Allergi mot gammal guldring?

Crossline

Trådstartare
Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött och började klias under ringarna, så jag tog av mig dom, smörjde och det blev bättre. Sedan använde jag ringarna igen.

Nu är det röda tillbaka?! Jag trodde att första vändan berodde på att jag var sjuk i övrigt, typ att kroppen var nedsatt och plötligt inte klarade av att… ha något på fingret?

Jag är eksemig i grund och botten med känslig hud, men kontakteksem har aldrig varit min grej, jag är atopiker.

Någon som har en teori? Kommer det vara såhär nu? Kommer jag inte kunna använda mina ringar mer?

Ringarna är i vitt guld!

Ps: jag har en massa skrot i öron, tunga och näsa i varierande material och metaller, utan problem?
 

Bifogade filer

  • IMG_5566.jpeg
    IMG_5566.jpeg
    390,9 KB · Visningar: 85
Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött och började klias under ringarna, så jag tog av mig dom, smörjde och det blev bättre. Sedan använde jag ringarna igen.

Nu är det röda tillbaka?! Jag trodde att första vändan berodde på att jag var sjuk i övrigt, typ att kroppen var nedsatt och plötligt inte klarade av att… ha något på fingret?

Jag är eksemig i grund och botten med känslig hud, men kontakteksem har aldrig varit min grej, jag är atopiker.

Någon som har en teori? Kommer det vara såhär nu? Kommer jag inte kunna använda mina ringar mer?

Ringarna är i vitt guld!

Ps: jag har en massa skrot i öron, tunga och näsa i varierande material och metaller, utan problem?
Någon typ av fukteksem?
Jag har också känslig hud och det har hänt att jag i perioder med mycket fukt, eller handtvätt, fått kliande utslag under ringar.
 
Apropå ”kommer det alltid att vara såhär?” Njä, du kommer nog behöva vänja dig vid att ta av smyckena och tvätta/desinficera dem regelbundet bara, helst innan du får problem. Låt det röda läka ut helt och hållet innan du sätter på dem igen. Jag har som sagt superkänslig hud men kan ha mina grejer så länge jag tvättar regelbundet.
 
Någon typ av fukteksem?
Jag har också känslig hud och det har hänt att jag i perioder med mycket fukt, eller handtvätt, fått kliande utslag under ringar.
Intressant tanke! Men jag tror inte det. Jag brukar vara noga med att torka ordentligt torrt i ringområdet, just för att jag tycker att det känns som att ringarna ska glida av om det är fuktigt där. Tar alltid av mig ringarna när jag ska duscha. Men jag ska ha din input i bakhuvudet för att se om det ändå inte kan vara något åt det hållet, tack :)
 
Apropå ”kommer det alltid att vara såhär?” Njä, du kommer nog behöva vänja dig vid att ta av smyckena och tvätta/desinficera dem regelbundet bara, helst innan du får problem. Låt det röda läka ut helt och hållet innan du sätter på dem igen. Jag har som sagt superkänslig hud men kan ha mina grejer så länge jag tvättar regelbundet.
Får prova att tvätta dom ordentligt och se om det gör skillnad. Tack :)
 
Ja, testa! Det blir smuts, bakterier och svamp under sådant vi har på oss hela tiden, det hör liksom till sakens natur. För mig är min vigselring och min Fitbit de största skurkarna, just för att man har dem på sig dygnet runt.
Absolut, jag köper det! Vet du hur man bäst rengör guldringar? Vigselringen är en alliansring med diamanter, förlovningsringen är slät utan stenar.
 
Absolut, jag köper det! Vet du hur man bäst rengör guldringar? Vigselringen är en alliansring med diamanter, förlovningsringen är slät utan stenar.
Äkta guld och diamanter kan du rengöra med diskmedel och vatten, och vill du så kan du använda vanlig alkoholbaserad ytdesinfektion också.
 
En guldsmed som jag följer i sociala medier (och har köpt några smycken av) rekommenderar att en gör rent ringar etc med viss regelbundenhet. Och också lämnar in ringar som en använder så pass ofta nån gång per år eller så, till en guldsmed för ordentlig rengöring och översyn (kanske främst ringar med stenar, så att alla fattningar/klor etc är hela - de slits ju och då kan en tappa en sten). Hon har lite råd på sin hemsida om hur en kan göra, men jag vet inte om jag får länka här eftersom det är en företagssida (inkl webbshop). Diamanter är iaf hårda stenar, som ska tåla att en använder t.ex en mjuk tandborste vid rengöring om de och fattningen är av bra kvalitet. :)
 
Jag kan inte ha min ringar (i vitt guld) på mig 24/7, då får jag direkt eksem under, troligen pga fukt. Det har blivit så att jag enbart har dom på mig när jag går hemifrån, aldrig hemma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp