Alla som har gått kurser...

lady_vip

Trådstartare
Vad tyckte ni var roliga övningar som gav er något? Dvs, i valpkurser, unghundskurser, allmänlydnad osv.

Är dags för valpkurs för mig i sommar igen och nu när jag har haft några känns det som man kör mycket samma grejer, vill ha nåt nytt att testa på dem!

//E
 
Sv: Alla som har gått kurser...

Allt som syftar till bra allmänlydnad tyckte jag var bra, dvs sånt som jag och min hund
behöver för att få en trevlig fungerande vardag.
Ex, sitt, ligg, stanna, vänta, hit, varsågod osv.
Det jag kände att jag hade behövt veta mer om när jag hade första hunden
var viltträning!
Som så många andra hade jag 100% inkallning-så länge det inte fanns
nåt som störde... Kom det en kanin var det kört...den skulle vallas!

*lite OT*

Finns det kurser för oss (specifikt) med omplaceringar??
Det skulle jag vilja ha! Man kan ju få en del oväntade problem när man
tar över en hund, oavsett skälen för omplacering.

I alla fall jag kan ju ibland känna att jag skulle vilja träffa fler med
omplaceringshundar, för att utbyta lite erfarenheter.
 
Sv: Alla som har gått kurser...

en sak som jag tyckte var bra när jag gick valpkurs var när vi tränade godisförbud, dvs att hunden inte skulle ta lockande saker som vi gick förbi. Det var många i kursen jag gick som hade problem med att hundarna åt saker ute på promenaden så det var nyttigt för dem. Lyftas upp på bord var en annan sak jag tycker är bra att få träna på oavsett hundens storlek, har varit nyttigt när man ska till veterinären och sådär.
 
Sv: Alla som har gått kurser...

*kl*

Gå fint i koppel!:)
Alltså, kunna gå lugnt utan att dra i kopplet, utan att man behöver tjata/ gå fot/köpa en gå-fint-sele/hota med hundstallet...:D
Känner många som anser det vara det största problemet de har.
Hur kul är det att promenera med en hund som flåsar som Darth Vader i andra änden av kopplet?
 
Sv: Alla som har gått kurser...

för de som kommit en bit är gruppkommendering en supernyttig övning! både när man ska göra allt samtdigt och då ett ekipage tar täten.

en annan sak som man kan börja med nästan direkt är att alla ska få plats "i hissen" (mkt begränsad yta) och att de ska behålla kontakten med sin förare.

förbudsövningar och dylikt ska man vänta med tills slutet på kursen, när de byggt upp ett fungerande samarbete.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla som har gått kurser...

Vi fick träna mycket på att kunna passera varandra med bibehållen kontakt med hundarna. Att man möts, stannar och pratar ett tag utan att hundarna för den sakens skull ska försöka hälsa på varandra.
Sen tyckte jag även att det var nyttigt att träna på att starta och avbryta lek.
 
Sv: Alla som har gått kurser...

Aningsfull skrev:
Vi fick träna mycket på att kunna passera varandra med bibehållen kontakt med hundarna. Att man möts, stannar och pratar ett tag utan att hundarna för den sakens skull ska försöka hälsa på varandra.

Detta tycker jag är en enormt bra övning. För det är sådant som är bra för alla hundar att kunna! Att kunna få hunden att bibehålla kontakt med mig trots störningsmoment som är VÄLDIGT spännande.

En annan sak som jag tycker är enormt bra är att hundarna skall lära sig (går väl lite in i förra övningen:angel: ) att när husse/matte slappnar av då sitter jag också lugnt och slappnar av och står inte och sliter i kopplet och studsar runt hela tiden eller gnäller/skäller.Enormt enerverande med hundar som håller på på det sättet så det är en bra sak att öva på. Sedan skall den även kunna göra samma sak utan koppel. (men det är ju en lite mer avancerad kurs kanske!;) )
 
Sv: Alla som har gått kurser...

Den kurs som jag går nu tycker jag är jättebra upplagd. Vi tränar mycket med olika störningar, sitt/ligg kvar, gå med bibehållen kontakt vid möten, inkallning med störning, passivitet o.s.v.
 
Sv: Alla som har gått kurser...

Jag minns en vardagslydnadskurs när instruktören tog med oss ut i skogen och körde kursen där en kväll. Samma moment, men på ny plats, störningsträning helt enkelt. Det piggade upp det hela betydligt! På samma kurs lade vi en kväll på byn också, upp och nerför trappor, genom dörrar som öppnas automatiskt, balans på muren runt torget osv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
684
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
915
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp