Allemansrätten, privat väg

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

hetla11

Jag har nu lusläst alla forumsinlägg på Buke f, googlat och läst allemansrätten men allt om ridning på privat väg är väldigt luddigt och alla säger olika, tom. allemanrätten är olika på sina ställen!

Jag har nämligen ett problem. För att komma till dom anlagda ridvägarna 15 min från vårt stall så måste vi passera genom en skog som sedan leder ut på en grusväg som anses som en samfällighet som sedan går ut på en kommunal grusväg. Den första lilla grusvägen som går mellan skogen och den kommunala vägen ägs av två hus och är inte mer än kanske 200-300 m lång.

Ägarna till vägen menar på att vi inte får rida där. Ägaren har tom hästar själv! och dagligen går det folk med hundar genom där för att komma upp i skogen.
Kan hon förbjuda oss att rida där när inga skyltar sitter och vem på kommunen skall man prata med?
Jag har pratat med Lantmäteriet men dom var väldigt vaga med sitt svar, mer än att vägen ansågs som en samfällighet och att dom inte får något kommunalt bidrag, men dom kunde knappt säga att det var privatväg eller enskild väg, om det ens är olika saker.

Nå? Vad säger ni? Varför vi inte får rida där är att hon tror att vi skall rida på hennes barn!..som sagt hon har hästar själv på andra sidan grusvägen, med stall etc, så ja vet att hon själv tar ut hästarna på denna grusväg..men då är väll barnen inne :mad:

Eller hur är det så att kommunen måste bevilj att ingen ridning får ske på den vägen också för att det skall komma upp en skylt? Känns ju inte så troligt när hon som sagt har hästar själv och detta är ju bara en passage med..man vill ju faktiskt komma till dom fina ridvägarna!

Tacksam för svar!
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Om det är en privat väg så har hon all rätt att säga nej till er att rida där. Ridning ingår, som du kanske vet, inte i allemansrätten på samma vis som promenader ( som i exemplet med hundpromenerarna) utan du måste ha markägaren tillstånd om du inte bara ska passera marken. Och med passera så innebär det EN gång, alltså inte en gång i taget utan en gång totalt.

Det bästa är väl att du ni försöker prata med henne igen och kanske erbjuder ar att betala för att ni rider på hennes väg - det gör trots allt ganska stor skador även på anlagda grusvägar när hästar framförs där.
Om hon går med på det så be henne berätta hur precis hon vill att ni ska rida på vägen och följ det sedan.

Det är mitt råd.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Allemansrätten gäller även ridning, men man får inte göra skada på marken man rider på. Och handlar det om en grusväg så skulle jag då gissa att det inte gör någon större skada om ni bara skrittar.

Allemansrätten gäller precis som vid promenader, skillnaden är bara att ridning har en tendens att göra mer skada på marken.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Delvis knapplån - men jag läste igår en artikel i ATL angående allemansrätten... Det börjar knaka hos skogsägarna och det har ju under många år drivits en "kampanj" för att försöka göra inskränkningar i vår egentligen fantastiska allemansrätt...

I ATL var vinklingen framför allt att man vill stoppa företagande med häst som nyttjar annans mark gratis (och alltså gör vinning för egen del, tex turridning osv). Detta tror jag dock egentligen kan stoppas redan idag - men jag kan bara vad som gäller vid hundträning och där är det i allafall att man får träna som enskilt ekipage, eller högst två ekipage. Vid fler än två, eller om någon fungerar som tränare (så att det kan betraktas som arrangerad träning), räknas till grupp och då SKA man ha tillstånd från markägare för att bedriva hundträning i skogen. Promenera får man dock göra.

Tror, men vet inte, att det borde kunna vara samma regel för häst - en eller två (med "inte störa inte förstöra"-tänket) går fint, men är man fler och det kan räknas som grupp borde rimligen behöva markägarens tillstånd.

Jag är inte hundra på allemansrätten vad gäller häst, men som Kimmis säger så är också min uppfattning att man får rida i skog och mark om man inte orsakar skada och en klassiker om allemansrätten är ju "Inte störa – inte förstöra".

Det är oerhört viktigt att alla vi som gillar att rida i skog och mark värnar om vår möjlighet - görs inskränkningar i allemansrätten kan det komma att bli mycket svårt för oss att rida ut! Var försiktig, för dialog med markägare (fråga när du passerar, eller helst i förväg), städa undan hästskit på vägar, hälsa alltid osv...

Så här står det (bland annat) på www.allemansratten.se "Ridning
Du får rida fritt i naturen eftersom ridning ingår i allemansrätten. Men med tanke på risken för markskador är det viktigt att noga välja väg och undvika mjuka marker som lätt kan skadas".

Till TS är mitt förslag att du pratar med ägaren av vägsnutten och frågar om det är ok att du leder din häst den sträckan, eller om hon/han har något förslag på någon alternativ väg. Knivigt fall, men dialog kanske kan leda framåt?
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Tänkte hjälpa dig med begreppen;

Enskild väg - Väg som inte är allmän väg eller gata. Ofta analogt med väg som hålles av vägförening/samfällighet. Kan också vara väg som hör till och hålles av enskild fastighet (privat väg). Enskild väg kan också vara väg som enligt anläggningslagen är en gemensamhetsanläggning.
Om hon är rädd att ni ska rida över hennes barn kan du fråga om de är ok om ni leder hästarna genom gården.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Ring kommunen och hör vad de har att säga om saken!?
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Tack för era svar, men här blir det också olika svar! Detta är hopplöst med allemansrätten för det verkar lite som att man tror det man vill tro när det gäller detta!
Jag tror i alla fall på det som dom flesta har skrivit att man får rida på privat grusväg så länge man inte förstör - och nej man förstör inte en grusväg genom att skritta på den ett par gånger i veckan! har själv haft grusgångar i andra stall till och från hagar och har då aldrig behövt reparera dom, fast man går där flera gånger om dan med hästar. Så att skriva att vägen skulle bli förstörd är nonsens..

Tyvärr har vi redan försökt haft flertal dialoger med denna kvinna men det är ett nej, spelar ingen roll att vi leder hästarna, då skyller hon istället på att dom kan komma lösa och trampa på hennes barn..hon är ju helt från vettet..som sagt hon har själv stora hästar och stall på andra sidan denna lilla grusväg..vi kommer med små islandshästar!

Tanken är väll att skriva ett vänligt brev till henne, eftersom det inte går att kommunicera med henne, men vill då exakt veta hur det ligger till..

Kommunen kan ju inte ge några svar som jag skrev tidigare, helt hopplösa! Men skall nu försöka få kontakt med någon som har hand om dom anlagda ridvägarna, dom borde ju vara måna om att man skall kunna rida på dom när kommunen lagt 20 miljoner på detta....
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Vet inte riktigt hur det ser ut där vägen går. Men går den bara till fastigheter och då kanske igenom en gård så att det blir hus på bägge sidor? Ja då lär fastighetsägaren helt klart kunna förbjuda att man rider där. För som det står i Allemansrätten så får man inte heller störa boende.

Enklast för att man ska tänka rätt när det gäller Allemansrätten är att komma ihåg att den är gjord för länge sedan. När det inte fanns bilar utan folk "reste" genom att rida eller gå. Vilket då gjorde att längre resor tog lång tid. För att då kunna ta kortaste vägen och även kunna övernatta och hitta lite att äta, så kom Allemansrätten till. Med andra ord är den inte anpassad till vårt moderna samhälle där vem som helst kan ta bilen ut i skogen eller att man bara rider för nöjesskull och inte som transportmedel. Många passar ju då också på att utnyttja den rätten för egen vinning. Finns ju otaliga exempel på folk som med anställda plockar bär och svamp till försäljning, alltså inte för den egna överlevnaden under resan. Eller för den delen utnyttjar annans mark för t ex turridning eller liknade då man saknar egen mark.
Inte heller var samma typ av skogsbruk som det är idag när den gjordes så det klart att både skogsägare och markägare idag känner att det kan bli för mycket och att den bör anpassas till hur dagens samhälle ser ut.

Erkänner att jag själv inte gillar den som den fungerar idag. För människor vet inte hur den är egentligen utan tar sig nästan vilka friheter som helst och skyller på Allamansrätten. Bland annat när dom kommer upp och parkerar sina bilar på min gårdsplan så at tjag inte själv kan komma ut. Så är det givetvis Allemansrätten som gör att de får göra det för annar kan dom ju inte komma ut i marken. Eller när ponnyryttarna kommer ända upp på gården och envisas med att rida fram och tillbaka utan för hingstarnas hage. Den där biten med att inte störa boende eller djur den glömmer man väldigt smidigt bort när man vill utnuttja sin rätt. Skyldigheter är ju inte lika roliga som rättigheter.......
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

och nej man förstör inte en grusväg genom att skritta på den ett par gånger i veckan! har själv haft grusgångar i andra stall till och från hagar och har då aldrig behövt reparera dom, fast man går där flera gånger om dan med hästar. Så att skriva att vägen skulle bli förstörd är nonsens..
Det finns alltid flera sidor, olika åsikter etc. men snälla, säg aldrig som du säger ovan. :o
Du sliter på vägen oavsett om du rider varje dag eller en gång. (Däremot blir kanske inte skadan i den omfattningen som du tolkar det ägaren menar.)
Om man bygger och/eller underhåller vägar och betalar det själv så vet man att det kostar. Jag gillar def inte att underhålla vår ena väg för att en granne ska rida där, numera betalar vederbörande en liten slant och det känns lite lättare.
Erbjud dej att betala för att du rider där, just för skadorna. Då drar du ditt strå till stacken. Ägaren får ju själv annars betala själv för det du sliter upp. eller diskutera om det finns en annan lösning.

I mina trakter finns det många tvister om ridning. En del liknande ditt fall, och andra där det är turridning. Ibland är det tvister om vanlig grusväg, ibland när man rider över vallar/planteringar/sådd/gräsmattor etc. Oavsett så är det tråkigt om man ska bo grannar.
Och markägaren vinner oftast om man tar till tvång och otrevligheter. Här omkring lägger en markägare stor sprängsten som hästarna def inte kan gå på. Spelar ingen roll då att ryttarna har rätt att rida där. :o
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Jag ska höra med bonden hur mycket han lägger ned på vägunderhållet pga hästarna. Vi är 30+ hästar som rider ofta på vägen.
Sen finns det ju folk som avskyr hästar av nån anledning och skyller på vägslitage. Att flera stora bussar kör flera gånger om dan gör inget tydligen.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Nu har ja ringt och i alla fall fått tag på en snubbe på kommunen som har hand om parkförvaltningen och han menade på att ägaren till marken kunde förbjuda oss att rida på vägen genom att det blir en olägenhet för dom, dvs man rider för nära husen, grusvägen kanske ligger ca 50 m från huset. Snubben tyckte även som vi tycker att detta var något väldigt tråkigt då faktiskt denna dam har egna hästar..så han gav mig nummer till några som hand om ridvägarna och sen skall ja ringa länsstyrelsen om allemansrätten me på måndag..Ja skall defenitivt inte ge mig när det gäller detta..helt vannsinnigt att man inte kan komma till dom underbara ridvägarna pga av en liten snutt på 200-300 m grusväg..
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Frågan har ställts innan och är väldigt viktig. Rider ni igenom gården eller bara förbi den?
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Ja det kan man väll säga att vi gör. Ena sidan ligger två nybbyggda villor med tomt och på andra sidan grusvägen ligger en storhage och ett mindre utestall, ingen typisk gård men dock hennes mark.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Allemansrätten är en av de största lögnerna i svensk nutidshistoria.
Man har tutat i folk att det är en århundrade gammal sedvanderätt när det i själva verket var ett resultat av att sossarna på 30 talet föll in i samma trav om folkhälsa som nassarna. Folk skulle ut i naturen så att den svenska folkkroppen skulle bli sund.
Sedan dess har man stulit från markägarna, allt från strandrätt till rätten att bygga på egen mark.

Går vägen genom hennes tomt eller mark som kan betraktas som hennes tomt får man varken gå eller rida där.
Är så inte fallet kan, säger kan hon möjligtvis förbjuda men hon får svårt att få igenom det.
Vad hon kan göra är att medelst bom o staket stoppa ryttarna.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Och handlar det om en grusväg så skulle jag då gissa att det inte gör någon större skada om ni bara skrittar.

Du gissar fel, här blev det 15cm djupa hovavtryck på grusvägen som 3 oansvariga ryttare red på och det i skritt.

Dom hade inte en tanke på att tjälen var på väg ur vägen och inte häller att det bodde ett gammalt syskonpart på slutet av vägen varav en var sjuk.

Kram
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Du gissar fel, här blev det 15cm djupa hovavtryck på grusvägen som 3 oansvariga ryttare red på och det i skritt.

Dom hade inte en tanke på att tjälen var på väg ur vägen och inte häller att det bodde ett gammalt syskonpart på slutet av vägen varav en var sjuk.

Kram

15 cm?? Hur såg det ut när bilar körde då?
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Ja det kan man väll säga att vi gör. Ena sidan ligger två nybbyggda villor med tomt och på andra sidan grusvägen ligger en storhage och ett mindre utestall, ingen typisk gård men dock hennes mark.

Vilket innebär att hon kan hävda att ni gör intrång på hennes tomt, men beskrivningen av mark och vägförutsättningar är liten vilket gör det omöjligt att svara bestämt på.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Allemansrätten är en av de största lögnerna i svensk nutidshistoria.
Man har tutat i folk att det är en århundrade gammal sedvanderätt när det i själva verket var ett resultat av att sossarna på 30 talet föll in i samma trav om folkhälsa som nassarna. Folk skulle ut i naturen så att den svenska folkkroppen skulle bli sund.
Sedan dess har man stulit från markägarna, allt från strandrätt till rätten att bygga på egen mark.

Njae, det ligger lite i det, men traditionen är betydligt äldre än så. En betydligt säkrare källa om ursprunget till allemansrätten än landsbygdsbos friserade historiekunskap kan man hitta här http://www.friluftsforskning.se/download/18.1a1f0c7e115efa75afa80004358/Sandellnyhetsbrev+1107.pdf . De tidigaste spåren kommer från 1800-talet och då sågs det som en självklarhet att få vistas i skog och mark oavsett vem som ägde marken, det var en ickefråga om det var tillåtet, en självklarhet.

Förresten så har ju markägarna en gång lagt beslag på marken, på ett eller annat sätt. Stulit den från folket kan man säga, sedan har den gått i arv, sålts, beslagtagits, delats ut mm. Markägande i den bemärkelsen att man har rätt att utestänga folk är enligt min mening förkastligt.

Självklart ska man kunna äga sin tomt och jag sympatiserar både med markägaren och TS i det här fallet och hoppas att de kommer fram till någon bra lösning lösning. Man ska också och kunna bruka marken, men ha exklusiv rätt att vistas på stora arealer är egoistiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 010
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 315
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 739
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp