Allergi hundar!?

H

horse_ofcourse

Vi har allergi i familjen
Villka är det som är så kallade allergi hundar?
 
Vi har också en allergiker: pappa, vi har pudel, det funkar för oss, men det är inte alla som tål pudel heller.
 
Det finns flera hundraser som är bättre lämpade för allergiker. Dock är det så att alla är inte allergiska mot samma saker hos hunden. Vissa reagerar på pälsen (för dessa går det bra att köpa en hund som inte fäller) medan andra reagerar på stöv och hudavlagringar i pälsen (för dessa går det bra att träffa nakenhundar) medan de som har det "värst" är allergiska mot kemiska substanser hos hunden som bl.a finns i urin. Sedan är det ju så att mot många allergier finns det idag riktigt bra mediciner som gör att man kan utsätta sig för vissa allergiframkallande situationer ändå. Det är individuellt precis som det är med vilken hundras du ska välja beroende på vad du skall använda hunden till, därför ger jag dig inga rasspecifika förslag.
 
Sen verkar det skilja mellan INDIVIDER med?

Min KK är allergisk mot pälsdjur. Han klarar dock av min greyhound bra. hans kompis har någon form av terrier (boston? border? nån av dem men minns inte vilken). Så länge de har känt varandra har hon alltid haft det, och hennes förra två klarade han av rätt bra, men den hon har nu är han hyperallergisk mot och får jättestora problem av (han kallar den hunden från helvetet *s*).

Så tydligen är det inte bara ras utan även individ som spelar in. VAD det är med individen som ger honom mer/mindre problem är dock en gåta. Han har dock mest problem med hud/stöv och inte så mycket med päls.
 
Jag har hört att softie och bichon frise är bra för dem med allergi. Även pudel som någon skrev.
Har dock ingen egen erfarenhet.
Christin
 
Av nakenhundarna finns det förutom kineskisk naken hund en som jag inte kommer på namnet på (men som är rätt lik) mexikansk nakenhund.
Mexikansk nakehund finns i tre storlekar, den största är ungefär som en labbe i höjd och lite lättare. Det är en lite vaktig hund och passar kanske om man vill ha något lite större. Kräver dessutom inte mer täcken än min frusna whippet. Det finns dock ej så många exemplar i landet och valpkullarna är få... :banana:
 
Mamma har läst nånstans att tikar är bättre än hanhundar ur allergisynpunkt. Men hon mindes förstås inte varför... :smirk:
 
pappa är allergisk mot alla pälsdjur men vi har en lite blandras från jämjö...en gatukorsning men troligen pudel och yorkshire terrier och säkert lite till:smirk: Pappa har aldrig känt av nånting av Molle ändå så ligger han i sängarna mm :D
 
Man kan aldrig veta om man tål en viss ras, det bästa är att hälsa på hos någon som har den rasen man vill ha eller ännu hellre låna hem en hund. vi har alleri och har haft kinesisk nakenhund tidigare och nu har vi pudel och det går jättebra. :rofl:
 
Vet då att någon reagerat på vår schnauzerhanne....
Däremot regerade ingen på vår papillontik som vi hade för flera år sedan trots att flera av dem var ruskigt allergiska. En tålde inte ens att gå på en bro där en vorsteh suttit, men vår hund kunde hon gossa med....
 
vi har pudlar då mamma är allergisk! hon reagerar inte på de men när hon klipper de så gör hon det!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: gammalek
·
Relationer Känner att jag vill ge ett par jag ska hälsa på snart en present när jag kommer hem till dem. par i medelåldern två barn två med...
Svar
9
· Visningar
699
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
498
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Cytopoint som används mot atopisk allergi - kan den ge effekt även om klådan beror på foderallergi?
Svar
11
· Visningar
1 469
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp