cili

Trådstartare
Jag har brottats med en envis snuva (med nysningar) ett tag nu. Först trodde jag att det var en vanlig förkylning som bara var utdragen men nu har jag börjat vakna med röda ögon - skulle tro att jag kliar dom i sömnen. Och jag blir inte klok på varför.
Kan inte minnas att jag hade samma problem i min förra lägenhet, som jag flyttade från i juli.

De saker jag kommer på på rak arm som kan orsaka sånt här i mitt hem är katter och blommor. Men katterna har jag haft sedan de var små, d.v.s. 8 och 6 år för två av dom samt 9 månader för den yngsta, och inte haft besvär av förut. Får heller inte värre besvär av att vara på kattutställning (den senaste var för mindre än en månad sedan och pågick i två dagar).
När det kommer till blommor har jag köpt in några nya efter flytten: diverse pelargoner och två amaryllis. Kan man få allergibesvär även när dom inte blommar?

Det är 6 veckors väntetid för att få komma till läkare, därav tråden. Bollar gärna lite idéer och testar olika lösningar fram tills dess.
 
Jag hade helt enkelt provat en allergitablett och sett om den hade någon verkan.
Har testat, men jag somnade som en stock och vet inte om det fick någon effekt i övrigt. Har inte vågat ta någon sedan dess p.g.a. att jag haft mycket föreläsningar och tentaplugg = inte positivt att bli trött. Ska nog göra ett nytt försök nu direkt, för idag gör det inget om jag blir trött och seg.

Har även lokaliserat en blomma jag tror kan vara den största boven. Nån som är sugen på en doftpelargon? ;)
 
Instämmer med @Monstermom men kom ihåg att man kan få knasiga biverkningar av allergitabletter. Jag kan tex inte ta Clarityn, jag blir bara svullen men får ingen effekt. Kestine funkar heller inte på mig och jag vet flera allergiker som inte kan ta någon av de två. Den som fungerar på mig är Zyrlex (cetirizin) och jag blir inte trött.

Tillägg: Doftpelargonen kan definitivt vara boven i dramat. Jag har aldrig hört om någon som inte tål amaryllis men man ska ju aldrig säga aldrig. Kattallergi låter inte troligt om du klarar en utställning, det verkar ju vara något i lägenheten.
 
Har testat, men jag somnade som en stock och vet inte om det fick någon effekt i övrigt. Har inte vågat ta någon sedan dess p.g.a. att jag haft mycket föreläsningar och tentaplugg = inte positivt att bli trött. Ska nog göra ett nytt försök nu direkt, för idag gör det inget om jag blir trött och seg.

Har även lokaliserat en blomma jag tror kan vara den största boven. Nån som är sugen på en doftpelargon? ;)
Men om du tar tabletten på kvällen så borde effekten sitta i till morgonen så att du slipper vakna med röda ögon. De receptfria antihistaminer jag köper har en verkningstid på 12h.

Jag är själv överkänslig mot någonting på våren. Tar medicin när jag känner av symptom och ser ingen anledning att gå till läkare.
 
Min uppfattning är att de som är överkänsliga mot starka dofter (parfym) har svårt med blommande amaryllis.

Ah, intressant. Jag KAN reagera på dofter men det varierar enormt. Hade amaryllis till jul förra året och märkte ingenting. Ska testa i år igen (de är ju så vackra :love:) men då vet jag ju vad det beror på om jag får allergikänning.
 
Men om du tar tabletten på kvällen så borde effekten sitta i till morgonen så att du slipper vakna med röda ögon. De receptfria antihistaminer jag köper har en verkningstid på 12h.

Jag är själv överkänslig mot någonting på våren. Tar medicin när jag känner av symptom och ser ingen anledning att gå till läkare.
Har tidigare haft väldigt svårt att vakna när jag tagit allergitablett på kvällen (använde det en period när jag hade bihåleinflammation, på läkares inrådan), så det har jag inte vågat testa nu när vi haft obligatoriska föreläsningar som börjat tidigt. Ska definitivt testa det så snart jag har en föreläsning jag kan våga riskera att komma sent till.

Min uppfattning är att de som är överkänsliga mot starka dofter (parfym) har svårt med blommande amaryllis.
Ja det har jag också hört. Men mina blommar inte, dom har inte ens knopp.
Dock har jag köpt nämnda doftpelargon, som har en ganska stark rosdoft om man går nära den, och haft den i sovrummet. Ska göra mig av med den och se om det blir bättre.
 
Dock har jag köpt nämnda doftpelargon, som har en ganska stark rosdoft om man går nära den, och haft den i sovrummet. Ska göra mig av med den och se om det blir bättre.
Jag reagerar på nästan alla blommor om de står inomhus, hade absolut reagerat om jag haft en starkt doftande planta i sovrummet. Den blomman jag hittat som jag inte reagerar på av de vanliga "bukettblommorna" är tulpaner, fast när de blommat ut och frökapslarna kommer fram kan jag reagera även på dem.
 
Jag reagerar på nästan alla blommor om de står inomhus, hade absolut reagerat om jag haft en starkt doftande planta i sovrummet. Den blomman jag hittat som jag inte reagerar på av de vanliga "bukettblommorna" är tulpaner, fast när de blommat ut och frökapslarna kommer fram kan jag reagera även på dem.
Ja ju mer jag tänker på det ju mer rimligt känns det ju att det kan vara den som orsakar det. Så nu åker både den och en annan doftpelargon ut i förrådet.

Tog en allergitablett för två timmar sedan och det har dämpat symptomen. Vore ju dock skönt att bli av med dom helt.
 
Ja ju mer jag tänker på det ju mer rimligt känns det ju att det kan vara den som orsakar det. Så nu åker både den och en annan doftpelargon ut i förrådet.

Tog en allergitablett för två timmar sedan och det har dämpat symptomen. Vore ju dock skönt att bli av med dom helt.
Jag har en nässpray mot allergi som jag använder (den heter Flutikason Teva)
, föredrar den framför tablett. Tycker den verkar snabbare och så verkar den ju mer "lokalt" också :p
 
Instämmer med @Monstermom men kom ihåg att man kan få knasiga biverkningar av allergitabletter. Jag kan tex inte ta Clarityn, jag blir bara svullen men får ingen effekt. Kestine funkar heller inte på mig och jag vet flera allergiker som inte kan ta någon av de två. Den som fungerar på mig är Zyrlex (cetirizin) och jag blir inte trött.

Tillägg: Doftpelargonen kan definitivt vara boven i dramat. Jag har aldrig hört om någon som inte tål amaryllis men man ska ju aldrig säga aldrig. Kattallergi låter inte troligt om du klarar en utställning, det verkar ju vara något i lägenheten.

Jag kan inte ha någon for av växt inomhus. Eller doftande ljus,sköljmedel, tvättmedel osv. Är doftöverkänslig m.m.
Mvh
Pudlan
 
Har testat, men jag somnade som en stock och vet inte om det fick någon effekt i övrigt. Har inte vågat ta någon sedan dess p.g.a. att jag haft mycket föreläsningar och tentaplugg = inte positivt att bli trött. Ska nog göra ett nytt försök nu direkt, för idag gör det inget om jag blir trött och seg.

Har även lokaliserat en blomma jag tror kan vara den största boven. Nån som är sugen på en doftpelargon? ;)
Allergi kan komma smygande och förvärras med tiden, jag tål t.ex. både gräs, div. pollen och pälsdjur sämre och sämre för varje år som går. Har även börjat bli doftkänslig och kan inte vistas i presentbutiker några längre stunder. ;)

Numera äter jag 4-5 st cetirizintabletter (den enda substans som funkar för mig, reagerar med trötthet eller sämre effekt på andra) per dygn under sommaren och ca 2 /dygn resten av året. Men så länge det funkar bra ser jag inte allergin som ett hinder på något sätt. :) (OBS! att jag är utredd, testad och har läkarens order att äta så många tabletter!)

Så prova en (eller ta två) tablett med en annan verksam substans, eller någon nässpray ev. i kombination med ögondroppar. Tabletterna tror jag brukar vara billigast, dock. Enklast att hantera också. :)
 
Jag tar 2Tavegyl till natten och 2 aerius på dagen minst . Men hälsade på i stallet och där stod en stor pelargon i köket och just det , röda ögon som kliade.
 
Bo borta ett par nätter och se om du mår bättre?
Har lite svårt att vara borta p.g.a. katterna, men tror nog att det blev bättre den gång jag varit hemifrån senast (förra helgen). Får se om det blir bättre nu när de doftande blommorna inte är här inne längre
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Har två innekatter på 11 och 6 år. Den äldre har vi haft sen han var kattunge och den yngre köpte vi som 1-åring när vår tidigare katt...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Mischmasch
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 266
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
6 596
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp