Allemansrätten, privat väg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Allemansrätten, privat väg

*kl*

Det jag reagerar mest på är allt prat om grusvägar, och att huset ligger så nära vägen att det stör..
Jag har huset, tja, en 30m från den allmänna grusvägen, där folk kör 70. Jag kan ju inte komma och säga att det stör? Visst, inte samma sak, jag vet, men tänk efter. Jag kan ju inte sätta upp en skylt som förbjuder folk från att färdas på vägen för att "barnen kan bli påkörda" eller nått liknande. Det fattar ju vem som helst. Så vad gör det här så special? Om vägen är trafikerad och leder "genom" gården, alltså inte leder enbart till gården, så borde det ju vara en väg, helt enkelt?

Och om att rida sönder vägarna, finns det inte vilda djur i södra Sverige eller?! :eek: Jag menar, här uppe där jag bor, skulle ingen komma på tanken om att t.ex förbjuda hästar i skogen, då älgar förstör betydligt mer, (även om jag inte tycker att älgarna förstör så mycket). Älgen käkar skott och rörs sig fritt i markerna. En ryttare som ska från punkt A till B stannar ju inte och ber hästen tugga lite här och lite där, bara för att.

En lerig väg tar stryk av hästar, det vet jag, men en människa som promenerar gör också ordentliga hål..

En stig i skogen "trafikeras" ju främst av vilda djur, och en häst hit eller dit borde enligt mig inte göra så stor skillnad..

Jag tycker att många gör en höna av en fjäder här.. Men, det är som sagt vad jag tycker. Och jag bor i skogen, där det, ja, finns gott om plats. Jag rider inte rakt genom ängarna, jag följer kanten och de vägar som finns. Men problemet för många är väl det att så många vill åt samma väg. Tacka vet jag glesbefolkade områden :)

Till TS, om bilar får framföras på vägen, så borde ni ju kunna ta hästarna i transport förbi gården (extremt, jag vet -.- )
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

På en avverkning hade vi en ridstig som skar tvärs igenom skiftet.
Rotrötan låg på normala nivåer på hela skiftet UTOM ca 50 meter på var sida om stigen. Där var nära nog 100% av granarna rötskada vilket innebar att rotstocken, den värdefullaste biten fick kasseras. Det rörde sig om över 100 trän.


Nu kan dina teorier mycket väl stämma, för just den vägen med det trädslaget och den jordmånen. Det är på tok för litet underlag och på tok för många okända faktorer.

Man bör exempelvis ha kontroll på exakt vad som rört sig på stigen, det kanske är alltifrån vilda djur och sjukdomar de sprider till ett mopedgäng som använt vägen under en kritisk period till en bonde som körde sönder rötterna för 20 år sedan (jag spånar fritt). Röta finns vad jag vet även på träd som inte varit i närheten av hästar.

Jag har bott utomlands, upplevt att det fungerar utan allemansrätt.
Javisst, i vissa länder får man skjuta syndarna som vågar sig in på området. De tycker säkert det funkar fint att campa och plocka bär ;), gud nåde den som råkar gå vilse och inte kan fråga om markägarens tillstånd. Det kan kosta livet.


Jag har läst historieböcker och funnit de fakta som bevisar att "allemansrätten" var ett påhitt från politiker under trettiotalet.
Att sedan sossarna gjorde bruk av lögnen för att komma åt och kontrollera resurser som annars varit för dyra.

Och jag har funnit fakta som stödjer att sedvänjan är mycket äldre, till skillnad från dig har jag understött mina teorier med en länk http://www.friluftsforskning.se/download/18.1a1f0c7e115efa75afa80004358/Sandellnyhetsbrev+1107.pdf

Här är en länk till

http://www.friluftsforskning.se/vanligafragor/friluftslivetsutovandeochmonster/1harallemansrattenalltidfunnits.5.74bcfb9611cfad3b932800016607.html

Fakta inte hörsägen!!

Och min fakta är till skillnad från din underbyggd av länkar till forskningsrapport och källförteckning. Du har dock rätt i att begreppet allemansrätt är tämligen nytt.
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten, privat väg

Vad däremot står klart är att i sverige är äganderätten till mark inte lika fast förankrad som i övriga eu.
Därför ser jag fram mot en essimilering av dessa regler så att en fransman som köper en fastighet i sverige kan bruka och äga den på samma vilkor som en engelsman som köper en fastighet i finland.

Äganderätten är nog ungefär lika fast förankrad i hela EU, det är hur mycket omvärlden får utnyttja marken som varierar. Du får köpa, sälja och utnyttja marken på liknade sätt över hela Europa, skillnaden är att det varierar kraftigt hur mycket andra får vistas på andras marker, Sverige är dock inte ens unika.

Jag fick mig till livs av en dansk när jag jobbade i Danmark att på det viset de kunde rida i Danmark kunde man inte göra i övriga länder, där behövde man minsann tillstånd överallt, men inte i Danmark där hade man rätt att rida fritt på vissa ställen. Han hade ingen koll på Sverige tydligen, att vi har ännu friare.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Jag och många med mig värderar hur starkt äganderätten är skyddad genom att se på följade parametrar:
1. disposionsrätt, dvs vad ägaren får och inte får göra
2. vad utomstående får och inte får göra
3 ersättningen vid intrång ex. väg, mast etc
4 prissättning då stat o kommun tvingar till sig mark för samhällets bästa.
5 Den juridiska processen i samband med 3 och 4.

Och där hamnar Sverige långt ner bland EU länderna.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

De fakta du påvisar är från samma blad som jag citerat från. du tar ngr rader högre upp och ca 40 år tidigare.
Då började turismen, ett slags överklassnöje.
Men och det är nog de flesta initierade öveens om, är att ng allemansrätt att tala om fans inte på mitten av 1800;talet.
Sockenbor nyttjade skogsmarkerna i den egna socknen.
Det fanns marker som betraktades som obygd men pga de då långsamma transporterna, max ett par mil om dagen enkel resa, var det inte många som "gick till skogs" för att för nöjes skull plocka svamp.
Det är som man fastslår på den sidan du citerar, efter första världskriget som det hela tar fart.:rofl::rofl:

Jag känner inte till ngt land i EU daär du har rätt att skjuta på ng som gör intrång i skogsmark.
Tomt o hus däremot...du får passa dig i frankrike:cool:
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Det blir röta inne i trädet, i stammen, hela inner kan bli svartbrunt och poröst.
Ett värdelöst träd.

På en avverkning hade vi en ridstig som skar tvärs igenom skiftet.
Rotrötan låg på normala nivåer på hela skiftet UTOM ca 50 meter på var sida om stigen. Där var nära nog 100% av granarna rötskada vilket innebar att rotstocken, den värdefullaste biten fick kasseras. Det rörde sig om över 100 trän.

För att ge dig en enkel förklaring:
om du får en spruta innehållande aktiva AIDSvirus längst ut ut på lillfingret tror du då att du undkommer att bli smittad.
Samma sak gäller granen, de tunna hårstråtunna rottrådarna som finns upp mot 50 meter från stammen skadas av hoven, barken skalas av och rötsvampens sporer som finns överallt i jorden tränger in.
Sedan följer smittan rotrådarna mot allt grövre rötter tills den når stammen.

Jag har bott utomlands, upplevt att det fungerar utan allemansrätt.

Jag har läst historieböcker och funnit de fakta som bevisar att "allemansrätten" var ett påhitt från politiker under trettiotalet.
Att sedan sossarna gjorde bruk av lögnen för att komma åt och kontrollera resurser som annars varit för dyra.

Fakta inte hörsägen!!

Rötan gör att stocken inte kan säljas som timmer.
en förlust på upp mot 600 till 1000 kr per kubikmeter
Trädet blir svagare, växer långsammare och bryts lättare av.

Tackar :bow:
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

du kan inte ta upp allmän väg i en diskussion om enskilld väg som ej uppbär bidrag.
Den allmänna vägen finansieras genom skatter o avgifter den andra betalar markägaren alltihopa till.
Den som betalar ska har rätt att bestäma.
Det gör vi när det gäller våra allmäna vägar, via representativ demokrati.

Om en häst i veckan passerar en skogsstig så kan det jämföras med älgen.
Men här har vi kommersiella stall där man hyser 20, 30 hästar som alla ngr per vecka ska ut på stigarna det blir upp mot hundra passage i veckan det. Och det gör en jäla skillnad.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Grattis, du har kanske insett att grunden till allemansrätten är av äldre datum och inte ett påfund av "sossarna", ingen har påstått att själva benämningen är gammal, tvärt om.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

du kan inte ta upp allmän väg i en diskussion om enskilld väg som ej uppbär bidrag.
Den allmänna vägen finansieras genom skatter o avgifter den andra betalar markägaren alltihopa till.
Den som betalar ska har rätt att bestäma.
Det gör vi när det gäller våra allmäna vägar, via representativ demokrati.

Om en häst i veckan passerar en skogsstig så kan det jämföras med älgen.
Men här har vi kommersiella stall där man hyser 20, 30 hästar som alla ngr per vecka ska ut på stigarna det blir upp mot hundra passage i veckan det. Och det gör en jäla skillnad.

Ja egentligen inte, för fortfarande faller även enskilda vägar under allemansrätten, däremot så kan det komma i en annan dager om vägen används frekvent av t ex verksamheter eller som i vårt fall ett inackorderingsstall med många hästar som satte sina spår i vägen. Då kan det bli det beslut som utdömdes för våran del, att stallet är med och finansierar vägens underhåll.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

du kan inte ta upp allmän väg i en diskussion om enskilld väg som ej uppbär bidrag.
Den allmänna vägen finansieras genom skatter o avgifter den andra betalar markägaren alltihopa till.
Den som betalar ska har rätt att bestäma.
Det gör vi när det gäller våra allmäna vägar, via representativ demokrati.

Om en häst i veckan passerar en skogsstig så kan det jämföras med älgen.
Men här har vi kommersiella stall där man hyser 20, 30 hästar som alla ngr per vecka ska ut på stigarna det blir upp mot hundra passage i veckan det. Och det gör en jäla skillnad.

Men då kan man hänvisa till detta väl??

Gäller allemansrätten för organisationer och turistföretag?

Allemansrätten kan användas av många personer samtidigt i organiserade former. Men om ett organiserat användande av allemansrätten medför alltför stora besvär för markägaren, får allemansrätten inte längre användas på det viset.

Stort besvär måste ju vara när skogen blir trasig?? Eller?

/Lavinia, som tycker nån typ av samexistens vore bra, så alla kan vara nöjda.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Jag vet ju inte vad det är för träd NI har, men de markägare jag talat med har haft gran och bok. Deras träd har iaf inte tagit skada av att vi ridit där, de blev snarare glada när vi tog kontakt med dem och frågade om vi fick rida där (med verksamhet) och förklarade att så länge vi höll oss på stigarna när det va torrt va det inga problem. Deras träd kanske va magiska vad vet jag?

Jag hade gärna köpt skog och låtit folk rida där. Hade man tyckte det tog sådan skada hade det ju varit dum idé från början att underhålla stigar. De jag känner som har skog underhåller iaf sina stigar, det är inte så att helt plötsligt ploppar det upp en ny stig man kan rida på utan stigarna har funnits i flera år. Som sagt, man ska respektera markägaren och inte rida utanför stigar, och gör man det så ploppar det ju inte upp oplanerade stigar heller.

De markägare jag pratat med planterade inte nya träd vid sina stigar heller, eller anlade stigar bland sina planteringar. Däremot respekterade de att man sedan flera hundra år använt de här stigarna för att rida på. Och som någon klok människa skrev, man rider inte i en plantering.

En av "våra" markägare grusade en väg (som ej var godkänd för motorfordon) genom den delen han hade plantering på så att vi skulle kunna rida även när det va blött utan att träden skulle ta skada, han ansåg att friluftsliv var viktigt och något alla borde få ta del av, dessutom tog inte hans träd skada av timmertransporterna heller, för DE förstör en massa vill jag lova. Därför finns det många skogsägare där jag bor som använder hästar när de avverkar mindre delar av skogarna, för att göra mindre skada på träden!
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

*kl*

Det jag reagerar mest på är allt prat om grusvägar, och att huset ligger så nära vägen att det stör..
Jag har huset, tja, en 30m från den allmänna grusvägen, där folk kör 70. Jag kan ju inte komma och säga att det stör? Visst, inte samma sak, jag vet, men tänk efter. Jag kan ju inte sätta upp en skylt som förbjuder folk från att färdas på vägen för att "barnen kan bli påkörda" eller nått liknande. Det fattar ju vem som helst. Så vad gör det här så special? Om vägen är trafikerad och leder "genom" gården, alltså inte leder enbart till gården, så borde det ju vara en väg, helt enkelt?

Och om att rida sönder vägarna, finns det inte vilda djur i södra Sverige eller?! :eek: Jag menar, här uppe där jag bor, skulle ingen komma på tanken om att t.ex förbjuda hästar i skogen, då älgar förstör betydligt mer, (även om jag inte tycker att älgarna förstör så mycket). Älgen käkar skott och rörs sig fritt i markerna. En ryttare som ska från punkt A till B stannar ju inte och ber hästen tugga lite här och lite där, bara för att.

En lerig väg tar stryk av hästar, det vet jag, men en människa som promenerar gör också ordentliga hål..

En stig i skogen "trafikeras" ju främst av vilda djur, och en häst hit eller dit borde enligt mig inte göra så stor skillnad..

Jag tycker att många gör en höna av en fjäder här.. Men, det är som sagt vad jag tycker. Och jag bor i skogen, där det, ja, finns gott om plats. Jag rider inte rakt genom ängarna, jag följer kanten och de vägar som finns. Men problemet för många är väl det att så många vill åt samma väg. Tacka vet jag glesbefolkade områden :)

Till TS, om bilar får framföras på vägen, så borde ni ju kunna ta hästarna i transport förbi gården (extremt, jag vet -.- )

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Grunden till allemans rätten som begrepp kom i slutet på artonhundratalet och fick fäste i den svenska riksdagen under trettiotalet.
Före 1880 förekom i praktiken ingen fritidsverksamhet i skog o mark.
Den engelska och den svenska överklassen började så smått.
2 organisationer växte fram dels svenska turistföreningen för fritidsverksamhet i skog o mark och svenskla kryssarklubben för dess motsvarighet ute i skärgårdarna.

Att gå på nyset om att "allemansrätten har urgamla anor" tyder bara på rent oförstånd nu när vi här belyst verkligheten.:cool:

Markinnehavet i norra sverige var till största delen statligt eller bolagskog och där uppstod inte några större problem.
Värre var det i södra sverige där den rent privata andelen av marken uppgår till nära nog 50%
Men dessa kördes helt enkelt över.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Ja jovisst som terapiarbete så funkar ju motor´manuell avverkning och lunning med häst. Men i den hårda verkligheten så är det fråga om avverkning med skördare, utkörning med skotare och borttransport med lastbil.

De stigar som fanns på min fastighet var stigar mellan torpen och ner till gården.
Några torp har rivits, andra anväds idag som sommarnöje.
Bilväg går dit..
Stigar planterades igen efter slutavverkningar men hästfolket använde stigarna, bröt av grenar som var ivägen när granarna kom upp i storlek.

Så därför vräker vi ut ris från avverkningar på strategiska platser, ris från fällda lövträd.

Promenera är som sagt ok.
inga hovar utanför grusbelgda väger hos oss.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Allemansrätten gällde från början enskilld bruk i ickekomersiellt syfte.
Men eftersom reglerna medvetet skrev luddiga så kan ingen idag med säkerhet säga vad som gäller.
Painbollklubben hävdar att man får anlägga en provisorisk skjutbana i skogen, ridklubben rider ut enskillt o i grupp, orienteringsklubben tränar etc etc till det kommer utlänska bärplockare som i ren kommersiellt syfte bussas ut i skogen.
Det är ju därför jag önskar en mer exakt lagstiftning.
Som förklarar vad som är tillåtet och vad som inte är det.
Samtidigt ger det markägaren en möjlighet till ekonomisk kompensation för ev. intrång.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Jag vet ju inte vad det är för träd NI har, men de markägare jag talat med har haft gran och bok. Deras träd har iaf inte tagit skada av att vi ridit där, de blev snarare glada när vi tog kontakt med dem och frågade om vi fick rida där (med verksamhet) och förklarade att så länge vi höll oss på stigarna när det va torrt va det inga problem. Deras träd kanske va magiska vad vet jag?

Det är kanske just det som är skillnaden, du frågar först och respekterar andra människors egendom. Många missbrukar allemansrätten och tar för givet både det ena och det andra.

Mina grannar har tex sneddat över min åker hela vintern. Nu ligger det massor av bajs där. Visserligen funderar jag på att plöja upp vallen, men annars brukar jag ta hö där och de kan ju inte de veta att jag inte har tänkt göra i år när de inte ens har frågat.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Allemansrätten gällde från början enskilld bruk i ickekomersiellt syfte.
Men eftersom reglerna medvetet skrev luddiga så kan ingen idag med säkerhet säga vad som gäller.
Painbollklubben hävdar att man får anlägga en provisorisk skjutbana i skogen, ridklubben rider ut enskillt o i grupp, orienteringsklubben tränar etc etc till det kommer utlänska bärplockare som i ren kommersiellt syfte bussas ut i skogen.
Det är ju därför jag önskar en mer exakt lagstiftning.
Som förklarar vad som är tillåtet och vad som inte är det.
Samtidigt ger det markägaren en möjlighet till ekonomisk kompensation för ev. intrång.

Allemansrätten gäller även idag för enskilt bruk och icke kommersiellt syfte. Man får inte utnyttja annas mark i kommersiellt syfte, det finns flera domar mot näringsidkare.

Lagen fungerar inte så i Sverige, det går inte att konstruera lagar som täcker varje tänkbar situation.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Bra att du insett att grunden till allemans rätten är äldre så vi kan skippa din teori om att den skapades av sossarna på 1950-talet som du tidigare hävdat. Sedvänjan är dock beytdligt äldre än 1800-talets slut, då liksom nu är den inte knuten till fritid och friluftsliv (fritid är också det ett relativt nytt begrepp) utan handlar om att vistas och färdas på annans mark. Det är oklart hur gammal sevänjan är men enligt källorna jag hänvisar till var den en självklarhet vid 1800-talets slut.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Allemansrätten gäller även idag för enskilt bruk och icke kommersiellt syfte. Man får inte utnyttja annas mark i kommersiellt syfte, det finns flera domar mot näringsidkare.

Då måste du ju tycka att det är OK att neka ryttare som har häst på ett inackorderingsstall att 'utnyttja allemansrätten'.

Motivet skulle vara att stallet tjänar pengar på att hyra ut boxplatser och kan använda tillgången på ridvägar i grannskapet som ett försäljningsargument för att få kunder.
 
Sv: Allemansrätten, privat väg

Kan du sluta att läsa mellan raderna och tilldela mig åsikter tack?

För det första måste man definiera vad som är inackorderingsstall, hur man kan avgöra vad som är kommersiellt syfte och dessutom utvärdera var folk rider, i vilken omfattning och om det är allemansrätten som överhuvudtaget gäller på de tilltänkta ridvägarna.

Det finns exv inackorderingsstallar på Järvafältet i stockholmsområdet, där finns 4 mil bilfri ridväg i området. Det stall som finns där behöver inte direkt utnyttja allemansrätten.

Det finns ett flertal kollektivstall, mer eller mindre kollektiva stall där vinstsyftet är alltifrån obefintligt till betydande.

Generellt sett så är det dessutom svårt att tjäna pengar på inackorderingar.

Avståndet till ridvägen spelar stor roll och hur ofta man rider där.

----------------

Sammantaget, man måste gör en individuell bedömning från fall till fall och från väg till väg. Utan exakta förutsättningar går det varken att säga ja eller nej.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 137
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 021
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 344
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp