Allemansrätten - hagar, gård

shampiz

Trådstartare
Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som gäller?

Jag bor på en hästgård med stall och flertal hagar, både rasthagar (vinerhagar) och ganska stort sommarbete.
En av vinterhagarna har en sida av sitt stängsel utefter en allmän gångväg som trafikeras ganska kraftigt nu på våren och sommaren av barnfamiljer ute på promenader.
Och det händer varje dag när jag är hemma att jag måste be folk som går förbi att inte klappa och mata hästarna. Vissa förstår när man säger åt dem efter att man förklarat varför. (varför man ska behöva ge dom en förklaring till varför förstår jag inte, själv tycker jag att det tillhör sunt förnuft att man inte matar och klappar andras djur. Själv skulle jag inte komma på tanken att gå in på någons tomt och mata deras kanin som satt i en kaninbur ute på tomten) Medans vissa kan bli riktigt otrevliga och tycka att det är deras rätt att få klappa och mata dom hur mycket dom vill.
Vissa går t o m in i hagarna för att klappa dom. En gång såg jag t o m en som gick in med barnvagn i en av hagarna. Hur tänker man då? Är man inte orolig att sin unge ska bli skadad av någon av hästarna. Vem bär ansvaret om något litet barn får ett finger avbitet eller blir sparkad?

Jag vet att allemansrätten säger att man får gå in i hagar om man stänger efter sig och inte stör djuren. Hur tolkar man inte stör djuren då? För mig så stör man djuren om man går in i hagarna för att klappa eller mata dom. Hagarna är deras viloplats där dom kopplar av och äter när dom inte ska jobba. Jag tycker även att dom stör djuren av att klappa och mata dom även om dom står utanför. Dom har ju ingen aning om ifall någon häst inte tål att äta nåt. En person blev förbannad och sa till mig att jag var fånig, det var ju bara gräs hon gav till dom. Hur kan hon veta ifall nån av hästarna inte har fång och inte tål gräs?

Funderar på att sätta upp skyltar men tycker dels att det känns tråkigt att ha en massa förbudsskyltar och dels tror jag att en hel del inte skulle bry sig ändå, men en del skulle säkert respektera dom så problemet skulle kanske minska lite ialla fall.

Någon som har någon bra lösning på problemet, hur tolkar man allemansrätten och vad kan man göra och vad kan man inte göra?
 
Har liknade problem när badgästerna kommer men efter en skyllt där det står Varning! Hästarna bits och sparkas har det lugnat sig med främmat folk i hagarna. Men fick inte bukt
med matandet. Provade att stängsla 2-2,5 meter innan för staketet då blev det mindre som matade hästarna.

Med vänlig hälsning
pudlan
 
Har liknade problem när badgästerna kommer men efter en skyllt där det står Varning! Hästarna bits och sparkas har det lugnat sig med främmat folk i hagarna. Men fick inte bukt
med matandet. Provade att stängsla 2-2,5 meter innan för staketet då blev det mindre som matade hästarna.

Med vänlig hälsning
pudlan

har också funderat på att sätta ett stängel till innanför. Kommer troligtvis att göra så på sommarhagen men på vinterhagarna känns som att dom blir lite för små då.
 
har också funderat på att sätta ett stängel till innanför. Kommer troligtvis att göra så på sommarhagen men på vinterhagarna känns som att dom blir lite för små då.

Extra stängslet blev i en sommar hage. Då kommer inte hästarna fram till människorna vid vägen. Då var det inte lika kul att mata. Hoppas ni får bukt med problemet med matning.
Varför är det ok att mata hästar? Varför knackar man inte på och frågar före? Inte F-n ger jag barnen som går förbi godis.. Mysko.
Mvh
Pudlan
 
Klappa tycker jag nog är lite fånigt att folk inte får göra. De sliter väl inte ut hästarna?

Mata är däremot tvärförbjudet, av många skäl. Distansisolatorer i midjehöjd och en extra eltråd kan vara en lösning (på utsidan alltså).

Att gå in i hagen för att uppsöka djuren är absolut att störa dem. Att passera på håll för att komma till andra änden av hagen t ex (genväg genom hagen) är OK enligt allemansrätten.

Andras djur är inte allmän egendom.
 
Klappa tycker jag nog är lite fånigt att folk inte får göra. De sliter väl inte ut hästarna?

Mata är däremot tvärförbjudet, av många skäl. Distansisolatorer i midjehöjd och en extra eltråd kan vara en lösning (på utsidan alltså).

Att gå in i hagen för att uppsöka djuren är absolut att störa dem. Att passera på håll för att komma till andra änden av hagen t ex (genväg genom hagen) är OK enligt allemansrätten.

Andras djur är inte allmän egendom.

Nej, visst sliter inte klappning på hästarna men det finns flera anledningar till varför jag inte vill att dom ska klappas av andra. Bl a av att en av de nya hästarna har av den förra ägaren tillåtits att tigga vilket gör att han försöker tigga hela tiden och blir sur om han inte får nåt. Vilket vi försöker lära honom av med. Så det är ju inte så kul ifall någon sträcker fram handen och ska klappa och han tar det för att nån har nåt gott i handen och då hugger till efter det. Vem blir då ersättningskyldig?

Sen finns det fler anledningar till att jag inte finner det lämpligt att folk ska få klappa dom hur som helst. Folk tycker ju inte att det är ok att man går fram och klappar en främmande hund utan anledning, så varför skulle det vara ok att klappa hästar? Det händer ibland att folk kommer och frågar om dom kan få klappa´, och det säger jag sällan nej till utan följer med dom in i hagen så dom kan klappa och inte stå utanför hagen och göra det.

Att sätta distanisolatorer utanför staketet var en toppenbra ide, det skulle kunna funka :-)
 
Men självklart finns inget uppsåt/skadeståndsgrund i fallen du nämner - hur tänker du där?

Med tanke på hur vissa tänker så blir man inte förvånad om någon skulle tycka att det var mitt fel om deras unge fick ett finger avbitet när dom skulle klappa hästen. När man inte ens kan tänka så långt att man inte inser att det kan hända utan låter sitt barn stoppa in händerna och klappa hästarna hur som helst.
 
Inte att just klappandet sliter på hästarna, men vem vet vad de som klappar dina hästar har gjort innan? De kanske har varit i kontakt med andra hästar som de passerade tidigare som har någon smitta? Ringorm/kvarka är inget roligt, inte en vanlig förkylning heller.
 
Inte att just klappandet sliter på hästarna, men vem vet vad de som klappar dina hästar har gjort innan? De kanske har varit i kontakt med andra hästar som de passerade tidigare som har någon smitta? Ringorm/kvarka är inget roligt, inte en vanlig förkylning heller.

Nej, precis. Som sagt var finns det massor av anledningar som gör att jag inte tycker att klappandet är ok :-)
 
Om jag hade en hage folk passerade igenom så hade det kommit upp en skylt med texten vi sparkas vilket kan leda till döden för folk som fä.
Mata från andra sidan staket funkar inte på mina hästarna går inte så nära (fördelen med bra kräm i staketet).

Gå genom hagar har jag inga problem med men ge f i att aktivt söka upp djuren sedan om djuren kommer fram till passerande så ser jag inga problem med någon klapp.
 
Om jag hade en hage folk passerade igenom så hade det kommit upp en skylt med texten vi sparkas vilket kan leda till döden för folk som fä.
.

Kanske i vissa fall så skulle det avskräcka, men jag har varit med om då jag talat om för folk att dom kan sparkas och bitas när dom frågar mig varför dom inte får klappa hästarna. Och det är mer än en gång smarthuvudena har sagt att jag är van vid hästar :meh:
 
Hur kommer besökare in? Kan du flytta på öppningen om det är den vägen eller går folk mellan trådarna sätt upp en till.
 
Den som klappar eller går in i en hage bär själv ansvaret för om denne blir skadad. Som hästägare har man inget ansvar för om ens häst orsakar skador om man inte har varit grovt oaktsam. Det är den som väljer att gå in i hagen som bär ansvar. Gäller det barn är det den är med barnet som är ansvarig.
 
Hur kommer besökare in? Kan du flytta på öppningen om det är den vägen eller går folk mellan trådarna sätt upp en till.

Då måste TS om folk brukar promenera genom hagen sätta upp en annan öppning. Däremot om folk bara brukar gå in och klappa enbart för klappandet är det mer okej.

Men man får inte stänga folk ute ur sina hagar hursomhelst, inte om det går en stig genom hagen eller hagen innehåller områden som inte kan nås på annat vis (och där det finns ett allmänintresse av att ta sig dit).
Kan vara bra att tänka på :)
 
Då måste TS om folk brukar promenera genom hagen sätta upp en annan öppning. Däremot om folk bara brukar gå in och klappa enbart för klappandet är det mer okej.

Men man får inte stänga folk ute ur sina hagar hursomhelst, inte om det går en stig genom hagen eller hagen innehåller områden som inte kan nås på annat vis (och där det finns ett allmänintresse av att ta sig dit).
Kan vara bra att tänka på :)

Detta är våra vinter hagar som inte är speciellt stora, och det går ingen stig igenom dom och dom leder heller ingen stans, så folk som går in i dom går endast in för att klappa och mata hästarna.
 
Då måste TS om folk brukar promenera genom hagen sätta upp en annan öppning. Däremot om folk bara brukar gå in och klappa enbart för klappandet är det mer okej.

Men man får inte stänga folk ute ur sina hagar hursomhelst, inte om det går en stig genom hagen eller hagen innehåller områden som inte kan nås på annat vis (och där det finns ett allmänintresse av att ta sig dit).
Kan vara bra att tänka på :)
Lät inte som om det fanns stigar eller annat intressant för allmänheten i ts hagar förutom hästarna då.
 
Detta är våra vinter hagar som inte är speciellt stora, och det går ingen stig igenom dom och dom leder heller ingen stans, så folk som går in i dom går endast in för att klappa och mata hästarna.

Det är inte säkert att det är ok öht att gå in i hagen då, om man ska tänka på allemansrätten
Ska det vara så är det endast för passage eller för att nå ett område i hagen, definitivt inte för att mata eller klappa djur.

Vi hade ett år liknande problem och vi fick på fråga rätten att ta bort grindar i en större sommarhage ska tilläggas för att hindra att folk gick in genom att ta bort handtag, höja stängslet osv iom att det inte fanns något i hagen som var av allmänt intresse, ingen stig eller annat som hindrade framkomst till denna.

Det är inte alltid att allemansrätten gäller i hagar utan det beror helt på vad för mark det handlar om, hur nära hus hagen i så fall ligger bla (allemansrätten talar även om att man inte får röra sig i närheten av bostadshus hur som helst).

Varje situation är unik men det gemensamma är ju med allemansrätten "inte störa, inte förstöra".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 377
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
L
  • Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 221
Senast: zuli
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp