Alla vill väl ha en egen rastråd?

Hade gärna haft en riesen men är orolig för att jag helt enkelt inte kan erbjuda den tillräcklig stimulans. Även om jag lägger spår och är ute i naturen länge på helgerna så arbetar jag till vardags och kommer inte hinna gå en mil varje dag efter jobbet eller spåra flera gånger per vecka. Tyvärr :(

Min nuvarande hundvecka ser ut som följer:

Måndag-fredag: 2 st noseworkpass nån gång under veckodagarna, hemma ca 8-10 sök. Går 3km i skogen 2 ggr under veckodagarna (bor i stan så behöver åka en bit). Övar vardagslydnad (gå fint i koppel, inkallning, hundmöten) och tricks då min kille är 1,5 år.

Lördag: spår :love: just nu bara ett, men hade gärna gått fler/längre spår

Söndag: spår vanligtvis, men just nu istället utbytt mot nosework-kurs, steg 2.

Tror inte att jag skulle klara av att hålla en riesen nöjd med detta men jag kanske har fel? Är rätt orolig för att köpa på mig för mkt hund och tycker det är svårt att veta vad en riesen kräver. Samtidigt så tycker jag många gånger att min dvärg blir trött för fort. Ibland är han trött bara av att vara på dagis och orkar inte med nosework, alt är färdig efter ca 5 inomhussök. Det tycker jag är tråkigt.

Tror absolut att en riesenschnauzer skulle kunna känna sig tillfreds med det du erbjuder. Den behöver röra på sig ordentligt åtminstone 5-6 dagar i veckan för att trivas. Men om du har hunden på dagis ingår väl en rejäl promenad varje arbetsdag? Det är inte så att någon i familjen tränar löpning? Annars kanske det är dags att börja träna kondition två gånger i veckan för att orka hänga med när ni kör elitspår i skogen? Som riesenförare behöver man kondition och styrka för att matcha hunden.

Beträffande hjärnmotionen är det lätt att arbeta en ambitiös, koncentrerad hund nöjd (inte trött!), eftersom den satsar och försöker för fullt. De riesen jag känner som kör NW älskar aktiviteten och är jätteduktiga.
 
Tror absolut att en riesenschnauzer skulle kunna känna sig tillfreds med det du erbjuder. Den behöver röra på sig ordentligt åtminstone 5-6 dagar i veckan för att trivas. Men om du har hunden på dagis ingår väl en rejäl promenad varje arbetsdag? Det är inte så att någon i familjen tränar löpning? Annars kanske det är dags att börja träna kondition två gånger i veckan för att orka hänga med när ni kör elitspår i skogen? Som riesenförare behöver man kondition och styrka för att matcha hunden.

Beträffande hjärnmotionen är det lätt att arbeta en ambitiös, koncentrerad hund nöjd (inte trött!), eftersom den satsar och försöker för fullt. De riesen jag känner som kör NW älskar aktiviteten och är jätteduktiga.

Minsann, ja kanske är jag mer aktiv än vad jag trott då? Har fått för mig att en brukshund behöver spåra/söka/lydnad flera timmar varje dag, samtidigt som jag får erkänna att jag aldrig riktigt förstått hur människor kan ha brukshund och jobb samtidigt :D

Min nuvarande hund går på dagis ja, och tanken är att nästa hund ska gå på samma dagis. Där ingår en längre promenad på förmiddagen (ca 1h) och en kortare vända på eftermiddagen (20-30min). Övrig tid är de i flock och lekar i rastgården eller vilar inomhus. Sen brukar jag och vovven köra en skogsrunda några ggr i veckan, den tar cirka en timma att gå eftersom han ofta stannar för att lukta, kissa etc. När vi inte går den rundan så kör vi nosework istället.

På helgerna vet jag inte exakt hur långt vi går, men vi är ofta ute i några timmar mellan 11-14 för att spåra (lägga spår, gå promenad medan spåret ligger till sig, fika lite, sen spåra) sen åka hem eller vart vi nu ska.

Just nosövningar tycker jag är väldigt roligt, främst då spår och nosework. Det är nog dagispromenaderna och lek som gör att min dvärg ibland inte orkar träna efter dagis, han går gärna och lägger sig på soffan och sover istället. Skönt ibland när man själv är trött, men för det mesta trist tycker jag.


Är det fler som tror att en riesen ev skulle passa?
 
Hade gärna haft en riesen men är orolig för att jag helt enkelt inte kan erbjuda den tillräcklig stimulans. Även om jag lägger spår och är ute i naturen länge på helgerna så arbetar jag till vardags och kommer inte hinna gå en mil varje dag efter jobbet eller spåra flera gånger per vecka. Tyvärr :(

Jag jobbar också till vardags (heltid), går absolut inte en mil om dagen och spårar oftast inte flera gånger per vecka (särskilt inte vintertid, med heltidsjobb dagtid så blir det inget skogsarbete förutom på helgerna pga mörker). Har ”trots detta” tre brukshundar och tre aktiva sällskapshundar ;).

Oftast lägger jag ju ett par timmar om dagen på hundarnas träning, men där inräknas ju äv ev transport till och från träningsplatsen (har ca 45 min till klubben där jag tränar 2-5 ggr i veckan). Har även en make som tränar/tävlar agility med 3 av hundarna, han tränar 2-3 ggr i veckan. Vi delar även på hundarnas fysträning och motion (ex sim i inomhuspool, jogging, kedjedrag, skogspromenader, löpbandsträning osv). Det är ju lite mer meck när man har 6 hundar än om man har 1-2 :D.

Givetvis behöver brukshundarna rätt anpassad träning både fysiskt och mentalt för att vara nöjda, men det är inte flera timmars sammanhängande aktivitet det handlar om varje dag, utan ett par timmar fördelat på aktivitet/paus
 
Jag jobbar också till vardags (heltid), går absolut inte en mil om dagen och spårar oftast inte flera gånger per vecka (särskilt inte vintertid, med heltidsjobb dagtid så blir det inget skogsarbete förutom på helgerna pga mörker). Har ”trots detta” tre brukshundar och tre aktiva sällskapshundar ;).

Oftast lägger jag ju ett par timmar om dagen på hundarnas träning, men där inräknas ju äv ev transport till och från träningsplatsen (har ca 45 min till klubben där jag tränar 2-5 ggr i veckan). Har även en make som tränar/tävlar agility med 3 av hundarna, han tränar 2-3 ggr i veckan. Vi delar även på hundarnas fysträning och motion (ex sim i inomhuspool, jogging, kedjedrag, skogspromenader, löpbandsträning osv). Det är ju lite mer meck när man har 6 hundar än om man har 1-2 :D.

Givetvis behöver brukshundarna rätt anpassad träning både fysiskt och mentalt för att vara nöjda, men det är inte flera timmars sammanhängande aktivitet det handlar om varje dag, utan ett par timmar fördelat på aktivitet/paus

Tack för ett utförligt svar. Jag inser ju nu att jag tycks ha haft helt fel uppfattning om vad en brukshund kräver. Har länge spanat på riesenschnauzer på utställningar och på MyDog men alltid tänkt att jag inte klarar av att tillfredställa en sån arbetsmaskin.

Tror du att en riesen hade varit nöjd med det som jag kan erbjuda?
 
Tack för ett utförligt svar. Jag inser ju nu att jag tycks ha haft helt fel uppfattning om vad en brukshund kräver. Har länge spanat på riesenschnauzer på utställningar och på MyDog men alltid tänkt att jag inte klarar av att tillfredställa en sån arbetsmaskin.

Tror du att en riesen hade varit nöjd med det som jag kan erbjuda?

Det har nog lite med linjer och individer att göra, av det du skrivit så vet jag många riesen som skulle vara väldigt nöjda med det, men även många som skulle kräva ännu mer av ”rejält” bruksarbete som ex personsök, upplet, mer motion (ex dragträning) osv för att vara helt tillfreds. Vet även vissa riesens med så mycket klipp och driv i skyddsarbete så t.o.m luttrade malleuppfödare pratar om dem med lyriska ord, men det är nog en lite mer extrem variant av rasen och inte så vanligt förekommande (de jag hört detta om har varit importer)

Att tänka på är ju också att många brukshundar kräver mycket lydnadsträning (mer än trickträning), både vardagslydnad (för att allmänt kunna bete sig :D) och mycket lydnadsträning om man vill tävla och/eller hålla dem stimulerade mentalt.

Det bästa att göra är nog att åka på många brukstävlingar och se på de arbetande hundarna, kolla vilka kennlar de kommer ifrån och prata med ägarna, för att kunna få en uppfattning om kennlar som föder upp ”din” sorts riesen :).
 
Tror absolut att en riesenschnauzer skulle kunna känna sig tillfreds med det du erbjuder. Den behöver röra på sig ordentligt åtminstone 5-6 dagar i veckan för att trivas. Men om du har hunden på dagis ingår väl en rejäl promenad varje arbetsdag? Det är inte så att någon i familjen tränar löpning? Annars kanske det är dags att börja träna kondition två gånger i veckan för att orka hänga med när ni kör elitspår i skogen? Som riesenförare behöver man kondition och styrka för att matcha hunden.

Beträffande hjärnmotionen är det lätt att arbeta en ambitiös, koncentrerad hund nöjd (inte trött!), eftersom den satsar och försöker för fullt. De riesen jag känner som kör NW älskar aktiviteten och är jätteduktiga.
Behöver verkligen en riesenschnauzer aktiveras 5-6 dagar i veckan? Självklart behöver brukshundar aktiveras men en mentalt bra brukshund har ju också en bra avknapp och såsom jag har förstått av flera här på Buke som har brukshundar så behöver deras hundar inte aktiveras ”varje” dag (vilket 5-6 dagar typ är) men dock att den behöver få ta ut sig fysiskt ett till två gånger i veckan samt ett till två ordentliga ”mental” pass, tex spår eller lydnad, i veckan. Detta kan ju dock ske på samma dagar typ över 2-3 dagar.

Nu har jag ingen brukshund men @linnsan , @Voff och @Wingates har brukshundar och dom kanske kan ge sin syn på vad en brukshund kräver.
 
Behöver verkligen en riesenschnauzer aktiveras 5-6 dagar i veckan? Självklart behöver brukshundar aktiveras men en mentalt bra brukshund har ju också en bra avknapp och såsom jag har förstått av flera här på Buke som har brukshundar så behöver deras hundar inte aktiveras ”varje” dag (vilket 5-6 dagar typ är) men dock att den behöver få ta ut sig fysiskt ett till två gånger i veckan samt ett till två ordentliga ”mental” pass, tex spår eller lydnad, i veckan. Detta kan ju dock ske på samma dagar typ över 2-3 dagar.

Nu har jag ingen brukshund men @linnsan , @Voff och @Wingates har brukshundar och dom kanske kan ge sin syn på vad en brukshund kräver.
Tvåa på bollen då jag nu ser att @Miao redan hade utvecklat om brukshundars behov, missade det!
 
Behöver verkligen en riesenschnauzer aktiveras 5-6 dagar i veckan? Självklart behöver brukshundar aktiveras men en mentalt bra brukshund har ju också en bra avknapp och såsom jag har förstått av flera här på Buke som har brukshundar så behöver deras hundar inte aktiveras ”varje” dag (vilket 5-6 dagar typ är) men dock att den behöver få ta ut sig fysiskt ett till två gånger i veckan samt ett till två ordentliga ”mental” pass, tex spår eller lydnad, i veckan. Detta kan ju dock ske på samma dagar typ över 2-3 dagar.

Nu har jag ingen brukshund men @linnsan , @Voff och @Wingates har brukshundar och dom kanske kan ge sin syn på vad en brukshund kräver.
Som tillägg på det Miao skrev, om man planerar sin träning ordentligt så räcker ju max 20 min om dagen för att hålla dem nöjda.
(Jag är kass på det där, för jag är för vimsig så min träning tar alltid mycket längre tid - men min hunds uppfödare är en jäkel på det.)
 
Stort tack för alla svar! Jag ska faktiskt kika på riesen och se om jag kan lyckas besöka några tävlingar. Efter det börjar operation "övertala sambo" som helst vill ha en till dvärgschnauzer för att "de är så söta" :D
 
Som tillägg på det Miao skrev, om man planerar sin träning ordentligt så räcker ju max 20 min om dagen för att hålla dem nöjda.
(Jag är kass på det där, för jag är för vimsig så min träning tar alltid mycket längre tid - men min hunds uppfödare är en jäkel på det.)

Jag är också kass på det där :angel:

Halvt kl

Jag upplever det viktigare att de får bli ordentligt trötta några dagar i veckan. Sen klarar min gott och väl både endast rastningar och bara långpromenader de andra dagarna utan att bli rastlös.

Det handlar mycket om hur man vill att vardagen ska se ut. Många brukshundar kan ju bli lite brötiga med sina drifter och oömhet. Men det beror ju på hur van man är och vad man trivs med och har för folk och vardag kring sig. Och på individen såklart.
 
Behöver verkligen en riesenschnauzer aktiveras 5-6 dagar i veckan? Självklart behöver brukshundar aktiveras men en mentalt bra brukshund har ju också en bra avknapp och såsom jag har förstått av flera här på Buke som har brukshundar så behöver deras hundar inte aktiveras ”varje” dag (vilket 5-6 dagar typ är) men dock att den behöver få ta ut sig fysiskt ett till två gånger i veckan samt ett till två ordentliga ”mental” pass, tex spår eller lydnad, i veckan. Detta kan ju dock ske på samma dagar typ över 2-3 dagar.

Nu har jag ingen brukshund men @linnsan , @Voff och @Wingates har brukshundar och dom kanske kan ge sin syn på vad en brukshund kräver.
För det första har inte alla brukshundar samma behov, även om de kan användas till samma uppgifter. Schäfrar i allmänhet brukar inte vara lika glada i att galoppera runt utan mål som en riesen eller dobermann är. Det fungerar säkert jättebra att ha ett fast schema för brukshundsträningen med bestämda fys-pass vissa veckodagar och lydnads- och bruksträning andra dagar. Jag personligen skulle känna mig låst och obekväm med att schemalägga min fritid också, men vi fungerar alla olika.

Aktiveras fysiskt som att få följa med på promenader och springa lös där det går, behöver en riesen fem-sex dagar i veckan för att vara lättstyrd. De andra två dagarna i veckan klarar man sig med rastningsrundor. Jag pratar inte om en mils jogging- eller cykeltur, men om minst en timmes promenad. Väldigt många riesenschnauzrar har galopp som sin naturliga gångart i varje fall de första tjugo minuterna.

De river inte hemmet om de inte får sina timmar ute, för det är gott om utmärkta av-och-på-knappar hos individerna i rasen, men blir brötiga när de väl kommer ut på promenad igen, eftersom en promenad inte bara ger motion, utan också psykisk stimulans. Lydnads- och skogsträningen kommer utanför promenaderna. Tycker inte du att det är rimligt att en intelligent hund med mycket energi får röra på sig minst en timme om dagen minst fem dagar i veckan?
 
För det första har inte alla brukshundar samma behov, även om de kan användas till samma uppgifter. Schäfrar i allmänhet brukar inte vara lika glada i att galoppera runt utan mål som en riesen eller dobermann är. Det fungerar säkert jättebra att ha ett fast schema för brukshundsträningen med bestämda fys-pass vissa veckodagar och lydnads- och bruksträning andra dagar. Jag personligen skulle känna mig låst och obekväm med att schemalägga min fritid också, men vi fungerar alla olika.

Aktiveras fysiskt som att få följa med på promenader och springa lös där det går, behöver en riesen fem-sex dagar i veckan för att vara lättstyrd. De andra två dagarna i veckan klarar man sig med rastningsrundor. Jag pratar inte om en mils jogging- eller cykeltur, men om minst en timmes promenad. Väldigt många riesenschnauzrar har galopp som sin naturliga gångart i varje fall de första tjugo minuterna.

De river inte hemmet om de inte får sina timmar ute, för det är gott om utmärkta av-och-på-knappar hos individerna i rasen, men blir brötiga när de väl kommer ut på promenad igen, eftersom en promenad inte bara ger motion, utan också psykisk stimulans. Lydnads- och skogsträningen kommer utanför promenaderna. Tycker inte du att det är rimligt att en intelligent hund med mycket energi får röra på sig minst en timme om dagen minst fem dagar i veckan?
Alltså jag tror vi läger stor skillnad i vad som utgör tex ett fysspass. En långpromenad (en timme och mer) är inte ett fysspass enligt mig utan det är en promenad. Även sällskapshundar tycker jag, som regel, bör få en långpromenad om dagen. Fysspass för mig är tex backträning, drag, cyckling etc., inte promenad.
 
Alltså jag tror vi läger stor skillnad i vad som utgör tex ett fysspass. En långpromenad (en timme och mer) är inte ett fysspass enligt mig utan det är en promenad. Även sällskapshundar tycker jag, som regel, bör få en långpromenad om dagen. Fysspass för mig är tex backträning, drag, cyckling etc., inte promenad.
Så bra, då är vi överens. Konsekvenserna om din riesenschnauzer inte får den där promenaden minimum fem dagar i veckan, blir dock jobbigare än om sällskapshunden får stå över några dagar.
 
Stort tack för alla svar! Jag ska faktiskt kika på riesen och se om jag kan lyckas besöka några tävlingar. Efter det börjar operation "övertala sambo" som helst vill ha en till dvärgschnauzer för att "de är så söta" :D
Men riesen är också jättesöta!
 
Det fungerar säkert jättebra att ha ett fast schema för brukshundsträningen med bestämda fys-pass vissa veckodagar och lydnads- och bruksträning andra dagar. Jag personligen skulle känna mig låst och obekväm med att schemalägga min fritid också, men vi fungerar alla olika.

Fast ingen har nog pratat om att man måste ha ett fast schema? Men om man haft det lugnt ett par dagar så kanske man försöker lägga in lite tyngre utmaning för hunden. Antingen fysiskt eller mentalt. Eller båda.

Vissa går ju dock kurser eller är i träningsgrupper där man tränar fasta dagar. Så det är väl inte så konstigt heller.
 
Fast ingen har nog pratat om att man måste ha ett fast schema? Men om man haft det lugnt ett par dagar så kanske man försöker lägga in lite tyngre utmaning för hunden. Antingen fysiskt eller mentalt. Eller båda.

Vissa går ju dock kurser eller är i träningsgrupper där man tränar fasta dagar. Så det är väl inte så konstigt heller.
Vem har sagt att det är konstigt? Jag har bara uttryckt att det inte passar mig, för jag känner att jag är tillräckligt uppbokad av förvärvsarbete. Kurser går jag gärna, men de sträcker sig sällan över mer än sex eller åtta tillfällen.
 
Vem har sagt att det är konstigt? Jag har bara uttryckt att det inte passar mig, för jag känner att jag är tillräckligt uppbokad av förvärvsarbete. Kurser går jag gärna, men de sträcker sig sällan över mer än sex eller åtta tillfällen.

Fast sen kanske man går någon annan kurs. Eller har träningsgrupp man träffar.

Och ingen har väl pratat om ett fast schema heller? Eller har jag missat något..?
 
Vilket engagemang i min tråd, jättekul! :)

Idag får min sällskapshund (dvärgschnauzer) promenad på 1,5h sammanlagt på dagis, varje dag. Flera ggr i veckan går vi dessutom en timma på kvällen. Detta ser jag som vardagsmotion och nåt som båda mina framtida hundar kommer få. Sen är vi ute på helgerna i skogen för spår + promenad.

Om det blir en riesen så tänker jag fyspass i form av ex drag med kedjor. Tycker det verkar kul att låta hunden få göra detta.

Det som jag hade missuppfattat var att jag trodde att en brukshund behövde ha flera timmars träning med spår/sök/lydnad varje dag - nu inser jag ju att så inte är fallet. Tack alla får de kloka svar som ni givit mig :love:
 
Men riesen är också jättesöta!

Jag veeeeet :love::love::love:

Min sambo tycker dock att bara små hundar kan vara söta. Stora hundar är inte hans grej. Men skam den som ger sig. Jag fick tjata i 2 år innan vi skaffade nuvarande dvärgschnauzern, som han älskar över allt annat. Så jag ger mig inte helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, här kommer en rastråd till. Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 177
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 459
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 329
Senast: Killaloe
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 501
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp