Allemansrätten, privat väg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Allemansrätten, privat väg

Cykel, häst, häst o vagn, moped, motorcykel, bil, buss alla är de fordon enligt trafiklagen
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Jag förstår fortfarande inte hur det skadar ditt leverne att någon plockar lite hallon på din mark... om du inte odlar hallon, men då är det odlingsmark och då säger allemansrätten att man inte får förstöra eller förtära något heller. Så jag förstår verkligen inte vad problemet är att någon skulle käka av dina vildhallon i skogen/diket eller plocka svamp och hur det skulle skada ditt leverne?

Jag förstår inte heller vad det har med att man inte skulle få rida i skogen/på maken så länge man inte förstör något att göra?
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Cykel, häst, häst o vagn, moped, motorcykel, bil, buss alla är de fordon enligt trafiklagen

Ja alla är fordon (med undantag av häst/cykel) men cykel och häst är inte motorfordon. Det finns mycket större begränsningar på motorfordon än fordon, fordon får du använda i terrängen men inte motorfordon.

Cykel och häst får man framföra på stigar, motorcykel och skoter kräver vägar eller tillstånd för att använda i terrängen.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Jag absolut ingenting emot att folk går och plockar bär eller svamp på mina marker.
Gör i stort sett ingenting att man rider på grusvägarna.

Vad det gäller inne i skogen och på stigar i skogen gör jag vad jag kan för att förhindra hästtrafik.
Detta pga av de skador detta förorsakar på växande skog i form av rotröta samt att hastarna förstör stigarna.Kund vid en avverkning påvisa rotskador i direkt anslutning till ridstig för över tiotusentals kronor.
Jag har medelat dem som rider på fastigheten detta.
Man har fullständigt struntat i mina önskemål varpå jag naturligtvis varit lika oförskämd.
Idag är det förenat med rätt stora svårigheter och risker att rida här.
Bommar färistar, rishögar är strategiskt placerade för att förta nöjet.
Som fotgängare har du full tillgång till marken.

Som man bäddar får man ligga, som sagt:cool:
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Rättigheter enligt
Europakonventionen och dess
tilläggsprotokoll
De viktigaste rättigheterna i konventionen och tilläggsprotokollen
är:
• rätten till livet
• rätten till frihet och personlig säkerhet
• rätten till rättvis rättegång
• rätten till respekt för privat- och familjelivet
• tanke- samvets- och religionsfrihet
• yttrandefrihet
• föreningsfrihet och rätten att delta i sammankomster
• rätten att ingå äktenskap
• rätten till ett effektivt rättsmedel
rätten till skydd för egendom;)
• rätten till utbildning
• rätten att fritt röra sig
• rätten att överklaga en brottmålsdom

Vilka slag av klagomål kan domstolen pröva?
Domstolen kan ta emot klagomål från enskilda personer,
enskilda organisationer eller grupper av enskilda som anser
att deras fri- och rättigheter enligt konventionen eller något
av tilläggsprotokollen blivit kränkta. En första förutsättning
är att den berörda staten är ansluten till konventionen och till
respektive tilläggsprotokoll. Om detta inte skett är staten inte
bunden av innehållet. Har en stat reserverat sig beträffande
innehållet i en viss artikel är denna normalt inte heller
bindande för den staten.
Sverige är anslutet till konventionen och till samtliga
tilläggsprotokoll utan reservationer;)
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Det är tråkigt att folk inte kan respektera dina ägor, men det lilla som det förstör att man rider med häst på en (torr såklart) stig är så lite så det är inget att argumentera om. Jag förstår att man inte vill ha hästekipage i våta marker eller i granodlingar etc. De flesta "viktiga" rötter går djupare ner och tar ingen större skada så länge stigen är torr, dessutom är det på så liten yta att det inte påverkar trädet. Detta har jag fått förklarat av mig av flera olika markägare.

Att sedan hästekipage inte kan respektera att man inte ska rida på stigar etc när markerna är ömtåliga, eller rida utanför stigarna är jättetråkigt. Vi hade en dåre som satte upp vajrar och dylikt i sin skog för att förhindra hästekipage från att rida där, trotts att man red på anlagd väg, han åkte dit så det stänkte om det!

Folk ska ha ömsesidig respekt för varandra, och det är tyvärr en bristvara, men oftast löser en vuxen konversation många problem.

Att tycka allemansrätten är nått "sossepåhitt" som borde slopas står jag fast vid kommer från en person som inte upplevt hur det är att leva utan allemansrätten, och innan man har det ska man inte uttala sig.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Rättigheter enligt
Europakonventionen och dess
tilläggsprotokoll
De viktigaste rättigheterna i konventionen och tilläggsprotokollen
är:
• rätten till livet
• rätten till frihet och personlig säkerhet
• rätten till rättvis rättegång
• rätten till respekt för privat- och familjelivet
• tanke- samvets- och religionsfrihet
• yttrandefrihet
• föreningsfrihet och rätten att delta i sammankomster
• rätten att ingå äktenskap
• rätten till ett effektivt rättsmedel
rätten till skydd för egendom;)
• rätten till utbildning
• rätten att fritt röra sig
• rätten att överklaga en brottmålsdom

Vilka slag av klagomål kan domstolen pröva?
Domstolen kan ta emot klagomål från enskilda personer,
enskilda organisationer eller grupper av enskilda som anser
att deras fri- och rättigheter enligt konventionen eller något
av tilläggsprotokollen blivit kränkta. En första förutsättning
är att den berörda staten är ansluten till konventionen och till
respektive tilläggsprotokoll. Om detta inte skett är staten inte
bunden av innehållet. Har en stat reserverat sig beträffande
innehållet i en viss artikel är denna normalt inte heller
bindande för den staten.
Sverige är anslutet till konventionen och till samtliga
tilläggsprotokoll utan reservationer;)
Egendom är en individuellt bestämd materiell fysisk sak (lat. res), fast eller lös, som utgör äganderättens objekt, som ägaren besitter kontrollmakt över med vissa befogenheter reglerad genom domstolspraxis och sedvanerätt i olika stater. Äganderätten till egendom som anses representera ett betydande ekonomiskt bytesvärde registreras hos nationella statliga myndigheter.

Fasta saker (lat. res immobilis) kallas för fast egendom. Fast egendom är jord. Fast egendom indelas i fastigheter.

Lösa saker (lat. res mobilis) kallas för lös egendom. Lös egendom är saker som inte är jord.

Naturligt flyttbara lösa saker kallas för lösöre, till exempel aktiebrev, bankböcker, bilar, båtar, böcker, husgeråd, kläder, mynt, obligationspapper, sedlar, skuldebrev eller skriftliga fordringsbevis.

Naturligt icke flyttbara lösa saker är till exempel anläggning på mark tillhörig annan, buss, lastbil, luftfartyg eller skepp. Nationaliteten hos lös egendom är knuten till äganderätten, oavsett var egendomen är belägen geografiskt. För att en egendom skall betraktas som svensk, så krävs det att egendomen ägs av svensk fysisk eller juridisk person med mer än femtio procent.

Äganderätten kan begränsas genom sedvanerätt, avtal, lag, eller domstolspraxis. Inom den begränsningen kan ägaren företa de åtgärder och dispositioner som han finner vara lämpligt, att han kan sägas ha en allmän fri förfoganderätt.
Källa Wikipedia, fetstil av mig.

De flesta om inte alla länder inom EU har begränsningar när det gäller ägandet, det kan röra sig om att man inte har rätt att äga farliga föremål såsom vapen eller dödliga kemikalier. När det gäller mark så skiljer de flesta länder på själva marken och rättigheter att prospektera och utvinna mineraler och flera länder har begränsningar i äganderätten, att man folk på vissa villkor har rätt att röra sig inom vissa områden. I Sverige och Finland är denna rätt stor, på Island och i Danmark mer begränsat men det finns där ändå. I Medelhavsområdet finns det flera länder som har liknade regler när det gäller kustområden.

Det är alltså inte så i något land att man har rätt till oinskränkt skydd av det man äger.

Jämför man med yttrandefriheten så är det inget land som du kan säga vad du vill till vem du vill. Yttrande frihet ja, men inte rätt att kränka andra, ljuga och förtala även om du själv råkar anse att det är sanning.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Jag förstår inte vad det är för problem med allemansrätten? Det är en sak vi ska vara rädda om annars får vi ett stängt land där man får hålla sig på vägen oavsett vilket sätt man färdas.

Äganderätten till mark är som jag ser det ett ansvar att förvalta till nästa generation och inte något för mig att till varje pris hindra andra från att beträda. Jag har köpt min mark för att få utkomst av den och så länge den inte påverkas negativt är det inga problem med att folk rör sig där enligt allemansrättens riktlinjer d.v.s. med hänsyn och omdöme.

Problemet är de som inte respekterar allemansrätten utan rider lite överallt och utan att fråga om man rider eller har för avsikt att rida fler gånger. Jag är engagerad i ett Leader projekt som vänder sig till markägare och ryttare. Vi ger markägarna möjlighet att tala om var det är okay att rida samt att de får ekonomisk ersättning för slitaget. Ryttarna löser medlemsavgift och får utbildning i Allemansrätt och ridning på annans mark. Det finns även möjlighet att markägarna kan tjäna pengar på försäljning och få inkomster inom besöksnäringen.

länk raderad av moderator

Som sagt, det är inte allemansrätten som är problemet utan de som inte respekterar den.

Rolle
IpL
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Allemansrätten, privat väg

De flesta "viktiga" rötter går djupare ner och tar ingen större skada så länge stigen är torr, dessutom är det på så liten yta att det inte påverkar trädet. Detta har jag fått förklarat av mig av flera olika markägare.

Då har de markägare som förklarat detta för dig förklarat fel, eller också har du hört helt galet.

Vissa trädslag mer än andra har ytliga rötter och vissa trädslag mer än andra är känsliga för röta, även om det är väldigt små skador.

Att som du mena på det "inget är att argumentera om", visar hur lite du förstår. Köp skog själv och rid skador på rötterna så får du se vad avkastningen blir.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Då har de markägare som förklarat detta för dig förklarat fel, eller också har du hört helt galet.

Vissa trädslag mer än andra har ytliga rötter och vissa trädslag mer än andra är känsliga för röta, även om det är väldigt små skador.

Att som du mena på det "inget är att argumentera om", visar hur lite du förstår. Köp skog själv och rid skador på rötterna så får du se vad avkastningen blir.

Nu kommer väl egentligen en helt orelevant fråga men jag blev så nyfiken :o

Vad händer? Växer det skadade trädet inte lika bra? Eller kanske inte alls - blir dåligt i "hela" trädet? Eller ser man på rötterna vid avverkning (fråga mig inte hur det går till, jag har bara sett "ovan jord" när de plockar träden) eller ja, hur syns skadorna?
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Jag kan inte för mitt liv förstå vad som driver folk att rida i skogsplanteringar?! Galenskap? Idioti? Hederlig dumhet? För det kan väl inte vara så att det är ren och skär okunskap? Sunt förnuft finns väl fortfarande?

Själv hade jag nog inte ens promenerat i en skogsplantering, jag vet för lite om plantorna och hur mycket de tål för att våga mig på sådana strapatser. Det finns ju andra ställen att hålla till.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Vad händer? Växer det skadade trädet inte lika bra? Eller kanske inte alls - blir dåligt i "hela" trädet? Eller ser man på rötterna vid avverkning (fråga mig inte hur det går till, jag har bara sett "ovan jord" när de plockar träden) eller ja, hur syns skadorna?


Det blir röta inne i trädet, i stammen, hela inner kan bli svartbrunt och poröst.
Ett värdelöst träd.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

På en avverkning hade vi en ridstig som skar tvärs igenom skiftet.
Rotrötan låg på normala nivåer på hela skiftet UTOM ca 50 meter på var sida om stigen. Där var nära nog 100% av granarna rötskada vilket innebar att rotstocken, den värdefullaste biten fick kasseras. Det rörde sig om över 100 trän.

För att ge dig en enkel förklaring:
om du får en spruta innehållande aktiva AIDSvirus längst ut ut på lillfingret tror du då att du undkommer att bli smittad.
Samma sak gäller granen, de tunna hårstråtunna rottrådarna som finns upp mot 50 meter från stammen skadas av hoven, barken skalas av och rötsvampens sporer som finns överallt i jorden tränger in.
Sedan följer smittan rotrådarna mot allt grövre rötter tills den når stammen.

Jag har bott utomlands, upplevt att det fungerar utan allemansrätt.

Jag har läst historieböcker och funnit de fakta som bevisar att "allemansrätten" var ett påhitt från politiker under trettiotalet.
Att sedan sossarna gjorde bruk av lögnen för att komma åt och kontrollera resurser som annars varit för dyra.

Fakta inte hörsägen!!
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Rötan gör att stocken inte kan säljas som timmer.
en förlust på upp mot 600 till 1000 kr per kubikmeter
Trädet blir svagare, växer långsammare och bryts lättare av.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

De begränsningar du talar om är ju anskaffning.
Har du väl skaffat dig lov att anskaffa ex. en hagelbössa så gäller äganderätten fullt ut så länge du behåller anskaffningsrätten . Eftersom den(vad det gäller vapen) ofta är knuten till din vandel.
Det betyder att kör du på fyllan kan du bli av med licensen och därmed ditt vapen.
Men det har ingenting med äganderätten att göra.

Vad däremot står klart är att i sverige är äganderätten till mark inte lika fast förankrad som i övriga eu.
Därför ser jag fram mot en essimilering av dessa regler så att en fransman som köper en fastighet i sverige kan bruka och äga den på samma vilkor som en engelsman som köper en fastighet i finland.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Om alla parter är öveens så blir det inga problem.
Problem uppstår när två vill ha samma sak.
Hästsporten vill ha ytor att rida på, spännande bilfria vägar, stigar inne i skogen.
Skogsbrukaren vill ha bra loggningsvägar, rötfritt virke och bestämma var, när och hur han ska agera i skogen.
Svampplockaren blir nära nog förtvivlad när han ser sitt sedan 20 fina kanterellställe förvandlat till en föryngringsyta (Kalhygge)

Jag har sagt det tidigare.
Har ingenting emot att folk cyklar, går o rider på mina skogsvägar.
Men hästarna har inte i skogen och på mjuka stigar att göra
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Du jag är fullt övertygad att du kommer att få vänta länge, och förgäves.

Det är inget krav EU har, likriktningen av lagar gäller mer skatte, arbetsmarknad, förmögenhet etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten, privat väg

*knapplån*

Självklart bestämmer ägaren över vägen!
Den dagen jag köper gård så kommer jag köra bort alla och stängsla in den om det så nlir med sytråd för då kan ingen hävda allemansrätt .
Mitt e mitt !!
O respekterad inte det då får hundarna gå lösa.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Bra då är vi överens, det är inte allemansrätten som är problemet utan de som inte respekterar den ;)
Liten parantes, vilken gör mest skada i naturen, hästen eller skogsmaskinerna ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Hej!

Jag löste detta problem med att flytta till ett stall med av kommunen anlagda ridvägar- uppmärkta och som sköts året om!

Innan stog jag i ett stall där alla möjligheter att ta sej till ridvägarna bestod av små skogsstigar i skogar där ägarna inte uppskattade hästar (fullt förståeligt). Jag fixade inte att alltid fundera på om det var torrt/blött nog för att rida/inte rida och med en häst som inte fixar att springa av sej på 60 m blev det ohållbart att bara rida på volten när det var blött. Att stallägaren (utan egen häst!) hade en helt annan syn på när och var vi fick rida (och dessutom aktivt tog ner "ridning förbjudetskyltar" och hinder markägarna satte upp) gjorde ju inte saker direkt bättre..

Det verkar ju klart vettigare med speciella ridvägar/leder/stigar i samarbete med markägarna än att reta upp dom varje gång man rider i skogen.

Men jag erkänner att jag har svårt att veta huruvida hovarna skadar marken- om det inte syns alltså- men då är det ju redan för sent. Alltså undviker jag skogen, så slipper jag oroa mej:-).

/Lavinia, som tycker fler ridledsinitiativ behövs!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 010
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 315
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp