.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Att hästen ställer under sig har inte med kroppsbyggnad att göra, utan är ett tydligt symptom på smärta- det är något som han avlastar. Det som syns på hovbilderna är att trakterna är väldigt höga, och med den ömhet du beskriver så tippar jag att det finns stora mängder hörnstödsmaterial i sulan. Många av problemen du beskriver lär försvinna om hovarna verkas korrekt.

/Migo
Som ofta ser dessa symptom på illa skodda/verkade kallblod.

Så han har alltid haft ont då med andra ord, iaf ända sen jag fick hem honom? För han står väl ungefär lika på alla bilderna, bara färg och muskelmassa samt hull som är förändringarna?

Hovarna ska verkas korrekt säger du, det säger nuvarande hovis oxå som verkat dom så här, som gjorde om efter förra hovisen som enligt honom gjort fel. Jag vet inte hur jag ska göra då jag själv inte är någon hovexpert utan bara kan lyssna på vad andra med kunskap har att säga. Vore kul att samla alla hovisar så dom kunde få prata med varann då alla har nått negativt att säga om varandras arbeten verkar det som.

Jag vill bara att hästen ska fungera:cry:

Veterinären jag hade ut är mycket för höga trakter vad jag har hört, varför vet jag inte, men det var vad min nuvarande hovslagare sa. Nu klagade inte veterinären på hovslgarens jobb utan tyckte det såg bra ut, även kiropraktorn sa att det var helt rätt skoning för denna häst och sa att jag skulle hälsa det till min hovslagare. Har för mej att vi fick börja bygga upp trakten när han tog över jobbet på Fabians hovar för ett år sen och då var han ju verkligen halt och JÄTTE öm. Nu är han bättre men har blivit sämre än när han var som bäst.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Är detta som Bello skriver något du oxå ser eller håller du inte med?
ser att han är bakåtbruten i hasleden, säkert därför som han hänger fram.
Har ni provat att sko honom med äggsko eller liknande för att få skenan i lodplan?


Tycker du både bak och fram är felverkade?
Vad ger höga trakter för inverkan på hoven vs låga?
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

ser att han är bakåtbruten i hasleden, säkert därför som han hänger fram.
Har ni provat att sko honom med äggsko eller liknande för att få skenan i lodplan?

Varför vill man få skenan i lodplan? Vad får man ut av det och vad kommer bli skillnaden?
Du får jätte gärna ta en bild och rita på hur du menar att det ska se ut.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Att man vill ha skenan lodrät beror på att det är då som hoven belastas korrekt. En häst som ställer under sig och avlastar som din gör på bilderna, både bak och fram, belastar sina hovar väldigt obalanserat. Det är ett tecken på att något i hästens kropp inte är som det ska, en häst som inte har ont nånstans står med raka skenben när den ställer upp sig eller vilar.
Att hästen stått under sig länge betyder, som du säger, att den antagligen haft mer eller mindre problem hela tiden, inte "att den är född sån". Om så var fallet skulle det inte gå att ändra genom tex. verkning, vilket det gör (tar 1-2 intervaller). Här är min häst när hon var 12, felverkad och "byggd sån" enligt säljaren:
länk

Numera, med korrekt verkning, ställer hon upp sig så här:

länk

En höjd trakt ger ett icke markparallellt hovben, vilket i sig får en hel del konsekvenser belastningsmässigt. Så fort hovbenet inte är markparallellt försvinner balansen mellan sträck- och böjsenorna i ståapparaten. Hästen tvingas använda muskelstyrka för att kunna stå, även när den sover. Detta ger i sin tur en hel del problem med spänningar genom hela kroppen.
Det påverkar hur hoven växer och kan mycket väl leda till "sulömhet", plattfothet, smärta i strålbensområdet mm.
Idén om att kallblod ska ha högre trakt än andra hästar saknar vetenskaplig bas. Deras hovben har likadana vinklar som alla andra hästars...

Att alla hovslagare säger att det är viktigt med korrekt verkning, men verkar olika, ÄR ett problem. Det är du som hästägare som måste läsa på tillräckligt för att kunna avgöra om de argument hovvårdaren använder, låter rimliga. Fråga VARFÖR hovbenet inte ska vara markparallellt på din häst. Fråga varför framhovarna inte är symmetriska, osv osv.
En kunnig yrkesman kan ge dig bakgrunden och förklaringarna, inte bara tomma fraser.
Det är svårt att hitta litteratur om hovar, väldigt få av de som finns utgivna är faktagranskade öht, så mitt tips är att läsa MÅNGA olika böcker, från flera olika inriktningar och bilda dig en uppfattning.


Och ang att det inte går att "rida till" "en sån häst" så vill jag protestera å det bestämdaste! Jag rider själv dressyr på en tung bruksnordis(märr) och det går mycket väl att rida dem till bärighet. *videolänk*

/Migo
 
Senast ändrad:
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Är detta som Bello skriver något du oxå ser eller håller du inte med?
ser att han är bakåtbruten i hasleden, säkert därför som han hänger fram.
Har ni provat att sko honom med äggsko eller liknande för att få skenan i lodplan?


Tycker du både bak och fram är felverkade?
Vad ger höga trakter för inverkan på hoven vs låga?

Jag håller med såtillvida att ja, hästen avlastar trakterna bak, likväl som fram. Däremot håller jag inte med om att han ställer under sig fram pga. att han ställer under sig bak, eller att en äggsko skulle hjälpa hästen på något vis. Vad som behövs är en korrekt verkning.

Och ja, han ser ut att vara ganska illa verkad runt om, även om det (som oftast) märks mest på framhovarna. Ang. hög- låg trakt se mitt svar ovan.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Han menade nog inte att det inte gick att få den att bära sej i ridningen utan det var nog snarare så att om man vill muskla upp så var det dra som gav bäst resultat.

Jag ska skriva ut den här tråden på papper sen och låta min hovis få läsa så får vi se vad han svarar på alla frågor.

Men en liten fråga bara, är du tjej eller kille? Du skor inte några hästar ca 2 mil söder om sthlm city? och kanske har eventuella planer på att flytta hit?
Frågar för att det är en i stallet som använder sej av en hovis som inte bor här än men som åker hit pga att skaffa sej kunder tills denne har flyttat hit.
Tänkte på att du skrivit att du finns både i örebro o sthlm.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Det jag ser av dina länkar så ser ju den senare uppställningen mycket mer bekväm ut.
Var din häst öm eller hade andra problem med den förra verkningen?
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Hon var inte bekväm på hårt underlag så som asfalt eller packade grusvägar. Hade problem att sätta muskler på överlinjen och var stel och dan i hals, bogar och större delen av baken.

Hur pass ömma och allmänpåverkade de blir varierar otroligt mycket mellan individer. Höga hörnstöd som en bara känner av på asfalt kan vara väldigt smärtsamt hela tiden för en annan. Likaså är det väldigt stor skillnad på hur de visar smärta. Att hästen är svårmotiverad, ointresserad, trött osv kan mycket väl vara subtila smärtsignaler. Har mött flera hästar som (av vet., ägare och annat hästfolk) bedömts som fullt friska men lite sura, som blir riktiga bustroll med glimt i ögat när de får annan verkning.

Bytesdjur är noga med att inte visa om det gör ont, så man måste ta även de mindre uppenbara tecknen på allvar.

/migo
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Hon var inte bekväm på hårt underlag så som asfalt eller packade grusvägar. Hade problem att sätta muskler på överlinjen och var stel och dan i hals, bogar och större delen av baken.

Hur pass ömma och allmänpåverkade de blir varierar otroligt mycket mellan individer. Höga hörnstöd som en bara känner av på asfalt kan vara väldigt smärtsamt hela tiden för en annan. Likaså är det väldigt stor skillnad på hur de visar smärta. Att hästen är svårmotiverad, ointresserad, trött osv kan mycket väl vara subtila smärtsignaler. Har mött flera hästar som (av vet., ägare och annat hästfolk) bedömts som fullt friska men lite sura, som blir riktiga bustroll med glimt i ögat när de får annan verkning.

Bytesdjur är noga med att inte visa om det gör ont, så man måste ta även de mindre uppenbara tecknen på allvar.

/migo

Jag har faktist uppmärksammat att Fabbe har varit lite mer "lugn"/trött när han står uppbunden, jag bad även om blodprov hos veterinären på kliniken men allt var ok även där, så Fabbe fick medicin mot förkylning för säkerthets skull typ. Men jag tycker inte han ser piggare ut än innan. Jag motionerar ju inte honom just nu så han kanske bara är uttråkad oxå, vad vet jag.

Ibland vill jag bara ge bort honom så jag slipper alla bekymmer, men så kan man ju inte göra mot den man älskar, man måste ju försöka ställa saker o ting till rätta och jag vill ju inget hellre än att han ska må bra.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Här är min häst när hon var 12, felverkad och "byggd sån" enligt säljaren:
länk

Numera, med korrekt verkning, ställer hon upp sig så här:

länk

Och ang att det inte går att "rida till" "en sån häst" så vill jag protestera å det bestämdaste! Jag rider själv dressyr på en tung bruksnordis(märr) och det går mycket väl att rida dem till bärighet. *videolänk*

/Migo


Ställer upp och ställer upp. Det är väl inget svårt att ta en stillbild, ställa upp den så som man vill att den ska ställa upp sig på bilden och sedan ta kortet.

Ska det bli mer trovärdigt så ska man nog ställa upp hästen på exakt samma sätt på båda bilderna.

Nåväl,,jag sket i att lägga vikt vid själva benställningarna, däremot la jag stor vikt vid hur den förändrat sig exteriört.

På den översta bilden hade den ett runt fint kors med väl balanserad ländrygg, rak överlinje och väl sluttande bogparti.

På den andra bilden ser korset plötsligt "kantigt ut" med sluttande ländrygg och svankande överlinje, bogpartiet är minst sagt övermusklat och fallande.

Som sagt det är dumt att kommentera bilderna när du även la in en video oxå.
Kallar du den ridningen för bärande och att hästen visar lydighet och balance samt även med svung i steget med gott påskjut och spetsade öron med glad blick?? Ja om det är en känguru du rider på så är jag benägen att hålla med dig..


Förstår du inte själv hur illa det ser ut??? Att du sitter och rider utan hjälm.

Nu har jag lärt mig ngt nytt,, inte nog med att barfotatalibanerna har sin egen syn på hovvård,, dom har tydligen även en egen syn på ridningen oxå.

Kan det bottna i att ridningen blir så "skuttig" beroende på hovvården??

Jag har säkert fel men mig imponerade det inte på, däremot så va det väldigt kunskapsgivande och ytterligare en erfarenhet att lägga på minnet.

Kort sagt,, det gav mig ytterligare förståelse.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Jag ska skriva ut den här tråden på papper sen och låta min hovis få läsa så får vi se vad han svarar på alla frågor.


Han kommer bli klart imponerad. Det är alltid kul att plötsligt på ett forum få ta del av sina utförda arbeten utan att ha haft en tjans om själv få delge sin historik till det resultat som visas upp och endast ägarens kommentarer.

Jag har en fråga: har du gjort några förändringar på denna individ sedan års skiftet?? Jag vill höra alla ev. förändringar hur små och obetydliga du själv ens anser att dom är.

En sak till som alla hitills verkar ha missat: Vad har din häst för foderstad och hur är värdena på grovfodret. Med foderstat menar jag precis allt den får och hur det är fördelat i kg,dl,gram.

Svara nu inte bara att det hör väl inte hit för det är ngt där som knasar.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Hosmammaohovbilder074.jpg

Du undrade vad "bonna raspning" är..

Ett naturligt vägghorn växer från kronranden i symetrisk linje ända ner till marknivån. Klicka på bilden så ser du att vägghornet är tvärt avraspat i 90 graders vinkel i tå, tåsidodel och på främst v.f. även i sidodelen.

Det är en äkta bonna raspning och så gör man för att skon ska passa till hoven om man riktar hoven efter skon i stället för som jag och mina kollegor fått lära oss,, rikta skon efter hovens symetri.

Du får ursäkta med det ser för :devil: ut och påminner om en millitärskoning från tidigt 50 tal.

Här skulle jag vilja ha en förklaring från din hovslagare om orsak och anledning för det måste finnas en logisk förklaring mitt i allt det ologiska.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Det där var väl lite pinsamt.....jag tyckte inte att det såg vidare bra ut....
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Han kommer bli klart imponerad. Det är alltid kul att plötsligt på ett forum få ta del av sina utförda arbeten utan att ha haft en tjans om själv få delge sin historik till det resultat som visas upp och endast ägarens kommentarer.

Jag har en fråga: har du gjort några förändringar på denna individ sedan års skiftet?? Jag vill höra alla ev. förändringar hur små och obetydliga du själv ens anser att dom är.

En sak till som alla hitills verkar ha missat: Vad har din häst för foderstad och hur är värdena på grovfodret. Med foderstat menar jag precis allt den får och hur det är fördelat i kg,dl,gram.

Svara nu inte bara att det hör väl inte hit för det är ngt där som knasar.

Är du lite på hugget?

Jag menar absolut inget illa med denna tråd riktat mot min hovslagare för jag gillar honom och det jobb han har gjort med Fabian för det har skett en klar förbättring, nu har det ju dock gått neråt istället för uppåt men det måste ju gå att åtgärda så det är därför jag skapat denna tråd, inte för att klanka ner på hans jobb för felet kanske inte ligger i hur han skor utan något annat som jag och andra som kollat på honom missat.
Visar jag detta för honom så får jag möjlighet att få svar på dom frågor som ställs från er och det ligger säkert en förklaring bakom hans jobb.

Jag ska sätta mej ner och tänka lite på jobbet i natt ang förändringarna för just nu på rak arm kan jag inte komma på nått förutom att han inte fått silikonet insprutat på någon gång. Jag förstår att du menar allt i hans liv men jag ska sätta mej och tänka och får återkomma.

Varför tror du att jag inte skulle svara på foderfrågan, det är självklart att det spelar in vad för foder som hästen får.
Jag kan ärligt säga att jag inte har räknat någon super noggrann foderstat pga att vi får nytt hö med nya värden stup i kvarten medans ett fåtal i stallet lagt ner den energin, jag har tänkt många ggr att jag oxå ska vara med på analysen och betala för en uträknad foderstat varje höbyte men sen började folk sluta engagera sej lite och någon beslutade sej för att skaffa eget foder pga hennes hästs kännsliga mage så det rann lite ut i sanden.
Så i dagens läge har jag inga värden på höet men han äter mest gräs nu, ska kolla resten av fodret och dess värden imorgon, men han får inga mängder kraftfoder, mest bara som sympatimat i krubban för att dom andra får. Betfor för att han ska få i sej sina tillskott, glucovett, firmfoot och lite mineraler samt tokosel en dag/vecka. Tror det rör sej om 0,75 kg korn och 0,25 kg torr betfor.
Så jag återkommer ang det oxå.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

ska det vara o,25 kg torr betfor som du sedan blötlägger,,, inte 0,25 dl??

Du skriver hö,, pratar vi om hö eller hösilage eller ännu värre ensilage??

Jag e inte ett dugg taggad,, men skulle själv bli skitförbannad om en av mina hästägare på ett forum la ut bilder på mina arbeten utan att jag själv fick förklara min historik till resultatet..

Jag har dock haft bilder på mina utförda arbeten på forum men då i samspråk med mina hästägare där även min historik i fallbeskrivningen har framkommit och då tycker jag det är helt ok.

Det är en enorm skillnad om man gör som Migo då hon kan ta ansvaret för både historiken, verkningen och resultatet med rörliga bilder och allt.

Jag tycker i alla fall inte skoningen ser bra ut,, hälsa din hovis det och be honom återkomma med orsaken till det..

Varför jag ställde frågan om foder va för att hovarna avspeglar en obalans i foderstaten. För höga proteinvärden leder till att hovarna tappar sin elasticitet,hållbarhet och börjar uppvisa nästan svampaktigt vägghorn helt utan hållfastighet,, precis så som din hästs hovar uppvisar..

Ja ja ni andra jag vet att inget proteinvärde i världen kan vara för högt i ett grovfoder för hästen omvandlar överskottet till energi..

I min värld är det rent "bull shit", en hov ljuger aldrig och kroppens obalans avspeglar sig alltid i hästens hovar.

Jag skummade ngn stans att det verkar vara "hipp hopp" med grovfodrets värden,, vad beror det på???

Har inte stallägaren råd att köpa in större partier med samma värden eller byter stallägaren ständigt foderleverantör??

Känns som jag käkat taggtråd men försök se poängen,, jag blir lätt frustrerad när jag ser hästar som mår dåligt och engagerade hästägare som är utelämnade till ngn annans "kunskap" i hästvård.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

ska det vara o,25 kg torr betfor som du sedan blötlägger,,, inte 0,25 dl??

Du skriver hö,, pratar vi om hö eller hösilage eller ännu värre ensilage??

Jag e inte ett dugg taggad,, men skulle själv bli skitförbannad om en av mina hästägare på ett forum la ut bilder på mina arbeten utan att jag själv fick förklara min historik till resultatet..

Jag har dock haft bilder på mina utförda arbeten på forum men då i samspråk med mina hästägare där även min historik i fallbeskrivningen har framkommit och då tycker jag det är helt ok.

Det är en enorm skillnad om man gör som Migo då hon kan ta ansvaret för både historiken, verkningen och resultatet med rörliga bilder och allt.

Jag tycker i alla fall inte skoningen ser bra ut,, hälsa din hovis det och be honom återkomma med orsaken till det..

Varför jag ställde frågan om foder va för att hovarna avspeglar en obalans i foderstaten. För höga proteinvärden leder till att hovarna tappar sin elasticitet,hållbarhet och börjar uppvisa nästan svampaktigt vägghorn helt utan hållfastighet,, precis så som din hästs hovar uppvisar..

Ja ja ni andra jag vet att inget proteinvärde i världen kan vara för högt i ett grovfoder för hästen omvandlar överskottet till energi..

I min värld är det rent "bull shit", en hov ljuger aldrig och kroppens obalans avspeglar sig alltid i hästens hovar.

Jag skummade ngn stans att det verkar vara "hipp hopp" med grovfodrets värden,, vad beror det på???

Har inte stallägaren råd att köpa in större partier med samma värden eller byter stallägaren ständigt foderleverantör??

Känns som jag käkat taggtråd men försök se poängen,, jag blir lätt frustrerad när jag ser hästar som mår dåligt och engagerade hästägare som är utelämnade till ngn annans "kunskap" i hästvård.

Det har jag inte ens tänkt på på det sättet då grundtanken inte var att klanka ner på hovis jobb som sagt.
Ang betforn så har jag för mej att det var 0.25 eller 0.2 kg betfor(har så dålig koll nu när jag inte fixar maten själv varje dag som förr) det är iaf inte mycket då han skulle kunna skippa betforn helt egentligen men han får den bara för att blanda i tillskotten.

Ang höet så är det torrt hö och inget annat. Dom köper in och fyller hela skullen men det går åt fort då det ändå är 32 hästar som äter av det varje dag, och jo det är alltid samma leverantör men det blir lite olika skördar emellanåt. Jag vet att dom nämnt att det varit höga halter av protein i höet emellanåt.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Idén om att kallblod ska ha högre trakt än andra hästar saknar vetenskaplig bas. Deras hovben har likadana vinklar som alla andra hästars...

Att alla hovslagare säger att det är viktigt med korrekt verkning, men verkar olika, ÄR ett problem.

/Migo


Det här gullet har vi diskuterat tidigare och att det fortfarande inte har kommit till din vetskap är för mig en gåta.

Hästar är individer och raser är olika beroende på deras naturliga exteriör.

Tror du på fullaste allvar att hovbrosket är identiskt på ett fullblod med ett kallblod som ett ex.

Du generalliserar vilket visar på ren okunskap, dom som har kunskap har oxå förståelse för att varje individ ska verkas korrekt, men olika!!!

Ta bara ett snabbt ex,, den "spanska rasen" eller den sk "quater hästen" vi kan även ta med den berömda äkta (vilda) raggsockan innan den ens blivit behandlad första gången av männsklig inverkan. Tjae,, varför inte även en äkta "kallis" innan ngn kladdat på hovarna.

Hur många av dessa individer inom varje ras har inte förstört långt i förväg genom generallisering i hovvården??? Hur många står du själv till svars för??

Sitt inte här och se dig blind på hovbenet utan försök se till hela hovens anatomi och funktion eller va åtmiståndet ödmjuk nog att analysera dina egna resultat.

Att stöpa alla i samma skål är som stt själv själpa bägaren.

Visst,, du har talets gåva men inte talangen. Alla kan göra fel och det är mänskligt,, lär man sig inte av sina fel och analyserar felet,, ja då tycker i alla fall jag att man är omänsklig.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Att man vill ha skenan lodrät beror på att det är då som hoven belastas korrekt. En häst som ställer under sig och avlastar som din gör på bilderna, både bak och fram, belastar sina hovar väldigt obalanserat. Det är ett tecken på att något i hästens kropp inte är som det ska, en häst som inte har ont nånstans står med raka skenben när den ställer upp sig eller vilar.
Att hästen stått under sig länge betyder, som du säger, att den antagligen haft mer eller mindre problem hela tiden, inte "att den är född sån". Om så var fallet skulle det inte gå att ändra genom tex. verkning, vilket det gör (tar 1-2 intervaller). Här är min häst när hon var 12, felverkad och "byggd sån" enligt säljaren:
länk

Numera, med korrekt verkning, ställer hon upp sig så här:

länk

En höjd trakt ger ett icke markparallellt hovben, vilket i sig får en hel del konsekvenser belastningsmässigt. Så fort hovbenet inte är markparallellt försvinner balansen mellan sträck- och böjsenorna i ståapparaten. Hästen tvingas använda muskelstyrka för att kunna stå, även när den sover. Detta ger i sin tur en hel del problem med spänningar genom hela kroppen.
Det påverkar hur hoven växer och kan mycket väl leda till "sulömhet", plattfothet, smärta i strålbensområdet mm.
Idén om att kallblod ska ha högre trakt än andra hästar saknar vetenskaplig bas. Deras hovben har likadana vinklar som alla andra hästars...

Att alla hovslagare säger att det är viktigt med korrekt verkning, men verkar olika, ÄR ett problem. Det är du som hästägare som måste läsa på tillräckligt för att kunna avgöra om de argument hovvårdaren använder, låter rimliga. Fråga VARFÖR hovbenet inte ska vara markparallellt på din häst. Fråga varför framhovarna inte är symmetriska, osv osv.
En kunnig yrkesman kan ge dig bakgrunden och förklaringarna, inte bara tomma fraser.
Det är svårt att hitta litteratur om hovar, väldigt få av de som finns utgivna är faktagranskade öht, så mitt tips är att läsa MÅNGA olika böcker, från flera olika inriktningar och bilda dig en uppfattning.


Och ang att det inte går att "rida till" "en sån häst" så vill jag protestera å det bestämdaste! Jag rider själv dressyr på en tung bruksnordis(märr) och det går mycket väl att rida dem till bärighet. *videolänk*

/Migo

Det roliga är att i början kan man allt och i slutet inser man hur lite man egentligen visste i början, och där tar ödmjukheten vid.
Tänk om allt på en häst kunde lösas med verkning då skulle vi kunna slå ut hela veterinärkåren!
Endast de ovetande kan du lura med din ridning och kunnande.:D
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Och för att ytterligare visa vad Coari menar så visar jag en bild (inzoomad ifrån
ett vanligt kort, så det är lite suddigt), på typiska spanska bakhovar. Den här
hästen har markant bakåtbrutna tåaxlar på båda bak. M a o, han är för låg i
takterna. Det skulle man inte kunna tro, eller hur? Men nu har jag röntgat hovarna så det är inget snack om saken. Skulle du vilja gå med klackarna under tårna? Det blir ju summan av kardemumman så att säga.

Bandobakhovaraugusti2009004.jpg


Och här är en annan bild;

Bando6juni2009209.jpg


Vet att det inte syns så bra men man kan absolut se att trakterna inte är
onormalt låga i alla fall. Så det är som Coari säger, du kanske kan få gå på
en kurs hos honom :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 027
Senast: Zandrah
·
Hästvård Alltså om man som jag har en häst med kotledsinflamation på ett framben och han är sprutad med tuppkam och cortison och går nu på...
Svar
5
· Visningar
1 510
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 597
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp