allergi hund

F

flashback

Hej! jag undrar om det är nån som vet nån hundras som man kan ha även om man är allergisk. min pojkvän är nämligen allergisk -typiskt- så jag har funderat på kinesisk nakenhund för jag tycker de är så söta men hur är de för allergiker, och jag tar gärna emot fler tips!
 
Pudel som ovan nämts samt bichon frise och Pumi kan testas med. Men bra förslag är att åka hem till en uppfödare och hälsa på en dag eller låna hem en filt och sova med eller ha i soffan en kväll. Då märker man snabbt om man reagerar. Allergier skiljer sig ju så det är olika för olika hundägare, testa er fram! Lycka Till!
 
Jag har hört att strävhåriga raser ska anses bättre ur allergisynpunkt. Men det är som sagt var bättre att prova sig fram. Det kan vara olika hur man reagerar.
 
Pudel är svaret..

MIn morfar bor i samma hus som oss och är jätte allergisk mot pälsdjur.
Så det var inget tal om att slaffa någon hund på felra år. Men så skaffade vi ändå Baloo. Och han tål honom. Dom är jämt tillsammans på dagarna. Ligger i soffan och är ute på promenader.
Jag skulle tipsa om pudel då de inte fäller och är ur söta.
Dom finns också i flera storlekar som Toy, dvärg, mellan och stor -pudel.
Lycka till! :D
 
Briarder kan vara allergivänliga, en del allergiker reagerar dock på dem. Om man är intresserad av en viss ras så bör man nog försöka umgås så mkt som möjligt med den för att se hur man reagerar, det kan vara högst individuellt. För övrigt ska man tänka på att briarden är en brukshund som behöver arbeta!
 
Jag vet också personer som är allergiska mot "kineser". Så det går inte att säga något generellt. Man kan tåla en del individer i en viss ras men inte andra individer i samma ras...
 
Mitt råd är att prova er fram genom att umgås med olika hundraser...
Min pojkvän tex tålde inte min katt (norskis/huskatt) utan vi var tvugna att lämna bort henne... sedan när vi flyttade till hus fick vi typ en katt på köpet, och den tål han hur bra som helst? Det är en helt vanlig huskatt, och nu har vi tre stycken... :banana:
Så det kan alltså bero på pälslaget,eller så är man allergisk mot "mjällen" ..det är så olika...
Prova er fram!
 
Det finns en ras som heter Lagotto Romagnolo som många allergiker tål.
 
Jag är allergisk och min pappa och halva släkten. vi köpte en irländsk terrier och det har funkat jättebra... ingen i släkten känner av någonting alls. och det är en trevlig hund också
 
Basenji skaffade vi när sonen blev sjuk, vet även om att Italiensk vinthund & Whippet kan funka. Basenjin är en ren ättling till vilhunden. Kom inte till västvärden förren på -50 talet tror jag. Rätt ovanlig ras i Sverige. Luktar inte heller blöt hund när du badar den.... Kan inte skälla... Rätt skönt att slippa!
 
bichon frisé har vi haft eftersom min mamma är allergisk, men det är inte alla som tål dom, men de har samma typ av kvalster som pudeln.
övrigt så är det jättefina hundar, men mycket pälsvård om man vill ha dom vita å fina, borsta ett par ggr i veckan.
 
Så som hundägare med hundallergi och astma kan jag bara rekommendera att INTE skaffa hund. Har man ingen hund och vet att någon i familjen är allergisk - ta aldrig steget och skaffa hund. Visst, det kan gå bra - men om det inte gör det så tycker åtminstone jag att den tragedin är större än att aldrig ha haft hund. Dvs allt elände som blir om man först skaffar hund och sen blir tvungen att omplacera eller avliva hunden. Framförallt tycker jag inte det är schysst mot hunden !!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 347
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 057
Senast: Petronilla
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
711
Senast: Emmi
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp