Allergisk reaktion mot pellets?

M

Mayara

Hej!

Min ridponnyvalack fick jätteproblem med mugg/rasp förra året. Den var verkligen envis. Uppkom i aug/september förra året och kom tillbaka i omgångar ända tills i våras. Han blev fjällig/torr i huden, nästan som exem och fick krustor och sår. Var ibland svullen och halt. Problemen sammanföll med den period han var uppstallad och fick kraftfoder. I år har jag ännu inte sett till någon mugg.

*peppar*peppar*ta*i*trä*

Min teori är alltså att han fick någon slags allergisk reaktion av fodret. Han fick K****t G***v 125. Båda mina hästar fick samma foder och den andre visade inga symptom. Inga andra hästar i stallet hade mugg, så jag tror inte att det var något som fanns i marken. För övrigt fick han hö, lite havre, miner röd.

Någon som varit med om liknande?// Mayara
 
Sv: Allergisk reaktion mot pellets?

Först - man FÅR skriva ut produktnamnet, det finns ingen anledning att byta ut bokstäver mot en massa *****

Foderpellets är inget annat än söndermalt och ihoppressat foder av olika slag, ofta med melass som bindemedel för att få pelletsarna att hålla ihop. Det finns ingen anledning att de ska få en allergisk reaktion bara för att det är ett pelletterat foder.

Jag tror ändå att det är orsakat av något i omgivningen. Det är så att vissa hästar är mer känsliga i huden än andra. Och ofta är huden på vita ben känsligare än färgade.
 
Sv: Allergisk reaktion mot pellets?

Behöver ju kanske inte vara pelletsen i sig utan just något som pelletsen innehåller som hästen reagerar mot.
Vet flera hästar som reagerat med mugg av olika varianter av vissa fodersorter som när de slutat med fodret har försvunnit.

Sen självklart, är vissa känsligare än andra rent hudmässigt sett och det vanligaste är nog den orsaken.
 
Sv: Allergisk reaktion mot pellets?

Kan ju även vara att han inte tålde den högre proteinhalten i KRAFFT GROOV 125 (Nöjd nu...? ;) )
 
Sv: Allergisk reaktion mot pellets?

Vilka foder har det varit då? Tänkte om man kunde se något samband? Har hört om hästar som fått hudproblem av betfor, men betfor har jag bara positiva erfarenheter av.
 
Sv: Allergisk reaktion mot pellets?

Nope, inget samband. En klarar inte fibergi men krafft går bra, en klarar inget med havre i. Betfor går bra för allihop.
Min klarar ev inte Hestekraft, kollar just nu, men klarar krafft, de sorter jag testat (pluss grön och protein)
 

Liknande trådar

Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 202
Senast: Lindsen
·
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 487
Senast: Lella
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 855
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 654
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp