Bukefalos 28 år!

fejko

Trådstartare
Finns det något tvättmedel som luktar gott och inte innehåller kanelaldehyd (hexylcinnamal)? Sambon vägrar använda oparfymerat för "det luktar skunk" och jag får värsta allergichocken om jag råkar gå in i badrummet när han tvättar samt är livrädd för att vi ska råka blanda ihop vår tvättade tvätt.
 
Tål du lavendel? Jag brukar ha i ren eterisk olja i sköljmedelsfacket för att få en lagom doft på tvätten (använder oparfymerat tvättmedel). Ren eterisk olja ger inga fettfläckar. Den är dyr att köpa i Sverige så jag kan PM:a några ställen där den är billig att köpa.
 
Jag använder dessa varianterna av Grummes flytande tvättmedel.
20140620_1653521_zpse233e014.jpg


Kan inte hitta något som liknar kanelaldehyd i innehållsförteckningen:

20140620_1653421_zpsaf0b7141.jpg


Funkar bra hos oss, doftar milt, gott och inget sköljmedel behövs.
 
Finns det något tvättmedel som luktar gott och inte innehåller kanelaldehyd (hexylcinnamal)? Sambon vägrar använda oparfymerat för "det luktar skunk" och jag får värsta allergichocken om jag råkar gå in i badrummet när han tvättar samt är livrädd för att vi ska råka blanda ihop vår tvättade tvätt.

Åh, det finns fler som jag! Jag använder dock oparfymerat och tänker fortsätta med det så har tyvärr inget bra tips...
Flickvännen har något som iof inte luktar illa, men mycket!! Överdosering skulle jag tro.. :meh:
Hon fick tvätta här en helg, inget konstigt med det tänkte jag. Hon använde mitt OPARFYMERADE tvättmedel och sköljmedel men ÄNDÅ stank det parfym (sköljmedel) om hennes tvätt, helt sjukt :p
Men jag klarar det så orkar inte gnälla, hon tycker jag är kinkig nog som inte vill att hon använder parfym på sig själv...
 
Om det luktar skunk utan parfym så är det kanske så att tvättmaskinen behöver rengöras. En omgång med 90 grader och rengöringsmedel, samt se om man kan rensa manuellt någonstans. Alltid ha luckan öppen mellan tvättarna och att låta tvättmedelsfacket torka.
 
@ameo

Brukade själv använda vanlig såpa men märkte då att vita grejer blev svagt turkosa (kopparufällning?) Och en kollega påstod att såpa inte fungerar bra som tvättmedel :confused:
 
@susanne

Sambon är nog lite överkänslig, hans snåla pappa lät honom inte använda tvättmedel när han var lite så det har nog blivit en grej.
 
@ameo

Brukade själv använda vanlig såpa men märkte då att vita grejer blev svagt turkosa (kopparufällning?) Och en kollega påstod att såpa inte fungerar bra som tvättmedel :confused:
Fast det är skillnad på vanlig såpa och tvättsåpan. Jag är inte ens säker på att de sorter jag använder kan kallas för såpa, det är ju mest bara tensider och enzymer i den. Men den är fosfatfri, tvättar rent och har en lagon doft som tilltalar mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Så… Jag använder numera schampokaka för att bespara lite plast, samt att jag verkligen tycker att håret känns renare längre och...
2
Svar
20
· Visningar
1 418
Senast: cute_beast
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 330
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 071
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Ekonomiska beslut
  • Vad nynnar ni på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp