Allemansrätten och ridning på enskild väg

Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Boj skrev:
Men om vägen är helt privat, dvs någon betalar för vägen och dess underhåll med egna pengar utan bidrag då måste man faktiskt fråga om lov.

Just i denna fråga är jag tvärsäker, orsaken är just att vi har haft en sådan incident på våran väg. Men här sköter kommunen plogning och sandning fram till en vändplan, så i aktuell sträcka har den kommunala bidrag fram till denna vändplan men därefter är vägen helt privat och på den är ridning inte tillåten.

Gubben som äger den privata vägdelen försökte tillskansa sig delar av den kommunla delen, vilket gjorde att vi miste våran infart till skogsvägen för ridning. Och då tog det hus i :devil: på både kommunen samt våran bonde. :D


Jag har nyligen kollat med Naturvårdsverket, och enligt dom spelar det ingen roll om markägaren får bidrag för vägen eller inte - han kan ändå inte förbjuda ridning på den.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Då kanske naturvårdsverket bör ta sig en titt på domar i samma ärende, för där har man tydligen en annan åsikt.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

LillaMy84 skrev:
:angel: :angel:
*pssst*
en liten grej också apropå det där med ridningförbjuden skyltar... för det är precis det de innebär, ridning alltså, så även om det sitter en sådan skylt uppe innebär det inte att man inte får sitta av och leda hästen...
:angel: :angel:

Mm det står i lagen också tror jag.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Usch...knasigt. Så svårt att veta vad man ska rätta sig efter..! :confused:
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Ja jag vet, och håller med. Men brukar tänka så här, det är ok att använda det som alla är med och betalar för. Och jag skulle inte använda grannens parkering, eftersom den är privat och något som grannen betalar själv för att kunna använda.

Men även privata vägar kan faktiskt ha kommunala bidrag i någon form, därför skall man kontakta kommun för det är här man kan få den korrekta uppgiften i fråga. Så fort en väg har kommunala bidrag, så är den öppen för att användas även av de som inte bor efter vägen.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

*knapplån*

Kan kanske också vara så att markägaren är trött på att skyffla dynga som det kan bli efter hästarna :smirk: För inte tar ryttaren bort skiten när de rider på vägen.Ganska så äckligt för icke hästmänniskor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 297
Senast: Jadzia
·
Ekonomi & Juridik Jag driver ett litet stall utan ridbana sedan 2006 och vi fick då tillstånd av kommunen att använda en liten, närliggande fotbollsplan...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 982
Senast: Sylvatica
·
H
  • Låst
Anläggning Jag har nu lusläst alla forumsinlägg på Buke f, googlat och läst allemansrätten men allt om ridning på privat väg är väldigt luddigt och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
25 067
S
Hästmänniskan Hej ! Jag har fått problem med en granne som efter 100 år helt plötsligt fått för sig att sätta upp förbudsskyltar mot ridning :crazy...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
12 534
Senast: Strajder
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp