Allemansrätten - hagar, gård

Höj stängslet med mera eltråd och sätt flera trådar mellan de trådar som finns och så på med massor av ström.
Då så går det varken att klappa eller mata.
 
Själv skulle jag inte komma på tanken att gå in på någons tomt och mata deras kanin som satt i en kaninbur ute på tomten
Det har hänt mig många gånger att de som klappade hästarna även klampade in bakom stallet och matade kaninerna i sina burar.
Grrr...

Priset togs av den som var vänlig och upplyste mig om att det fanns kaniner bakom mitt stall.
Om jag också skulle vilja mata dem.
 
Det har hänt mig många gånger att de som klappade hästarna även klampade in bakom stallet och matade kaninerna i sina burar.
Grrr...

Priset togs av den som var vänlig och upplyste mig om att det fanns kaniner bakom mitt stall.
Om jag också skulle vilja mata dem.

Göta Petter!!! Jag hade gått bärsärk..
 
Göta Petter!!! Jag hade gått bärsärk..
Jag svarade att med tanke på att kaninerna är mina så vet jag att helt säkert var jag har dem och att jag matar dem 2 gånger om dagen tack.
Men om jag får ert namn och telefonnummer så skall jag ringa till er när jag behöver hjälp med att mata kaninerna.
I dag så har de redan fått mat.

Jag fick varken namn eller telefonnummer men såg dem aldrig mer igen.
 
Förutom att det finns lite konstigt folk häromkring så uppmuntrar vi folk att gå över vår mark, som ju är en fantastiskt runda för de flesta som bor här.

Då får vi extra koll på våra hästar under dagen.

Klappa får de gärna, mata icke. Vi har också gjort slussar mellan hagarna där stigarna går och gjort extra stigar för de som vill gå över marken.

Om jag hittade folk som matade hade jag direkt sagt till snällt att de inte får. Hittills, tack och lov har jag inte behövt.

De konstiga, mest en liten trevlig gumma, som dock verkar tro att hon bor helt ensam här ute på landet, badar sina hundar i vår damm (den ligger till så att den är utanför tomten på baksidan av stallet så det är inte störande i sig att de badar där) vilket jag bestämt fick säga till om då vi har häckande sällsynta fåglar i den. Hon svarar lite senilt att de inte jagar fågel.
Jag fick då tänka åt henne och säga att de blir hemskt störda och att de är sällsynta och behöver lugn i minst två månader till.
 
Det har hänt mig många gånger att de som klappade hästarna även klampade in bakom stallet och matade kaninerna i sina burar.
Grrr...

Priset togs av den som var vänlig och upplyste mig om att det fanns kaniner bakom mitt stall.
Om jag också skulle vilja mata dem.

Man undrar vad folk tänker med ibland....
 
Distansisolatorer var en bra idé, tycker jag. Sätt såna gula "varning för elstängselskyltar" riktigt tätt. På grinden tycker jag faktiskt att du kan sätta upp en skylt och be folk att inte gå in i hagen.
 
Distans isolatorerna låter ju som en idé, sen kan du ju även sätta upp ett par plastade lappar på tråden. Inte i stil med arg, jag ska döda er om ni rör mina hästar ton- utan mer i stil med: "Hej vi som går i denna hagen heter xx och yy och jobbar hårt om dagarna och vi vill ogärna bli störda när vi går här då risken finns att vi kan bli rädda och eller irriterade och kan bitas eller sparkas om vi inte känner er. Lite som att förklara för tre åringar..

Min mormors grannar har såna skyltar på sina hagar då dem har hagar som sträcker sig över flera hektar naturreservat. Där står vem som äger dem, att man är välkommen in för att passera men att risken finns att hästarna kan sparkas/bitas om dem känner sig trängda, så man ska inte söka kontakt om inte hästarna kommer fram först, men att man gärna fick ringa om man såg att en häst/hästarna har råkat ut för något eller liknande.. Detta har hjälpt och dem får samtal säkert tre dagar i veckan när folk observerat att en häst har fått en tråd runt benen, eller ett stort sår någonstans osv. ( Dessa hästar gå i flock om ca 50 st i en sommar hage på 25 hektar, så alla extra ögon är ju bara välkomna!)
 
Även om jag i princip förstår vad ni menar, ni som inte vill att folk ska klappa era hästar i hagen, så måste jag erkänna att om jag passerar en hästhage där det står hästar och hänger över staketet och tigger om uppmärksamhet så hade jag med största sannolikhet gått fram och hälsat på dem. Givetvis beredd på att främmande hästar mycket väl kan nafsa t ex, men jag förväntar mig nog att hästar som på allvar attackerar människor hålls i hagar som är kapabla att hålla dem inne.

Mata andras djur hade jag aldrig fått för mig, och blir jag någon gång tvungen att passera genom en hage där det går djur så gör jag naturligtvis mitt bästa för att inte störa djuren (både för min egen och djurens skull), men just det här med att gå fram och hälsa på hästar vid staketet, om de uppenbart söker kontakt, har jag svårt att se problemet med. Är man så himla rädd för smittor etc. då får man väl se till att staketet är utformat så att det håller både människor och djur på behörigt avstånd?
 
Jag ser inte min häst som min ägodel på det viset. Givetvis vill jag inte att folk ska mata henne men hon är en egen individ och får gärna ha sociala relationer med andra människor så länge det handlar om klappar och kli.
 
Jag ser inte min häst som min ägodel på det viset. Givetvis vill jag inte att folk ska mata henne men hon är en egen individ och får gärna ha sociala relationer med andra människor så länge det handlar om klappar och kli.

Jag erkänner gärna att om jag kommer förbi en hage där det står hästar och hänger över staketet, kan jag mycket väl gå fram och prata lite med dem. Inte står jag och matar dem men om de är kontaktsökande tar jag kontakt om jag känner för det.
 
Alla har rätt att kliva in i en hage, oberoende vilken typ av djur man har där.
På egen risk naturligtvis.
Stör djuren gör man om man skrämmer dem men de flesta hästar brukar ju istället uppskatta nya kompisar.
Alltså bryter man inte mot allemansrätten.
Mata är relativt, att repa lite gräs och bjuda på eller ett halvätet äpple blir nog svårt att beivra men om någon tar med sig en hink med havre då..ev.
Sätt upp en skyllt om att en av hästarna bits, så brukar det ta skruv ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
  • Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 177
Senast: zuli
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp