Allergi....

Poxz

Trådstartare
Det som inte fick hända har nog hänt nu, jag har börjat bli allergisk mot mina älskade chinchillor! :cry: Jag vet inte vad jag ska göra, men jag antar att jag måste göra mig av med dem om det blir värre... Men jag vill inte! Jag vill inte att de ska hamna i en barnfamilj (det är inga barndjur) eller hos nån som inte sköter om dem ordentligt eller röker eller tror att de är lika keliga som marsvin... Vad ska jag göra?! Nä, jag väntar nog lite till och ser om det möjligen kommer att fungera ändå.... :(
 
Nej va tråkigt! Det måste kännas hemskt. :( Hur allvarligt är det då? Vet du att det är chinchillorna som du inte tål? Det kan ju vara nåt annat kan man ju hoppas på.
 
Bytr ut underlaget mot toa-lätt och ge hö som du sptutat med blomspruta på för dammets skull o testa! ( de äter väl hö)
 
Jag var tvungen att omplacera alla mina degus (de fick komma till samma hem allihopa, ett urgulligt ungt par) när jag fick pollenallergi (tålde inte höet). Dessutom blev jag allergisk mot min & pojkvännens katt (som bor hos honom), så nu kan jag bara hälsa på där högst en halvtimme åt gången, väldigt sällan. :crazy:
Till råga på allt har jag börjat få allergiska problem hemma nu, och jag hoppas inte att det är av råttorna!! :cry: Har rivet tidningspapper som underlag, och de får inte hö...
Men jag tänker INTE göra mig av med mina små råttflickor också, där går gränsen! Det var hemskt att omplacera degusen, det vill jag inte gå igenom igen! :(

Du kan ju göra pricktest på sjukhuset, där jag bor hade de tom test för chinchilla (men jag tror man fick specialbeställa det testet ett tag innan, eftersom de inte hade de inne). Isåfall vet du ju vad du ska göra åt saken. Ha man bara en 1:a eller 2:a (den högsta graden av allergi är 4) kan det funka med allergimedicin.
Min allergi har dock blivit såpass stark (jag hade 3:a förra vintern, förmodligen 4:a nu) att medicin inte funkar. :( Det finns ju risk för astma om man inte sköter sin allergi också, inte kul. Så gå och testa dig! :smirk: *håller tummarna*
 
Har ni försökt att "vaccinera" bort
er allergi eller provat alternativa
behandlingsmetoder. Det kan vara värt
att prova.
 
Är du helt säker på att det är djuren du är allergisk mot???? Oftast så är det höet eller spånet man inte tål och det finns det bot på (se tidigare inlägg).....
 
Kan kanske vara höet, men hur ersätter man hö? Pressat eller tvättat vet jag inte om de äter, de kräsna eländena....
 
Chinchillor ska inte ha blött hö, de kan bli ordentligt dåliga av det. Alfaalfa-kuber kan du testa med, det tycker mina om.

Zyrlex-preparat finns en hel hög på apoteket; brukar heta ngt. med cetrizin (åt det hållet...), fråga!

Själv har jag ätit allergimedicin i 10 år (ofta) och inte har mått särledes dåligt av det.
 
Exakt, jag käkar Cetirizin (får Zyrlex på recept, byter till Cetirizin eftersom det är billigare), och det är exakt samma innehåll. Numera tar jag tabletterna väldigt sällan, bara när jag ska hem till nån med katt. De funkar ändå inte så bra längre. :(
 
Jag frågade om det här med sprutor & sånt, men läkaren sa att de bara gjorde det på folk som verkligen inte kunde undvika det som framkallade allergin. Om man t ex jobbade med hästar. Men var det "bara" husdjur så kunde man ju undvika dem, omplacera osv. När det är mycket pollen ute skulle man hålla sig inne. :smirk:
 
Når jeg ble allergisk for kanin, merket jeg INGENTING på selve kaninen! Jeg koste masse med han, og boret nesa langt nedi pelsen hans (det luktet så godt av han :love:) og merket INGENTING.

Men etterhvert fikk jeg plutselig ganske sterk pollenallergi, pluss at jeg begynte å klø i halsen av rå grønnsaker o.l., og jeg hadde ALDRI vært allergisk for noe før! Så døde kaninen :cry: :cry: :cry: og året etter var pollenallergien bedre, og nå er den nesten helt borte!

Men så var det en kompis av meg som passet en kanin, og jeg måtte jo selvfølgelig kose med den :love: etterhvert begynte jeg å klø i øynene, jeg klødde tilbake, og plutselig var øynene mine kjempehovne, øyelokkene var bare fire poser med vann, og øynene helt røde!!!!

Da skjønte jeg at jeg var allergisk for kanin... Og at pollenallergien ble utløst av kaninallergien... Merkelig!

Nå har jeg undulat og hest, og det går bra. Men hvis jeg ikke har vasket håret skikkelig etter jeg har vært i stallen, blør jeg neseblod neste morgen :p jaja...
 
Nu är chillorna inhysta på pensionat medan jag "sanerar" lägenheten, sedan ska jag testa med hökuber och träpellets så får vi se hur det går..... Suck.
 
Nä, fy så trist!
Åh, jag vet ju hur det känns, blev ju tvungen att göra mig av med katterna då dottern inte tål katter :cry:
Jag hoppas att det kan gå om när du nu sanerat lägenheten och provar med annat än hö på scillorna.
Testa även som andra redan sagt receptfria allergitabletter från apoteket.
Kram.
Jag håller tummarna!
 
Du har fått helt fel uppfattning! Chinchillor är allergi vänliga hus djur! No för att man kan få deras fina päls i näsan så att det kliar...men allergiker akn ha chinchillor! Jag har själv en chinchilla och hennes förr förra ägare var päls allergiker, men det gick hur bra som helst med att ha chinhcilla, fast hon måsta sälja henne för hon hade inte tid att ta hand om henne...
 
Ja, jag vet att de är mycket allergivänliga, men ALLA klarar dem inte. Nu tror och hoppas jag på att det var hö och spån som var boven i dramat eftersom det är mer troligt. :)
 
Alla allergiker kan tyvärr inte ha chinchillor, det är rätt att de är allergi vänliga djur, men det innebär inte samma sak som helt "Allergifria". Jag vet tyvärr många som blivit tvungna att lämna bort sina djur pga. allergi.

Till Poxz; Hoppas att det ordnar sig med allergin! Jag tror att hökuber är ett bra alternativ, de brukar även vara populära hos chillorna. Det är ju även bra att utesluta spånet helt och använda sig av diverse trä/papperspellets. Jag kör faktiskt helt utan bottenströ.
 
Usch så tråkigt med katterna! :crazy: Jag har redan testat med allergitabletter och nässpray med, men de fungerar inte längre så det har blivit helt ohållbart. Men som sagt, hoppas på att det var spånet och höet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
963
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 980
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 516
Senast: Amha
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
587
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp