Allergivänliga örhängen

nyttnick

Trådstartare
Egentligen gäller frågan specifikt att köpa örhängen till mitt barn, men jag är även nyfiken rent generellt.

Det finns ju smycken i titan och kirurgiskt stål som är garanterat allergivänliga. Många är jättefina och en del ganska rejält dyra. Barnet skulle vilja ha fler att välja på och älskar att titta på alla möjliga örhängen. Jag har själv haft hål i öronen en massa år och jag slarvade garanterat med vad jag stoppade i dem, men har aldrig reagerat. Det funkar bra med billiga "nickelfria" och silver och alla andra varianter också, men det innebär ju inte att det funkar likadant för alla.

Jag hittade ett par som jag vet att barnet skulle älska. Det står att de är är nickeltestade och godkända av SP, Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. Silverplätterad metall. Är det bra nog eller riskerar jag något? Barnet har varit utan läkörhängen i många månader, men det är mindre än ett år sedan håltagningen.

Finns det annars bra sidor med lite mer utbud än Blomdahls kollektion för barn? Och som kanske inte kostar 5-600 kr paret med tanke på att örhängen kommer att tappas eller slarvas bort. Jag har försökt att googla, men blir osäker på vilken nivå av allergisäkerhet jag ska lägga mig på.
 
Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med barn och nickel. Just nickelallergi orsakas ju oftast av hål i öronen. Och det är rätt tråkigt att vara allergisk mot nickel faktiskt. Finns i fler saker än man först kanske tror.

Men om du är osäker så finns det kit på apoteket som man kan köpa, som testar ifall saker ger ifrån sig nickel. Inte jättebilligt heller men kanske kan vara värt om man undrar. Särskilt för att testa från en tillverkare som kanske har fler olika örhängen i samma material?
 
Absolut! Det är ju därför jag funderar på om det räcker med den testningen som SP gör, eller om jag ska vara ännu petigare. Sen ska ju silverhängen inte heller innehålla nickel vad jag vet?
 
Hm, läste visst lite slarvigt och missade din exakta fråga, ursäkta :)
SP vet jag inget om, men namnet låter ju förtroendeingivande så det har de lyckats med!
Jag använde enbart silversmycken när jag var liten, enligt de vuxna som gav mig dem. Men fick problem med många av dem ändå. Men detta var tidigt nittiotal och jag har ingen aning om de var testade av SP eller ej (troligtvis ej) så jag har verkligen inget att komma med inser jag. :)
 
Egentligen gäller frågan specifikt att köpa örhängen till mitt barn, men jag är även nyfiken rent generellt.

Det finns ju smycken i titan och kirurgiskt stål som är garanterat allergivänliga. Många är jättefina och en del ganska rejält dyra. Barnet skulle vilja ha fler att välja på och älskar att titta på alla möjliga örhängen. Jag har själv haft hål i öronen en massa år och jag slarvade garanterat med vad jag stoppade i dem, men har aldrig reagerat. Det funkar bra med billiga "nickelfria" och silver och alla andra varianter också, men det innebär ju inte att det funkar likadant för alla.

Jag hittade ett par som jag vet att barnet skulle älska. Det står att de är är nickeltestade och godkända av SP, Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. Silverplätterad metall. Är det bra nog eller riskerar jag något? Barnet har varit utan läkörhängen i många månader, men det är mindre än ett år sedan håltagningen.

Finns det annars bra sidor med lite mer utbud än Blomdahls kollektion för barn? Och som kanske inte kostar 5-600 kr paret med tanke på att örhängen kommer att tappas eller slarvas bort. Jag har försökt att googla, men blir osäker på vilken nivå av allergisäkerhet jag ska lägga mig på.
Räcker det inte med att köpa dem i guld eller silver hos en guld eller silversmed och få deras garantier?

Har också svårt att föreställa mig att de stora guldkedjorna skulle vara slarviga med nickel.
De har ju guldörhängen för barn 18k från typ 250 kr och silver från typ 90 kr. (kikade precis).
Rött guld ska inte ha nickel i alls (inte silver tydligen heller) men vitt guld kan ha det.

Min mamma har en fruktansvärd nickelallergi pga hål i öronen, jag har inget av det, men då har jag varit noga med att inte köpa örhängen på ställen som främst säljer annat stuff som underkläder o leksaker. Nickel var ju en annan grej på 60-80 talet om man säger så.
 
Senast ändrad:
Silver (och tex koppar) är också allergiframkallande, så jag skulle faktiskt vara jätteförsiktig med material i örhängen till barn. Det finns lösa stift och krokar i titan att köpa, som man kan hänga sina "billigare" örhängen i.
Om man kan tänka sig att beställa internationellt går det också att få tag på lite roligare titanörhängen till bättre priser.
 
Hm, läste visst lite slarvigt och missade din exakta fråga, ursäkta :)
SP vet jag inget om, men namnet låter ju förtroendeingivande så det har de lyckats med!
Jag använde enbart silversmycken när jag var liten, enligt de vuxna som gav mig dem. Men fick problem med många av dem ändå. Men detta var tidigt nittiotal och jag har ingen aning om de var testade av SP eller ej (troligtvis ej) så jag har verkligen inget att komma med inser jag. :)
Jag fick också problem med silverörhängen (iaf vissa) när jag var barn (80-tal), men kan utan problem ha vilka silversmycken som helst nu som vuxen. Jag misstänker att det har blivit ett annat fokus på och en annan kontroll av nickelinnehåll mm generellt. Guld o kirurgstål har alltid funkat.
 
Dottern tog hål i öronen för ett par år sedan. Körde med plast länge. Sen hittade hon ett par i silver som hon gillade och problemen började ganska omgående.
Nu kör vi enbart med titan.
 
Tack för alla input! Jag skippar silver och får leta vidare efter titan, guld eller kirurgiskt stål. Jag tänker inte riskera något. Inte ens att de är ”nickelfria ”.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp