Lina123

Trådstartare
Någon mer som lider av allergi nu under sommaren? Jag har värre allergi än någonsin känns det som, buhu! Mina symptom är att halsen kliar och näsan blir täppt/rinner. Vilket resulterar i rätt dålig sömn.

Det värsta är (som jag helst förtränger) att allergin blir som värst de dagarna jag är i stallet. Är allergisk mot hö, halm, gräs, damm, pollen... Ja allt som finns i ett stall då, förutom självaste hästarna. (Vilket jag är otroligt glad för)

Känns trist att utsätta kroppen för denna jäkla allergi hela tiden, men samtidigt skulle jag aldrig sluta rida!!! Någon som har nåt tips på bra medicin? Jag kör med allergitabletter + allergi nässpray just nu..
 
Sv: Allergi!

Har du fått medicinen utskriven av läkare? Annars tycker jag du ska gå till en läkare så att du kan få "riktig" medicin. Jag har stora problem med pollen och receptfria mediciner biter inte alls på det. Har Telfast tabletter och Avamys nässpray i år och tycker det funkar bra även om jag är galet trött. Inväntar nu för att se om jag får samma hosta som jag fått de senaste åren för då ska jag in på en utredning om jag möjligtvis har astma :(
 
Sv: Allergi!

Jag har bara fått storpack med Loratadin och även Clarityn utskrivet.. Så det finns starkare och bättre tabletter alltså? Får väl ringa vårdis och be att få träffa en läkare och få något annat då kanske. Tack för tipset!

Jag hade astma förr också, men sen slutade jag röka och då har det i princip försvunnit.
 
Sv: Allergi!

Jag tror inte det spelar nån roll ifall du byter medicin. Har ätit alla nämnda mediciner och märker ingen skillnad. Ja, förutom att man slipper tröttheten med loratadin/telfast (som man för övrigt får receptrfritt också, åtminstone i finland.)

Kom bara ihåg att börja i tid. I början av maj ska du senast börja med både nässpray och tabletterna!

Läste nu att du har problem med sömnen. Be läkaren om Atarax, som fungerar både som allergimedicin och sömntablett! :d

Annars är det bara att undvika dammiga hästar, inte hänga kring höbalarna, inte rulla sig i gräset, inte rida på dammiga ridbanor osv osv osv:cry:
 
Sv: Allergi!

Telfast är receptbelagt i Sverige. Men är som du säger väldigt viktigt att börja i tid! I början av maj är alldeles för sent för mig, börjar redan i mars med medicinen och håller på med den fram till augusti. Men det beror ju på vad man är allergisk mot och var man bor. Sen håller jag även med om att man inte blir alls lika trött av Telfast som vissa andra tabletter :)
 
Sv: Allergi!

Jaha, så det är alltså viktigt att börja tidigt? Min läkare sa alltid att jag skulle börja i april - maj.. men jag tänkte, äh, jag tar väl när jag börjar få känningar..
Ska komma ihåg det till nästa år då :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
947
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Sandora
·
Småbarn Hej. Min 6 åriga son har fått gräsallergi. Vi var hos jourhavande läkare igår och fick medicin utskrivet men jag glömde fråga när vi...
Svar
5
· Visningar
981
Senast: Pudlan
·
Hästvård Hejsan, jag har under längre tid funderat på allergi. Jag själv har en häst, mycket smutsig och långhårig. Och är en häst som man...
Svar
1
· Visningar
491
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp