Allergisk mot valp?

cambodia

Trådstartare
Hej!

Har länge velat skaffa hund, det är inte aktuellt på länge men idag fick jag mig en funderare...
Var och hälsade på en kompis idag som har en valp (vet inte exakt hur gammal, men under året iaf) en fransk bulldog. Efter ett tag började jag känna hur det kliar i halsen och hon var ju så söt så var ju tvungen att gosa lite i knät och fick en och annan puss :angel:
Där jag blivit pussad kliade det även litegrann...
Blev lite orolig själv så bestämde mig för att åka därifrån efter några timmar, blev inte värre men jag tycker inte om när jag får känningar i halsen sådär.
Iaf, har känt så kanske nån enstaka gång tidigare, speciellt med pussandet och så. Men tycker inte att jag reagerar alls på brorsans långhåriga golden (gammal) och inte heller inne hos grannen som har en äldre labbe...
Mamma sa något om att det kan vara för att det var en valp och att dom har mer "ullig" päls eller något sådant... ligger det något i det?
Blev lite ledsen för det var lite obehagligt (men inte alls så farligt egentligen) och jag kanske vill skaffa hund i framtiden...

Och nu vinthundsfantaster :D jag är ju sugen på Salukin, är dom också "ulliga" som små valpar, eller i övrigt hur är dom ut "allergisynpunkt"?

Nu kanske jag ringer i stora klockan på en gång, men kände att det var en fråga för Buke!

(jag har för övrigt 2 innekatter, har haft häst och är inte känslig mot de heller, ev lite mot hö-damm i stall osv)

Tack för mig/cambodia.
 
Sv: Allergisk mot valp?

Jag har hört att det främst är saliv man är allergisk mot när det gäller hundallergi (gäller väl inte alla antar jag) men för mig stämmer detta. Jag har hund (labrador) som jag inte är ett dugg allergisk mot, förutom när han råkar pussa på mig. Då kliar det något fruktansvärt, och tvättar jag inte området med detsamma så kan det ibland kännas i halsen, ögonen samt att jag kan bli snuvig.
Uppfödaren till min hund är allergisk mot hundar, och jag förstod det som att valparna är värst. Jag vet inte om det beror på att de har en annan typ av päls eller om de bara är mer benägna att slicka på en... :p

Pricktest har visat att jag är allergisk mot hund, men som sagt, låter jag bara bli att bli pussad på märker jag absolut ingenting!
 
Sv: Allergisk mot valp?

Jag är generellt inte allergisk mot djur överhuvudtaget. Men när min rottis var liten (2-5 månader ungefär) så reagerade jag lite på henne genom att bli lite tät i näsa och hals. Jag har förstått det som att det är vanligt att reagera på valpar men inte på vuxna hundar.
 
Sv: Allergisk mot valp?

Jag har flera gånger hört sägas att just valpar är mer allergiframkallande än vad vuxna är. Om det beror på pälsen eller något annat låter jag dock vara osagt.

Men ja, salukivalpar är ulliga, i alla fall långhåren. Kanske inte när de är riktigt små, men när de är ca 4-5 månader får de ludd och vissa ser nästan ut som afghaner pga allt ludd.

Tror du att du är allergisk mot valpar skulle jag inte chansa, utan köpa en vuxen omplacering. (Det finns gott om vuxna salukis som vill ha nya hem, men det är ytterst sällan de öht hamnar på annons utan de går till "någon som känner någon" osv)

Här har du ett praktexempel på saluki-luddighet.
Salukin Kimi som pluttvalp:
kimi1.jpg


Sedan blev han unghund:
DSC_0468.jpg


Och så blev han vuxen :D
IMG_6398-Setareh-w1.jpg
 
Sv: Allergisk mot valp?

Tack för alla svar!
Då var det lite som jag trodde...

Och tack red_chili (som alltid kommer med så bra svar!) skönt också att höra att det kan finnas äldre salukis som vill omplaceras för redan innan det här så har jag inte varit jättelockad av just en valp heller...

Jättefin hund på bilderna btw :love: dom ser så roliga ut som unghundar, hihi!
 
Sv: Allergisk mot valp?

Kul att du gillar mina svar :D

Du får väl hojta till när det blir läge att skaffa hund så kan jag kika på vad det kan finnas för passande hundar! Måånga brukar passa på att fråga mig om jag vet någon som vill ha deras omplaceringshundar eftersom de vet att jag har många kontakter :p
 
Sv: Allergisk mot valp?

Jag har en väninna som har hundar, hon är allergisk just mot valpar och har därför endast införskaffat sig slynglar kring året, och därmed är problemet för henne löst :)
 
Sv: Allergisk mot valp?

Jag är allergisk mot vissa hundar och de flesta valpar, men jag löste den senaste valpperioden med antihistaminer. Men man måste ju vara säker på att det fungerar på förhand. Något annat är ju inte rätt mot valpen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 805
Senast: Nota
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 583
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 617
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 621
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp