Lumos_Nox

Trådstartare
Jag börjar fundera på om jag har utvecklat någon form av allergi mot stallmiljö. :cry:

Blir väldigt ofta tjock i halsen, snorig, svårt att andas och får kraftiga hostattacker lite för ofta när jag är i olika stall. Händer ibland i andra dammiga miljöer, i bilen och hemma också.
Ingen av hästarna hemma har någonsin haft luftrörsbesvär eller visat tecken på det.

Är det nått VC kan hjälpa till med? Vad ber man om då? Allergitest? Finns det nått receptfritt man kan testa innan?

Ursäkta dumma frågor men jag har aldrig varit allergisk mot nått.
 
Absolut, vårdcentralen kan hjälpa dig med allergitest. Det finns även receptfria allergimediciner du skulle kunna testa innan om du vill för att se om det blir någon skillnad. Eftersom du har flera symptom kanske en allergitablett är det bästa valet, det finns annars nässpray, ögondroppar mm., men tabletten verkar ju mer "allmänt". Cetirizin, Clarityn mfl. tabletter finns receptfritt. Tror dock att man behöver ta dem regelbundet en viss tid innan man får full effekt.

Det kan ju vara både damm, kvalster, hö, djur och annat du är allergisk mot, så att testa är klokt så du kan anpassa ditt leverne och eventuell medicinering så bra det går. Jag är själv EXTREMT allergisk mot nästan allt, däribland hö och massor av sånt som finns i stall, men klarar mig nästan helt symptomfri med alllergitabletter+nässpray (och anpassning i utsatta situationer som tex. höhantering).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig...
Svar
2
· Visningar
872
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 089
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 195
Senast: Zanuzzi
·
Hästmänniskan Någon mer som lider av allergi nu under sommaren? Jag har värre allergi än någonsin känns det som, buhu! Mina symptom är att halsen...
Svar
5
· Visningar
1 088
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp