Allergisk chock

Blyger

Trådstartare
Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation.
Igår kväll kom en del symptom tillbaka, så jag tog den medicin jag fått med mig och mådde bättre. Nu verkar det dyka upp igen?
Någon som vet hur lång tid det kan ta innan det ger med sig?
 
Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation.
Igår kväll kom en del symptom tillbaka, så jag tog den medicin jag fått med mig och mådde bättre. Nu verkar det dyka upp igen?
Någon som vet hur lång tid det kan ta innan det ger med sig?

Det beror på vad det var son utlöste reaktionen och om du fortsätter utsättas för det eller inte.
Jag har fått samma och blivit ordentligt utredd utan att man lyckats ta reda på vad det beror på.
Jag tar antihistaminer året runt för att motverka. Märker jag att det är på gång tar jag en hög dos kortison och vilar direkt innan det hinner blossa upp för mycket.
 
Det beror på vad det var son utlöste reaktionen och om du fortsätter utsättas för det eller inte.
Jag har fått samma och blivit ordentligt utredd utan att man lyckats ta reda på vad det beror på.
Jag tar antihistaminer året runt för att motverka. Märker jag att det är på gång tar jag en hög dos kortison och vilar direkt innan det hinner blossa upp för mycket.
Jag har tyvärr ingen aning om vad som utlöste, men det brukar (?) vara någon korsallergi av något slag förstod jag det som så pollen plus frågetecken..
 
Jag har tyvärr ingen aning om vad som utlöste, men det brukar (?) vara någon korsallergi av något slag förstod jag det som så pollen plus frågetecken..

Det kan ju vara i princip vad som helst.
Men ta antihistaminer, jag tar två tabletter varje morgon året runt och fyller på vid behov.
 
Jag är/har varit histaminkänslig och tycker att när kroppen redan är triggad som din är nu, så reagerar den mer och lättare. Den blir liksom lite trigger happy. Då gör det stor skillnad för mig att undvika mat som innehåller eller triggar frisättandet av histaminer, utöver att såklart minska exponeringen för det en är allergisk mot vilket verkar svårt för dig.

Generellt sett är det lagrade, torkade, rökta, syrade, fermenterade saker som utvecklat högre histamininnehåll, men även otippade grejer som avokado och banan. Går att läsa om ”the histamine bucket” och låghistaminkost. Och om magen är påverkad kan du testa pepcid som hämmar histaminer i matsmältningssystemet. Kroppen har olika sorters histaminreceptorer på olika platser och antihistaminer/allergitabletter blockerar en sorts histaminreceptor (h1) medan pepcid blockerar andra (h2-receptorer) och därför kan den dämpa histaminreaktioner i mage/tarm.
 
Tack @manda ska försöka läsa på lite när jag är piggare. Ensam hemma med barnen just nu och tycker nog inte det går åt rätt håll :(
Vad jobbigt! Tveka inte att söka igen om det känns sämre och du inte vet hur du bör hantera det.

(Alltid bra frågor när en lämnar vårdinrättning: vilket förlopp kan jag förvänta min nu? Finns ”röda flaggor” som gör att jag bör söka igen och isåfall var (akuten, VC, närakut etc)? När bör jag söka igen om tillståndet förblir oförändrat?)

Som jag förstått det finns även svårighetsgrad av anafylaktiska reaktioner, se tex denna bild:

1713794849399.png


(Som kommer från denna artikel.)

Hoppas det lättar!
 
Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation.
Igår kväll kom en del symptom tillbaka, så jag tog den medicin jag fått med mig och mådde bättre. Nu verkar det dyka upp igen?
Någon som vet hur lång tid det kan ta innan det ger med sig?

Jag lider med dig. Jag drabbades av något liknande när jag var i tjugoårsåldern. Sannolikt handlade det då om korsreaktioner i samband med pollensäsongen. Allergier är märkliga saker så hur något tedde sig för någon behöver inte gälla för annan person.

Jag fick allergiska reaktioner vad jag än åt och under en hel sommar kunde jag bara äta ett fåtal livsmedel. Successivt blev det bättre. Ett tips som jag vill skicka med är dock att INTE hålla på och läsa för mycket om livsmedel som kan orsaka allergisk reaktion. Jag kontaktade Astma- och allergiföreningen och för mig var det faktiskt förödande eftersom jag mitt i allergitraumat fick alla tänkbara saker som man kan reagera allergiskt uppradat för mig. Kontentan var att inget alls borde stoppas i munnen - inte ens tandkräm. Jag utvecklade mer eller mindre en fobi mot att stoppa saker i min mun. Kontakta istället vården för att få bra mediciner och en ordentlig allergiutredning så snart som möjligt.
 
Tack snälla, just nu är det mest nässelutslag och fy vad man kan bli tokig av att det kliar :arghh:

Fick du ingen kortisonsalva med lite oumph i?

Får ibland horribla nässelutslag på stora delar av kroppen och en högdos kortison och kortisonsalva löser problemet rätt kvickt.
Antihistamin *4 som jag tar dagligen hjälper föga när det blir så.
 
Fick du ingen kortisonsalva med lite oumph i?

Får ibland horribla nässelutslag på stora delar av kroppen och en högdos kortison och kortisonsalva löser problemet rätt kvickt.
Antihistamin *4 som jag tar dagligen hjälper föga när det blir så.
Nej, jag hamnade ju på akuten och då var det andra problem så att säga, men har nog kanske någon kräm för eksem hemma, ska kolla vad den innehåller :up:
 
Jag skulle ta antihistaminer morgon och kväll plus kortison i typ fyra dagar efter sjukhusbesöket.
Tack! Det har jag väl typ gjort men då är det helt normalt att det hänger i lite liksom?
Allergimedicin i en vecka plus kortison vid behov tror jag var det som sas på akuten :idea:
 
Tack! Det har jag väl typ gjort men då är det helt normalt att det hänger i lite liksom?
Allergimedicin i en vecka plus kortison vid behov tror jag var det som sas på akuten :idea:

Ja jag tror det. När jag var liten glömde de bort att berätta det för mamma och pappa som lämnade mig på dagis dagen efter och när det blossade upp igen blev personalen hemskt orolig 🙈
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
610
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 314
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 718
Senast: Badger
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 596
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp