Alla som vill rida....hur gör ni?

Tussinussen

Trådstartare
Det är så att vi äger världens gulligaste, sötaste o snällaste barnponny, den sort som "alla kan rida", värsta buset han någonsin gör är försöker äta gräs hela tiden men det finns det grästyglar till. :grin: Och jag får SÅ MÅNGA frågor från folk i min omgivning om dom får låna honom till ditten och datten, ja ni vet. Samt småtjejer som har följt med nån kusin eller nåt till stallet och träffar ponnyn som kanske är sadlad för att min dotter just har ridit och står där med FRÅGA MIG OM JAG VILL RIDA skrivet över hela fejset.

Han har 2 st medryttare som ser till att han går 3 dagar i veckan plus det som mina barn gör plus att jag tar honom med mig på promenad ibland, vi springer lite och hoppar lite stockar i skogen osv och har skoj. Jag har tyckt att det går bra att andra rider om typ medisarna vill att en kompis ska vara med och rida när dom är med, då fär det hända på medisarnas tid s a s, men alla andra får nej. Jag har det som princip, annars hamnar jag i en situation där vissa inte förstår varför vissa andra får rida och inte dom, eller alternativt att han blir "den som ägaren lånar ut bara man frågar".

Men jag känner att folk tycker jag är sniken och dum, sista som frågade via SMS så skickade jag ett trevligt och välförklarat nej tillbaks så fick jag inte ens ett förstående OK :-) som svar. Jag kände mig extra obekväm pga att hon är kompis till en som har lånat ut sin häst till mig efter att jag tog bort min egen, typ jag som fått låna en häst lånar minsann inte ut min ponny....

Han (ponnyn) är 22 år och f d ridskoleponny och jag tycker liksom att han har gjort sina år med tusen olika barn som rider honom, samt att jag vill ha koll på vad han gör. Så jag känner att jag får väl ta det där då, med att folk tycker jag är ovänlig och dum som inte låter deras barn rida, för ponnyns skull, för att min plikt är gentemot honom.

Är det någon som har en ponny som känner igen sig i den här situationen? Hur gör ni och vad tycker ni?
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

Har ingen ponny men tycker helt klart att du gör rätt som säger nej. För ponnyns skull, inte skoj att behöva ha en massa folk flängandes på hans rygg i tid och otid.
Som du sa som gamal ridskoleponny behöver han få ta det lite lugnt och ha roligt med ett visst antal ryttare och njuta av att vara pensionär.
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

Tycker du gör helt rätt! Tycker också att du har fått till ett bra system på till vilka du lånar ut. Dvs att medryttarnas kompisar får rida på medryttarens dag, men ingen annan. Rättvist system tycker jag, sålänge inte medryttarna "utnyttjar" detta o har "kompisar" med sig jämt..
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

Tycker inte att du ska ta åt dig om folk anser att du skulle vara sniken. Det är din ponny, och det är ditt barn som rider den, sedan har ni två medryttare som rider också därmed punkt. Om det händer något och ponnyn skadar sig, vem kommer då stå för kostnaden??? Nej, du gör rätt som är rädd om ponnyn. det är inte någon leksak som man kan låna av varandra!!!

Jag har en tjej som rider mitt varmblod tillsammans med dottern då och då. Henne har jag själv frågat om hon kan göra detta åt mig. Hon har alltså inte frågat. Jag blir vansinnig på folk som tar för givet att de ska få rida på mina hästar (framför allt mammor som tycker att det är självklart att deras barn ska få göra det).
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

Du gör helt rätt! Det finns ridskolor för dom som inte själva vill ha ansvaret för en egen häst, och att du har en snäll ponny ska ju inte du behöva låna ut den gratis till halva stan.

Folk lånar ju oftast inte ut sina hundar till barn vars föräldrar inte vill skaffa en egen så varför skulle man göra det med en gammal häst.
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

Det är din ponny och du bestämmer. Jag har en ponnyryttare till minstingen av mina ponnier sen har jag två tidigare ponnyryttare som kommer ibland. Dessa har helt klart företräde!

Anar att telefonen kommer gå varm här då mina ponny tidigare deltog i ponnyridningen vid ridskolan men den aktiviteten har de slutat med.
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

Du gör rätt tycker jag det är ju din ponny.
När jag är ute och går med min shettis ibland så kommer de fram små barn som vill rida och ibland har de vuxna med sig. Säger oftast nej för jag vill inte att massa som jag inte känner rida på min ponny .
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

Tycker att du gör rätt! Det blir lätt många som vill låna hästar om man har en snäll häst eller ponny, men om inte annat så om de skulle göra detsamma på en ridskola så skulle de få betala för det.

Men det är du som bestämmer om din ponny och hur många som ska vara ryttare åt honom. Din åsikt är i detta fall lag, gilla eller stick.
Ungefär så..:idea:

En häst är ju ingen maskin, och jag tycker nog att även om det rör sig om barn så kan de, om de vill rida, först visa övrigt intresse och ta hand om hästen o lära känna den först, innan ridning kommer på tal. Men hur många säger, får jag borsta och mocka åt din häst??:confused:

Stå på dig, håller helt o fullt med dig!:bow:
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

DU GÖR HELT RÄTT!

Om en bekant till dig har en väldigt fin och lättkörd bil betyder det ju inte att han/hon är sniken om "alla" inte får låna den titt som tätt och "nöjesköra"! Köp en egen! ;)

Vi har en liknande ponny och har varit väldigt bestämda på den punkten. Vi har inte haft medryttare då min dotter ridit ganska mycket själv, men jag hade nog i så fall inte ens accepterat att medryttaren låtit kompisar rida. Han är ju liksom ingen slit och släng-leksak utan medryttare skulle jag ha enbart för ponnyns skull, i så fall. Så att han blev riden tillräckligt tex. Är helt emot att man byter häst/hoppar upp och ner osv.
Nu är vår ponny utlånad till en bra hästfamilj då barnen vuxit ur honom. Där är det ordning och reda och detta har vi gjort för hästens skull. Så att han får den motion och uppmärksamhet han behöver.
Jag är kanske en ganska hård och tråkig mamma vad gäller detta, men å andra sidan har jag sluppit detta rid-tjat. Och barnen har sluppit "kompisar" som bara vill vara med mina barn för att ev få rida. Inga riktiga vänner alltså.
Sedan är det ju så att då vi har flera hästar/ponnyer, så har barnens "riktiga" vänner ibland hjälpt till att rida, mocka, pyssla mm och det är en helt annan sak tycker jag.

Mitt tips är att du bestämmer dig för vart gränsen går och sedan tydligt håller dig till det.
Du har inga som helst skyldigheter att hålla andras barn med häst!
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

Tycker också att du gör helt rätt i att inte låna ut ponnyn. Får ett barn rida en gång så vill de bara mer, mer och mer. Lika när barn kommer och vill klappa när man rider förbi.
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

säg nej om du inte vill att dom ska rida(skulle gjort det samma;)) vill du inte vill du inte:bow:
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

Vi har haft en liknande sak här.

Min dotter fick en supersöt och snäll gammal D-ponny och jag och min man lovade kvinnan vi fick honom av att vara aktsamma och ge hästen en skön tid hans sista år.

Efter han kom hem så kryllade det helt plötsligt med "kompisar" som ville med hem och leka...

Tycker inte att han ska slita runt med en massa olika barn så jag pratade med dottern och vi bestämde att två av hennes riktiga kompisar fick lov att vara med att rida ibland. Dessa två har gått ett par år på en bra ridskola och har mycket empati och förståelse.

De andra tappade snart intresset för min dotter och jag har också fått lite glirningar från deras föräldrar, men det skiter jag i.

Nu fungerar det bra, de tre töserna pysslar konstant med lilla pållen och rider mycket moderat och när de gör det så lär de varandra en massa bra saker.

Jag har en känsla av att en "riktig" hästtjej uppskattar samvaron med häst och inte bara själva ridningen, vilket jag fick bevisat.

Så stå på dig, det är din häst, ditt ansvar.
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

För flera år sedan hade mina barn två kompisar som nästan slogs om vem som hann ringa först och få följa med till stallet. Vi hade alltid någon av dem med i stallet. Sen visade det sig att i skolan frös de båda damerna ut min dotter så hon fick inte vara med dom där. Ren och skär mobbning. Sen hade de mage att ringa på kvällar och helger för att vara med i stallet. Jag höll på att smälla av när jag fick reda på utfrysningen.:eek: Och ingen kommentar från föräldrar. Så efter det är det väldigt restriktivt vem som får följa med hem och rida. Det är i princip bara "bästisarna" och de är egentligen inte ens hästintresserade. Så det fungerar bra. :rofl: Vi vill inte bli utnyttjade som "gratis" ridskola något mer.
 
Sv: Alla som vill rida....hur gör ni?

*delvis KL*

Å TACK alla som svarat och bekräftar mig i min känsla. Jag fortsätter som förut då :laugh: Fast igår blev jag av med en av medisarna :( men ska något annat barn rida ska det vara under ordnade former.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 827
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 958
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp