Allemansrätten och ridning på enskild väg

Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Bubbla skrev:
Min fråga är: Har hon rätt enligt allemansrätten att bedriva sin travhästträning på vår väg överhuvudtaget?
Nej

Bubbla skrev:
Och är hon ersättningsskyldig om (när) vägen tar skada av det?
Ja

gissar låtsas-juristen fejko
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Bubbla skrev:
Min fråga är: Har hon rätt enligt allemansrätten att bedriva sin travhästträning på vår väg överhuvudtaget? Och är hon ersättningsskyldig om (när) vägen tar skada av det?

Inget självklart svar. Du kan få olika svar beroende på var/vem du frågar!

Har hon företag så lär det vara enklare för dej att få rätt att ta betalt.
men här är ett tips:
- videofilma henne, gärna snabbjobben. Filma även spåren i marken. Dokumentera när hon kör där. Tider och datum. Det är enklare att då visa regelbundenheten (och vinstintreset) och då är det svårare för henne att åberopa allemansrätten.
Sen är det bara att fakturera henne för skadorna. Betalar hon så är det bara att gratulera fast sen är det svårt att bli av med henne men samtidigt är det ju bara att höja priset. :)

Annat alternativ är att stänga av vägen. Fullt tillåtet. Då kan hon ju inte köra med vagn.
eller att göra gupp som gör att farten måste sänkas.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Idasagare skrev:
Inget självklart svar. Du kan få olika svar beroende på var/vem du frågar!

Har hon företag så lär det vara enklare för dej att få rätt att ta betalt.
men här är ett tips:
- videofilma henne, gärna snabbjobben. Filma även spåren i marken. Dokumentera när hon kör där. Tider och datum. Det är enklare att då visa regelbundenheten (och vinstintreset) och då är det svårare för henne att åberopa allemansrätten.
Sen är det bara att fakturera henne för skadorna. Betalar hon så är det bara att gratulera fast sen är det svårt att bli av med henne men samtidigt är det ju bara att höja priset. :)

Annat alternativ är att stänga av vägen. Fullt tillåtet. Då kan hon ju inte köra med vagn.
eller att göra gupp som gör att farten måste sänkas.

Tack för svar både du och fejko!
Bra tips! Ska ut och fotografera spåren hennes stalltjejer gjorde idag till att börja med, kollade när jag var ute med hundarna, där de var som djupast är det gropar på närmare en dec...

Stänga av vägen lär inte gå, det är inte bara vi som bor längs vägen och det blir nog bökigt att försöka få alla inkl. skolbussen att stann aoch öppna... :D
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

*lånar knapp*

Om man har hästen uppstallad i ett stall som är "företag", så omfattas alla hästarna i stallet av regeln om "organiserad verksamhet".
Något att tänka på.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

bengall skrev:
*lånar knapp*

Om man har hästen uppstallad i ett stall som är "företag", så omfattas alla hästarna i stallet av regeln om "organiserad verksamhet".
Något att tänka på.

Men det måste finnas mycket gråzoner i det?

Hur blir det t ex om verksamheten är svart? Eller inte registrerad?

Vad jag har förstått kan man egentligen bara lita till allemansrätten så länge man rider enstaka gånger på en viss mark och inte på något sätt ändrar eller förstör något. Även om man har eget stall och regelbundet rider samma stig bör man alltså söka markägarens tillstånd? Fast jag kanske har virrat till det?
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Då så räknas det snarare som privat uppfartsväg, och på sådan gäller inte allemansrätten.
D.v.s. du får inte rida där då det räknas som tomt.
Det kan räknas som tomt även om det är en uppfart till flera hus.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Om verksamheten är "svart" eller oregistrerad, så finns det ju inget företag.

Allemansrätten är egentligen ingen rätt, utan en skyldighet :confused: dvs. allemansskyldigheten. :angel:
Markägaren har en skyldighet att upplåta sin mark till allmänheten.
Allmänheten har en skyldighet att ta hänsyn till markägaren och inte förstöra för markägaren.

Jag tror det är STC som har gett ut en bra informationsbroschyr om vad som gäller vid ridning och allemansrätten.
Jag tror den går att få tag på genom Ridsportförbundet.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Körning räknas som trafik och fordon, och då så blir det andra regler än för ryttare.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Inte_Ung skrev:
Körning räknas som trafik och fordon, och då så blir det andra regler än för ryttare.

Häst och ryttare är väl också ett fordon...

Till Bengall: måste man ha ett företag för att det ska räknas som organiserad verksamhet?
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Mynta2 skrev:
Hmm, denna tråd verkar bara handla om antagande...läser ingen vad NAturvårdverket skriver eller ??

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Vet inte om du bara ryckte en knapp eller :confused: för de länkar du gav svarade inte på mina frågor i alla fall...

Plus att de inte tillförde något till de länkar Rolle redan gett...

Och sen är inte allt svart eller vitt heller, det finns nog en ganska stor gråzon just när det handlar om allemansrätten.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Ja, så har iaf jag tolkat reglerna.
Det fins iofs tolkningar som gäller även kollektivstall, men frågan är om det räknas som "organiserad ridning".
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Ett alltför intensivt och regelbundet ridande eller körning med häst på en enskild väg utan medgivande från markägaren kan möjligen betraktas som besittnings-intrång och leda till straff för egenmäktigt förfarande. Markägaren har möjlighet att kräva skadestånd om vägen skadas av regelbunden ridning eller travträning

Det här besvarar väl en del av dina frågor?

Allemansrätt kan man ALDRIG hävda när det gäller yrkesmässigt utnyttjande av mark/väg.

Jag tycker annars att du ska prata med kommunen om verksamheten på "din" väg och hur du kan begränsa den.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Men du frågade väl om enskilda vägar ? eller ??
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

"knapplån"

Alla säger att man ska vända sig till sin kommun men vem på kommunen ska man prata med. Vi har provat ringa flera gånger men de verkar inte veta själva vem som har hand om dessa "ärenden". Hur lätt är det då att få svar om speciella vägar. Har haft problem länge nu och kommer inget vart känns det som.

Hälsningar Elisabeth
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

När jag vände mig till min kommun med frågor om allemansrätt o ridning, blev jag kopplad till tekniska kontoret. Av honom jag pratade med där fick jag bra svar, och även svaret skriftligt via mail (alltid bra med skriftligt!).

De svaren jag fick rörde cykelvägar, motionsspår och allemansrätten - enskild väg vet jag faktiskt inte. Men de svaren ligger i en annan tråd under hästverksam (Ridning på Cykelväg och motionsspår).

Men det är väl bara att ringa kommunens växel igen - blir man inte kopplad rätt första gången är det ju bara att finna sig i att bli skickad hit och dit ett tag. Bara man får svar, är det ju inte hela världen. Och ber du om att få det skriftligt så blir de väääldigt noga med att ta fram rätt uppgifter :smirk: .
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Mynta2 skrev:
Men du frågade väl om enskilda vägar ? eller ??

Fast jag hittar fortfarnde inte svaret på mina frågor i dina länkar...det handlade mest om motortrafik och det är det ju inte frågan om i detta fallet...även om man kan tro att de har motor på hästarna ibland eftersom det går så fort...
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Mynta2 skrev:
Hmm, denna tråd verkar bara handla om antagande...läser ingen vad NAturvårdverket skriver eller ??

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Antagande...
*suck* Allemansrätten är viktig och bra men det finns flera lagar som gäller över den t.ex jaktlagen, miljölagen, skogsvårdslagen.

Just därför har vi olika erfarenheter av myndigheternas svar.

Bor du i Skåne? Gå på infoträffarna!

http://home.swipnet.se/hasten_i_centrum/
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Jättebra tråd om ridning, allemansrätten och enskild väg. Lägger därför in en ny fråga här.

Idag var jag och en kompis ute och letade nya ridvägar. Tittade ut en jättelång slinga på gula sidornas kartor och gav oss av. Det visade sig sedan att halva slingan vi tänkt rida var ordentligt igenbommad, med staket så det var omöjligt att komma in (om man promenerade och kunde klättra eller krypa skulle det gå bra). En av bommarna var öppna, det fanns ingen skylt om privat väg el. ridning förbjudet så vi red in. Vägen var jättefin, men vi mötte markägaren (tror jag det var iaf) som körde ut oss igen och bommade för. Vägen var mjuk (jättefin för galoppjobb, kondisträning m.m.), och när jag pratade med honom motiverade han bommarna med att marken blir sönderriden (det finns jättemycket stall runtomkring...) och att ungdommarna skulle köra motorcyklar och kasta ölburkar. Så jag förstår honom.

Jag funderar på om det skulle vara möjligt att göra en deal med honom. Han pratade om att han tidigare hade försökt erbjuda några stall möjlighet att rida igenom mot att de hjälpte till med vägunderhållet, men ingen hade nappat. Jag tror att vägen faktist är privat, för det ligger inga hus längs med vägen.

Vad kostar det att "jämna till" vägen en extra gång/år? Skulle det gå att betala en "underhållsavgift" till väg-ägaren, och kanske skriva kontrakt att man bara håller sig till vägen (han är rädd att man ska skada skogen och marken), eller går det i klinch med allemansrätten? Då kanske det skulle kunna vara en bom med kodlås, och de som betalat (stall eller enskilda) får koden? Är det någon som har erfarenhet av något liknande system?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 323
Senast: Jadzia
·
Ekonomi & Juridik Jag driver ett litet stall utan ridbana sedan 2006 och vi fick då tillstånd av kommunen att använda en liten, närliggande fotbollsplan...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 985
Senast: Sylvatica
·
H
  • Låst
Anläggning Jag har nu lusläst alla forumsinlägg på Buke f, googlat och läst allemansrätten men allt om ridning på privat väg är väldigt luddigt och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
25 084
S
Hästmänniskan Hej ! Jag har fått problem med en granne som efter 100 år helt plötsligt fått för sig att sätta upp förbudsskyltar mot ridning :crazy...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
12 545
Senast: Strajder
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp