Allergisk reaktion

Siggan

Trådstartare
Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig och trött ut även om det stormade en hel pelikan igår här i DK. Upptäcker att han har "knoppar" på hela kroppen. Och var väldigt varm, fram med febertermometern och den visar 38,9.

Knopparna kliar inte, och de är små utan sår under, och man kan inte pilla bort dem. Senare på kvällen sjönk temperaturen till 38. Han var pigg och glad i morse berättar stallägaren. Har inte tagit feber här till morgonen, men gör det i eftermiddag.

Gick en tur i hans hage och hittade bara massor av gräs, kamomilleblommor, tistlar och mycket lite klöverblad (inga blommor). Kan se att han har ätit knopparna på tistlarna, men inget på kamomillblommorna. Han har inte ätit sitt krubbforder om morgonen sen i onsdags, men ätit det under natten. I morges rök det ner med det samma.

Var in på vet kliniken i fredags med en avslagen framtand som togs bort. Fick lugnande och lokalbedövning, men tycker att en evt. allergisk reaktion från detta borde kommit tidigare. Vet tror inte heller på det, han tror att dessa två saker inte hänger ihop. Tanden ser fin ut, ingen reaktion i tandköttet, roten och ca 1mm av tanden är kvar då man enbart behövde ta bort den del av tanden som gått av.

Men.... så kom jag ihåg att han hade en febertur den 20 juni förra året. :confused: Samma mystiska symptom, dock utan knoppar... :confused::confused: Nu är det ju jättesvårt att veta vad han reagerar på, men mystiskt att det skedde på nästan exakt samma tid förra året??? Han går ute 8 -17, rids på kvällen og står inne på natten. Fodras nästan lika året runt. Hö & krubbfoder på sommaren, samt gräs. Hö, krubbfoder och lusern resten av året. I vinter har han också fått 3 zinkkurer eftersom ett blodprov visade mangel på zink, samt protein eftersom han samtidigt hade ett lågt muskelvärde samt ett högt värde av ??? (kommer inte ihåg) som indikerade allergi eller maskangrepp. Kan mask ge feber och allergisk reaktion?? Eller kan allergi mot pollen eller annat ge feber och knoppar??

Någon som har några ideer??
 
Låter som klassisk "nässelfeber", små utslag över hela kroppen som inte kliar och ger med sig OK snabbt igen. Allergisk reaktion på något, svårt att säga vad. Skulle inte vara speciellt orolig om det inte återkommer med korta intervaller, så får man börja leta orsak.
 
Nej det är ju svårt att veta vad han reagerar på. Nu när jag kom i stallet och hämtade in honom från hagen var det med bakben som stolpar :crazy: suck. Och knopparna börjar flyta ihop, Badade hela hästen eftersom jag kom på att jag sprayade honom med Ultra Shield i söndags då knopparna började. Dock inte första gången, men om det nu var det han reagerade på så har jag gjort vad jag kunde för at få bort det
 
Hade en häst som också fick nässelutslag som höll i sig ett tag. Hängig och blev även lite snorig. Visste inte vad det berodde på just då, men i efterhand har jag förstått att det antagligen var en reaktion på knott (importhäst)
Jag skulle nog hålla hästen inne några dagar, ifall den äter något olämpligt eller ifall det är pga insekter och se om det blir bättre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 757
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 580
Senast: sajelka
·
L
Hästvård Var ner igår och skulle ta in hästen och upptäckte då först på halsen, knölar av lite olika storlekar från ungefär en 50:örings storlek...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp