Allemansrätten, privat väg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Allemansrätten, privat väg

Då måste du ju tycka att det är OK att neka ryttare som har häst på ett inackorderingsstall att 'utnyttja allemansrätten'.

Motivet skulle vara att stallet tjänar pengar på att hyra ut boxplatser och kan använda tillgången på ridvägar i grannskapet som ett försäljningsargument för att få kunder.

Ja det var precis vad vi gjorde i vår vägförening, tar man in 25-30 talet hästar och inte kan erbjuda andra ridvägar än andras marker så blev det som det blev man fick vara med och betala för sig.;)
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

KL
Har inte läst hela tråden, men TS skrev i början att det gällde en samfällighet, vi har en samfällighet som rör våran och grannens gård, våran väg, (grusväg) går från den asfalterade allmäna vägen upp till våran gårdsplan, där efter går det en gräs väg till den andra gården, denne person brukar inte gräsvägen då det för många år sedan blev ny väg från dennes gård, men enligt kartan går vägen genom våran gård. Hade en del problem i början då det kom ekipage med ca 15 hästar i rask takt genom våran gård ett antal gånger i veckan, dom respekterade inte när vi stod och klöv ved, deras hästar blev rädda för ljudet och menade att vi skulle lägga av för att dom skulle kunna rida igenom, visst det gjorde vi första gången, sen fick vi reda på att eftersom det var en samfällighet mellan våran gård och den andra så hade dom inte tillträde därigenom OM dom inte hjälpte till att underhålla den,dvs gräsklippning samt underhålla skador.Denne gräsväg är ca 150-200 meter genom skogen och dom ville rida igenom för att dom tyckte naturen var vacker..... visst... om dom forsatte på den asfalterade vägen ca 200 meter kom dom ut i samma natur, vårat hus var på ena sidan gårdsplan stallet på andra sidan, ca 20 meter emellan, efter en hel del samtal med dessa människor, villket inte var trevliga samtal från deras sida så blev det i alla fall lugnt då vi satte en väg bom vid backen upp mot huset, staket på ena sidan samt ett brant stup på andra sidan, kan ju säga att det blev lugnt efter det, har inte sett tillstymmelsen av dom efter det inte ens efter asfalterade allmänna vägen. Kan tilläggas att vi och dom har en hel det skog och fina tillåtna skogsvägar att rida igenom, var detta ett provotikations ritt?? ja vem vet.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Kan du sluta att läsa mellan raderna och tilldela mig åsikter tack?

Du skrev ju tydligt att allemansrätten inte gäller för kommersiell verksamhet. Missförstod jag dig där?

För det första måste man definiera vad som är inackorderingsstall, hur man kan avgöra vad som är kommersiellt syfte och dessutom utvärdera var folk rider, i vilken omfattning och om det är allemansrätten som överhuvudtaget gäller på de tilltänkta ridvägarna.


En stallägare som hyr ut stallplatser och får betalt för det måste man ju anse driver en komersiell verksamhet även ifall det i slutändan inte går med vinst. Och om man tar betalt för något och då kan ha som ett försäljningsargument att kunderna kan rida på andras mark så är det väl helt solklart att det är ett missbruk av allemansrätten ifall de som hyr boxar rider på mark och hävdar att de kan göra det enligt allemansrätten.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Se mitt förra svar, det är tyvärr inte solklart vad som gäller mycket beroende på omständigheterna att jag med bestämdhet kan säga varken ja eller nej, så ge dig du får inte ett sådant svar.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Vi har ett liknade dilemma. Har dock inte spärrat av men tankarna finns! Vår väg är ingen bilväg och leder till en ödetomt och är därför ej i bruk. Vi har haft problem med en slags självklar attityd att man visst får rida igenom vår gårdsplan. Helst behöver man inte visa allmänt hyfs som att hälsa. Vägen går alltså väääldigt nära vårt hus och våra hyresgästers. Har haft luddiga "diskussioner" (snarare försvarstal) med somliga "att här man fått gå sedan urminnestider bla bla". Vårt hus har stått på samma plats sedan mitten på 1800-talet och lillstugan sedan 50-talet.

Vår problem är att vi inte har naturlig tomt kring vårt hus. Var vår tomtgräns exakt går är godtycklig så det är omöjligt att hävda att sista snutten av vägen går på vår/lillstugans tomtmark.

Vi har tre individer som regelbundet stör oss, varav en ryttare.
Problematiken är inte med dessa, enligt mig. I sammanhanget är det mer problematiskt med de individer, som sporadiskt stör oss, man inte känner igen. Bilar som parkerar och blockerar, bilar och moppar som blåser förbi (och håller för nr-plåtar), folk som stannar och pekar, med full insyn i vår la'gård osv.

Naturen runt omkring oss kommer man till ändå utan att gå/rida genom vår gårdplan. Det är av bekvämlighet man går igenom. Jag anser av erfarenhet, att allemansrätten delar in folk i två läger. Vissa tar sig friheter. Vissa visar mer hänsyn.

Men visst anser även jag att allemansrätten är en tillgång för oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten, privat väg

Då måste jag fråga dig.
Om Lena har ett stall där hon för att finansiera sitt eget ridintresse tar in 20 hästar i boxar. och hon samtidigt inte har tillgång till mer än 10 Ha mark.
Bedriver hon kommersiell verksamhet? hon tjänar ju pengar på uthyrningen.
Samtidigt skulle nog ingen av hennes kunder vilja ha sina hästar där om det inte fanns fina stigar och skogsvägare på grannfastigheterna.

Jag anser att det är kommersiell verksamhet.
Att det hela därför inte ingår i allemansrätten.
Att Lena "snikar" in sig hos grannanrna och utnyttjar deras fastigheter i sen egen affärsverksamhet.

* Lena är ett fiktivt namn.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Ursäkta intrånget men...
Givetvis gäller allemansrätten för "Lena" precis som den gäller för alla andra.

Enligt Professor Bertil Bengtsson, (Naturvårdsverkets publikation):

Rättigheter och skyldigheter
Vad allemansrätten i stort sett innebär är troligen
känt för de flesta svenskar. Det är den begränsade
rätt var och en har att använda annans fastighet
– mark och vatten – främst genom att färdas över
den, åtminstone till fots, och under en kortare tid
uppehålla sig där. Denna rätt gäller även om inte
ägaren eller den som annars bestämmer över fastigheten
har samtyckt till att marken används på
sådant sätt. Men allmänheten får inte ta sig sådana
friheter att markägaren och andra fastighetens invånare
tillfogas någon nämnvärd olägenhet eller
skada: hemfriden (i vidsträckt mening) och markägarens
ekonomiska intressen får inte kränkas.

Dessutom anses att den som rör sig i skog och
mark också på andra sätt är skyldig att ta hänsyn
till sin omgivning – till växt- och djurliv lika väl
som till andra människor i närheten, bland annat
andra som ägnar sig åt friluftsliv. Den nya miljöbalken
föreskriver att var och en som utnyttjar
allemansrätten eller annars vistas i naturen skall
”visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med
den” (7 kap. 1 §). Allemansrätten medför på detta
vis inte bara rättigheter utan också skyldigheter.
I fråga om gränserna för allemansrättens utövning
går meningarna isär: hur stora rättigheter har
allmänheten och hur långt får markägaren gå för
att skydda sin fastighet mot intrång? Här skiftar
uppfattningarna.


Det innebär att det inte med automatik är förbjudet för kommersiella verksamheter att röra sig fritt i naturen. Det säger också domen om forsränning där verksamheten dömdes att inte utnyttja forsarna för sina kommersiellt syften. Kommentaren till domen var att man med hänvisning till lagen inte kunde dra den slutsatsen att det är generellt förbjudet att utnyttja naturen i kommersiellt syfte.
Så länge man respekterar Allemansrätten.

Det är förstås ett konststycke att ha en verksamhet utan oskäligt slitage :eek:

Men som du själv nämnt, har jag för mig, det är alltid bäst att tillsammans komma överens hur man ska lösa problemet. Har du ingen ridledsförening i närheten som kan hjälpa dig?

Vänligen
Rolle
IpL
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Ja det är svårt med ridning i skog o mark. Men frågar man först och har sunt förnyft och upp för sig väl så brukar det fungera. Men inte alltid.
Finns det inget ställe som du kan gå runt gården och komma ner på vägen en bit bort från hagar stall och bonings hus?
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten, privat väg

Jag har nu lusläst alla forumsinlägg på Buke f, googlat och läst allemansrätten men allt om ridning på privat väg är väldigt luddigt och alla säger olika, tom. allemanrätten är olika på sina ställen!

Jag har nämligen ett problem. För att komma till dom anlagda ridvägarna 15 min från vårt stall så måste vi passera genom en skog som sedan leder ut på en grusväg som anses som en samfällighet som sedan går ut på en kommunal grusväg. Den första lilla grusvägen som går mellan skogen och den kommunala vägen ägs av två hus och är inte mer än kanske 200-300 m lång.

Ägarna till vägen menar på att vi inte får rida där. Ägaren har tom hästar själv! och dagligen går det folk med hundar genom där för att komma upp i skogen.
Kan hon förbjuda oss att rida där när inga skyltar sitter och vem på kommunen skall man prata med?
Jag har pratat med Lantmäteriet men dom var väldigt vaga med sitt svar, mer än att vägen ansågs som en samfällighet och att dom inte får något kommunalt bidrag, men dom kunde knappt säga att det var privatväg eller enskild väg, om det ens är olika saker.

Nå? Vad säger ni? Varför vi inte får rida där är att hon tror att vi skall rida på hennes barn!..som sagt hon har hästar själv på andra sidan grusvägen, med stall etc, så ja vet att hon själv tar ut hästarna på denna grusväg..men då är väll barnen inne :mad:

Eller hur är det så att kommunen måste bevilj att ingen ridning får ske på den vägen också för att det skall komma upp en skylt? Känns ju inte så troligt när hon som sagt har hästar själv och detta är ju bara en passage med..man vill ju faktiskt komma till dom fina ridvägarna!

Tacksam för svar!
Det låter som folk har nybyggt där o kanske helt eller delvis har byggt upp även vägen.
kolla med kommunen om det är en gammal befintlig väg.

Erbjud att betala. Rid på mitten o alltid i skritt.
Undvik ridning vid tjällossning- kolla till fots först.
Var hövlig o man vinner i längden.
Det funkar dock inte att klaffsa runt o tro att man kommer undan med att vara trevlig. Visa respekt o vanligt hyfs!

Allemansrätten ger inte rätt till kontinuerligt användande som ger slitage.

Det är synd att det är några enstaka som förstör för alla andra.

Vi måste sluta se enbart rättigheten, utan mer till vilka skyldigheter man har.

Det hörs starka krafter för att reglera AR o många kommuner har nu infört ridförbud på stora arealer. Varför skulle det inte börja gälla även privat mark?

Man hör ju luttrade människor som Landsbygsbo som vill vara helt solo på sina marker- inga vilda djur heller:grin: Maktfullkomliga. En dialog är stört omöjlig.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Nej och bevisbördan ligger hos mig.
Upptäcker jag skador och nyper boxhyrare nr 3så måste jag bevisa att det är just boxägare nr 3 och inte 6 eller 10 som har förorsakat skadan.
Istället borde det vara så att Lena som hyr ut boxar skulle vara tvungen att antingen själv disponera 1000Ha eller arrendera rätten till det för att överhuvudtaget få hyra ut boxplatser.

Då skulle hon tvingas göra rätt för sig.
Skulle sedan hennes boxgäster inte sköta sig så får hon ingen fortsättning på arrendet från grannarna. Och verksamheten läggs ner.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Ett mycket markant dtrag hos maktfullkomliga människor är att de gärna lägger åsikter i mun på andra. Åsikter som passar deras kritik.
Axel, var har jag sagt att folk inte får gå i skogen?
Var har jag sagt att jag inte vill ha vilt i skogen?

Om någon kommer till mig med ettaffärsförlsag vore jag dum om jag inte kollar upp det.

Kostar mig hästbesök 20 000 om året och en grupp ryttare vill disponera skogen så är jag öppen för förslag förutsatt att ersättningen ligger över de 20 000 per år som det skulle kosta mig.
Jag har ingen lust att finansiera "statsungarnas" fritidsnöje med mina pengar.

Men det är väl där skon klämmer. Man vill inte betala:devil:
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

*knapplån*

Nu vet jag inte hur det har utvecklast i fallet som länken behandlar. Det handlar i alla fall till stor del om att en stor ridanläggning har vuxit upp precis vid det aktuella skogsområdet. Denna ridanläggning äger alltså inte skogen, men började med att annonsera om de fantastiska uteridningsmöjligheter skogen erbjöd, och sålde in många boxar på det sättet.

Självklart lackade skogsägaren till, slitaget även på grusvägarna blev ju massivt, när det totalt är över 100 hästar i området. Somliga har ju dessutom svårt för det där att hålla sig där de inte gör skada, utan red ut i planteringar, förstörde klättringsmöjligheter för andra genom att kasa ner i blött underlag och red sönder för många miljoner.

Det slutade med att skogsägaren stängslade in hela den bit som ger tillträde till skogen. Viltstaket. Enligt rykte lär detta också varit sponsrat av Vägverket då man haft viltolyckor på sträckan. Övergångar ger allmänheten tillträde till skogen (promenerande, barnvagnar, hundar etc), men ryttarna kommer inte längre in.

Och jag vill bestämt minnas att när detta stöts och blötts klart var det helt OK arrangemang, eftersom ridanläggningen var kommersiell verksamhet som skodde sig på andra (skogsägaren), utan att vilja bidra. Allmänheten (som inte gjorde skada) var inte utestängd, men ryttarna var det.

Här är en artikel om detta: http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedala/article249421/Stangsel-runt--Bokebergskogen.html
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten, privat väg

Jag har ingen lust att finansiera "statsungarnas" fritidsnöje med mina pengar.
Man kan göra sig omöjlig oxå.

Det bästa man kan göra är att ha en dialog o försöka lära folk att vara rädd om AR o andras mark. Alternativ är bra.
Vilka skador har du som anses kosta 20´/ år?

KL
Förr hade inackorderingsstallar i trakten olika färger på en namnbricka som skulle sitta på tränset. Rätt person fick ta ansvar för sina snedtramp.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Då måste jag fråga dig.
Om Lena har ett stall där hon för att finansiera sitt eget ridintresse tar in 20 hästar i boxar. och hon samtidigt inte har tillgång till mer än 10 Ha mark.
Bedriver hon kommersiell verksamhet? hon tjänar ju pengar på uthyrningen.
Samtidigt skulle nog ingen av hennes kunder vilja ha sina hästar där om det inte fanns fina stigar och skogsvägare på grannfastigheterna.

Jag anser att det är kommersiell verksamhet.
Att det hela därför inte ingår i allemansrätten.
Att Lena "snikar" in sig hos grannanrna och utnyttjar deras fastigheter i sen egen affärsverksamhet.
* Lena är ett fiktivt namn.

Då du tydligen inte heller förstår skriven

Ska det vara så svårt att förstå, det är för många ickeredovisade variabler i dessa exempel för att uttala sig om dem.

Men generellt, om någon arrangerar kanotsafaris, skickar ut flera gäng i månaden, lägger upp en rutt anvisar övernattningsplatser mm så blir det svårt att hänvisa till allemansrätten så att folk får övernatta gratis vid ån (ett nytt gäng i var och varannan dag) och utan markägaren tillstånd.

Hyr någon ut en mindre mängd (säg 10) boxplatser på landet i ett område där det finns gott om grusvägar som underhålls helt eller delvis med statliga medel och gott om lämpliga ridvägar så har stallägaren inget som helst ansvar för vad inhysingarna gör rent juridiskt och inhysingarna har samma möjligheter som alla andra.

Hyr en stallägare ut 100 boxplatser och hänvisar folk att rida i grannens 1 ha skog och på grannens åker så blir det svårt att hävda allemansrätten.
------

Nu är det sällan svart och vitt utan gråzoner, men om inte stallägaren markerar upp ridvägar, delar ut kartor och talar om var folk får rida så är det ju just stallplatser som hyrs ut, inhysingarna får ta ansvar för sig själva. En klok stallvärd håller sig dock vän med sina grannar och sätter upp restriktioner för grannsämjans skull om inte annat.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Ja , jo, min dialog börjar så här:
Om ni rider på min mark så förorsakar det mig förluster på ca 20000:- per år.
Det betyder, för att få tillgång till min mark så får ni ta dessa kostnader.
Hur ställer ni er till det?
Förhandlingsbart?
Javisst! minskar ersättningen minskar tillgängligheten så att mina förluster ligger på 0.

Kapisch!!!:devil:
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Problemet är fortfarande, bevisa vem som förorsakat förslitningsskadan. den 27 hästen eller den 45;e.
Och då faller hela saken i en rättegång och jag står utan ersättning.
För boxhållaren tvingar ju ingen att välja just mina marker.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Eller ingen av dem, det är ärligt talat inte mitt problem eller allemansrättens. Det är ett generellt problem för den som önskar skadestånd, att bevisa vem som orsakat skadan.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

*knapplån*

Det verkar som alla argument är ventilerad, så jag väljer därför att stänga tråden och hoppas att allemansrätten ses både som en förmån och ett ansvar - oavsett om man kommer till fots, till häst eller med cykel.

Lovis
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 021
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 344
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 243
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp