Alla vill väl ha en egen rastråd?

Hade gärna haft en riesen men är orolig för att jag helt enkelt inte kan erbjuda den tillräcklig stimulans. Även om jag lägger spår och är ute i naturen länge på helgerna så arbetar jag till vardags och kommer inte hinna gå en mil varje dag efter jobbet eller spåra flera gånger per vecka. Tyvärr :(

Min nuvarande hundvecka ser ut som följer:

Måndag-fredag: 2 st noseworkpass nån gång under veckodagarna, hemma ca 8-10 sök. Går 3km i skogen 2 ggr under veckodagarna (bor i stan så behöver åka en bit). Övar vardagslydnad (gå fint i koppel, inkallning, hundmöten) och tricks då min kille är 1,5 år.

Lördag: spår :love: just nu bara ett, men hade gärna gått fler/längre spår

Söndag: spår vanligtvis, men just nu istället utbytt mot nosework-kurs, steg 2.

Tror inte att jag skulle klara av att hålla en riesen nöjd med detta men jag kanske har fel? Är rätt orolig för att köpa på mig för mkt hund och tycker det är svårt att veta vad en riesen kräver. Samtidigt så tycker jag många gånger att min dvärg blir trött för fort. Ibland är han trött bara av att vara på dagis och orkar inte med nosework, alt är färdig efter ca 5 inomhussök. Det tycker jag är tråkigt.

De riesen jag träffat (3 st) har varit stora clowner som älskat allt och alla och har varit otroligt flamsiga. Men roliga, med mycket energi och det kan nog vara roliga hundar att träna med. Men de jag träffat har inte hälsat lite kort och sen har det varit bra. De har hälsat alldeles översvallande och varit överlyckliga (även första gången jag träffade dem). Fullt ös medvetslös! Hur mycket de kräver för att vara nöjda vet jag inte. Du kan ju kontakta några som har rasen och prata med dem eller en uppfödare eller två?
 
Nu är det bestämt; det blir en andra hund till sommaren 2020. Nu gäller det bara att hitta en lämplig valpkull och någon som vill sälja till oss. :D :D :D

Sambon vann slaget om ras: en svart dvärgschnauzer blir nästa hund. Just nu håller jag på och letar efter uppfödare som avlar på hundar med lite mer motor. Om någon av er har tips, PM:a gärna :banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, här kommer en rastråd till. Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 142
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 441
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 321
Senast: Killaloe
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 221
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp