Allergi i familjen - tvättips?

Jag har varit med om samma sak och provat det mesta för att minska lukten. Det bästa tycker jag är att vädra kläderna ordentligt innan tvätt, använda både förtvätt och extra skölj, köra halvfull maskin samt använda någon form av sporttvättmedel (framför allt detta!) och undvika sköljmedel.

Sporttvättmedel visste jag inte ens fanns, ska definitivt testa!
 
Jag har inte heller varit med om att kläderna luktar efter tvätt. Inte med den 20+ år gamla tvättmaskinen vi hade förut och inte med vår nya heller. Då går jag ändå i stallkläder största delen av tiden, dvs. de används mycket och jag tvättar inga stallkläder på över 40 grader. Jag använder ariel tvättmedel och slår i några msk ättika som sköljmedel.

Jag tror snarare att det är luften och därmed lukten i stallet som påverkar. Jag minns hur jag stank när jag hade varit i ridskolans stall när jag var liten och jag vet hur det stinker i vissa stall med undermålig ventilation. Mitt stall luktar knappt inget. En svag doft av torv och hö möjligtvis. Hästlukten känns först när jag borrar in näsan i hästarnas päls typ. Det är inga problem att gå ut och ge hästarna hö med "åka bort kläder", jag luktar inte häst för det. Även om jag har gjort stallet på morgonen så luktar jag inte häst i håret. Jag har bra ventilation och det gör såklart väldigt stor skillnad mot ett stall som stinker av ammoniak. Även val av material påverkar. I bomull tycker jag all lukt sätter sig på ett helt annat sätt än i ylle och syntet.

Sedan är ju frågan om allergener finns kvar efter tvätt och det är ju det centrala i den här frågan. Visst kan en allergi triggas av lukt rent psykosomatiskt men att det skulle finnas allergener kvar efter en normal tvätt med lagom mycket tvätt i maskinen finner jag lätt otroligt.

Intressant hur olika det kan vara. Upplever inte att det luktar ammoniak (varken i stallet eller om kläderna) utan bara ordentligt mycket häst. Men ja, allergin är det viktigaste i sammanhanget.
 
Jag tycker aldrig att tröjor och byxor och sånt luktar efter tvätt, däremot ytterkläder är svårare att få bort doften från. Gissar att det beror på att jag tvättar ytterkläder mer sällan. Så tvätta tillräckligt ofta är mitt tips!
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Intressant hur olika det kan vara. Upplever inte att det luktar ammoniak (varken i stallet eller om kläderna) utan bara ordentligt mycket häst. Men ja, allergin är det viktigaste i sammanhanget.
Det har jag också varit med om ett par ggr. Jag upplever att de har luktat mer när de kom ut ur maskinen än innan.
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Ättika som sköljmedel, tar tom bort urinlukt på sängkläder/kläder på jobbet. :) hur ofta tvättar du? Upplever inte att mina kläder luktar häst efter tvätt. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Så jobbigt att behöva fundera så i detta, nu när vi hamnat här😔 Vi har en boxertik som varit med oss i snart 8 år, det har...
Svar
17
· Visningar
1 118
Senast: kakan89
·
Hemmet Vi hyr ett relativt nybyggt radhus (2 ar gammalt) och häromdagen skulle jag plocka upp vinterkläderna ur källaren. Upptäckte da att det...
2
Svar
27
· Visningar
11 655
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp