Bukefalos 28 år!

Allergi/torrfoder lite klarhet

Apollo

Trådstartare
Sitter och funderar och undrar hur det kommer sig att hundar som är förrådskvalsterallergiska inte kan äta torrfoder.
Jag vet att kvalster gärna bor i torrmaten men hur påverkar det hunden egentligen. :confused:
Den vältrar sig ju inte i maten den äter ju upp den. Hur kommer kvalstren från maten till hunden? Maten är i alla fall hos oss "inlåst" i skåpet.
Obs min hund äter färskfoder men jag har Standart hjort som godis ibland.
Hoppas ni förstår mina funderingar.
 
Sv: Allergi/torrfoder lite klarhet

som du själv sagt, kvalstrena "bor" i torrmaten, och hunden äter torrmaten. LITE svårt att sortera ut kvalster från maten :D kvalstrena kommer in i kroppen, kommer i kontakt med slemhinnorna i mun, matstrupe, magsäck och tarmar. denna kontakt drar igång en allergisk reaktion (som hos tex en del nötallergiker), och den reaktionen kan yttra sig på olika sätt, i olika delar av kroppen, beroende på var hunden är mer känslig, tex som klåda, diarré osv min beskrivning är av hur det fungerar med vilket allergiframkallande ämne som helst, vet inte exakt hur förrådskvalsterallergi yttrar sig, men förklaringen är densamma oavsett orsak.
 
Sv: Allergi/torrfoder lite klarhet

Tack, jag trodde att de "dog" när hunden åt dom så att säga, och att kvalster fanns bara på utsidan av kroppen, Då förstår jag.
 
Sv: Allergi/torrfoder lite klarhet

Flertalet atopiker med kvalsterallergi fungerar utmärkt på torrfoder. Gör de inte det ska man i första hand fundera på om det föreligger en samtidig foderallergi - inte så ovanligt. Att det skulle vimla av förrådskvalster på torrkulorna är en tråkig myt.
 
Sv: Allergi/torrfoder lite klarhet

Min har ju båda, hon tål viltkött.
Så du menar att lite torrfoder skadar inte just vid kvalsterallergi, om de tål det som är i så att säga. Har hört så mycket om detta med kvalster och torrfoder. Nu menar jag inte att jag ska gå över till torrisar men kan vara bra att ha som alternativ. Använder Standart Hjort som godis.
 
Sv: Allergi/torrfoder lite klarhet

Flertalet atopiker med kvalsterallergi fungerar utmärkt på torrfoder. Gör de inte det ska man i första hand fundera på om det föreligger en samtidig foderallergi - inte så ovanligt. Att det skulle vimla av förrådskvalster på torrkulorna är en tråkig myt.

Vimla av - eller förekommer på? En hund känslig för kvalster kan väl reagera även på liten mängd?

Min kvalsterhund blev avsevärt bättre när jag slutade med torrfoder (standardt), hon är utredd för foderallergi men har ingen.

Sen är väl BARF i sig bättre för hunden så det gjorde väl skillnad det med. Veterinären blev imponerad av förbättringarna.
 
Sv: Allergi/torrfoder lite klarhet

Flertalet atopiker med kvalsterallergi fungerar utmärkt på torrfoder. Gör de inte det ska man i första hand fundera på om det föreligger en samtidig foderallergi - inte så ovanligt. Att det skulle vimla av förrådskvalster på torrkulorna är en tråkig myt.

Lika bra att rätta sig själv innan nån annan gör det... Ett antal studier har gjort i ämnet och inte förrän på senare tid har man lyckats påvisa förrådskvalster i torrfoder (i 2 av 10 säckar enligt den studien). Mängden kvalster har då varit liten. Efter 5 veckors lagring kunde man påvisa kvalster i 8 av 10 säckar. Det kan alltså vara idé att noga försluta säcken och att köpa en storlek som inte räcker alltför länge.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 120
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 101
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Vår 4-åriga hund som varit vår i 2,5 år har atopi. Allt började på en höst då han kliade och tvättade sig för ofta för att det skulle...
Svar
10
· Visningar
2 333
Senast: Happimess
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 434
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp