Allergi i familjen - tvättips?

Cam

Trådstartare
Häromdagen tvättade jag stallkläder och jag blev faktiskt lite förvånad över hur otroligt mycket häst det luktade när jag plockade ut det ur maskinen. Reflekterade över att om det fortfarande luktar lär det väl också orsaka allergi. Har en allergisk make och även om han aldrig klagar så vill jag minimera hans exponering för kläderna. Vi har ingen källare/grovingång där jag kan hänga grejer, men vissa ytterkläder förvarar jag i bilen ibland (där är ju maken aldrig :angel:).

Vädra ute är så klart vettigt när vädret tillåter, men finns det något särskilt en kan tänka på när en tvättar?
 
Häromdagen tvättade jag stallkläder och jag blev faktiskt lite förvånad över hur otroligt mycket häst det luktade när jag plockade ut det ur maskinen. Reflekterade över att om det fortfarande luktar lär det väl också orsaka allergi. Har en allergisk make och även om han aldrig klagar så vill jag minimera hans exponering för kläderna. Vi har ingen källare/grovingång där jag kan hänga grejer, men vissa ytterkläder förvarar jag i bilen ibland (där är ju maken aldrig :angel:).

Vädra ute är så klart vettigt när vädret tillåter, men finns det något särskilt en kan tänka på när en tvättar?
Utan att veta, så är min uppfattning att dagens vattensnåla tvättmaskiner inte sköljer igenom tvätten ordentligt. Jag har börjat fylla upp med mer vatten, med hjälp av vattenkanna via tvättmedelsfacket, när jag tvättar sånt som jag upplever behöver bumla runt ordentligt i lite mer vatten.
 
Naturfiberplagg upplever jag luktar mindre. Dvs ull eller bambu t ex. Tvättar numera aldrig med sköljmedel utan använder ättika. Ca en halv dl 12%-ig per maskin.
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Häromdagen tvättade jag stallkläder och jag blev faktiskt lite förvånad över hur otroligt mycket häst det luktade när jag plockade ut det ur maskinen. Reflekterade över att om det fortfarande luktar lär det väl också orsaka allergi. Har en allergisk make och även om han aldrig klagar så vill jag minimera hans exponering för kläderna. Vi har ingen källare/grovingång där jag kan hänga grejer, men vissa ytterkläder förvarar jag i bilen ibland (där är ju maken aldrig :angel:).

Vädra ute är så klart vettigt när vädret tillåter, men finns det något särskilt en kan tänka på när en tvättar?
Jag har inte haft det problemet utom med en tröja, den luktade som et helt stall efter en tvätt.
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Utan att veta, så är min uppfattning att dagens vattensnåla tvättmaskiner inte sköljer igenom tvätten ordentligt. Jag har börjat fylla upp med mer vatten, med hjälp av vattenkanna via tvättmedelsfacket, när jag tvättar sånt som jag upplever behöver bumla runt ordentligt i lite mer vatten.
Men på moderna maskiner brukar man ju dels kunna välja extra sköljning och dels finnas nåt program med "extra hög vattennivå" som är tänkt till t.ex. täcken eller kuddar.
 
Häromdagen tvättade jag stallkläder och jag blev faktiskt lite förvånad över hur otroligt mycket häst det luktade när jag plockade ut det ur maskinen. Reflekterade över att om det fortfarande luktar lär det väl också orsaka allergi. Har en allergisk make och även om han aldrig klagar så vill jag minimera hans exponering för kläderna. Vi har ingen källare/grovingång där jag kan hänga grejer, men vissa ytterkläder förvarar jag i bilen ibland (där är ju maken aldrig :angel:).

Vädra ute är så klart vettigt när vädret tillåter, men finns det något särskilt en kan tänka på när en tvättar?

Jag har varit med om samma sak och provat det mesta för att minska lukten. Det bästa tycker jag är att vädra kläderna ordentligt innan tvätt, använda både förtvätt och extra skölj, köra halvfull maskin samt använda någon form av sporttvättmedel (framför allt detta!) och undvika sköljmedel.
 
Häromdagen tvättade jag stallkläder och jag blev faktiskt lite förvånad över hur otroligt mycket häst det luktade när jag plockade ut det ur maskinen. Reflekterade över att om det fortfarande luktar lär det väl också orsaka allergi. Har en allergisk make och även om han aldrig klagar så vill jag minimera hans exponering för kläderna. Vi har ingen källare/grovingång där jag kan hänga grejer, men vissa ytterkläder förvarar jag i bilen ibland (där är ju maken aldrig :angel:).

Vädra ute är så klart vettigt när vädret tillåter, men finns det något särskilt en kan tänka på när en tvättar?

Jag brukar vädra i ett dygn först, sen tvätta två gånger och sen låta dem hänga ute några dygn. Om det är vinter så låter jag dem torka inne först och sen när de är torra så låter jag de hänga ute något dygn eller två funkar bra. Dock har jag mina kläder i stallskåp i stallet så där blir det ju lite instängt och lukten sätter sig ännu mer upplever jag. Har ingen modern maskin så har bara standardprogram men kan iallafall välja bara sköljning och brukar köra det när tvätten är klar.
 
Aldrig vart med om att mina stallkläder luktar häst efter omgång i maskinen 🙈 Slänger in alla stallkläder tillsammans, drar igång 60 grader. Tvättmedel och sköljmedel. Visserligen går vårt 60 graders program med för tvätt, men iaf. Är noggrann med stallkläder med tanke på smitta Speciellt om jag vart nere på banan med någon häst för träning.
 
Jag har inte heller varit med om att kläderna luktar efter tvätt. Inte med den 20+ år gamla tvättmaskinen vi hade förut och inte med vår nya heller. Då går jag ändå i stallkläder största delen av tiden, dvs. de används mycket och jag tvättar inga stallkläder på över 40 grader. Jag använder ariel tvättmedel och slår i några msk ättika som sköljmedel.

Jag tror snarare att det är luften och därmed lukten i stallet som påverkar. Jag minns hur jag stank när jag hade varit i ridskolans stall när jag var liten och jag vet hur det stinker i vissa stall med undermålig ventilation. Mitt stall luktar knappt inget. En svag doft av torv och hö möjligtvis. Hästlukten känns först när jag borrar in näsan i hästarnas päls typ. Det är inga problem att gå ut och ge hästarna hö med "åka bort kläder", jag luktar inte häst för det. Även om jag har gjort stallet på morgonen så luktar jag inte häst i håret. Jag har bra ventilation och det gör såklart väldigt stor skillnad mot ett stall som stinker av ammoniak. Även val av material påverkar. I bomull tycker jag all lukt sätter sig på ett helt annat sätt än i ylle och syntet.

Sedan är ju frågan om allergener finns kvar efter tvätt och det är ju det centrala i den här frågan. Visst kan en allergi triggas av lukt rent psykosomatiskt men att det skulle finnas allergener kvar efter en normal tvätt med lagom mycket tvätt i maskinen finner jag lätt otroligt.
 
Men på moderna maskiner brukar man ju dels kunna välja extra sköljning och dels finnas nåt program med "extra hög vattennivå" som är tänkt till t.ex. täcken eller kuddar.
Jodå, extra hög vattennivå kör vi alltid med, men jag upplever det ändå som för lite vatten. Och trots extra sköljningar och kort centrifug mellan dem så är det ofta fortfarande skum i sista centrifugeringen.

Sköljmedel slutade jag med för snart 15 år sedan, använder inget annat istället heller, fungerar utmärkt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Så jobbigt att behöva fundera så i detta, nu när vi hamnat här😔 Vi har en boxertik som varit med oss i snart 8 år, det har...
Svar
17
· Visningar
1 117
Senast: kakan89
·
Hemmet Vi hyr ett relativt nybyggt radhus (2 ar gammalt) och häromdagen skulle jag plocka upp vinterkläderna ur källaren. Upptäckte da att det...
2
Svar
27
· Visningar
11 654
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp