Allemansrätten, eller vad gäller här?

makarontanten

Trådstartare
Jag har "hittat" ett fint litet ställe vid en sjö. En plats med sol hela dagen på en undanskymt ställe där jag skulle vilja sola och bada i sommar och kunna ha med mig hunden, kanske till och med ta med en engångsgrill och grilla. Så långt inga problem. Men ca 20 m från vattnet ligger en liten bod, sämre friggebo eller vad jag ska kalla det. Då dörren till denna byggnad var olåst och stod på glänt kikade jag in. Där inne fanns ett par leksaker, ett bord med stolar, en filt, tändvätska och lite värmeljus, inte mycket mer. Boden är kanske max 10 kvm, glasfönster som är borta, men igensatta/igenspikade av träfönster med glipor. Råttor/möss har vart inne och ätit på ljusen och råttskit låg överallt. Inget vatten, ingen el och som sagt väldigt litet. Det är alltså ingen sommarstuga, utan mer som en förvaringsbod som någon kanske använder, vad vet jag? Finns en liten träbänk vid strandkanten, annars inget som visar på att folk vistas där.

Någon äger ju såklart marken, men det finns inga skyltar där det står privat, ingen direkt tomtgräns eller liknande, och det är flera km till närmsta bebyggelse.

Min fråga är då om jag har någon laglig rätt att vara där och sola/bada, eller vad gäller som allemansrätt på sådana här ställen? Skulle man på något sätt kunna ta reda på vem som är markägare och fråga honom/henne?

Jag pratade med en kompis som känner till stället lite sen förr, och den lilla boden har tydligen stått där i minst 20 år. Förr var hela platsen ett "tillhåll" att rida ner och bada med hästar, igenväxt då det var ganska "sumpigt" och blött runt omkring. Idag är det gräs, men jag såg spår av hovar på väg dit. Så vad säger ni, någon som vet vad som gäller?
 
Ingen som vet eller har en åsikt om hur man får vara här eller inte? Var gäller allemansrätten, ska det finnas skyltar om det är privat, eller gör den lilla boden att det är en tomt?
 
Allemansrätten gäller så länge det inte finns något boningshus i närheten vars hemfridszon boden skulle tillhöra. Uthus och sjöbodar har ingen egen hemfridszon.

Så om det är kilometer till närmsta bebyggelse gäller definitivt allemansrätten.
 
Lånar tråden med en liknande fråga, vad säger ni om detta?

På vägen från mitt stall till hållplatsen går jag längs med en liten bilväg. På ena sidan om den ligger villor, på andra sidan är sjökanten med privata bryggor som verkar tillhöra villorna. Så finns det en liten förfallen brygga där det inte är uppenbart att det hör till något speciellt hus, då de ligger längre bort från vägen. Bryggan i sig går inte att bada från men det finns en liten strand bredvid där man kan gå i vattnet. Det är inte så att det är väldigt synligt från husen, utan känns hyfsat diskret att hoppa i där. Kan man tänka sig att strandskyddet gäller och att jag har rätt att bada där? Hade inte tänkt "vistas" där, utan bara ta ett snabbt dopp på väg hem från stallet ibland. Finns inga andra lämpliga ställen, då det är stora stenar överallt annars.
 
Lånar tråden med en liknande fråga, vad säger ni om detta?

På vägen från mitt stall till hållplatsen går jag längs med en liten bilväg. På ena sidan om den ligger villor, på andra sidan är sjökanten med privata bryggor som verkar tillhöra villorna. Så finns det en liten förfallen brygga där det inte är uppenbart att det hör till något speciellt hus, då de ligger längre bort från vägen. Bryggan i sig går inte att bada från men det finns en liten strand bredvid där man kan gå i vattnet. Det är inte så att det är väldigt synligt från husen, utan känns hyfsat diskret att hoppa i där. Kan man tänka sig att strandskyddet gäller och att jag har rätt att bada där? Hade inte tänkt "vistas" där, utan bara ta ett snabbt dopp på väg hem från stallet ibland. Finns inga andra lämpliga ställen, då det är stora stenar överallt annars.
Har du läst länken? ja du får bada
 
Nej förlåt, missade den länken! Har läst den nu, och googlade även vidare. Intressant! Strandskyddet verkar vara en stark del av allemansrätten. Om jag tolkar det rätt så har jag rätt att bada även vid de bryggorna som är uppenbart privata, men det är förstås inget jag kommer att göra.
 
Nej förlåt, missade den länken! Har läst den nu, och googlade även vidare. Intressant! Strandskyddet verkar vara en stark del av allemansrätten. Om jag tolkar det rätt så har jag rätt att bada även vid de bryggorna som är uppenbart privata, men det är förstås inget jag kommer att göra.
Eftersom det går en väg mellan tomterna och stranden är det nog att förmoda att strandrätten inte ingår i tomträtten.
Däremot så kan tomtägarna ha erhållit besittningsrätt om de under många år haft sina bryggor.

Man har då rätt att lägga till och bruka bryggan om det inte hindrar bryggans ägare att själv bruka den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp