Alldeles för slappt jobb

BernT

Trådstartare
Har Lia (praktik alltså, går KY) just nu och är 1 uttråkad till max 2 chockad över hur mkt dötid det är

ÄR det såhär att jobba på kontor? Har tidigare haft fysiska ”jobba hårt jobb” där när man är på jobbet då jobbar man. Alltså verkligen från början till slut. På min praktik har jag i genomsnitt (jag har fört statistik) jobbat ca 30 min per dag. Övriga 7.5 timme har jag surfat, så j ä v l a tråkigt! Idag har jag hittills kommit upp i 10 min jobb.

Grejen är att jag var först på ett ställe, där var det exakt såhär, fast ännu värre då jag bara fick sitta bredvid och titta på. Fick nog och bytte. Där var det bra i en vecka sen gick det utför, då blev det samma, inga uppgifter. Efter att jag behövt vabba en vecka (magsjukt barn och sambo) blev det väldigt ”vi personalen” och ”jag praktikanten” inte alls inkluderande. Superkul! Nu är det typ över så det gör inte så mycket.

Självklart har jag tjatat och tjatat efter uppgifter att göra. Men det händer inget. Sen kan jag tycka att tar man emot en praktikant ska man se till att det finns uppgifter för den. Det är inte mitt jobb att hitta på uppgifter.

Jag är faktiskt orolig över att det ska vara såhär när jag börjar jobba på riktigt. Jag mår jättedåligt av att inte ha något att göra, jag blir både ledsen och deppig av att bara sitta av tiden. Jag kan inte ha ett jobb där jag effektivt jobbar 30 min per dag. Börjar överväga att byta bransch, för är det såhär kan jag inte jobba med det. Nu är ju ”jobba på kontor” väldigt brett men ni som gör det, har ni det så slappt? Hur ska en göra för att inte få det såhär när det är dags att jobba efter examen?
 
Har Lia (praktik alltså, går KY) just nu och är 1 uttråkad till max 2 chockad över hur mkt dötid det är

ÄR det såhär att jobba på kontor? Har tidigare haft fysiska ”jobba hårt jobb” där när man är på jobbet då jobbar man. Alltså verkligen från början till slut. På min praktik har jag i genomsnitt (jag har fört statistik) jobbat ca 30 min per dag. Övriga 7.5 timme har jag surfat, så j ä v l a tråkigt! Idag har jag hittills kommit upp i 10 min jobb.

Grejen är att jag var först på ett ställe, där var det exakt såhär, fast ännu värre då jag bara fick sitta bredvid och titta på. Fick nog och bytte. Där var det bra i en vecka sen gick det utför, då blev det samma, inga uppgifter. Efter att jag behövt vabba en vecka (magsjukt barn och sambo) blev det väldigt ”vi personalen” och ”jag praktikanten” inte alls inkluderande. Superkul! Nu är det typ över så det gör inte så mycket.

Självklart har jag tjatat och tjatat efter uppgifter att göra. Men det händer inget. Sen kan jag tycka att tar man emot en praktikant ska man se till att det finns uppgifter för den. Det är inte mitt jobb att hitta på uppgifter.

Jag är faktiskt orolig över att det ska vara såhär när jag börjar jobba på riktigt. Jag mår jättedåligt av att inte ha något att göra, jag blir både ledsen och deppig av att bara sitta av tiden. Jag kan inte ha ett jobb där jag effektivt jobbar 30 min per dag. Börjar överväga att byta bransch, för är det såhär kan jag inte jobba med det. Nu är ju ”jobba på kontor” väldigt brett men ni som gör det, har ni det så slappt? Hur ska en göra för att inte få det såhär när det är dags att jobba efter examen?
Jag jobbar på kontor och även om det skiljer seig lite mellan dagar och perioder med arbetsbelastning så har jag generellt att göra merparten av tiden. Om jag inte har något med en direkt deadline eller jag behöver vänta på delar från andra så kan jag alltid städa upp bland papper och dokument, förbereda för kommande projekt som jag vet åerkommer, frågar andra om de behöver hjälp med något. Om det absolut inte finns något så flexar jag ut eftersom jag vet att det i andra perioder blir jobb med garanterat övertid.
Jag tycker att om man tar emot en praktikant så ser man till det finns vettiga rbetsuppgifter, att låta någon bara sitta av sin tid tycker jag är väldigt oansvarigt och oschysst, hur många tycker det är kul att slösurfa dagarna i ända?
Kan du be din chef/arbetsledare om en plan för vad det är du ska göra och påtala att du merparten av din tid inte har något att göra?
 
@Aliche Jag tycker verkligen att det suger, dels för att det är sjukt tråkigt att inte göra något men också jag lär mig ju inget? Det är så sjukt tråkigt att bara surfa. Jag hade kunnat göra vettigare saker, tex gå och träna osv.

Jag har verkligen försökt få mer att göra osv men det händer inget. Det är slut nästa vecka (onsdag) så känns som det kvittar nu.
 
Jag tycker också att det var ett problem när jag gjorde LiA.
I verkliga arbetslivet sedan har jag bara haft en tjänst där det varit så lite att göra, annars har det varit fulla (och mer därtill) arbetsdagar :)
 
Jag jobbar med att ta emot orosanmälningar på socialtjänsten och eftersom vår arbetsbelastning beror på inflödet så är dagarna oerhört ojämna. Vissa dagar måste vi rycka ut akut och jobba över, andra dagar kommer dte knappt in en anmälan.

Jag brukar försöka läsa ikapp alla nyhetsbrev, ny forskning och lagstiftning etc de dagar det är lugnt.

Finns det inget du kan läsa för att fortbilda dig inom det du utbildar dig inom?
 
Jag tycker också att det var ett problem när jag gjorde LiA.
I verkliga arbetslivet sedan har jag bara haft en tjänst där det varit så lite att göra, annars har det varit fulla (och mer därtill) arbetsdagar :)

Hoppas verkligen att det är så, har varit så nere och deppig/ledsen under den här Lia-perioden. Är så rädd för att det ska va så när jag ska jobba :(
 
Jag jobbar med att ta emot orosanmälningar på socialtjänsten och eftersom vår arbetsbelastning beror på inflödet så är dagarna oerhört ojämna. Vissa dagar måste vi rycka ut akut och jobba över, andra dagar kommer dte knappt in en anmälan.

Jag brukar försöka läsa ikapp alla nyhetsbrev, ny forskning och lagstiftning etc de dagar det är lugnt.

Finns det inget du kan läsa för att fortbilda dig inom det du utbildar dig inom?

Att det skiftar lite gör ju inget men när det finns absolut noll att göra så är det direkt själsdödande för mig.

Hm nja vet inte riktigt. Man fortbildar sig typ genom att jobba verkar det som. Man jobbsurfar också i den här branschen så vanliga är att ha 2-3 jobb på ett år. Man byter alltså väldigt ofta.
 
@Aliche Jag tycker verkligen att det suger, dels för att det är sjukt tråkigt att inte göra något men också jag lär mig ju inget? Det är så sjukt tråkigt att bara surfa. Jag hade kunnat göra vettigare saker, tex gå och träna osv.

Jag har verkligen försökt få mer att göra osv men det händer inget. Det är slut nästa vecka (onsdag) så känns som det kvittar nu.
Jag förstår verkligen det, jag är likadan jag gillar inte att sitta sysslolös, det stressar mig.
Ska ni ha mer praktik under din utbildning? Då skulle jag redan nu när denna är över sätta mig med min handledare och verkligen påtala att den här typen av praktik inte är okej dels för att du inte lär dig någonting och dels för att det är väldigt demoraliserande att bara sitta av tiden. Förhoppningsvis tar de det till sig och tar upp det med den praktikplatsen du har nu men även har det i åtanke för framtida praktikplatser. Om de på nuvarande stället vägrar ge dig arbetsuppgifter trots att du bett om det så hade jag helt sonika tagit med en bok eller liknande och sagt till praktikplatsen att du kommer göra detta då de inte gett dig arbete så dom vet och förstår, kanske finns det material som är skolrelaterat som du kan läsa för att fylla tiden?
 
Har Lia (praktik alltså, går KY) just nu och är 1 uttråkad till max 2 chockad över hur mkt dötid det är

ÄR det såhär att jobba på kontor? Har tidigare haft fysiska ”jobba hårt jobb” där när man är på jobbet då jobbar man. Alltså verkligen från början till slut. På min praktik har jag i genomsnitt (jag har fört statistik) jobbat ca 30 min per dag. Övriga 7.5 timme har jag surfat, så j ä v l a tråkigt! Idag har jag hittills kommit upp i 10 min jobb.

Grejen är att jag var först på ett ställe, där var det exakt såhär, fast ännu värre då jag bara fick sitta bredvid och titta på. Fick nog och bytte. Där var det bra i en vecka sen gick det utför, då blev det samma, inga uppgifter. Efter att jag behövt vabba en vecka (magsjukt barn och sambo) blev det väldigt ”vi personalen” och ”jag praktikanten” inte alls inkluderande. Superkul! Nu är det typ över så det gör inte så mycket.

Självklart har jag tjatat och tjatat efter uppgifter att göra. Men det händer inget. Sen kan jag tycka att tar man emot en praktikant ska man se till att det finns uppgifter för den. Det är inte mitt jobb att hitta på uppgifter.

Jag är faktiskt orolig över att det ska vara såhär när jag börjar jobba på riktigt. Jag mår jättedåligt av att inte ha något att göra, jag blir både ledsen och deppig av att bara sitta av tiden. Jag kan inte ha ett jobb där jag effektivt jobbar 30 min per dag. Börjar överväga att byta bransch, för är det såhär kan jag inte jobba med det. Nu är ju ”jobba på kontor” väldigt brett men ni som gör det, har ni det så slappt? Hur ska en göra för att inte få det såhär när det är dags att jobba efter examen?

När jag har haft praktik och varit ny på arbetsplatser så tycker jag att jag har haft mycket dötid. Men några år in i arbetslivet så är det snarare tvärtom, full fart hela tiden. Jag antar att det är för att man inte får så mycket ansvar i början som ny eller som praktikant men som senior på en arbetsplats så verkar det helt plötsligt som att man ska bära hela bolaget.

MVH
Lite trött och bitter i slutspurten innan jul
 
Har Lia (praktik alltså, går KY) just nu och är 1 uttråkad till max 2 chockad över hur mkt dötid det är

ÄR det såhär att jobba på kontor? Har tidigare haft fysiska ”jobba hårt jobb” där när man är på jobbet då jobbar man. Alltså verkligen från början till slut. På min praktik har jag i genomsnitt (jag har fört statistik) jobbat ca 30 min per dag. Övriga 7.5 timme har jag surfat, så j ä v l a tråkigt! Idag har jag hittills kommit upp i 10 min jobb.

Grejen är att jag var först på ett ställe, där var det exakt såhär, fast ännu värre då jag bara fick sitta bredvid och titta på. Fick nog och bytte. Där var det bra i en vecka sen gick det utför, då blev det samma, inga uppgifter. Efter att jag behövt vabba en vecka (magsjukt barn och sambo) blev det väldigt ”vi personalen” och ”jag praktikanten” inte alls inkluderande. Superkul! Nu är det typ över så det gör inte så mycket.

Självklart har jag tjatat och tjatat efter uppgifter att göra. Men det händer inget. Sen kan jag tycka att tar man emot en praktikant ska man se till att det finns uppgifter för den. Det är inte mitt jobb att hitta på uppgifter.

Jag är faktiskt orolig över att det ska vara såhär när jag börjar jobba på riktigt. Jag mår jättedåligt av att inte ha något att göra, jag blir både ledsen och deppig av att bara sitta av tiden. Jag kan inte ha ett jobb där jag effektivt jobbar 30 min per dag. Börjar överväga att byta bransch, för är det såhär kan jag inte jobba med det. Nu är ju ”jobba på kontor” väldigt brett men ni som gör det, har ni det så slappt? Hur ska en göra för att inte få det såhär när det är dags att jobba efter examen?
Om du har lite att göra beror det på att du har dålig arbetsledning eller att du inte tar tillräckligt med egna initiativ (vilket kan vara svårt när man gör praktik). Nu vet jag inte vad du praktiserar som men vi har ju eget ansvar över våra arbetsuppgifter och har fullt tillräckligt med arbetsuppgifter för att fylla flera tjänster. Vilket tempo man arbetar i är helt upp till en själv.
Kontorsarbete är ju som vilket jobb som helst antingen står man där med kvasten när man sopat klart stallgången och vet inte vad man ska göra eller så vet man vad man ska göra och då jobbar man på med resterande arbetsuppgifter när en arbetsuppgift är klar. Är man praktikant så vet man antagligen inte vad som ska göras och då blir man kanske stående där med sin kvast i 7,5 timme om ingen pekar en vidare till nästa arbetsuppgift.
 
Däremot tycker jag att du ska ta kontakt med din skola angående praktikplatsen för de verkar ju inte ha förmågan att handleda dig vilket borde ingå.

Nej jag får ingen direkt handledning. Har själv haft hand om praktikanter ett par gånger (i annan bransch) och då har jag varit supernoga med att styra upp det. Gett uppgifter kontinuerligt, gått igenom vad arbetsuppgifterna är och vilken ordning de görs i och när praktikanten blivit mer självgående så vet den att när jag gjort A gör jag B sen C osv. Så det inte blir nu har jag gjort A, vad gör jag nu? Och så massa väntan på det.

Jag upplever det som svårt att ta initiativ när jag verkligen tjatat och legat på men ändå inte får mer att göra, jag har slut på idéer då. Får jag ingen respons är det svårt att ta initiativ, jag vet inte vilka uppgifterna är förutom de få jag fått göra.

Kommer prata med skolan, har redan gjort det lite och sagt att jag är superbesviken.
 
Jag jobbar på kontor (i en kommun) och vi tar generellt inte emot praktikanter eftersom våra arbetsuppgifter är svåra att dela ut till någon annan och en ev praktikant skulle bli ganska sysslolös. Vi hade en praktikant från en KY-utbildning men då hade vi verkligen planerat och sett till att det fanns saker att göra.

Generellt skulle jag säga att arbetsbelastningen varierar mycket. Idag har jag t.ex. tid att skriva på buke. I onsdags hann jag inte äta lunch för att jag hade en deadline att passa och fick allt material så sent att det bara var att gilla läget. Har jag för lite att göra ber jag chefen om mer uppgifter helt enkelt :)
 
Hoppas verkligen att det är så, har varit så nere och deppig/ledsen under den här Lia-perioden. Är så rädd för att det ska va så när jag ska jobba :(

Förstår det :( Jag hade också en LIA som var så, men de andra två var toppen. Där fick jag gå ut och jobba skarpt direkt.
 
Nej jag får ingen direkt handledning. Har själv haft hand om praktikanter ett par gånger (i annan bransch) och då har jag varit supernoga med att styra upp det. Gett uppgifter kontinuerligt, gått igenom vad arbetsuppgifterna är och vilken ordning de görs i och när praktikanten blivit mer självgående så vet den att när jag gjort A gör jag B sen C osv. Så det inte blir nu har jag gjort A, vad gör jag nu? Och så massa väntan på det.

Jag upplever det som svårt att ta initiativ när jag verkligen tjatat och legat på men ändå inte får mer att göra, jag har slut på idéer då. Får jag ingen respons är det svårt att ta initiativ, jag vet inte vilka uppgifterna är förutom de få jag fått göra.

Kommer prata med skolan, har redan gjort det lite och sagt att jag är superbesviken.
Leta reda på en egen praktikplats kan du göra det?
 
När jag har haft praktik och varit ny på arbetsplatser så tycker jag att jag har haft mycket dötid. Men några år in i arbetslivet så är det snarare tvärtom, full fart hela tiden. Jag antar att det är för att man inte får så mycket ansvar i början som ny eller som praktikant men som senior på en arbetsplats så verkar det helt plötsligt som att man ska bära hela bolaget.

MVH
Lite trött och bitter i slutspurten innan jul

Jag hoppas verkligen att det är så. Annars måste jag lära mig att hantera detta men jag vet inte hur för jag mår genuint dåligt av det :(
 
Efter min kandidatexamen praktiserade jag en tid inom det område jag då utbildade mig och visst, det blev dötid emellanåt när ingen hade tid att ge mig nya arbetsuppgifter, men då hittade jag i regel något att göra under tiden. Efter hand fick jag allt större eget ansvar med egna projekt att driva och andra halvan av mitt halvår på arbetsplatsen var min arbetsbelastning som alla andras på kontoret, dvs så pass hög att jag ofta inte ens hann gå ifrån datorn för lunch. Till skillnad från övriga på arbetsplatsen gick jag dock alltid hem efter åtta timmars arbete.

Att det skulle vara så slappt som du beskriver det att arbeta på kontor är ju nästan ett hån mot alla som jobbar på kontor, men jag förstår verkligen din frustration. Att gå sysslolös när man vill hugga i är hemskt!
 
Efter min kandidatexamen praktiserade jag en tid inom det område jag då utbildade mig och visst, det blev dötid emellanåt när ingen hade tid att ge mig nya arbetsuppgifter, men då hittade jag i regel något att göra under tiden. Efter hand fick jag allt större eget ansvar med egna projekt att driva och andra halvan av mitt halvår på arbetsplatsen var min arbetsbelastning som alla andras på kontoret, dvs så pass hög att jag ofta inte ens hann gå ifrån datorn för lunch. Till skillnad från övriga på arbetsplatsen gick jag dock alltid hem efter åtta timmars arbete.

Att det skulle vara så slappt som du beskriver det att arbeta på kontor är ju nästan ett hån mot alla som jobbar på kontor, men jag förstår verkligen din frustration. Att gå sysslolös när man vill hugga i är hemskt!

Fast om jag ser hur ”hårt” de övriga anställda jobbar på dels denna och förra praktikplatsen så är det inte så mycket som är jobb. Det är mkt stå i hög och prata bonde söker fru, pussla, dricka kaffe osv. Sen är det självklart inte så överallt men det blir sån kontrast när jag är van att man jobbar varenda minut från tidigare jobb jag haft.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
986
Senast: Avalbane
·
Skola & Jobb Jag läser 50 procent distans fram till slutet av mars, 7,5 poäng, samtidigt som jag jobbar heltid. Känner mig lite osäker på hur det är...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 687
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Tycker vi är sjuka hela tiden, inte dottern lika mycket som vi föräldrar. Min sambo fick tex öroninflammation som inte gav sig utan...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
11 054
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp