Bukefalos 28 år!

Allergisk mot havre?

Centaur

Trådstartare
Min stackars häst har fått stora svullna nässelutslag över hela ryggen och sidorna som kliar. Det är garanterat en allergisk reaktion på något han har ätit, och det enda nya han fått är havrekross och Shy Feeder B-vitamin. Misstänker starkt havren, men har faktisk aldrig hört om en häst som är allergisk mot just havre, korn hör man mkt om men inte havre?

Har givetvis tagit bort båda, och även bytt hage i fall det skulle vara någon olämplig växt han fått i sig (dock tveksamt eftersom han gått i samma hage i många mnd).

Någon som upplevt allergiska reaktioner efter utfodring med antigen havre eller Shyfeeder?
 
Sv: Allergisk mot havre?

Nej, inte utslag. Nordsvensken jag hade för många år sen blev tokig på havre och fick utslag av Kraffts pellets (troligen andra pelletssorter med men jag testade inte vidare). Shy Feeder har jag inte sett någon reaktion på alls...
 
Sv: Allergisk mot havre?

Nej aldrig på havrekross, kornkross däremot. Din beskrivning liknar ju väldigt mycket den typ av utslag proteinöverskott kan ge.

Helt hundra på att det är ren havrekross du har fått i säcken?
 
Sv: Allergisk mot havre?

Japp, hästar kan vara allergiska mot havre. Min före detta häst var det. Han fick också utslag så som du beskriver det. Veterinär kom och undersökte, tog blodprover och ja visst, det var havren som var boven. Han var allergisk mot det. Så det kan mycket väl vara så att din häst reagerar på havren.
 
Sv: Allergisk mot havre?

Min häst har ett par gånger fått nässelutslag över hela kroppen och jag har aldrig lyckats lista ut vad som utlöst dem. Utslagen försvann på ett par timmar varje gång.
 
Sv: Allergisk mot havre?

Skulle tippa på att även mögel kan ge utslag, kan vara svårt att se, särskilt på kross. Har du smakat på det?
 
Sv: Allergisk mot havre?

Även om nu denna tråd borde ha postats i underforumet foder så kan jag intyga att långt flera hästar än vad många tror (eller ser) uppvisar allergi mot just havre..

Det kan uppvisa sig som i ditt fall genom en fysisk reaktion men lika ofta är det en soykisk reaktion.

Man brukar då som hästmänniska benämna det som att hästen plötsligt blivit dum i huvudet.:angel:
 
Sv: Allergisk mot havre?

Mitt russ reagerar starkt på Shy feeder och får utslag av det.

Men har även haft en häst som fick utslag av havre.
 
Sv: Allergisk mot havre?

Min första tanke är att havren varit mögelangripen och därav nässelutslagen.

Har din häst aldrig ätit havre innan?

Hade min häst på sommarbete, två år i rad på samma ställe. En dag var han full med nässelutslag. Tog två dagar att läka bort helt men har inte hänt igen. Tror att han hittat någon växt som han inte tålde för han fick inget annat att äta.
 
Sv: Allergisk mot havre?

Han har ätit båda Shy feeder och havrekross tidigare, för några år sedan, så det är lite konstigt att han reagerar så våldsamt nu. Men som sagt, är bara det som är nytt så sannolikheten för att det är någon av dem han reagerar på är hög. Vad man är allergisk mot kan ändras, eller så kan det såklart vara något fel på just den havren....

Kan havre vara mögelangripen utan att det syns?

Han har fortfarande massa utslag, nu också på korset, men är pigg och glad och de verkar inte göra ont eller ömma som tur är.
 

Liknande trådar

Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Lindsen
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 494
Senast: Hoobes
·
Hästvård Två av hästarna i vår hage har de senaste dagarna svullnat kring läppar och under mulen dagtid. Svullnaden går ner under natten. Gissar...
Svar
7
· Visningar
4 694
Senast: jenred
·
Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp