Sofie_B

Trådstartare
Min 10-åriga valack har på något sätt blivit sjuk, men vi har inte lyckats lista ut vad det är för fel. Jag vill börja med att säga att blodprov är tagna, svaren borde komma idag eller imorgon. Han har ingen feber, aptiten är normal, hjärt- och lungljud är som de ska.

Nu till det kluriga. Hästen är helt matt och orklös. Min häst är alltid superpigg och känslig, lite åt det heta hållet. Han river i stort sett aldrig om inte jag gör något stort fel, och när han väl gör det blir han väldigt uppskärrad. Han behöver aldrig ridas med ben, brukar vara svår att hålla lugn istället.
Det hela började för tre veckor sen när jag var uppe i sundsvall och tävlade. På lördagen stod han med ögoninflamation och ett svullet öga. Tävlingsveterinären kollade på honom och gissade på att det var en vanlig ögoninflamation alternativt en allergi. Vi fick i alla fall rådet att starta. Jag red 140, där han var sig själv och superförsiktig. Någon dag efter tävlingen var han jätteloj, vilket jag trodde berodde på värmen. När jag nu rider honom tar han varje chans han kan att bryta av, jag får hålla fram honom hela tiden. På lördagen veckan efter tävlingen hoppade jag honom hemma. Han hoppade väldigt spänstlöst och var i mycket med bakbenen. Rev även väldigt många gånger när han kom bra. Nu började jag bli orolig, men tänkte att en gång är ingen gång. Det var extremt varmt den dagen (jag hoppade dock sent på kvällen så då var det inte så varmt) så jag trodde att det kunde bero på det. Jag har haft hästen i två och ett halvt år och han har aldrig reagerat på värme förut, så lite konstigt kändes det ju att det skulle bero på det..

Dagen efter började han blöda näsblod när vi var ute och joggade i skogen. Han fick ta det lugnt någon dag, varpå jag gjorde ett nytt försök att trimma honom och hoppa honom. Den här gången var det nästan ännu värre. Av 14 språng tror jag att han klarade 2. Det har aldrig hänt förut, det är ungefär så mycket som han totalt har rivit på hela säsongen.. Efter den dagen har han tagit det väldigt lugnt, men blir bara hängigare och hängigare. Jag ser det jättetydligt när han står i stallet, för i vanliga fall är han en väldigt vaken häst, men ingen annan reagerar utan tycker att jag överdriver.

Han går ute i en stor gräshage 8-17 varje dag. Dock vågar han inte gå bakom trädlinjen och gå bort från de andra hästarna (han går själv) så han håller sig i närheten av utgången. Vi har tänkt att det kan vara så att han nu när betet börjar ta slut väljer att äta sådant som han inte skulle äta i vanliga fall, så nu har jag satt honom i en grushage för att se om det är något han får i sig i hagen.

Jag har pratat med några som har allergihästar, och dom säger att hans symptom stämmer väldigt bra in. I avvaktan på provsvaren vill jag gärna höra vad ni bukare tror, har ni någon aning om vad det kan vara? Han är inte överdrivet snorig eller hostig, han är i tävlingskondition och bra hull. Det har inte varit några foderbyten på senaste tiden. Vi har inte haft problem med sjukdomar i stallet, dock har det kommit en del nya hästar på slutet som kan ha dragit med sig något..

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men hela hästen ser deprimerad ut. Skulle så gärna vilja hjälpa honom. :cry:
 
Sv: Allergi?

Eftersom blodprov redan var tagna så tror jag nog att veterinär redan varit på plats och undersökt hästen....

Till TS

Tyvärr har jag inga ideer på vad det kan vara.... Hästen är väl lite äldre, om det varit en yngre häst 3-5 åring kanske man kunnat tänka sig att de växer eller något sådant.
Frustrerande när hästen inte fungerar som vanligt och är hängig utan synlig orsak. Jag hoppas att den blir bättre snart och att kanske blodproven kan komma med en lösning.
/ Qbaby
 
Sv: Allergi?

Det är redan gjort.. han hade inte heller någon bra gissning på vad det kan vara. :confused:
 
Sv: Allergi?

Nu är provsvaren inkomna.. Hans vitablodkroppar såg normala ut, han testade negativt för elischias och positivt för borrelia. Dock hade han ett värde på 1:80, vilket är det lägsta värde en häst kan ha och fortfarande testa positivt. När sjukdomen "toppar" brukar hästen ha ett värde runt 1:700 eller ngt sånt.. alltså inte troligt att han är sjuk i borrelia just nu, utan bara att han har haft det någon gång under sitt liv.

I förrgår när jag var i stallet var han något piggare, och igår som vanligt. Red honom då på riktigt för första gången på några dagar, och allt kändes som det ska. Ska prova lite ordentligare idag, känns det bra då så får jag väl friskförklara honom då (han är ju inte sjuk enligt veterinären). Men det skulle kännas bra att ta reda på vad det är som har gjort honom sjuk så att man kan undvika det i fortsättningen. Troligast just nu känns definitivt att han ska ha stoppat i sig något i hagen, då han piggade på sig direkt när han bytte hage. Hoppas hoppas, bara att hålla tummarna. :crazy:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 919
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: bobbbo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp