Allemansrätten och ridning på enskild väg

E

emelit

Vet inte om detta är rätt forum.

Jag och två kompisar var ute och red häromdagen och svängde in på en enskild väg som det heter. Allemansrätten tillåter ridning på enskild väg, men markägaren (som stod och krattade bort ogräs från vägen :crazy: ) stoppade oss och sa att vi inte får rida på hans väg. Vi argumenterade emot eftersom det inte finns en skylt om att ridning är förbjuden.
Han hävdade att man inte får rida på enskilda vägar, däremot allmänna vägar, som asfaltsvägen vi nyss svängde in från.
Det är inte bara denne man som har hus intill grusvägen, utan ytterligare två familjer. Dessa har aldrig klagat.
Han hävdade också att han hade papper från lantmäteriet om att ridning var förbjudet, och att han itne köpt en skylt för att det var för dyrt.
Vi fick inte rida på hans väg, det förstörde nu när det var tjällossning (bilar då? :crazy: )
Dessutom var vi dåligt informerade om vilka vägar man fick och inte fick rida på och att vi skulle kolla upp det innan vi gav oss ut på en ridtur.
En annan sak han hävdade var att man störde husfriden om man red närmare än 150 meter från husen. Det är omöjligt att rida 150 meter från hans hus om man ska rida på hans väg, för det ligger precis vid vägen. Någon lag som denna har jag aldrig hört talas om. Läste i allemansrätten att det inte finns någon avståndsgräns angiven i lag.
Det hela slutade med att vi vände om och fick ta en omväg hem.

Det vore ju väldigt retligt när vi kommer på hans väg nästa gång och det visar sig att han har rätt, så nu undrar jag, hur är lagarna egentligen? Måste det inte vara skyltat med "ridning förbjuden" om man inte ska få rida där?
Tips om hemsidor så man kan skriva ut bevisen på att vi har rätt och ta med nästa gång vi rider där?

(Måste bara tillägga att han klagade på min grannes lillebror och hans kompis som bor granne med gubben blev tillsagda att itne cykla på vägen nu när tjälen lossade, och lillbrorsans pappa blev tillsagd att itne köra så fort förbi hans staket, för det skvätte upp grus :smirk: )
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Verkar vara en äkta gnällspik, alltså inte du utan gubben ;)
Det är tillåtet att gå, cykla och rida på alla vägar utom privata vägar. Det är sällan vägar är privata, även om det finns en "privat väg"-skylt uppsatt är det inte alls säkert att vägen ÄR privat.
Uppfarter osv är såklart privat o där får man ju inte rida...
Tror du kan kolla på kommunen för att få reda på om denna vägen är privat/enskild osv.

Enskilda vägar, hit hör väl typ skogsvägar, körvägar o mindre grusvägar, dessa får du rida på. Tror det står i lagen att man får rida på dessa så länge man inte gör skada eller lämnar spår efter sig. Det kan ju därför diskuteras vad detta innebär, att en häst lämnar spår efter sig i form av just hovspår är ju rätt oundvikligt. Jag tycker man bör vara försiktig med ridning på mjuka vägar, som vid tjällossning för att undvika gnäll. Självklart får ni rida på vägen, men jag tycker det hör till att t ex skritta förbi hans hus (och nu när vägen är extra känslig o mjuk). Det är ok med några hästar, men inte 25 som dagligen rider på vägen. Då bör man göra upp ngt slags avtal, eftersom vägen då sätts under hård belastning.

Tror du kan kolla efter lagar på ex Vägverket? Skriv ut och ha med dig i fickan, så kan du ju ge han pappren nästa gång du möter honom.

Så fort markägaren har fått bidrag från kommunen att anlägga en ex skogsväg, har man rätt att nyttja vägen för en promenad, cykel-eller ridtur. Likaså om vägen underhålls av kommunen (grusning, plogning) är den naturligtvis inte avsedd för endast privat bruk.

Att en häst kan störa husfriden har jag aldrig hört talas om, det kan vara så att gubben vill sätta skräck i er bara för att han själv ogillar hästar. Det är tråkigt när det blir så, men tar ni det bara lugnt o tar reda på fakta så ni kan visa honom att ni vet vad som gäller, så hoppas jag det löser sig.

Det värsta man kan göra är att "hämnas", ex genom att galoppera förbi varje dag (även om det egentligen inte är förbjudet....) så tycker jag att man som ryttare bör visa hänsyn, men naturligtvis måste ni få rida på vägen!!
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Ja håller nog med föregående talare, en äkta gnällspik antagligen. Fast å andra sidan vet vi ju inte hur många ryttare han har träffat på före er på samma väg, och därför orsakat denna attityd.

Som sagt, kolla med kommunen är vägen privat dvs dessa husägare bekostar underhåll och reparationer med sina egna slantar då måste ni har vägägarens lov att rida där. Har vägen ett kommunalt bidrag i någon form, den behöver inte nödvändigtvis bestå av pengar utan lika gärna av att kommun ombesörjer plogning och sandning under vintern. Då får ni lov att använda vägen precis på samma sätt som alla andra fordon.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

:angel: :angel:
*pssst*
en liten grej också apropå det där med ridningförbjuden skyltar... för det är precis det de innebär, ridning alltså, så även om det sitter en sådan skylt uppe innebär det inte att man inte får sitta av och leda hästen...
:angel: :angel:
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Vi har också en enskild väg som tillhör vår gård, det är en grusväg och jag har aldrig sett att det på något sätt skulle skada vägen för att man rider på den löjligt sagt av honom, på vår väg är det inte tillåtet att köra bil men alla som vill rida på den är välkomna och det är ganska stor ridtrafik här. Att hämnas genom att galoppera förbi kan nog vara frestande men risken är stor att ni får mer problem med gubben! Jag tror att han är avis han kan kanske varken rida eller cykla :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Jag tycker du ska respektera att han inte vill ha vägen försörd när det är tjällossning, men de andra argumenten ger jag inte mycket för. Du har rätt att rida där så länge du inte gör åverkan på vägen. Jag hade undvikit att rida där när det är tjällossning men ridit där när vägen är torr och hård.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

fejko skrev:
Jag tycker du ska respektera att han inte vill ha vägen försörd när det är tjällossning, men de andra argumenten ger jag inte mycket för. Du har rätt att rida där så länge du inte gör åverkan på vägen. Jag hade undvikit att rida där när det är tjällossning men ridit där när vägen är torr och hård.

Varför ger du inte mycket för de argumenten? Och hur kan du vara så tvärsäker på att ridning är tillåten på vägen? Nu kan det ju faktiskt vara så att ridning är tillåten, för är vägen helt eller delvis underhållen med bidrag kan man rida där även vid tjällossning. Men om vägen är helt privat, dvs någon betalar för vägen och dess underhåll med egna pengar utan bidrag då måste man faktiskt fråga om lov.

Just i denna fråga är jag tvärsäker, orsaken är just att vi har haft en sådan incident på våran väg. Men här sköter kommunen plogning och sandning fram till en vändplan, så i aktuell sträcka har den kommunala bidrag fram till denna vändplan men därefter är vägen helt privat och på den är ridning inte tillåten.

Gubben som äger den privata vägdelen försökte tillskansa sig delar av den kommunla delen, vilket gjorde att vi miste våran infart till skogsvägen för ridning. Och då tog det hus i :devil: på både kommunen samt våran bonde. :D
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Jag måste säga att jag kan förstå både ryttarna och den arga gubben.
Mitt barndomshem ligger vid en sjö och har en jättefin egen (=privat) strand. Dagligen fick vi köra bort människor som lagt till med båten och ville tillbringa hela dagen på vår tomt. De flesta hänvisade till allemannsrätten, så pappa kopierade upp papper med vad som gäller. Jag minns inte exakt men det var något om att man inte fick vara inom syn och hörhåll, och heller inte störa markägaren.
OM nu den aktuella vägen verkligen är privat är det bara att hålla sig därifrån. Är den inte privat får ni väl prata med gubben och förklara vad som gäller.
Själv frågar jag alltid markägaren om jag får rida och köra på skogsvägar o.dyl. Visserligen får jag ju det enl. lagen, men det är alltid bra att markägarna har en positiv bild av oss.
Att leda hästen där det är ridning förbjuden är riktigt barnsligt. Sånt är bara provocerande och missgynnar alla i slutändan.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Man får väl inte ens gå på en privat väg, så vad hjälper det att sitta av hästen och leda den?
Om det är nån ridning förbjudet-skylt, så bör väl det betyda att hästar i alla former inte är tillåtet på vägen....

Har trådskaparen kollat med kommunen ännu om vägen är privat? Har svårt att tänka mig att den kan va det, spec eftersom det verkar va flera hus utefter vägen? Vore en annan sak om det bara var hans hus som låg där, då KANSKE den skulle kunna va privat.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Om det är nån ridning förbjudet-skylt, så bör väl det betyda att hästar i alla former inte är tillåtet på vägen....

Nope, det är tillåtet att leda häst där det är skyltat ridning förbjuden:
http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx

Sedan spelar det inte så stor roll om det är privat enskild väg, det är okey att rida om man följer allemansrättens rekommendationer. Följande länkar belyser frågan:

http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1928

http://www.hastlandet.se/NodeServlet?command=displayNode&n=1036&language=sv

http://www.ridsport.se/alleman.pdf

Annars är ledordet "hänsyn" som ex att man kanske rider mitt i vägen när det är mjuk grusväg eller skogsväg. När det gäller skyltar är det kommunen som beslutar om detta och ingen annan, och i regel är de mycket restriktiva med att utfärda detta.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Tack för alla svar. Nu vet jag att jag får rida där. Givetvis förstår jag honom nu när det är tjällossning. Men att han drar till med en massa lögner är ju lite irriterande.
Hålen hästarna kan göra i vägen när det är tjällossning är ju inte vara jobbigt för den som sköter om vägen utan även för ryttarna. De kan vara farliga för hästarna ju. Så jag respekterar hans illvilja till ridning på vägen just nu. Men det är absolut itne 25 hästar som rider förbi dagligen. Jag tror snarare att det endast är vi (max tre hästar per gång) som rider förbi där, och det är inte ofta. För jag har aldrig sett spår eller "högar" på vägen.

Sen det där med skyltar. Om det är "ridning förbjuden" då måste det väl vara skyltat med det också? Eller får den som vill förbjuda ridningen betala själv för den då?

Lite tråkigt att han måste vara så sur. När man rider förbi hans hus och vinkar glatt till honom i fönstret så hötter han med fingret surt :(
Jag vill ju inte vara osams med honom.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Sen det där med skyltar. Om det är "ridning förbjuden" då måste det väl vara skyltat med det också? Eller får den som vill förbjuda ridningen betala själv för den då

Om vägen är privat, och de som reparerar och underhåller vägen gör så med egna pengar. En skylt borde då alltså bekostas av den som äger vägen.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

emelit skrev:
Tack för alla svar. Nu vet jag att jag får rida där. Givetvis förstår jag honom nu när det är tjällossning. Men att han drar till med en massa lögner är ju lite irriterande.
Det är inte alls säkert att du får rida där.
Det kan ju vara som hemma hos mig.
Där så går vägen över min tomt, d.v.s. rakt över gårdsplanen.
Den vägen är det ingen som skall vara på utom de som jag har givit tillstånd till det.
Ty den är tomt så allemansrätten gäller inte.

Det kan på en sådan väg (dock ej på min) finnas servitut som gör att fastigheter längre in på vägen har rätt att åka över denna tomt.
Det innebär dock bara att de som har ärende till dessa fastigheter får åka där, inte att andra får rida där.
Det kan fortfarande räknas som tomt och vara förbjudet område för utomstående.

Vad gäller enskilda vägar så är det mycket svårt att få tillstånd att sätta upp ridförbuds-skyltar.
Däremot så är de ridande skyldiga att ersätta skador i vägen.
Allemansrätten ger inte rätt till att regelmässigt rida samma väg jämt.
Så det kan dock falla på detta.

Allemansrätten är svår att tolka.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Däremot så är de ridande skyldiga att ersätta skador i vägen.

Ja, om uppsåt kan bevisas. Det är väldigt svårt att dömma någon till ersättning för (onormalt)slitage som vederbörande gjort med flit. Är det så att man har gjort det utan uppsåt är man inte skyldig enligt lag. Finns prejudikat på det, orkar bara inta att leta :smirk:
Men givetvis ska man se till att göra rätt för sig, och alltid om det finns möjlighet, tala med mark/väg ägaren innan man rider.

Rolle på Österlen, som åker med julgåvor varje jul till berörda markägare.
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Rolle skrev:
Ja, om uppsåt kan bevisas. Det är väldigt svårt att dömma någon till ersättning för (onormalt)slitage som vederbörande gjort med flit. Är det så att man har gjort det utan uppsåt är man inte skyldig enligt lag. Finns prejudikat på det, orkar bara inta att leta :smirk:
Vaddå uppsåt?
Om man rider på vägen och det blir stora hål i den och man ser dessa skador och ändå rider vidare och även nästa dag, så är det väl uppsåt?
Man får inte utsätta en privat väg för regelbundet slitage utan att ersätta detta.
Det skall däremot mycket till för att man skall bli förbjuden att rid på vägen.
Då så räcker det inte med slitage, utan de boénde måste känna sig störda också.
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Vaddå uppsåt?
Om man rider på vägen och det blir stora hål i den och man ser dessa skador och ändå rider vidare och även nästa dag, så är det väl uppsåt?

Med uppsåt menas avsikt och man skulle kunna tillägga vårdslöshet i det jag hänförde till innan. Att det uppstår skador som man ser efter de är gjorda innebär inte att det är uppsåtligt eller vårdslöst. Det är det som är svårt att bevisa. Om man upprepar handlingen ökar givetvis risken att det bedöms som uppsåtligt och/eller vårdslöst.

Glad Påsk
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Hur är det med att ha hund med sig när man rider då? Okopplad...
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Men om man ser att spåren blir skitdjupa och ändå rider vidare då?
Eller om man får en tillsägelse om att vägen blir förstörd om man rider på den, och ändå rider på den?
Då så måste det ju vara "uppsåt", eller i alla fall vårdslöst?
Eller "bara" hänsynslöst?
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Jag tror att du får svårt att hävda att du kan ha full kontroll på en hund från hästryggen.
Vad gör du t.ex. om hästen blir rädd och drar iväg?
 
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg

Ei!! Jag HAR inte ens hund... Jag bara undrade vad det är för regler som gäller! :mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 257
Senast: Jadzia
·
Ekonomi & Juridik Jag driver ett litet stall utan ridbana sedan 2006 och vi fick då tillstånd av kommunen att använda en liten, närliggande fotbollsplan...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 972
Senast: Sylvatica
·
H
  • Låst
Anläggning Jag har nu lusläst alla forumsinlägg på Buke f, googlat och läst allemansrätten men allt om ridning på privat väg är väldigt luddigt och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
25 022
S
Hästmänniskan Hej ! Jag har fått problem med en granne som efter 100 år helt plötsligt fått för sig att sätta upp förbudsskyltar mot ridning :crazy...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
12 508
Senast: Strajder
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp