Allergivaccinering/immunisering. Era erfarenheter.

Cattis_E

Trådstartare
Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar.

I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor.
Ilöpande text eller punktvis såelar ingen roll.
Jag håller på med det på min shettis men är bara 4 månader in. Och full effekt har jag förstått att det tar i alla fall två allerisäsonger innan man borde se. Ibland kanske även längre.

Om någon som inte gör det undrar något svarar jag gärna på frågor i den mån jag kan om processen hittills.

1. Hur bekräftades allergin? Pricktest? Blodprov? Eller både och?

2. Vad är din häst allerigisk mot?

3. Vilka symptom fick er att ta första veterinärkontakt i ärendet?

4. Vilka undersökningar och behandlingar gjordes innan allergiutredning?
 
Svarar på mina ega frågor.

1. Både pricktest och blodprov.

2. Dammkvalster och rajgräs

3. Ökat antal frustningar vid arbete. Plus någon enstaka hostning i veckan.
Undersökte kanske tidigare än en del fhorr eftersom en av mina andra fick astma trots väldigt bra miljö hostmässigt och kände att jag måste veta om jag gör något fel ändå.

4. Endoskopi, påstest (de får andas i påse för att se hir andrningsfrekvens förändras, plus lungsköljprov som visade ordentligt förhöjda mastceller. Faktiskt bland de högre värdena veterinären sett..
 
1. Första rundan (två år sen) endast blodprov. Nu i höstas både blodprov och pricktest. Blodprovet analyserades på ett nytt sätt jämfört med tidigare prov.

2. Massor. Flera sorters gräs och kvalster, bok (träd), knott, hund (enligt pricktest)... Nu vaccinerar vi mot 8 allergener.

3. Akut astma sommartid vid varmt väder (även när han står i hagen/stallet). Orkar inte motionera alls i princip sommartid även vid sämre väder.

4. Endoskopi, blodprov för att utesluta infektion. Under utredningarna har vi gjort fler endoskopier och även lungsköljprov som var normalt trots svåra symtom några veckor tidigare. Dock hade han stått på högdos inhalator i månader innan provet togs.
 
1. Första rundan (två år sen) endast blodprov. Nu i höstas både blodprov och pricktest. Blodprovet analyserades på ett nytt sätt jämfört med tidigare prov.

2. Massor. Flera sorters gräs och kvalster, bok (träd), knott, hund (enligt pricktest)... Nu vaccinerar vi mot 8 allergener.

3. Akut astma sommartid vid varmt väder (även när han står i hagen/stallet). Orkar inte motionera alls i princip sommartid även vid sämre väder.

4. Endoskopi, blodprov för att utesluta infektion. Under utredningarna har vi gjort fler endoskopier och även lungsköljprov som var normalt trots svåra symtom några veckor tidigare. Dock hade han stått på högdos inhalator i månader innan provet togs.
Trist att din häst blir så dålig. Vi vaccinerar mot tre allergener. 2 sorters kvalster.
Ja, just det Mumma inhalerade också utan effekt minns inte hur länge. Preparatet har nåt krångligt namn. Kan kolla hemma sen vad om någon skulle undra. Inhalation efter provet dock. Då symptomen inte förändrades alls blev det vaccinering.

Hur länge har du vaccinerat din häst?
 
Hur länge har du vaccinerat din häst?
Två år med fem allergener. Nu under upptrappning med ytterligare tre allergener. Tyvärr inte fått önskad effekt så här långt men förra sommaren var han inte så dålig som han hade kunnat vara med tanke på vädret. Dock inhalerades han också och fick antihistamin så svårt att säga vad som är vad. Nästa steg är kortisontabletter som jag inte vågat ge tidigare pga fångrisk.
 
Två år med fem allergener. Nu under upptrappning med ytterligare tre allergener. Tyvärr inte fått önskad effekt så här långt men förra sommaren var han inte så dålig som han hade kunnat vara med tanke på vädret. Dock inhalerades han också och fick antihistamin så svårt att säga vad som är vad. Nästa steg är kortisontabletter som jag inte vågat ge tidigare pga fångrisk.
Trist att du inte fått effekt.
Hoppas att du får bättre effekt nu med fler allergener.
Förstår att du vill undvika kortisonet. Det hade jag inte heller velat ge.
Detvär ju kite för tidigt för mig att sia om effekt. Men jag tycker möjligen att jag kan ha en liten förbättring. Men det kan lika bra vara säsongen, eller andelen rajgräs i hösilaget...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 431
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 109
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 382
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp