Allemansrätten

Sv: Allemansrätten

Nin skrev:
sjoberga var väl ite direkt mäklaren som är knasiga här utan de urbota dumma köparna som inte har en aaaning om hur mycket mark det faktiskt krävs om man ska hålla häst. inte undra på att folk på gårdarna skakar på huvudet när var o varannan vedbod byggs om till stall av optimistiska nya gröna vågare

Nja, jag tycker nog mäklarna har ett ganska stort ansvar när de marknadsför ett objekt som hästgård. Det borde finnas minimikrav för att kalla ett objekt för det! Men sedan är det givetvis upp till var och en och bedöma objektet..... Och jag kan inte annat än hålla med, man kan ju inte RÄKNA kallt med att det finns markägare "med mark över" precis intill den sk hästgården! Det kollar man ju upp innan man lägger ett bud.................
 
Sv: Allemansrätten

Det värsta jag har sett av en mäklare var detta:

"Villa i utkanten av byn, utrymme under garaget mot tomten, kanske för ett par ponnysar?"

+karta där resten av gatans hus helt enkelt inte fanns med :angel:

I verkligheten är tomten strax under 1000 kvm. Utrymmet under garaget - möjligen som förråd till gräsklipparen... :eek:

Inte att förglömma, fastigheten ligger i detaljplanerat tättbebyggt område... :o
 
Sv: Allemansrätten

Jag är fanatisk i att hävda att markägaren inte har total makt bara för att man sitter på en lagfart. Att man inte kan stoppa andra från att ta del av de värden naturen erbjuder för både ryttare och andra. Det är för mig en mycket viktig principiell fråga när det gäller ägande av mark.


Enstaka ryttare/enstaka ridning är alltid ok enligt mej. Dock är det gränsdragningen som är det svåra. När är det för många gånger? Är det ok att bygga hinder? Är det ok att rida under pågående jakt? osv osv
 
Sv: Allemansrätten

Idasagare skrev:
Enstaka ryttare/enstaka ridning är alltid ok enligt mej. Dock är det gränsdragningen som är det svåra. När är det för många gånger? Är det ok att bygga hinder? Är det ok att rida under pågående jakt? osv osv

Mina tolkningar är:
1. För många är när det påtagligt skadar framkomligheten för andra nyttjare. Rids det t.ex ofta på en gångstig i vattensjuk skog så hindrar ryttarna andra att komma fram den vägen. Då är det ju bättre att ryttarna trampar sönder en alternativ egengjord stig i samråd med markägaren, så att gående kan använda gångstigen även i fortsättningen.

2. Det är inte OK att lämna byggda hinder på stigar osv. Gör man detta måste man återställa efter sig. Det kan ju också hindra framkomligheten, och utgöra olycksrisk för andra ryttare!

3. Eftersom jakten pågår från tidig höst till sen vår (med skiftande djurslag) så är det ju svårt att säga att man INTE får rida då. Däremot är det ju smart att göra en egen riskbedömning och hålla sig utanför skogspartierna de två första skjutglada lördagarna för älgjakten..... Dessutom är det aldrig fel att bära reflexvästar under denna tid.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 424
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 292
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 935
Senast: tuaphua
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 071
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp