Alla tips mottages tacksamt!

F

Fjäril

--- lånar lite användarnamn här---

Fick här om dagen reda på att min häst äntligen blivit dräktig! Det är mitt första föl och jag skulle behöva tips vad man ska tänka på osv. Dels fram till fölning men även efter och andra bara allmäna tips. Så fram med allt ni vet!
Kanske finns det ngn bra bok att läsa?

JÄTTEMYCKET TACK PÅ FÖRHAND!:banana:
 
Sv: Alla tips mottages tacksamt!

Det finns en bok som heter "Att bli med föl" och den är riktigt bra, så skaffa den!
 
Sv: Alla tips mottages tacksamt!

Fråga veterinären vad ditt dräktiga sto behöver för tillskott, både före och efter dräktigheten. Och ta gärna tempen på ditt sto, för när det närmar sig fölning kan man se en skillnad på temperaturen. Men skulle du märka ngt på sto:et som att hon mår lite dåligt, är hängig o.s.v ring till veteriänren, för då kan ngot vara fel. Men alla blir ju lite trötta när man är med barn.. ;) När fölet har kommit är väl det viktigaste att kolla så att den äter efter ca. 1 timma. Och sedan decifinera navelsträngen. Sedan är det bara vanlig hästvettt som gäller, och mycket ömhet och föriktighet! som med en bebis nästan.. :)
 
Sv: Alla tips mottages tacksamt!

Abortvirussprutor kan vara en tanke också, i månad 5, 7 och 9.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: super
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 655
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 641
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp