Alla vi som pluggar i Lund!

Fazeem

Trådstartare
Vet inte om det redan finns en liknande tråd, men har glott igenom tråden om höstens antagningsbesked och har förstått att rätt så många bukare pluggar/ska plugga i Lund! :D Så tycker att vi kan samla ihop oss här ;)

Jag ska börja plugga på LU till hösten, kursstart 3 september. Ska läsa Naturvetenskapligt Kandidatprogram, Miljövetenskap.

Vad ska ni andra plugga för något? Eller vad pluggar ni? :)
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Kul, det har jag läst :) Har haft studieuppehåll i två år men ska plugga fr.o.m. HT2 nu i höst så då är jag åter på Ekologihuset!
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Va kul! :) Jag ska börja 3e året på kandidatprogram geologi i höst :)
Ska faktiskt läsa miljövetenskap-kurser hela hösten! Har du hittat bostad ännu?
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag ska läsa fristående kurser, historia grundkurs och fortsättningskurs och har fullt upp med att söka precis alla tänkbara boenden. Det känns som att det är rätt hopplöst just nu.

Finns det någon som vet vilka mindre orter man kan söka sig till runtom som fortfarande har en vettig pendling till Lund? Har just nu 1,5 h resa ner (när tågen inte krånglar) så allting söder om Hässleholm känns som en början...
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Eslöv ska vara lätt att hitta boende i och definitivt pendlingsavstånd. Hjärup är nära och har vissa billigare hyresrätter.
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag ska läsa fristående kurser, historia grundkurs och fortsättningskurs och har fullt upp med att söka precis alla tänkbara boenden. Det känns som att det är rätt hopplöst just nu.

Finns det någon som vet vilka mindre orter man kan söka sig till runtom som fortfarande har en vettig pendling till Lund? Har just nu 1,5 h resa ner (när tågen inte krånglar) så allting söder om Hässleholm känns som en början...
Med tåget tar det inte så lång tid från Hässleholm till Lund - 30 minuter med Ø-tåget. Kristianstad tar 50. Ystad en timme med Pågatåget. Du kan alltså bosätta dig lite varsomhelst (så länge det är fråga om en större ort) eftersom de kollektiva kommunikationerna i Skåne är mycket goda (jämfört med t.ex. Halland, som jag personligen tycker är katastrof).

Nära Lund finns Lomma, Södra Sandby, Arlöv, Hjärup, Burlöv, Staffanstorp, Kävlinge, Eslöv, Höör, Teckomatorp, Landskrona ...

Historiska institutionen ligger centralt också, så tar du dig bara till Lund C så är det 800 m promenad därefter. Använd kartorna på Eniro och trafikplaneringsverktyget på Skånetrafiken för att kolla restider och se var busshållplats/järnvägsstation ligger i förhållande till potentiella bostadsadresser.

Sätt ut en annons på Blocket. Många som tar in inneboende sätter inte ut annonser själva utan ringer endast på sökesannonser.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Sätt ut en annons på Blocket. Många som tar in inneboende sätter inte ut annonser själva utan ringer endast på sökesannonser.

Detsamma gäller för privata hyresvärdar. Lokaltidningen/ar är också ett bra tips att sätta en annons i, når framförallt ut till den äldre generationen som kanske inte hänger lika ofta på blocket.
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Tack! :bow:

Vad gäller pendlingen så har jag varit i centrala Lund rätt mycket det senaste halvåret (pendlat Lund-Karlshamn) så lite koll har jag och hittar rätt problemfritt, men har även haft fruktansvärd otur med Ö-tåget i 9 fall av 10 och är mycket trött på den högst sporadiska punktligheten hos de. Bussarna och pågatågen får jag inte lika allergiska reaktioner av. :D
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Spännande! Vilka kurser ska du läsa? :)

Jag letar bostad för fullt nu, lägger ut annonser på bostads-sidor och söker studentlägenheter (fast det känns rätt så hopplöst att få en första terminen...). Söker även via Östgöta Nation, där jag tänker gå med.
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Tack! :bow:

Vad gäller pendlingen så har jag varit i centrala Lund rätt mycket det senaste halvåret (pendlat Lund-Karlshamn) så lite koll har jag och hittar rätt problemfritt, men har även haft fruktansvärd otur med Ö-tåget i 9 fall av 10 och är mycket trött på den högst sporadiska punktligheten hos de. Bussarna och pågatågen får jag inte lika allergiska reaktioner av. :D
Tågen - både Ø och Pågatåg - strular en hel del av och till, fast man anpassar sig. Jag brukar, om jag ska åka lite längre och göra flera byten, åka ca. 30 min-en timme innan jag egentligen borde åka enl. reseplaneraren om det är så att jag har tider jag MÅSTE passa. Enormt störigt om tåget/bussen skulle råka vara i tid, men som student går det ju alltid att sysselsätta sig (fritt Wifi t.ex). ;)
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Kl jag ska läsa en grundkurs i arkeologi :), läste arkitektur och design historia under vårterminen och vill fortsätta med historia ^_^ utan att läsa historia dock, det är för tråkigt :p.

Letar ni boende nära lund så finns det ju bra buss förbindelse till Hörby, tar bara en 20 min. Jag parkerar där och tar bussen till lund, skönt att få sova lite extra ^_^.
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Självklart får man anpassa sig, därför vill jag gärna bo så det finns flera resealternativ, inte som nu med ett Ö-tåg/h att åka med. Byten m.m. har jag inga problem med heller så det enda direkta kravet jag har på boende är att det inte är öster om Kristianstad (eller allt för långt ut på vischan eftersom jag inte har bil).
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag håller på as we speak.
Hur är det med bostadsjakten runt oktober? Lugnar det sig eller är det lika hysteriskt året om? Har ev. boende centralt september ut, men det är ju bara en månad in i terminen.
Åter igen, tack för hjälpen!
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag håller på as we speak.
Hur är det med bostadsjakten runt oktober? Lugnar det sig eller är det lika hysteriskt året om? Har ev. boende centralt september ut, men det är ju bara en månad in i terminen.
Åter igen, tack för hjälpen!
Mest hysteriskt är det kring terminsstart, sen tycker jag att det lugnar ner sig. Har du boende till september finns ju t.ex. möjlighet att därefter få låna en kurskamrats soffa eller få tag på ett andrahandsrum eller så. Har du ställt dig i kö hos AF Bostäder?
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Då kan jag kanske andas ut lite, har några soffor att välja på i absoluta nödfall med.

Jadå, är med i AFB's novisch-utlottning av turnummer, ger det något vore det otroligt bra, men inget jag räknar med.
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

är glad att jag slipper panik leta lägenhet :p, men jag tycker verkligen att de borde visa om man kommit in på sin kurs tidigare. alla kastar sig ju efter boende nu, boenden som inte finns :meh:
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag tycker med att det är rätt kort tid som man har på sig att ordna boende, och i de stora studentstäderna är det verkligen extremt.

Har för övrigt suttit hela dagen och hållit god min inför studenter som ska in på högskolan i stan här och gnäller över att deras boenden (som de är garanterade när de tackat ja till sin plats på skolan) inte är fullmöblerade och ligger hela 20 minuters promenad ifrån skolans lokaler...:banghead:
 
Sv: Alla vi som pluggar i Lund!

Jag ska plugga miljö och hälsoskydd :) har ingen aning om var i Lund jag kommer hålla till, väntar med spänning på alla papper.
Kommer bo kvar hemma i början, bor i Sjöbo så pendlingen är överkomlig, plus att jag slipper mer utgifter, bor hemma hos färäldrarna :) slipper lämna hästarna heller, guldläge ^^
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 170
Senast: Araminta
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 776
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 977
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp