Allergi eller vad kan detta vara..? (mag- och hudbekymmer)

_Taggis_

Trådstartare
Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos veterinär men vill ändå bolla lite här.

Ända sedan min hund var valp har hon med olika långa mellanrum haft någon dag (kanske 1 dag varannan-var tredje vecka) då hon varit lite dålig i magen, bajsat löst eller slemmigt. Jag har inte lagt nån större vikt vid det utan jag har tänkt att hundar "är såna ibland", jag har gett risvälling ibland och det har stoppat upp. Hon har alltid varit pigg och glad och fin i pälsen. Samma sak med att hon sitter och noppar sig i pälsen ibland, ffa på bakdelen och bakbenen. Jag har tänkt att "hundar kliar sig ibland" och eftersom jag aldrig sett något i pälsen så har det fått bero då ingen annan hundkunnig person som sett henne heller kunnat se nåt fel.

I november (hon är då 16 månader) reagerade jag på att hon ibland stod i böneställning samt fick sämre andedräkt. Jag kopplade ihop detta med att hon ibland är lös i magen. Vi bokade en tid hos veterinären och utgick från magkatarr och fick Losec. Jag börjar ge mat 5 ggr/dyn istället för 2. Det blev bättre ganska omgående.
I slutet av jul- och nyårshelgerna blev hon lite kraxig och hostig, jag trodde hon fått nåt i halsen men kunde inget se. Samtidigt fick hon mystiska utslag i ansiktet och på magen. Direkt efter helgerna åkte vi tillbaka till veterinären och fick kortison för utslagen + ordinerat tvätt med klorhexidin, ett senisitive-foder för magen, fortsatt Losec och så gick vi hem med rådet att återkomma om saker blev värre. Magkatarren blir bättre så länge hon äter Losec men i övrigt ingen större succe. Hostandet blev inte heller bättre och jag gick tillbaka till kliniken för grundligare undersökning med bla rtg och provtagning för andra magåkommor tex pankreatit. Inget gav nåt utslag.
Med facit i hand hade hon mest troligt fått kennelhosta, eftersom detta bröt ut här på orten bara några dagar efter att vi varit på kliniken. Hon skulle dessutom löpa i februari så utslagen kunde kanske härledas till det hormoner...

Efter en månad med kortison (Locoid) för utslagen och ingen förbättring så bokade jag en tid hos en allergiexpert på annan klinik. Detta är i början på feb. Efter att skrapprov och mikroskop inte gett nån direkt info tycker vet att vi ska sluta behandla utslagen, för att se vad som händer. Denna veterinären tog mer fasta på att hon ibland är lös i magen samt noppar sig i pälsen, hen tyckte inte alls att det var normalt. Vi gick igenom allt foder hon ätit i hela sitt liv och veterinären tyckte det var bra foder och det faktum att hon varken varit bättre eller sämre oavsett fodersort så fick hon fortsätta gå på sensitive-fodret (som hon faktiskt inte varit lös i magen på alls, snarare tvärtom) men nu får vi vara strikta med detta och inte ge Nånting annat öht.
Tagit avföringsprov med negativt svar på alla former av parasiter.

Utslagen blossar upp igen efter 2 dygn så jag får recept på en salva både med antibiotika och kortison. Efter att jag fasat ut Losec tycker jag att magkatarren kommer tillbaka i form av dålig andedräkt. Min hund lägger sig dessutom till med beteendet att kräkas upp osmält mat, nån dag ibland. Är dock bra i magen i övrigt. Får då Andapsin 2 ggr/dag 1 timme före mat. Eftersom aptiten börjat avta ger jag nu mat 3 ggr/dag istället för 5. Det funkar bra och nu ger vi 3 ggr utspritt på hela dagen. Har inte kräkts nu sedan slutet av feb.

Återbesök i början av mars. Utslagen är nästan helt borta så vi slutar med salvan. Noppandet i pälsen är dock kvar så nu provar vi byta ut sensitiv-fodret mot ett annat foder med en helt ny proteinkälla (fisk) som hon aldrig ätit förr. Jag blandar foder i 5 dagar innan hon går över helt på fiskfodret. Fortsätter med Andapsin morgon och kväll, ger foder 3-4 ggr/dag.
Äter nu strikt Canagan Lax och inget annat sedan en vecka tillbaka. God aptit, pigg och glad hund, fin päls.... men nu har jag återigen börjat notera att hon bajsar lösare igen. I förrår var hon rent dålig i magen men inte längre. Nu är det mjukt bajs på morgonen men sista högarna på dagen är så pass löst att det är svårt att plocka upp utan att det blir en massa smetande (:yuck:💩). Noppandet är oförändrat eller marginellt värre, fortfarande syns inget i pälsen.

Fråga 1: Någon med liknande erfarenhet?

Fråga 2: Vad är normalt och vad är icke normalt i form av lösbajs eller noppande? Är jag bara hysterisk? Ingen ser nåt fel på hunden öht. För tillfället är det bara veterinären (och möjligen jag själv) som är bekymrad.
 
Fråga 1: Någon med liknande erfarenhet?

Fråga 2: Vad är normalt och vad är icke normalt i form av lösbajs eller noppande? Är jag bara hysterisk? Ingen ser nåt fel på hunden öht. För tillfället är det bara veterinären (och möjligen jag själv) som är bekymrad.
Åh du skulle ha varit på föreläsningen jag var förra veckan, den veterinären pratade mycket om halsinfektioner och att de var extremt mycket vanligare än vad man tror och att obehandlade halsinfektioner kan skapa både problem med mag och tarm och päls/hudirritation. Har veterinären undersökt halsen? Den veterinären förespråkade även probiotika för att få ordning på mage och tarm.
 
Åh du skulle ha varit på föreläsningen jag var förra veckan, den veterinären pratade mycket om halsinfektioner och att de var extremt mycket vanligare än vad man tror och att obehandlade halsinfektioner kan skapa både problem med mag och tarm och päls/hudirritation. Har veterinären undersökt halsen? Den veterinären förespråkade även probiotika för att få ordning på mage och tarm.

Skicka gärna info om den föreläsningen i PM. Eftersom vi bor i samma region kan det vara min klinik som höll i den, de håller i många liknande grejer.

Halsen är undersökt. Både genom att ge lugnande och titta ner samt rtg. Hela bukhålan är ultraljudad. Allting utan fynd. Infektionsprover visar inget.
Gastroskopi är dock inte gjort.
 
Är det bara olika torrfoder hon ätit, eller har du även provat färskfoder? Hade en omplaceringshund, schäfer, som när han kom till oss noppade sig något förskräckligt, så pass att han hade började få sår på lårens utsida. Magen var heller inte så bra, ofta lösbajsade han, inte diarré men löst och kladdigt. Bytte först till ett bättre torrfoder (han åt något billigt "skräpfoder") och det blev bättre men inte bra. Efter byte till färskfoder slutade han noppa sig och bajset blev normalt/fast. Vi gjorde inte någon allergiutredning på honom eftersom foderbytet tog bort alla symptom. Provade dock olika färskfoder (det var lite olika vad vi kunde få tag på genom åren) och oavsett vilket färskfoder han åt så var han bra i magen och ingen klåda.
 
Åh du skulle ha varit på föreläsningen jag var förra veckan, den veterinären pratade mycket om halsinfektioner och att de var extremt mycket vanligare än vad man tror och att obehandlade halsinfektioner kan skapa både problem med mag och tarm och päls/hudirritation. Har veterinären undersökt halsen? Den veterinären förespråkade även probiotika för att få ordning på mage och tarm.
Det låter ju tvärtemot vad all forskning visar. Bakteriella halsinfektioner hos hund är mycket ovanliga.
 
Det låter ju tvärtemot vad all forskning visar. Bakteriella halsinfektioner hos hund är mycket ovanliga.
Den veterinären sa åtminstone att det fanns forskning som visade att det var många hundar som hade problem med halsen, om det är infektion eller inflammation låter jag vara osagt, jag satt långt bak och var mer intresserad av den akuta sjukvården i fält som var huvudsyftet med föreläsningen.
 
Den veterinären sa åtminstone att det fanns forskning som visade att det var många hundar som hade problem med halsen, om det är infektion eller inflammation låter jag vara osagt, jag satt långt bak och var mer intresserad av den akuta sjukvården i fält som var huvudsyftet med föreläsningen.
Bakteriella infektioner är i varje fall ovanliga så behandling med antibiotika är i de flesta fall oödig och verkningslös.
Halsproblem har tidigare också beskyllts för att vara orsak till allt möjligt men det finns inga belägg för det.
 
Bakteriella infektioner är i varje fall ovanliga så behandling med antibiotika är i de flesta fall oödig och verkningslös.
Halsproblem har tidigare också beskyllts för att vara orsak till allt möjligt men det finns inga belägg för det.
Hon menade inte heller att de skulle behandlas med antibiotika, utan mer att det var ett tecken på att det var något i hunden som var i obalans och talade mer för probiotika.
 
Är det bara olika torrfoder hon ätit, eller har du även provat färskfoder?

Hon har bara ätit torrfoder som bas, komplement med samma foder på burk (för att kunna ge lite extra gott vid tex träning, trots strikt diet). Hon har ätit Royal Canin Gastro Intestinal som valp pga en magsjuka i kullen strax före leverans, detta fick hon äta tills hon var 5-6 mån pga att säcken var så stor och aldrig tog slut :o Sedan har hon ätit Magnussons Junior, därefter Magnusson Spannmålsfri (en period Adult pga att spannmålsfri var slut där vi var på semester) och sedan november fick hon äta Royal Canin Sensitivity Control fram tills nu för 2v sedan då vi gick över på Canagan Lax. Med facit i hand har hon varit likadan i magen på alla foder utom sensitivity, men de fodret är enligt vet konstruerat så att de snarare blir hårda i magen.
Dels har veterinären varit tveksam till de höga fetthalterna i färskfoder. Men mest pga att jag själv inte vill ge det av praktiska skäl. Jag reser och far en hel del med min hund, det är omöjligt för mig att hantera fryst mat på ett hygieniskt sätt när jag inte alltid är hemma och har tillgång till frys. Det är heller inte så praktiskt att be folk hålla ett fryslager för min hund dit jag ska. Jag är helt enkelt skeptisk till hanteringen och att jag då skulle behöva byta över till torrfoder varje gång vi ska bort, det känns inte heller som ett bra alternativ för magen.

Noppandet till trots, hon har inga som helst synbara tecken i hud eller päls. Alla som ser henne säger att hon är fin i pälsen, välmusklad, pigg och glad. Det är inte en "sjuklig" hund på nåt vis. Därav att jag börjar undra om hennes problem främst sitter i min hjärna...
 
Senast ändrad:
Hon har bara ätit torrfoder som bas, komplement med samma foder på burk (för att kunna ge lite extra gott vid tex träning, trots strikt diet). Hon har ätit Royal Canin Gastro Intestinal som valp pga en magsjuka i kullen strax före leverans, detta fick hon äta tills hon var 5-6 mån pga att säcken var så stor och aldrig tog slut :o Sedan har hon ätit Magnussons Junior, därefter Magnusson Spannmålsfri (en period Adult pga att spannmålsfri var slut där vi var på semester) och sedan november fick hon äta Royal Canin Sensitivity Control fram tills nu för 2v sedan då vi gick över på Canagan Lax. Med facit i hand har hon varit likadan i magen på alla foder utom sensitivity, men de fodret är enligt vet konstruerat så att de snarare blir hårda i magen.
Dels har veterinären varit tveksam till de höga fetthalterna i färskfoder. Men mest pga att jag själv inte vill ge det av praktiska skäl. Jag reser och far en hel del med min hund, det är omöjligt för mig att hantera fryst mat på ett hygieniskt sätt när jag inte alltid är hemma och har tillgång till frys. Det är heller inte så praktiskt att be folk hålla ett fryslager för min hund dit jag ska. Jag är helt enkelt skeptisk till hanteringen och att jag då skulle behöva byta över till torrfoder varje gång vi ska bort, det känns inte heller som ett bra alternativ för magen.

Noppandet till trots, hon har inga som helst synbara tecken i hud eller päls. Alla som ser henne säger att hon är fin i pälsen, välmusklad, pigg och glad. Det är inte en "sjuklig" hund på nåt vis. Därav att jag börjar undra om hennes problem främst sitter i min hjärna...

Fast slemmigt bajs då och då beror nog inte på dina "hjärnspöken". ;)

Jag förstår dig ang. färskfoder, det är inte helt smidigt när man är ute och reser. Men vissa färskfoder har även torkade burgare, det kan ju vara ett alternativ när man måste ut och resa eller hunden ska vara hemma hos någon annan.
 
Fast slemmigt bajs då och då beror nog inte på dina "hjärnspöken". ;)

Jag förstår dig ang. färskfoder, det är inte helt smidigt när man är ute och reser. Men vissa färskfoder har även torkade burgare, det kan ju vara ett alternativ när man måste ut och resa eller hunden ska vara hemma hos någon annan.

Nä, må hända inte hjärnspöken men snarare lite så att jag tänker "vad är normalt?". Ingen är ju statiskt likadan i magen varje dag.

Aha, vilka märken ha dessa torkade burgare? Blöter en upp dem eller hur ges det?
 
prova ett foder som är olikt det du har. Kör du spannmålsfritt, prova ett med spannmål. Kör du kött/risbaserat så prova ett med kött och potatis osv :)

Färskfoder fungerar olika på olika hundar. Vissa kräver lägre fetthalt för att ha en vettig mage och de flesta färskfoder är feta. Finns ett light/senior i Reals sortiment (det får min tant).

Vad har du provat för foder mer exakt ? Nyfiken här nu och om jag kan tipsa :)
 
prova ett foder som är olikt det du har. Kör du spannmålsfritt, prova ett med spannmål. Kör du kött/risbaserat så prova ett med kött och potatis osv :)

Färskfoder fungerar olika på olika hundar. Vissa kräver lägre fetthalt för att ha en vettig mage och de flesta färskfoder är feta. Finns ett light/senior i Reals sortiment (det får min tant).

Vad har du provat för foder mer exakt ? Nyfiken här nu och om jag kan tipsa :)

Det är det spåret veterinären kör, därför ger vi Canagan Lax nu. Hon har aldrig ätit foder med fisk.

Har gett Royal Canin Gastro Intestinal, Magnusson junior, Magnusson spannmålsfri och en kort period Magnusson adult. Ingen skillnad på magen.
När hon ätit Royal Canin Sensitivity Control har magen var hårdare. Men noppandet detsamma.
 
Har du testat extra fibrer? Min hund har utretts på längden och på tvären för sina magproblem. I hans fall var första bajset normalt men sedan blev det lösare och lösare, han bajsade alltså många gånger på samma runda. Magsår hittades och behandlades men också skador på tarmen där den yttre vävnanden gått igenom tarmvävnaden. Vi provade foder som skulle vara snälla mot magen men av dem blev han värre än någonsin, då snackar vi diarré, men det var först när han började få pro fibre som bajset blev normalt och han slutade bajsa 7-8 gånger varje runda. Vi håller fortfarande på att testa oss fram till ett foder som han mår väl av men att han behöver hydrolyserat foder under en längre tid eller resten av sitt liv är jag ganska säker på. Om det sedan är en allergi han har eller om det enbart beror på all stress han utsattes för i sitt första hem (han kom till mig nästan 7 månader gammal) och de skador han fick i tarmen av det går nog aldrig att reda ut. Han kommer oavsett inte gå i avel ändå trots mycket bra resultat på BPH och hd A vilket var planen från början. Jag tar inte risken att det är något som nedärvs.

Utsätts han för stress nu kommer kräkningarna tillbaka och han behöver omeprazol i några dagar igen. Jag gör såklart allt jag kan för att undvika det men det är inte helt enkelt då stressen i hans fall handlar om att han känner sig trängd av främmande när de ska hälsa på honom, låter de honom bara vara så är det inga problem. (Främmande är alla som inte bor här enligt honom.) Endel verkar ha enormt svårt för att respektera att de ska låta honom vara ifred. Endel blir till och med mer på när jag förklarar att de måste låta honom vara vilket blir helt absurt! Som om de tror att just de inte skapar stressen hos honom men kan man inte läsa hund kanske man tror att det han gör i de lägena är kontaktförsök när han gör allt för att hålla folk på avstånd. Att han är väldigt söt och relativt liten gör det inte lättare. Hade han varit modell jätte hade folk kanske låtit bli på ett annat sätt.

Olika typer av magfoder blev han som sagt riktigt dålig av så det gick inte alls. Min har aldrig haft utslag och har inte kliat sig heller men det har märkts när man har klappat honom att det liksom kryper i huden och det är nu helt borta. Vissa foder har för ögat fungerat men han har fällt otroliga mängder och blivit rinnig i ögonen av endel så något har ju inte stämt utan vi har provat vidare. Just nu vänjer jag in anion potatis och lax. Eftersom han fäller vinterpälsen nu går det inte att avgöra mer än att hans mage verkar må bra av det.
 
Det är det spåret veterinären kör, därför ger vi Canagan Lax nu. Hon har aldrig ätit foder med fisk.

Har gett Royal Canin Gastro Intestinal, Magnusson junior, Magnusson spannmålsfri och en kort period Magnusson adult. Ingen skillnad på magen.
När hon ätit Royal Canin Sensitivity Control har magen var hårdare. Men noppandet detsamma.
Alla dessa sorter innehåller olika mängd och rätt blandat med olika typer av spannmål.

Tips att testa tex Brit Care sensitive (hjort och potatis) om du vill köpa i butik.

Vill du testa spannmålsfritt med högre andel animalier så är Essentials ett foder (dom har nåhgra olika smaker - Highland small vore något för dig att prova) mina fungerar kanon på dom gånger som inte får färskfoder (likt Acana-foder, men smakligare enligt mina). Får dom enbart färskfoder får dom en näve Essentials att leta efter i trädgården mitt på dagen :)
 
Alla dessa sorter innehåller olika mängd och rätt blandat med olika typer av spannmål.

Tips att testa tex Brit Care sensitive (hjort och potatis) om du vill köpa i butik.

Vill du testa spannmålsfritt med högre andel animalier så är Essentials ett foder (dom har nåhgra olika smaker - Highland small vore något för dig att prova) mina fungerar kanon på dom gånger som inte får färskfoder (likt Acana-foder, men smakligare enligt mina). Får dom enbart färskfoder får dom en näve Essentials att leta efter i trädgården mitt på dagen :)

Intressant när de marknadsförs som spannmålsfritt....

Veterinären har satt strikt diet på fodret nu i 8v. Jag ska återkoppla till henne imorgon då det är 2v efter senaste besök. Jag har inte velat laborera själv eller ge tillskott av den anledningen. Har blivit tipsad om Brit-fodret som du föreslår. Jag ska höra med veterinären vad hon tror om det :)
 
@TinyWiny Jag har provat ge psylliumfrön och fiberhusk. Förvisso inte i så långa perioder, då hon har en tendens att rata blötlagt foder efter nån dag. Och då får hon inte i sig fröna heller.
 
@TinyWiny Jag har provat ge psylliumfrön och fiberhusk. Förvisso inte i så långa perioder, då hon har en tendens att rata blötlagt foder efter nån dag. Och då får hon inte i sig fröna heller.
Testa gärna pro fibre. Min hund hade gärna ätit det som godis. Det är små pellets som är enkla att ge både som de är som just godis eller hälla över maten. Det är superduperjättegott hälsar han!
Det är inte särskilt dyrt, jag gav 178 kr för 500 gram. Min på 10 kg ska ha en halv till en skopa/dag. En halv skopa är 5 gram och det är vad jag har provat mig fram till är lagom för honom. Burken räcker alltså i 100 dagar vid den givan.
 
Testa gärna pro fibre. Min hund hade gärna ätit det som godis. Det är små pellets som är enkla att ge både som de är som just godis eller hälla över maten. Det är superduperjättegott hälsar han!
Det är inte särskilt dyrt, jag gav 178 kr för 500 gram. Min på 10 kg ska ha en halv till en skopa/dag. En halv skopa är 5 gram och det är vad jag har provat mig fram till är lagom för honom. Burken räcker alltså i 100 dagar vid den givan.

Skicka gärna PM om vart jag kan köpa det samt vad det är för märke.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
356
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 355
Senast: solrose00
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 353
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp