Bukefalos 28 år!

Allergiutredning

Azalea

Trådstartare
Jag har ganska nyligen blivit allergisk mot en del mat. Tomater är det mest uppenbara så det har jag uteslutit ur min kost. Upplever att jag reagerar mot visst lösgodis så har slutat äta det också. Men vad mer det är jag reagerar på är mindre tydligt och jag vill ju såklart veta vad det är.
Försökte igår boka tid för utredning via 1177 men fick till svar att vänta tills EFTER pollensäsongen för att resultatet kunde vara otillförlitligt?? Ska jag gå runt med röda kliande utslag i ansiktet hela våren och sommaren? Det är ju omöjligt för mig att lista ut själv vad jag inte tål. Jag har nog kasst immunförsvar som det är så jag vill verkligen inte belasta det mer än nödvändigt, vilket jag väl gör när jag äter saker jag är överkänslig mot.

Skulle verkligen vilja ha medicin mot pollen utskrivet också för de receptfria hjälper inte tillräckligt, det måste man väl rimligen kunna få under pollensäsongen?

Suck. Borde väl ringa runt och fråga men jag är i nuläget för förkyld för att orka..
 
Jag har ganska nyligen blivit allergisk mot en del mat. Tomater är det mest uppenbara så det har jag uteslutit ur min kost. Upplever att jag reagerar mot visst lösgodis så har slutat äta det också. Men vad mer det är jag reagerar på är mindre tydligt och jag vill ju såklart veta vad det är.
Försökte igår boka tid för utredning via 1177 men fick till svar att vänta tills EFTER pollensäsongen för att resultatet kunde vara otillförlitligt?? Ska jag gå runt med röda kliande utslag i ansiktet hela våren och sommaren? Det är ju omöjligt för mig att lista ut själv vad jag inte tål. Jag har nog kasst immunförsvar som det är så jag vill verkligen inte belasta det mer än nödvändigt, vilket jag väl gör när jag äter saker jag är överkänslig mot.

Skulle verkligen vilja ha medicin mot pollen utskrivet också för de receptfria hjälper inte tillräckligt, det måste man väl rimligen kunna få under pollensäsongen?

Suck. Borde väl ringa runt och fråga men jag är i nuläget för förkyld för att orka..

De har rätt i att det är bra att vänta med allergiutredning till efter pollensäsongen. Allergitester är inte särskilt tillförlitliga som det är (risk för både falskt positiva och falskt negativa resultat) och finns risken att du har en korsallergi (dvs. att du är primärt allergisk mot en pollensort och därför korsreagerar på sådant som är släkt med det) så är sannolikheten stor att du inte blir alls klokare av ett test.

Det egentligen enda tillförlitliga sättet att ta reda på vad man tål är att proväta saker i ren form och sedan lägga till saker efterhand. För dagbok över vad du äter. Jag är själv multiallergisk - faktum är att det började precis som för dig i samband med pollensäsong och under en period kunde jag bara äta rena mjölkprodukter, vetemjöl, havre, socker, gurka, ägg och potatis. Det blev många pannkakor den sommaren.

Jag kan skriva lite mer senare när jag hinner, men det jag tycker att du ska begära är att du får hem kortisontabletter så att du vågar prova dig fram vad du tål. Kan du kontakta din husläkare för det? Hen borde även kunna skriva ut allergimedicin åt dig (även om alla vettiga preparat är receptfria så är det mer förmånligt att få preparaten på recept).
 
Jag har ganska nyligen blivit allergisk mot en del mat. Tomater är det mest uppenbara så det har jag uteslutit ur min kost. Upplever att jag reagerar mot visst lösgodis så har slutat äta det också. Men vad mer det är jag reagerar på är mindre tydligt och jag vill ju såklart veta vad det är.
Försökte igår boka tid för utredning via 1177 men fick till svar att vänta tills EFTER pollensäsongen för att resultatet kunde vara otillförlitligt?? Ska jag gå runt med röda kliande utslag i ansiktet hela våren och sommaren? Det är ju omöjligt för mig att lista ut själv vad jag inte tål. Jag har nog kasst immunförsvar som det är så jag vill verkligen inte belasta det mer än nödvändigt, vilket jag väl gör när jag äter saker jag är överkänslig mot.

Skulle verkligen vilja ha medicin mot pollen utskrivet också för de receptfria hjälper inte tillräckligt, det måste man väl rimligen kunna få under pollensäsongen?

Suck. Borde väl ringa runt och fråga men jag är i nuläget för förkyld för att orka..
Läkemedel mot pollenallergi kan du också köpa utan recept. Det är samma grejer med eller utan.
Du kan möjligen få instruktioner om att öka dosen, om du pratar med läkare.

Håller i övrigt med om att det är klokt att vänta med eventuell utredning tills efter din värsta allergisäsong.

Allergitester är inte helt tillförlitliga: bästa sättet att veta vad man reagerar på är att lägga märke till vad man reagerat på.
 
De har rätt i att det är bra att vänta med allergiutredning till efter pollensäsongen. Allergitester är inte särskilt tillförlitliga som det är (risk för både falskt positiva och falskt negativa resultat) och finns risken att du har en korsallergi (dvs. att du är primärt allergisk mot en pollensort och därför korsreagerar på sådant som är släkt med det) så är sannolikheten stor att du inte blir alls klokare av ett test.

Tack för svar! Kan man testa vilken/vilka pollensort/er man är allergisk mot eller fungerar det inte så? Tänkte att jag då kan prova att undvika det som är vanligt att man korsreagerar och se om det hjälper. Vill helst inte trixa alltför mycket med maten eftersom jag har problem med aptiten och lätt bara undviker att äta om det känns krångligt, men inser att det är oundvikligt. Jag ska börja med att föra matdagbok!

Synd att medicinerna bara är de som också är receptfria.. Trodde det fanns något annat att få, har bara haft besvär av pollen i två år så det här med allergier är nytt för mig. Men att kunna köpa dem med förmån är ju alltid nåt, ska ta kontakt med husläkaren.

Har ni märkt någon skillnad mellan de olika pollenpreparaten förresten?
 
Har ni märkt någon skillnad mellan de olika pollenpreparaten förresten?

Jättestor skillnad - främst i mängden biverkningar!! Skall jag ta tabletter funkar Clarityn bäst och Kestine är sämst. De senare blir jag helt "sänkt" av - trött, mår illa, huvudvärk, känner mig sjuk... Clarityn får jag på sin höjd muntorrhet och lätt huvudvärk av, och effekten mot allergin är bra, framförallt efter ett par dagar.

Om du inte är allmänpåverkad av pollenallergin - testa gärna nässpray och ögondroppar mot allergin Loratadin tror jag är det verksamma ämnet. Framförallt ögondropparna funkar bra på mig, och även här bäst efter ett par dagars regelbunden användning.

Jag har aldrig gjort någon allergiutredning, har insett själv att det är gräspollen jag reagerar mot (brukar inte få besvär förrän framåt midsommar). Receptfritt samt att hålla sig ifrån stallet vid höskörden funkar bra för mig!
 
Jag har ganska nyligen blivit allergisk mot en del mat. Tomater är det mest uppenbara så det har jag uteslutit ur min kost. Upplever att jag reagerar mot visst lösgodis så har slutat äta det också. Men vad mer det är jag reagerar på är mindre tydligt och jag vill ju såklart veta vad det är.
Försökte igår boka tid för utredning via 1177 men fick till svar att vänta tills EFTER pollensäsongen för att resultatet kunde vara otillförlitligt?? Ska jag gå runt med röda kliande utslag i ansiktet hela våren och sommaren? Det är ju omöjligt för mig att lista ut själv vad jag inte tål. Jag har nog kasst immunförsvar som det är så jag vill verkligen inte belasta det mer än nödvändigt, vilket jag väl gör när jag äter saker jag är överkänslig mot.

Skulle verkligen vilja ha medicin mot pollen utskrivet också för de receptfria hjälper inte tillräckligt, det måste man väl rimligen kunna få under pollensäsongen?

Suck. Borde väl ringa runt och fråga men jag är i nuläget för förkyld för att orka..

En klasskamrat visade sig vara allergisk mot ett visst tillsatt färgämne ( till exempel i lösgodisar, köpessaft etc.) Kan det vara något liknande du har?
 
En klasskamrat visade sig vara allergisk mot ett visst tillsatt färgämne ( till exempel i lösgodisar, köpessaft etc.) Kan det vara något liknande du har?

Det kan det nog vara! Verkar definitivt som att jag reagerar på åtminstone röda godisar.
Men det känns ok att inte tåla sånt godis, så vida jag inte blir allergisk mot choklad ;)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det kan det nog vara! Verkar definitivt som att jag reagerar på åtminstone röda godisar.
Men det känns ok att inte tåla sånt godis, så vida jag inte blir allergisk mot choklad ;)

Problemet är att det tillsätts färgmedel i väldigt många livsmedel... Kolla innehållsförteckningen supernoga när du köper hel- och halvfabrikat, lycka till!
 
Det kan det nog vara! Verkar definitivt som att jag reagerar på åtminstone röda godisar.
Men det känns ok att inte tåla sånt godis, så vida jag inte blir allergisk mot choklad ;)
jag är multiallergisk men tål både choklad och röda godisar :up::bow:, om det nu kan vara nån tröst att man bara blir fet av det
 
Tack för svar! Kan man testa vilken/vilka pollensort/er man är allergisk mot eller fungerar det inte så? Tänkte att jag då kan prova att undvika det som är vanligt att man korsreagerar och se om det hjälper. Vill helst inte trixa alltför mycket med maten eftersom jag har problem med aptiten och lätt bara undviker att äta om det känns krångligt, men inser att det är oundvikligt. Jag ska börja med att föra matdagbok!

Synd att medicinerna bara är de som också är receptfria.. Trodde det fanns något annat att få, har bara haft besvär av pollen i två år så det här med allergier är nytt för mig. Men att kunna köpa dem med förmån är ju alltid nåt, ska ta kontakt med husläkaren.

Har ni märkt någon skillnad mellan de olika pollenpreparaten förresten?

Pollensorter kan du testa, men testar du under pollensäsong kan du få en falsk bild av hur pass kraftig allregin är.

Preparaten är en djungel. Det som fungerar på en person fungerar dåligt på någon annan. På mig fungerar Cetrizin bäst i kombination med Livostin och mina astmamediciner (Pulmicort och Bricanyl).
 
Har ni märkt någon skillnad mellan de olika pollenpreparaten förresten?
Det finns några olika aktiva substanser, som fungerar som antihistamin. Och JA, det är skillnad i effekt mellan preparaten. Dock är det väldigt varierande mellan individer vilket som funkar bäst.
För mig är Loratadin/Clarityn likvärdigt med sockerpiller. Desloratadin är liknande rent kemiskt, men fungerar bättre hos mig. Kestine är rätt många år sedan jag provade. Men det som funkat bäst för mig hittills är Cetirizin.
Min make däremot använder helst Loratadin...
 
Jag förstår inte riktigt frågan. Immunförsvaret kan inte (inbillar jag mig) vara överaktivt och svagt på samma gång.
Då tolkar jag ditt svar som att starkt är överaktivt. Då är det ju bra att ha ett mindre aktivt försvar när man har allergi. Därav immundämpande medicin. Många vill ju stärka försvaret när man fått allergi vilket jag hävdar är kontraproduktivt.
 
Jag tål inte tomat, och reagerar på E160a som finns i alldeles för mycket. (godis, glass, bakverk, mejeriprodukter, såser o.s.v.) rött färgämne (betakarotener) alltså.
Äter Loratadin varje dag för min astmaläkare tycker det...tar Tavegyl och/eller Betapred om det "skiter" sig.
 
Då tolkar jag ditt svar som att starkt är överaktivt. Då är det ju bra att ha ett mindre aktivt försvar när man har allergi. Därav immundämpande medicin. Många vill ju stärka försvaret när man fått allergi vilket jag hävdar är kontraproduktivt.

Jag håller med dig, men vågar ändå inte dra slutsatsen att man kan kalla ett överreagerande immunförsvar för starkt. Det överreagerar i vissa avseenden men inte i andra. En obehandlad allergiker är, så vitt jag vet, inte mer rustad för att hantera tex förkylningar och samma sak gäller andra med andra åkommor där immunförsvaret överreagerar.
 
Tack för svar! Kan man testa vilken/vilka pollensort/er man är allergisk mot eller fungerar det inte så? ?

Oftast kan man dra väldigt starka slutsatser utifrån vilken årstid man har symtom.
Börjar du få besvär nu: då är det al och/eller hassel du reagerar på eftersom det är de trädsorter som blommar nu. Ganska sällsynt med korsallergi.
Är det slutet av april och maj så är det vanligen björk och då är korsreaktion med äpple och andra "stenfrukter" vanligt, men man klarar oftast att äta värmt/berett äpple (äppelpaj och liknande).

Om man har mest besvär i juni och första hälften av juli, brukar det vara gräs varav timotej är vanligast.
Är det på sensommaren så brukar det vara gråbo.

Så de olika växternas blomningstid är förstås det som styr när man får symtomen.
 

Liknande trådar

F
Hästvård Om denna tråd nu ligger åt skogen fel så ber jag vänligen någon flytta den dit den bör ligga. Igår hände det något konstigt, för...
Svar
5
· Visningar
981
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp