allergiker och hälsoångest ("hypokondri") vill ta upp ridningen

kaffe

Trådstartare
Hej
Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn här).
Jag började rida som sjuåring och hade två egna hästar under hela tonåren. Jag hade även tre katter hemma. Jag började i tidiga tonåren känna av mina allergier för katt (stram i huden, klåda på hud och näsa och ögon), jag gick till allergimottagningen och det konstaterades att jag var fruktansvärt allergisk mot katt och jag skulle mycket väl kunna utveckla astma om inte min familj gjorde sig av med katterna (enligt tanten på mottagningen iaf). Sagt och gjort, vi lämnade katterna till ett trevligt par på landet. Snacka om en sorglig dag för hela familjen. Vi hade haft katt sedan jag bara var ett par år gammal. Jag kommer inte ihåg vad som sas angående häst under den allergiutredningen (den rejäla kattallergin var i fokus då). Jag började runt 14 år känna av hästarna, det gick inte att förneka…jag började bli/var allergisk mot pållarna. Jag vet inte om jag började bli riktigt allergisk eller om jag blev mer medveten om att jag var en ”allergisk person”, men jag började iaf mer och mer försöka undvika och pussa på hästarna osv. Jag red iaf på som vanligt varje dag. När jag var 16 stod jag vid ett vägskäl, köpa stor häst och sälja mina ponnyer, eller sälja hästarna och fokusera på det som började bli roligare vid tidpunkten (fest och killar). Jag valde att sälja hästarna och har egentligen inte ridit typ något sedan den dagen (jag är 29 nu). Jag har tagit allergitest som vuxen och det är konstaterat att jag har hästallergi. Först och främst allergisk mot katt, sedan hund och lite på häst visade det sig. Jag har aldrig haft astma men blev lite tungandad den gången jag gick in till ett stort och dammigt stall efter att jag inte varit i ett stall på många år.
Jag fick i min tidiga 20-årsålder lite hälsoångest och trodde jag hade både det ena och det andra, jag fick lite ångestdämpade och gick i kognitiv terapi. Detta har gjort att jag idag knappt har sådana tankar längre och mår väldigt bra. Hur som helst, under min tid med hälsoångest så började jag att absolut till varje pris undvika pälsdjur (för jag var ju allergisk och kunde ju dö i en astmaattack när som helst!!). Detta med hälsoångest i relation till pälsdjursallergin har varit lite jobbig att ta sig över (även om det är mkt bättre nu), då jag faktiskt hade lite belägg för att djuren kunde påverka min hälsa negativt, så jag kunde liksom inte bara börja gosa med djur igen och bara glömma min ångest. (Jag fattar om detta låter skumt men hoppas ändå ni fattar).
Nu har jag de senaste åren börjat tänka galet mycket på hästar, jag kollar på hästannonser, youtube-klipp osv. Jag vill börja rida igen! Jag har insett att hästarna var mitt liv, de var, förutom mina vänner och min familj, mitt allt. Jag känner att jag nu återigen står i ett vägskäl. Ska jag, pga min allergi (som jag inte vet hur illa den är), glömma hästarna innan jag får för mkt smak för ridningen igen, eller ska jag försöka mig på ridskola (typ utomhusridning i paddock) några gånger och se hur det går? Ja, har ni några idéer? Jag är rädd att allergin, som läkarna alltid säger, ofta blir värre om man exponerar sig för det man är allergisk mot ideligen.

Tacksam för svar
Sarah
 
Sv: allergiker och hälsoångest ("hypokondri") vill ta upp ridningen

Oj. Låter jobbigt :( tycker förvisso du kan prova. Tänk på de o ta de varsamt. Kolla om de finns allergi tabl. att få vid behov om det skulle kännas av. Min syster var allergisk mot alla pälsdjur som liten och i tonåren, men tål vissa nu, hund o katt tex. Hon har och har haft egna i hemmet.
 
Sv: allergiker och hälsoångest ("hypokondri") vill ta upp ridningen

Min syster som är extremt pälsdjursallergisk med astma kan rida en timme utomhus på sommaren om hästen är klar och
hon sedan byter om och tvättar sig ordentligt. Men hon medicinerar dagligen.

Vår son som är pälsdjursallergisk skulle jag inte låta vara i närheten av hästarna för jag tycker inte att han ska medicinera
sig i "onödan" Då är det bättre att avstå helt.

Men du är vuxen och kan ta egna beslut. Prova att rida ut på islänning. Berätta för turridningsledaren hur du har det när du bokar och sedan sitter du bara upp och rider och känner efter. Lycka till!
 
Sv: allergiker och hälsoångest ("hypokondri") vill ta upp ridningen

Jag är själv astmatisk och allergisk mot främst hästar, men envisas med att ha häst ändå. Det går, om man tar allegimedicin. För mig tar den inte bort alla symptom, men den lindrar besvären och gör det uthärdligt. Packa hö och rykta mycket lerig häst måste jag dock göra med munskydd, långärmat och handskar, annars får jag utslag och astmaattacker. Men det går, man får nog bara skapa sina egna lösningar.
 
Sv: allergiker och hälsoångest ("hypokondri") vill ta upp ridningen

Jag har en kompis som är allergisk mot vissa pälsdjur, och framför allt mot pollen/hö/gräs. Vad jag har förstått det så går det alldeles utmärkt för henne att rida på ridskola (det gör hon en gång i veckan), då måste hon ju ändå borsta och greja med hästen inne. Förut hade hon en häst som hon red ibland åt en granne, och då fick hon ju även göra allt det andra, och då var det höpackandet och den inte fullt så sterila miljön i det stallet som satte käppar i hjulet. Hennes familj har alltid haft katt, vilket hon inte har reagerat på, men hon är jätteallergisk mot kanin.

Om jag var du (och häst dessutom inte verkar vara det djurslag du är mest allergisk mot?), så hade jag nog testat att börja rida på ridskola. Då kan du testa dig fram utan att vara tvungen, och kan också se vad som funkar för dig/vad som inte funkar.
 
Sv: allergiker och hälsoångest ("hypokondri") vill ta upp ridningen

Jag tycker ni alla har jättebra idéer kirng detta och det verkar ju som alla än så länge tycker jag borde testa och se. Forstätt gärna komma mer svar angående detta om ni har tankar och idéer.
 
Sv: allergiker och hälsoångest ("hypokondri") vill ta upp ridningen

Jag är allergisk mot katter och hästar och råttor mm. Min läkare sade precis som du att jag skulle utveckla allergi mot precis alla pälsdjur jag utsatte mig för, det skulle bara bli värre. Och visst, råttallergin hade jag inte från början, men efter 4 år med tamråttor var jag allergisk, men sen dess har det stannat av. Jag känner fortfarande av hästar om jag är i stall med vanliga hästar flera dagar i rad, jag har dock medicin att ta till som hjälper bra.

För 1,5 år sedan så skaffade jag till sist en egen häst igen, en rysk basjkir som jag har valt att ha på lösdrift med andra hästar av varierande ras. Och jag har inte känt av min allergi en enda gång, trots att jag borstat min häst i stort sett varje dag! Jag kan t o m krama om honom riktigt ordentligt och borra ner näsan i honom utan reaktion. Inte en allergitablett har jag tagit i umgänget med honom, dock har jag fått göra det ibland då jag vistats på ridskolan.
Många allergiker (inte alla) tål basjkirer, och de är väldigt trevliga och allsidiga hästar, dock är det ju svårt att ha dem uppstallade med andra hästar om man är jätteallergisk, bäst är att ha enbart basjkirer, men i mitt fall fungerar det med att ha honom på lösdrift. Man får prova sig fram, åk och provlukta på någon basjkir i din närhet! :)
 
Sv: allergiker och hälsoångest ("hypokondri") vill ta upp ridningen

Jag är precis som du allergisk mot pälsdjur, och mot pollen, gräs och lite av varje. Just i maj månad brukar det vara jobbigt, men annars funkar det bra. Jag blev allergisk i tonåren och slutade med hästar, men när jag var 25 kunde jag inte stå emot längre, och nu har jag häst sen 6 år tillbaka. Jag äter allergimedicin under våren, när det är som mest pollen i luften, och under resten av året tar jag nån tablett då och då, om det behövs. Vilket det oftast inte gör. Min allergi har inte blivit sämre av att jag utsätter mig för häst jämt och ständigt. Jag undviker att stoppa näsan i kattpäls, för det är det jag är mest allergisk emot, men hästen gosar jag obehindrat med. Och borstar, packar hö, mm. Ibland kliar det lite i ögonen, och då tar jag en allergitablett. Men jag har inte märkt av någon försämring under de här åren sedan jag började rida igen.

Jag tycker att du ska prova och se hur det går. Testa att rida några lektioner. Kanske ta en receptfri allergitablett i förväg? Det är ju inte hela världen. Det är ju så himla roligt med hästar, inte ska lite allergi hindra dig från det, om du är sugen på att börja igen. :) Lycka till!
 
Sv: allergiker och hälsoångest ("hypokondri") vill ta upp ridningen

Det verkar som att det avtar med åren, så nu är jag i princip besvärsfri även utan medicin. Vissa hundar som jag bara träffar nån gång känner jag av men gamla bekanta går bra. Däremot har jag fått kronisk urtikaria av stress. Men stallet går bra :) så jag får väl lov att inte stressa så håller jag mig besvärsfri från urtikarian.
 
Sv: allergiker och hälsoångest ("hypokondri") vill ta upp ridningen

Jag tror att någon skrev det ovan, men utomhus är grejen. Försök få tag på en häst (ridskola eller medryttarhäst) som du inte behöver göra så mycket med. Bind upp hästen utomhus, borsta, rid, sadla av, släpp i hagen och åk hem till duschen.

Prova ska man :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan När vet man att det är dags att lägga hästar på hyllan? (ofrivilligt) Jag köpte min häst för 2,5 år sen, förväntningarna vara många &...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 109
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 322
Senast: Fille
·
B
Övr. Hund Med risk för att bli påhoppad i stil med "du skulle ha tänkt efter innan" gör jag detta inlägg. Vi skaffade en Golden för 7månader...
Svar
10
· Visningar
3 252
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp