Allergichock?

Fibusen

Trådstartare
Min hund svällde upp igår kväll vid 21-tiden framför ögonen på mig, vi har en halvmeter snö ute och minusgrader dygnet runt sen månader tillbaka, alltså inga getingar/humlor ute än! Hon hade ätit sin mat 30 minuter innan, ett foder hon ätit i snart ett år, och säcken i ca 3 veckor. Hon hade varit inomhus senaste timmarna, legat i soffan med sambon, och innan dess varit ute i koppel, i princip omöjligt att hon skulle ha ätit något. Drog en repa på gården när hon kom tillbaka. Inga små barn hemma som hade kunnat gett henne något heller. Inte nybadad, inte något nytt tvättmedel till bla hennes filt.

Det enda var att det var en stor fluga inne, men det var som sagt en hederlig stor fluga. Jag jagade rätt på den och slog ihjäl den just för att utesluta att det var någon som kunde ha stuckit henne endå.

Hon svällde aldrig igen i svalg, men däremot nosen. Hon är engelsk bulldog så hon har redan trånga nosborrar så behövs inte mycket. Svullnaden var definitivt värre på ena sidan av ansiktet men märktes på båda. Tog 5 minuter att svälla upp, sen började den gå ner efter 10 minuter. Vid 4 i morse när jag tillslut vågade sova var hon helt normal. I morse lite "knöcklig" fram på bröstet så man såg att pälsen stog lite, och nån lite större svullnad/utslag (som en tumnagel?) på vardera sida på bröstkorgen, och fram på ena sidan av bogen, nu syns det ingenting.

Vad kan ha orsakat det? Har någon varit med om något liknande utan att ha någon förklaring alls?
 
https://instagram.com/p/BgLl6rmlbHE/

En bild från svullnaden. Vecket ovanför nosen är uppsvullet och stenhårt, hängläpparna är tjocka och hårda, och ena ögat nästan igensvullet. Nosen har svällt underifrån och tjockat till sig under och vid sidan av nosborrarna.
 
Alltså jag hade ju ringt till veterinär och rådfrågat de kanske kan ha nån idé samt ge tips på nåt som kan lindra. Kan ju ha fått ett bett av något även om det inte mycket ute nu på vintern, vet att en av kompisens hästar fick nått bett för nån vinter sen och fick antihistamin. Kommer dock inte ihåg vad som varit framme men det var snö och kallt då så vi var väldigt konfunderade men vet sa att det var troligen nåt som bitit den. Kommer inte ihåg om det var orm eller insekt ens en gång för det var ganska många år sen.
 
Alltså jag hade ju ringt till veterinär och rådfrågat de kanske kan ha nån idé samt ge tips på nåt som kan lindra. Kan ju ha fått ett bett av något även om det inte mycket ute nu på vintern, vet att en av kompisens hästar fick nått bett för nån vinter sen och fick antihistamin. Kommer dock inte ihåg vad som varit framme men det var snö och kallt då så vi var väldigt konfunderade men vet sa att det var troligen nåt som bitit den. Kommer inte ihåg om det var orm eller insekt ens en gång för det var ganska många år sen.

Ja, jag ska ringa till dom så fort dom öppnar i morgon, mest för att veta hur jag ska göra om det hände igen. Är jätteorolig just för att jag inte vet vad som orsakat detta... Rädd att det händer igen, och rädd att det blir värre och hon sväljer i svalget. Vi har ca 3 h till närmaste veterinär om hon blir sjuk efter kl 21. 1h om hon blir sjuk efter kl 17. Skulle hon börja svälla i svalget så kanske man inte har dessa timmar på sig....
 
Du kan ju ringa nån jourveterinär för rådfrågning så länge, det hade jag gjort redan igår och kollat upp om de trott att antihistamin skulle hjälpa. Sen att få tag i det är en annan sak.. Har ni annars inga distriktare som åker ut i värsta fall?
 
Du kan ju ringa nån jourveterinär för rådfrågning så länge, det hade jag gjort redan igår och kollat upp om de trott att antihistamin skulle hjälpa. Sen att få tag i det är en annan sak.. Har ni annars inga distriktare som åker ut i värsta fall?

Jo, jag var i princip påväg att både ringa och åka när hon började svälla, men eftersom svullnaden började gå ner nästan direkt och inte andningen var påverkad så stannade vi hemma och höll koll istället.

Distriktsveterinären har vi, tänkte inte ens så långt! Är så inställd på att dom bara används till större djuren... :o Men vad skönt, då har vi den möjligheten om det skulle hända igen.

Jag ska ringa till våran klinik och rådfråga i morgon iallafall. Se om man kan få något som man kan ge om hon sväller upp, för jag vet ju fortfarande inte vad som orsakat detta och således är det ju svårt att ta bort det för att undvika att det händer igen.
 
Var det någon i hemmet som åt citrusfrukter?

Nej, inga frukter alls, inget godis framme heller. Jag var iväg och lagade bilen hela dagen/kvällen i går så jag var inte hemma och kan tyvär inte gå igenom hela dagen och vad som kan ha orsakat detta.

Det är dessutom en hund som är väldigt kräsen över vad hon stoppar i munnen. Hon skulle aldrig få för sig att ta något från bordet, eller äta något "konstigt". Hon tar knappt en köttbulle när man ger henne en tex. Luktar och undersöker länge innan hon tar emot. Äter sakta och med noll glädje. Att hon skulle kasta sig över och äta nått så snabbt på promenaderna utan att sambon skulle ha reagerat känns nästan omöjligt. Därför jag är orolig att det är något här hemma/ute på gården, är dock en halvmeter snö ute och det var längesen vi såg marken....
 
Nej, inga frukter alls, inget godis framme heller. Jag var iväg och lagade bilen hela dagen/kvällen i går så jag var inte hemma och kan tyvär inte gå igenom hela dagen och vad som kan ha orsakat detta.

Det är dessutom en hund som är väldigt kräsen över vad hon stoppar i munnen. Hon skulle aldrig få för sig att ta något från bordet, eller äta något "konstigt". Hon tar knappt en köttbulle när man ger henne en tex. Luktar och undersöker länge innan hon tar emot. Äter sakta och med noll glädje. Att hon skulle kasta sig över och äta nått så snabbt på promenaderna utan att sambon skulle ha reagerat känns nästan omöjligt. Därför jag är orolig att det är något här hemma/ute på gården, är dock en halvmeter snö ute och det var längesen vi såg marken....
Med citrus kan det vara så att någon skalade en apelsin o sen klappade hunden.Eller att hunden stod i närheten när man skalade,citrus "skvätter" när man skalar.
 
Men fy! :nailbiting: Nu äter vi citrusfrukter väldigt sällan, men dom gånger vi gör det så skalar vi och äter och klappar hundar utan att tvätta händer. :nailbiting: Ska definitivt börja med det!
Så gjorde jag med och 1 2 3 så hade jag en dobbis som såg ut att ha blivit anfallen av 2000 mygg,helt full med "blåsor" och svullen i hela ansiktet,det la sig på ett dygn och återkom aldrig mera trots att hunden åt citrus.
Enligt vet var det inget ovanligt.
 
Men fy! :nailbiting: Nu äter vi citrusfrukter väldigt sällan, men dom gånger vi gör det så skalar vi och äter och klappar hundar utan att tvätta händer. :nailbiting: Ska definitivt börja med det!

Mina hundar rullar sig på apelsinskal flera gånger i veckan och vi har aldrig fått reaktioner på det. (Dom blir skitlyckliga när jag äter apelsin och vill leka/rulla sig på det.) Visste inte att dom generellt var känsliga för det.
 
Så gjorde jag med och 1 2 3 så hade jag en dobbis som såg ut att ha blivit anfallen av 2000 mygg,helt full med "blåsor" och svullen i hela ansiktet,det la sig på ett dygn och återkom aldrig mera trots att hunden åt citrus.
Enligt vet var det inget ovanligt.

Usch vad läskigt! Ja, dom här "blåsorna" hade hon på bröstet i morse, såg ut som små plitor. Var bara ansiktet som svullnade upp på henne också.

Jag är så frustrerad över att inte ha en orsak just nu bara! :banghead: Vill bara ta bort det och aldrig utsätta henne för det igen...
 
Mina hundar rullar sig på apelsinskal flera gånger i veckan och vi har aldrig fått reaktioner på det. (Dom blir skitlyckliga när jag äter apelsin och vill leka/rulla sig på det.) Visste inte att dom generellt var känsliga för det.
Mina äter citrus med stor förtjusning. Även citron :cautious:
 
Ibland kan det hända att kroppen reagerar på något utan att man hittar orsaken - främst om det är yngre hundar.

Råkade ut för det på en dvärgpincher en gång. Såg ut som vanligt när vi vaknade. Hon gick direkt från sängen till soffan och la sig och fortsatte sova - rätt so det var så svullnade hela ansiktet upp på henne i sömnen :confused: Inte varit ute, inte ätit, inte druckit och inga insekter den tiden på året. Hon fick en kortisonspruta då det inte ville ge med sig och kom sedan aldrig mer tillbaka i hennes liv (hon är 10 år nu) :) Jag kommer aldrig få veta vad som triggade igång det.
 
Ibland kan det hända att kroppen reagerar på något utan att man hittar orsaken - främst om det är yngre hundar.
Det hände min när hon var 7-8 månader. Veterinären sa också att det kan hända unga hundar och då får man sällan någon förklaring. Skulle det hända igen får man fundera på utredning. Det var nu över ett år sedan och hon har inte haft några problem. Hon hade inga andningsbesvär men fick en kortisonspruta för att minska klåda och svullnad samt kortisontabletter i minskande doser några dagar.
 
Det hände min när hon var 7-8 månader. Veterinären sa också att det kan hända unga hundar och då får man sällan någon förklaring. Skulle det hända igen får man fundera på utredning. Det var nu över ett år sedan och hon har inte haft några problem. Hon hade inga andningsbesvär men fick en kortisonspruta för att minska klåda och svullnad samt kortisontabletter i minskande doser några dagar.

Kanske är som för människor och nässelfeber.. Fått det en gång, hade inte ätit nått då jag inte ofta äter, eller utsatts för nått annat nytt.. Ändå värsta reaktionen med klåda över hela kroppen, som försvann efter några dagar+kortison..
 

Liknande trådar

E
Övr. Hund Mamma ringde mej med panik i rösten klockan halv nio i morse. Hon sa till mej att ta mej hem så fort jag bara kunde och köra henne och...
2
Svar
22
· Visningar
2 026
Senast: BeastieBabe
·
Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 377
Senast: hasselby
·
Hästvård Är "lat" och kopierar in texten från min "dagbok", hoppas det är ok ;) Åkte ut till stallet straxt innan lunch. Hade haft fullt upp...
Svar
7
· Visningar
1 008
Senast: Lydia
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 395
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp