Allemansrätten och ridning på enskild väg

Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Hej!

Har hundar själv men är inte säker i det här fallet men jag tror inte det är någon större skillnad om du går och har hunden lös eller om du sitter till häst. Hundägaranvaret har du ändå.Du kan nog få svar om du går in på Sv. kennelklubbens hemsidor.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Jaha, då så får du väl byta ut ordet "du" i meningarna mot "den som rider med lös hund".
Svårare än så är det väl inte?
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Det är strikt ägaransvar när det gäller hund, oavsett i vilken situation du befinner dig i skall du ha full kontroll över hunden. Så att rida med en hund lös bredvid, då lär man knappast ha full kontroll över den i det läget.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

..och en del har inte kontroll på hunden trots strypkoppel med taggar inåt :eek: :devil:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

..och en del har inte kontroll på hunden trots strypkoppel med taggar inåt

Och så är det säkert också, var det kan bero på tänker jag inte spekulera i utan konstaterar att även dessa omfattas av ägaransvaret.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Är det inte så att man får rida på en enskild väg (ex en skogsväg) sålänge man inte lämnar spår/skador/skräp efter sig?
Detta kan ju va ganska svårt att tolka, för spår lämnar ju hästen efter sig men frågan är väl när det går över till skador på vägen?
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Jo så är det, fast det skiljer mellan enskild och privat väg.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Oj oj. Vi skaffade hästar 1986 och då gick vi omkring och pratade med bönderna härikring och kollade var det var OK att rida. Har varit bra tills för nåt år sedan då några tonårstjejer käftade emot en bonde. Detta resulterade i att man inte kan rida på den vägen längre! :( Gubben är flyförbannad på alla ryttare nu och nästan prejar av en från vägen om man möter honom. För ett tag sen uppstod en ny konflikt med en annan markägare vilket kan sluta med att en hel ridrunda på ca 5km blir avstängd för ridning. :eek:
Att en del envisas att säga: "Jag har rätt att rida var jag vill för det är allemansrätt i Sverige" gör att markerna begränsas mer och mer. Att motbevisa den som äger marken är inget smart drag.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Jo så är det, fast det skiljer mellan enskild och privat väg.

Vari består den skillnaden när det gäller allemansrätten??? Enskild väg kan vara privat, samfälld m.m. men det är gemensamma regler och rekommendationer vad gäller allemansrätten. Allt enligt, LRF, Naurvårdsverket, STC, Hästnäringens kvalitets och miljöråd, Svenska Galoppförbundet, Svenska ridsportförbundet, Svenska Hästavelsförbundet, Vägverket mfl. Undrar bara så att jag vet säket att det är som jag lärt mig på infomöten om allemansrätten, på nätet och i litteratur på biblioteket.

Rolle på Österlen, som har ca:300m enskild och privat väg.
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Enskild väg även i privat regi, kan tex användas som transport väg genom skog eller åkrar. När vi pratar om privat väg, är det en sådan som leder fram till tomt/er. En eller flera kvittar, därför att här är ridning inte tillåten enligt allemansrätten. Orsaken den går till tomt och du har själv givit en bra länk där förklaring finns avseende det, denna väg underhålls kanske av denna/dessa tomtägare med egna pengar tagna ur egen ficka och här skulle den sk lokala avikelsen kunna tillämpas i de fall vägägaren vill det.

Här måste man fråga om lov vid ridning, det är alltså inte möjligt att nyttja reglerna för allemansrätten här. Även om vägen skulle kunna leda in på en skogsstig längre fram som ryttaren kan nyttja, måste man få ett ok för ridning.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Det har ingen betydelse om det är någon som privat ur egen ficka underhåller vägen, du kan rida där med den hänsyn som allemansrätten säger bl.a. att man ska hålla behörigt avstånd till hus och tomt i närheten av hus. En tomt kan ju vara flera hundra meter lång och bred.
Exempel, en privat väg 400 meter till boningshus, 150 meter in på vägen ansluter en skog som lämpar sig för ridning. Var någonstans står det att man inte får använda den enskilda vägen i det här fallet?
På flera av de ställen jag nämnde står följande:

"Enskild väg, skogsbilväg och ägoväg
ägs oftast av samfälligheter, privat eller av
bolag.
Ridning eller körning på enskilda vägar går
knappast att förbjuda eftersom en häst med
ryttare eller kusk inte räknas som ett motordrivet
fordon. Här gäller också allemansrätten,
som ger alla rätt att beträda en enskild väg
om denna inte skadas."

mvh
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Nu glömde du kopier sista slängen, det står också så här i samma stycke.Det kan dock finnas lokala trafikföreskrifter som förbjuder ridning och körning där.

Brottsbalkens bestämmelser om "olovlig väg" sätter gränsen för ryttarens allemansrätt. Det är inte tillåtet att rida över tomt, dvs området närmast ett hus där de som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Hur stort område som ska räknas som tomt beror på omständigheterna. Det är risken att störa som avgör hur nära huset man kan passera. Några regler om minsta avstånd finns inte. Alltför påträngande besökare kan straffas för hemfridsbrott.

Som du ser är inte allemansrätten särskilt lätt att tolka, och utrymmen för mark och vägare är ganska generösa när det gäller att hindra ryttare från att rida en viss sträcka. Man kanske inte kan tro det, men tar det hus i :devil: hos någon som blir uppretad så märker man det snabbt.

Även om allemansrätten är generös, bör man tänka en, två och tre gånger först och inte bara ta för givet. Men i lagenboken finns en hel packe med lagar som är tillämpliga för att motverka allemansrätten och det är dessa som sura mark/väg ägare brukar använda sig av när de puttrar till bakom sin gardin.

Jag vet att det är så lätt att ta saker för givet, det märkte vi inte minst när gubben längre fram på våran väg surna till. I detta fall har man tillämpat en gammal vägregel i lagboken, vilken vet jag dock inte. Men numera har sista biten på denna väg ridförbud, men resten av vägen innan det är tillåten att rida på.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Jag har blivit bitchad på X antal gånger angående en väg som en sommarboende stockholmare haft servitut på. Kontentan var att vi red där iallfall hela året runt och tog en omväg på sommaren då hon kunde tänkas vara hemma. det var en lång liten grusväg (ägd av SCA) som det bodde en familj året runt, längre in i skogen kärringen och sen kom man till lador och lägdor och slutligen tillbaka till stallet. Bonden och familjen tyckte det enbart var ett trevligt inslag att vi red där.

(anekdot) första gången jag träffade henne dök hon upp bakom knuten i en ful gul klänning och sa på bred stockholmska "Är ni Gres eller.." Till saken hör att en familj heter just Gres därikring som också har häst... fast gräs på stockholmska blir ju GRES ... jag fatta nada (visste inte om familjen Gres).."öhm, va?" - "Ja äre ni som är Gres?"... "nä.... vi rider här...."
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Det kan dock finnas lokala trafikföreskrifter som förbjuder ridning och körning där.

Just det och det är just vad som fodras för att sätt upp skylten med ridning förbjuden, och sitter en skylt med ridning förbjuden ska man ju inte rida där.

Brottsbalkens bestämmelser om "olovlig väg" sätter gränsen för ryttarens allemansrätt. Det är inte tillåtet att rida över tomt, dvs området närmast ett hus där de som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Hur stort område som ska räknas som tomt beror på omständigheterna. Det är risken att störa som avgör hur nära huset man kan passera. Några regler om minsta avstånd finns inte. Alltför påträngande besökare kan straffas för hemfridsbrott.

Jag kan inte se att det framgår att det är skillnad på privat eller annan enskild väg utan du kan rida på en privat enskild väg om du beaktar det citerade.

Rolle
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Just det och det är just vad som fodras för att sätt upp skylten med ridning förbjuden, och sitter en skylt med ridning förbjuden ska man ju inte rida där.

Ja men man måste inte ha en skylt bara därför att det är ridförbud, så egentligen är det svårt att veta om man får rida på vägen eller inte. Det var därför man skall prata bla med sin kommun, dels genom att de vägar som har bidrag är alltid tillåtna för ryttarer och även därför att kommunen kan berätta vilka lokala föreskrifter som gäller på respektive väg och sträckor.

Nej det framgår inte klart och tydlig, håller med i det fallet. Men det räcker att tex husägare påstår sig bli störda även om de bor en ansenlig bit bort och vägen är deras privata, skulle de tom ta sig omaket och kostnaden att hägna in sin mark hela vägen så räknas de som tomtmark.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Okey, tycker det börjar bli hårklyverier så för sista gången i den här tråden
Ja men man måste inte ha en skylt bara därför att det är ridförbud, så egentligen är det svårt att veta om man får rida på vägen eller inte.

Helt riktigt, det räcker att de visar papper på beslutet. Är jag ute på lite längre ritter 3-5 timmar stannar jag inte vid varje grusväg och frågar om jag får rida här :cool:

Men det räcker att tex husägare påstår sig bli störda även om de bor en ansenlig bit bort och vägen är deras privata, skulle de tom ta sig omaket och kostnaden att hägna in sin mark hela vägen så räknas de som tomtmark.

Bara för att det är tomtmark i ägarens ögon är det inte det i myndigheternas ögon. Som jag tidigare nämnde kan man inhägna hur mycket som helst men man kan inte hindra rätten att passera enligt allemansrätten. Det ska vara så att man kommer så nära att man stör hemfriden för de som bor där. Det kan alltså vara 1000 meter eller 50 meter beroende på varje fall. Allt detta har varit uppe på diskussion på de möten jag varit på där både LRF, LRF-konsult och naturvårdsverket varit närvarande.

Slutligen från
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

De behöver inte ens visa ett papper, därför att det är ditt ansvar som ryttare att ta reda på vad som gäller i området. Dom behöver inte bevisa för dig att du inte får rida där, du måste bevisa för dom att du får rida där. Att hänvisa till allemansrätten kräver ett visst ansvar, och det ankommer på den som vill nyttja den att påta sig det ansvaret.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Boj skrev:
Att hänvisa till allemansrätten kräver ett visst ansvar, och det ankommer på den som vill nyttja den att påta sig det ansvaret.

Det ansvaret innebär att man inte förstör och att man inte rider på annans tomtmark dvs alltför nära bebyggelse (eller nyttjar någon annans mark i kommersiellt syfte).
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Tar bara sista knappen: av vad jag får ut av att läsa Rolles mycket bra länkar (tack för dem!) är att det är svårt att hävda allemansrätt om man har en organiserad verksamhet, eller?

Vi har nämligen problem med en tjej här i byn, som har firma med inkörning/korrigering m.m av travhästar plus att både hon och hennes sambo har egna hästar. Både hon, hennes sambo plus hennes stalltjejer kör ganska ofta på vår enskilda väg. Senast idag hade stalltjejerna kört, och det var rejält stora spår efter hovarna i vägen eftersom vägen är jättemjuk just nu. Dessutom kör de snabbjobb på vägen förbi husen vilket inte känns speciellt bra men det är en annan sak.

Min fråga är: Har hon rätt enligt allemansrätten att bedriva sin travhästträning på vår väg överhuvudtaget? Och är hon ersättningsskyldig om (när) vägen tar skada av det?
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Nu är det ju inte så som i fallet om er väg. utan vägen är en grusväg som går från en asfaltsväg till några hus som ligger längre in. Det är itne bara hans hus som ligger där utan flera.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 298
Senast: Jadzia
·
Ekonomi & Juridik Jag driver ett litet stall utan ridbana sedan 2006 och vi fick då tillstånd av kommunen att använda en liten, närliggande fotbollsplan...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 982
Senast: Sylvatica
·
H
  • Låst
Anläggning Jag har nu lusläst alla forumsinlägg på Buke f, googlat och läst allemansrätten men allt om ridning på privat väg är väldigt luddigt och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
25 067
S
Hästmänniskan Hej ! Jag har fått problem med en granne som efter 100 år helt plötsligt fått för sig att sätta upp förbudsskyltar mot ridning :crazy...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
12 534
Senast: Strajder
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp