Allmän fundering om hästnivå vs ryttarnivå

Modest

Trådstartare
Har en fundering där det vore intressant att få lite mer input av er. :)

Jag har börjat fundera på det här då jag varit medryttare på en del olika hästar (och haft egna) där jag upplevt att jag ändå ridit okej. Är inte en toppenryttare på något sätt men har upplevt att jag kunnat rida hästarna i hyfsad balans, skolor i trav och galopp har funkat osv. Min nya medryttarhäst kan jag absolut inte rida några skolor på, den känns ovan för sidförande hjälper och jag upplever reglerbarheten i gångarterna som ganska dålig, dvs en stor kontrast mot hur det har känts att rida tidigare. Det har fått mig att börja fundera på om jag verkligen "kan" det där som jag har kunnat göra tidigare eller om det var just de hästarna som var så välridna. För tillfället känns det inte som att jag kan rida alls, vilket är tråkigt såklart.

Det jag vill diskutera på en generell nivå är alltså: När ni rider en ny häst, hur diffar ni mellan vad som är hästens nivå och er nivå? Dvs om något inte fungerar, hur känner ni om det är det för att hästen inte kan/är redo att t ex utföra rörelsen eller är det ni som inte rider/kommunicerar tillräckligt väl? Eller att ni helt enkelt inte passar ihop optimalt med just den typen av häst?
 
Har en fundering där det vore intressant att få lite mer input av er. :)

Jag har börjat fundera på det här då jag varit medryttare på en del olika hästar (och haft egna) där jag upplevt att jag ändå ridit okej. Är inte en toppenryttare på något sätt men har upplevt att jag kunnat rida hästarna i hyfsad balans, skolor i trav och galopp har funkat osv. Min nya medryttarhäst kan jag absolut inte rida några skolor på, den känns ovan för sidförande hjälper och jag upplever reglerbarheten i gångarterna som ganska dålig, dvs en stor kontrast mot hur det har känts att rida tidigare. Det har fått mig att börja fundera på om jag verkligen "kan" det där som jag har kunnat göra tidigare eller om det var just de hästarna som var så välridna. För tillfället känns det inte som att jag kan rida alls, vilket är tråkigt såklart.

Det jag vill diskutera på en generell nivå är alltså: När ni rider en ny häst, hur diffar ni mellan vad som är hästens nivå och er nivå? Dvs om något inte fungerar, hur känner ni om det är det för att hästen inte kan/är redo att t ex utföra rörelsen eller är det ni som inte rider/kommunicerar tillräckligt väl? Eller att ni helt enkelt inte passar ihop optimalt med just den typen av häst?
Oj, vilken bra fråga :) jag vill lägga till en ytterligare aspekt -hur van hästen är att ridas av olika ryttare. En skolhäst/läromästare påverkas inte så mycket av ryttarens kunskaper, utan gör sitt jobb ”trots” ryttaren. Medan ngn annan häst blir jätteosäker vid ryttarbyte och sänker sin nivå.

Jag värderar ryttarkunskap inte främst genom hur svåra krumelurer som hen kan utan snarare förmågan att vara lyhörd och anpassa sig till olika hästar. Att kunna anpassa sin ridning till hästen och inte tvärtom.

Idag rider jag aldrig andras hästar, finner inget nöje i det. Men om jag hade gjort det så hade jag velat ha information om hästen för att veta vad som är rimligt att förvänta sig. Om hästen sedan inte utför en rörelse som jag ber om tänker jag att det är min ridning som är bristfällig, jag behöver utveckla min ridning så hästen förstår.
 
Jag vet vad jag kan, vad som är mina styrkor och svagheter och jag vet vad jag letar efter när jag rider en för mig ny häst. Men för mig krävs det att jag får rida hästen några gånger för att hitta de rätta knapparna och även att hästen känner igen mig och mina signaler.

Självklart är alla hästar på olika utbildningsnivåer, och att jag och hästen jag rider är på samma nivå är ju inte speciellt intressant tycker jag.
 
Har en fundering där det vore intressant att få lite mer input av er. :)

Jag har börjat fundera på det här då jag varit medryttare på en del olika hästar (och haft egna) där jag upplevt att jag ändå ridit okej. Är inte en toppenryttare på något sätt men har upplevt att jag kunnat rida hästarna i hyfsad balans, skolor i trav och galopp har funkat osv. Min nya medryttarhäst kan jag absolut inte rida några skolor på, den känns ovan för sidförande hjälper och jag upplever reglerbarheten i gångarterna som ganska dålig, dvs en stor kontrast mot hur det har känts att rida tidigare. Det har fått mig att börja fundera på om jag verkligen "kan" det där som jag har kunnat göra tidigare eller om det var just de hästarna som var så välridna. För tillfället känns det inte som att jag kan rida alls, vilket är tråkigt såklart.

Det jag vill diskutera på en generell nivå är alltså: När ni rider en ny häst, hur diffar ni mellan vad som är hästens nivå och er nivå? Dvs om något inte fungerar, hur känner ni om det är det för att hästen inte kan/är redo att t ex utföra rörelsen eller är det ni som inte rider/kommunicerar tillräckligt väl? Eller att ni helt enkelt inte passar ihop optimalt med just den typen av häst?
Jag skulle säga att den nivån du är på som ryttare inte är detsamma som tex hurdan form hästen går i när du rider den, utan snarare hur du kan få fram det bästa ur varje häst du rider. Din nivå behöver inte ha sänkts för att du kan rida en välutbildad häst balanserad i olika hög form, länga samt korta steget, rida olika skolor etc. om du senare sitter upp på en relativt outbildad häst och inte rider den i form, inte så mycket skolor etc. Det handlar mer om hur du som ryttare anpassar dig efter hästen och lyfter fram det bästa ur den. Rider du exempelvis en häst som aldrig gått i form och har svårt att balansera upp sig kanske målet är att rida hästen balanserat i alla gångarterna och börja få den att slappna av och böja sig åt olika håll. Inte att den ska gå i perfekt form eller liknande. :) Jag brukar alltså tänka på vad hästen är van att göra och hart gjort med tidigare ryttare, ex: En häst jag rider är väldigt välriden och har gått msv hoppning. Då är hästens nivå högre än min nivå och jag kan inte jämföra det med b-ponnyn jag håller på att utbilda som aldrig gått i form. Ta reda på vad hästen redan kan så kan du utifrån det bedöma vad din nivå är och vad hästens nivå är. :) Om hästen tex gör utmärkta skänkelvikningar med annan ryttare, men inte med dig på ryggen är det förmodligen något du kan öva på i din ridning för att få till det, men om du kan utföra skänkelvikningar på andra hästar och inte på den här hästen som aldrig gjort det förut är det helt enkelt din nivå som är högre än hästens.
 
Oj, vilken bra fråga :) jag vill lägga till en ytterligare aspekt -hur van hästen är att ridas av olika ryttare. En skolhäst/läromästare påverkas inte så mycket av ryttarens kunskaper, utan gör sitt jobb ”trots” ryttaren. Medan ngn annan häst blir jätteosäker vid ryttarbyte och sänker sin nivå.

Jag värderar ryttarkunskap inte främst genom hur svåra krumelurer som hen kan utan snarare förmågan att vara lyhörd och anpassa sig till olika hästar. Att kunna anpassa sin ridning till hästen och inte tvärtom.

Idag rider jag aldrig andras hästar, finner inget nöje i det. Men om jag hade gjort det så hade jag velat ha information om hästen för att veta vad som är rimligt att förvänta sig. Om hästen sedan inte utför en rörelse som jag ber om tänker jag att det är min ridning som är bristfällig, jag behöver utveckla min ridning så hästen förstår.

Jag skulle säga att den nivån du är på som ryttare inte är detsamma som tex hurdan form hästen går i när du rider den, utan snarare hur du kan få fram det bästa ur varje häst du rider. Din nivå behöver inte ha sänkts för att du kan rida en välutbildad häst balanserad i olika hög form, länga samt korta steget, rida olika skolor etc. om du senare sitter upp på en relativt outbildad häst och inte rider den i form, inte så mycket skolor etc. Det handlar mer om hur du som ryttare anpassar dig efter hästen och lyfter fram det bästa ur den. Rider du exempelvis en häst som aldrig gått i form och har svårt att balansera upp sig kanske målet är att rida hästen balanserat i alla gångarterna och börja få den att slappna av och böja sig åt olika håll. Inte att den ska gå i perfekt form eller liknande. :) Jag brukar alltså tänka på vad hästen är van att göra och hart gjort med tidigare ryttare, ex: En häst jag rider är väldigt välriden och har gått msv hoppning. Då är hästens nivå högre än min nivå och jag kan inte jämföra det med b-ponnyn jag håller på att utbilda som aldrig gått i form. Ta reda på vad hästen redan kan så kan du utifrån det bedöma vad din nivå är och vad hästens nivå är. :) Om hästen tex gör utmärkta skänkelvikningar med annan ryttare, men inte med dig på ryggen är det förmodligen något du kan öva på i din ridning för att få till det, men om du kan utföra skänkelvikningar på andra hästar och inte på den här hästen som aldrig gjort det förut är det helt enkelt din nivå som är högre än hästens.

Tack för jättebra och informativa svar båda två! Ni har nog båda en poäng i att jag helt enkelt inte riktigt vet utbildningsnivån på hästen i dressyren (bara vilka hoppklasser den går) och inte är tillräckligt duktig för att avgöra själv. Och att jag gör en liten tankevurpa när jag tänker att alla hästar går perfekt bara man rider tillräckligt bra.

Allt eftersom så verkar sidförande hjälper bli mer förståeliga för honom, så lite framsteg gör vi. :)
 
Det jag vill diskutera på en generell nivå är alltså: När ni rider en ny häst, hur diffar ni mellan vad som är hästens nivå och er nivå? Dvs om något inte fungerar, hur känner ni om det är det för att hästen inte kan/är redo att t ex utföra rörelsen eller är det ni som inte rider/kommunicerar tillräckligt väl? Eller att ni helt enkelt inte passar ihop optimalt med just den typen av häst?
Oj, det tycker jag är svårt att förklara då det mest är en känsla. När jag rider en ny häst brukar jag alltid checka av hur känslig den är för skänklar tygeltag. Vill helst kunna använda så lite som möjligt, funkar inte det får jag jobba med det och vara lite tydligare. Vissa hästar jag ridit på har jag fått vara övertydlig på för att de ska förstå. Rider jag en häst som t ex. inte klarar öppna, ja då kanske jag helt enkelt bara gör bog in.
Är den stel då jobbar jag mycket med lösgörande. Tycker det är svårt att förklara hur jag gör, är inte så bra på att beskriva hur jag gör.
 
Har en fundering där det vore intressant att få lite mer input av er. :)

Jag har börjat fundera på det här då jag varit medryttare på en del olika hästar (och haft egna) där jag upplevt att jag ändå ridit okej. Är inte en toppenryttare på något sätt men har upplevt att jag kunnat rida hästarna i hyfsad balans, skolor i trav och galopp har funkat osv. Min nya medryttarhäst kan jag absolut inte rida några skolor på, den känns ovan för sidförande hjälper och jag upplever reglerbarheten i gångarterna som ganska dålig, dvs en stor kontrast mot hur det har känts att rida tidigare. Det har fått mig att börja fundera på om jag verkligen "kan" det där som jag har kunnat göra tidigare eller om det var just de hästarna som var så välridna. För tillfället känns det inte som att jag kan rida alls, vilket är tråkigt såklart.

Det jag vill diskutera på en generell nivå är alltså: När ni rider en ny häst, hur diffar ni mellan vad som är hästens nivå och er nivå? Dvs om något inte fungerar, hur känner ni om det är det för att hästen inte kan/är redo att t ex utföra rörelsen eller är det ni som inte rider/kommunicerar tillräckligt väl? Eller att ni helt enkelt inte passar ihop optimalt med just den typen av häst?
Det har med ryttarens skicklighet och känsla att göra hur ryttaren får fram det bästa ur hästen. Långt ifrån alla hästar fungerar ju ridningen på bara för att ryttaren rent tekniskt gör rätt, det krävs mer än det på vissa individer.
 
Har en fundering där det vore intressant att få lite mer input av er. :)

Jag har börjat fundera på det här då jag varit medryttare på en del olika hästar (och haft egna) där jag upplevt att jag ändå ridit okej. Är inte en toppenryttare på något sätt men har upplevt att jag kunnat rida hästarna i hyfsad balans, skolor i trav och galopp har funkat osv. Min nya medryttarhäst kan jag absolut inte rida några skolor på, den känns ovan för sidförande hjälper och jag upplever reglerbarheten i gångarterna som ganska dålig, dvs en stor kontrast mot hur det har känts att rida tidigare. Det har fått mig att börja fundera på om jag verkligen "kan" det där som jag har kunnat göra tidigare eller om det var just de hästarna som var så välridna. För tillfället känns det inte som att jag kan rida alls, vilket är tråkigt såklart.

Det jag vill diskutera på en generell nivå är alltså: När ni rider en ny häst, hur diffar ni mellan vad som är hästens nivå och er nivå? Dvs om något inte fungerar, hur känner ni om det är det för att hästen inte kan/är redo att t ex utföra rörelsen eller är det ni som inte rider/kommunicerar tillräckligt väl? Eller att ni helt enkelt inte passar ihop optimalt med just den typen av häst?
Jag har jobbat som tränare/ryttare ganska många år nu och många hästar har passerat under den tiden. Det gör att jag är rätt på det klara med vad jag kan. Och också har ett system för att checka av vad hästarna kan och vad som måste förändras.

Hästar kan ju ha lite olika ridkänsla beroende på hur man utbildat dem och vem som rider dem.

Jag lärde mig rätt tidigt att utbilda hästen till den som ska ha den. En av de första jag skolade var jag så stolt över. Han hade blivit så himla känslig, snabb och lätt. Man behövde bara tänka så kunde man rida supekvicka övergångar i tempo, riktning, övningar etc och han bara följde. Men det jag inte tänkt på var ju att matten inte var lika balanserad, lika finmotorisk eller snabb. Det blev ju inte helt bra. Så jag fick trubba av hästen ngt sen. Min tränare och jag pratade om det då och hon hade gjort samma miss.
Efter det skolar jag hästen efter ryttaren och inte efter hur jag vill ha dem.

Min häst är högblodig, superkänslig och bara proffsriden i stort sett. Jag lät en rätt duktig elev som haft högblodiga unghästar etc rida honom lite. Hon tyckte han var så himla vinglig först inan hon själv såg till att inte sitta i obalans. När hon skulle galoppera hade jag varnat och sagt att hjälpen måste vara mkt liten. Trots det upplevde hästen det som ett chockartat övergrepp och exploderade framåt. Hon hittade det bättre sedan. Men hon fick en liten reality check ang hur hon tänkte sig att man rider. Det var ju noll problem att rida fina byten på hennes egen tex.

När jag hoppar upp på en ny häst visar jag alltid hur jag vill att den ska svara på hjälperna ganska kvickt. Jag ser till att vi har ett språk vi kan förstå varann via. Jag checkar av att den svarar på hjälperna, sedan börjar jag arbeta och checkar av balans och lösgjordhet etc. Här känner man rätt fort om hästen förstår och förmår rent fysiskt utföra vad jag vill. Sen lägger jag mig och tänjer lite på gränsen för vad som går för att utöka det spannet.

Jag vill själv äga känsliga individer med mkt energi. Men som tränare måste man ju kunna rida annat också. Är man en bra tränare klarar man av det. Det bör inte vara många hästar man inte kan rida så att säga. Man får bara se till att utbilda sig och leverera det som hästen behöver. Med korrekt träning blir ju de flesta medgörliga och villiga.
 
Jag skulle säga att den nivån du är på som ryttare inte är detsamma som tex hurdan form hästen går i när du rider den, utan snarare hur du kan få fram det bästa ur varje häst du rider. Din nivå behöver inte ha sänkts för att du kan rida en välutbildad häst balanserad i olika hög form, länga samt korta steget, rida olika skolor etc. om du senare sitter upp på en relativt outbildad häst och inte rider den i form, inte så mycket skolor etc. Det handlar mer om hur du som ryttare anpassar dig efter hästen och lyfter fram det bästa ur den. Rider du exempelvis en häst som aldrig gått i form och har svårt att balansera upp sig kanske målet är att rida hästen balanserat i alla gångarterna och börja få den att slappna av och böja sig åt olika håll. Inte att den ska gå i perfekt form eller liknande. :) Jag brukar alltså tänka på vad hästen är van att göra och hart gjort med tidigare ryttare, ex: En häst jag rider är väldigt välriden och har gått msv hoppning. Då är hästens nivå högre än min nivå och jag kan inte jämföra det med b-ponnyn jag håller på att utbilda som aldrig gått i form. Ta reda på vad hästen redan kan så kan du utifrån det bedöma vad din nivå är och vad hästens nivå är. :) Om hästen tex gör utmärkta skänkelvikningar med annan ryttare, men inte med dig på ryggen är det förmodligen något du kan öva på i din ridning för att få till det, men om du kan utföra skänkelvikningar på andra hästar och inte på den här hästen som aldrig gjort det förut är det helt enkelt din nivå som är högre än hästens.
Precis så tänker jag med ☺️
Jag var på en clinic med Andreas Helgstrand för många år sedan där man visade upp hästar från väldigt låg nivå 3-4 åringar kanske till Grand Prix. Först fick ordinarie ryttare rida medan Andreas kommenterade vad han såg och tipsade, sedan red Andreas samma häst och berättade vad han kände och varför han gjorde som han gjorde. Utan undantag så gick alla hästar minst 1 nivå bättre med Andreas på ryggen. Då red ordinarie ryttare bra/riktigt bra men man kunde lätt se vad en bättre ryttare gjorde för hästen. Samtidigt gick såklart de lägre utbildade hästarna inte i närheten av de högsta oavsett ryttare.
 
Har en fundering där det vore intressant att få lite mer input av er. :)

Jag har börjat fundera på det här då jag varit medryttare på en del olika hästar (och haft egna) där jag upplevt att jag ändå ridit okej. Är inte en toppenryttare på något sätt men har upplevt att jag kunnat rida hästarna i hyfsad balans, skolor i trav och galopp har funkat osv. Min nya medryttarhäst kan jag absolut inte rida några skolor på, den känns ovan för sidförande hjälper och jag upplever reglerbarheten i gångarterna som ganska dålig, dvs en stor kontrast mot hur det har känts att rida tidigare. Det har fått mig att börja fundera på om jag verkligen "kan" det där som jag har kunnat göra tidigare eller om det var just de hästarna som var så välridna. För tillfället känns det inte som att jag kan rida alls, vilket är tråkigt såklart.

Det jag vill diskutera på en generell nivå är alltså: När ni rider en ny häst, hur diffar ni mellan vad som är hästens nivå och er nivå? Dvs om något inte fungerar, hur känner ni om det är det för att hästen inte kan/är redo att t ex utföra rörelsen eller är det ni som inte rider/kommunicerar tillräckligt väl? Eller att ni helt enkelt inte passar ihop optimalt med just den typen av häst?
Det kan ju vara så att hästen inte är utbildad till den grad att den förstår sidförande skänkel eller tar halvhalterna.
Då får man backa bandet och nöta det.
 
Vilken intressant frågeställning!
Och särskilt idag, just nu, när jag tränat för dressyrtränare och inser att jag är urkass!
:arghh:

Här tror man att man är något på spåren, traven och galoppen känns hur fin som helst men övergångarna. Det GÅR banne mig inte...

Just nu kan jag inte säga att jag ens kan rida hästar på olika vis. Vanligtvis hade jag sagt att den skickliga ryttaren är lyhörd för hästens förmåga.

Kanske hade jag trott mig om att vara lyhörd själv, men nä....

Sämsta ryttaren på Buke genom alla tider heter Priffe. Så lyssna inte på mig.

:wtf:
 
Senast ändrad:
Jag har ridit in bägge mina själv, ena är inte utbildad än. På honom kan jag rida rakt fram i hyfsad balans i nästan alla gångarter (han är första femgångaren jag rider). På storhästen kan jag rida med mycket små hjälper i de enklaste skolorna (öppna/ slutna och lite annat). Rider jag en annan häst som kan de skolorna kan jag också rida dem. På min storhäst kan jag dock även ändra vart enskilda ben går, typ trampa in mer med vänster bak. Det har jag aldrig lyckats med på en annan häst (men jag har heller aldrig ridit någon häst som är så lyhörd och uppmärksam som min är.

Med en bättre ryttare hade min gått bättre (ganska självklart), och det känns som att hon kan mer än mig. Så på något vis har jag lyckats utbilda henne högre än vad jag kan rida.
 
Det jag vill diskutera på en generell nivå är alltså: När ni rider en ny häst, hur diffar ni mellan vad som är hästens nivå och er nivå? Dvs om något inte fungerar, hur känner ni om det är det för att hästen inte kan/är redo att t ex utföra rörelsen eller är det ni som inte rider/kommunicerar tillräckligt väl? Eller att ni helt enkelt inte passar ihop optimalt med just den typen av häst?

Kul fråga!

Jag tänker nog att jag brukar för det mesta kunna få igenom sidförande rörelser på de flesta hästar som förstår vad jag menar men det blir kanske inte bra eller perfekt utifrån att jag inte är superskicklig. Är hästen välskolad tänker jag att jag inte är såpass dålig i min hjälpgivning att det blir totalt och komplett pannkaka. Men då har jag ju inte suttit på några storfräsarhästar heller utan har mest ridit välridna hobbyhästar och ridskolehästar.

Jag känner ju om hästen förstår den sidförande hjälpen och har gjort rörelsen förut även om själva rörelsen blir dålig för att jag inte är snabb nog med hjälperna eller ställer för mycket för mycket eller vad det nu kan vara. På en häst som inte förstår blir det ju liksom ingen reaktion alls på den sidförande hjälpen. Då koncentrerar jag mig istället på att rida hästen på ett bra sätt utefter vad den förstår och vad jag kan kommunicera med den.

Medryttarhästen jag red för länge sedan red jag skolorna på i samtliga gångarter och kunde finlira mer med takt, böjning och tvärning och vara "missnöjd" med min egen insats om det inte blev bra även om det egentligen var okej. Hästen jag ridit på sista tiden blir jag supernöjd om den kan flytta sig lite för skänklarna i skritt och sen trava lugnt och fint med en ärlig framåtbjudning istället för att pina på som en symaskin och att den fattar galopp i båda varven utan att skena rakt fram eller hoppa rakt upp. Där är det inte tal om sidförande i galoppen eftersom hästen har svårt med både fattningar och takten utan att blanda in något annat mer avancerat även om den förstår sidförande i skritten.
 
Senast ändrad:
Kul fråga!

Jag tänker nog att jag brukar för det mesta kunna få igenom sidförande rörelser på de flesta hästar som förstår vad jag menar men det blir kanske inte bra eller perfekt utifrån att jag inte är superskicklig. Är hästen välskolad tänker jag att jag inte är såpass dålig i min hjälpgivning att det blir totalt och komplett pannkaka. Men då har jag ju inte suttit på några storfräsarhästar heller utan har mest ridit välridna hobbyhästar och ridskolehästar.

Jag känner ju om hästen förstår den sidförande hjälpen och har gjort rörelsen förut även om själva rörelsen blir dålig för att jag inte är snabb nog med hjälperna eller ställer för mycket för mycket eller vad det nu kan vara. På en häst som inte förstår blir det ju liksom ingen reaktion alls på den sidförande hjälpen. Då koncentrerar jag mig istället på att rida hästen på ett bra sätt utefter vad den förstår och vad jag kan kommunicera med den.

Medryttarhästen jag red för länge sedan red jag skolorna på i samtliga gångarter och kunde finlira mer med takt, böjning och tvärning och vara "missnöjd" med min egen insats om det inte blev bra även om det egentligen var okej. Hästen jag ridit på sista tiden blir jag supernöjd om den kan flytta sig lite för skänklarna i skritt och sen trava lugnt och fint med en ärlig framåtbjudning istället för att pina på som en symaskin och att den fattar galopp i båda varven utan att skena rakt fram eller hoppa rakt upp. Där är det inte tal om sidförande i galoppen eftersom hästen har svårt med både fattningar och takten utan att blanda in något annat mer avancerat även om den förstår sidförande i skritten.

Tack! Det känns skönt att jag verkligen känner igen mig i det du skriver om de två olika hästarna. Min nuvarande medryttarhäst verkade i början inte alls förstå min sidförande hjälp, vilket gjorde mig förvirrad. Jag har sänkt kraven och nu går det bättre, några stegs skänkelvikning i både skritt och trav går fram. Framdelsvändningarna börjar han också ta till sig allt mer. Så jag tror nog att jag hade lite för höga krav helt enkelt. :)
 
Har en fundering där det vore intressant att få lite mer input av er. :)

Jag har börjat fundera på det här då jag varit medryttare på en del olika hästar (och haft egna) där jag upplevt att jag ändå ridit okej. Är inte en toppenryttare på något sätt men har upplevt att jag kunnat rida hästarna i hyfsad balans, skolor i trav och galopp har funkat osv. Min nya medryttarhäst kan jag absolut inte rida några skolor på, den känns ovan för sidförande hjälper och jag upplever reglerbarheten i gångarterna som ganska dålig, dvs en stor kontrast mot hur det har känts att rida tidigare. Det har fått mig att börja fundera på om jag verkligen "kan" det där som jag har kunnat göra tidigare eller om det var just de hästarna som var så välridna. För tillfället känns det inte som att jag kan rida alls, vilket är tråkigt såklart.

Det jag vill diskutera på en generell nivå är alltså: När ni rider en ny häst, hur diffar ni mellan vad som är hästens nivå och er nivå? Dvs om något inte fungerar, hur känner ni om det är det för att hästen inte kan/är redo att t ex utföra rörelsen eller är det ni som inte rider/kommunicerar tillräckligt väl? Eller att ni helt enkelt inte passar ihop optimalt med just den typen av häst?
Ibland har man ju lite olika kommandon och då kan det ju ta tid både för en själv som ryttare och häst och hotta ett gemensamt språk .
Sen är en del hästar dåligt grundridna eller har dålig balans , smidighet osv.
En del hästar kräver mer av ryttaren då en del saker som kommer lätt för vissa individer är svårare för andra. Man behöver tycker jag helt enkelt lära sig rida olika typer av hästar.
 
Vilken intressant frågeställning!
Och särskilt idag, just nu, när jag tränat för dressyrtränare och inser att jag är urkass!
:arghh:

Här tror man att man är något på spåren, traven och galoppen känns hur fin som helst men övergångarna. Det GÅR banne mig inte...

Just nu kan jag inte säga att jag ens kan rida hästar på olika vis. Vanligtvis hade jag sagt att den skickliga ryttaren är lyhörd för hästens förmåga.

Kanske hade jag trott mig om att vara lyhörd själv, men nä....

Sämsta ryttaren på Buke genom alla tider heter Priffe. Så lyssna inte på mig.

:wtf:
Jag tror att vi alla har varit sämst i världen. Jag har absolut grinat i sadelkammaren efter ridpass när jag varit missnöjd med mig själv.
Vi pratade om det i ett stall jag stod i. Vi dressyrnördar hade alla grinat efter pass. FT-tjejen fattade ingenting iom "man kan ju inte dö på dressyrbanan", western-tjejen var lite samma samma i sitt tänk. Visst är det bra att vara noggrann. Men jag tror vissa av oss blir lite väl hårde mot oss själva och neurotiska ibland.
Utan att misslyckas lär man sig inte så mkt.
 
Jag tror att vi alla har varit sämst i världen. Jag har absolut grinat i sadelkammaren efter ridpass när jag varit missnöjd med mig själv.
Vi pratade om det i ett stall jag stod i. Vi dressyrnördar hade alla grinat efter pass. FT-tjejen fattade ingenting iom "man kan ju inte dö på dressyrbanan", western-tjejen var lite samma samma i sitt tänk. Visst är det bra att vara noggrann. Men jag tror vissa av oss blir lite väl hårde mot oss själva och neurotiska ibland.
Utan att misslyckas lär man sig inte så mkt.
Haha gillade FT-tjejens inställning.
 
Har en fundering där det vore intressant att få lite mer input av er. :)

Jag har börjat fundera på det här då jag varit medryttare på en del olika hästar (och haft egna) där jag upplevt att jag ändå ridit okej. Är inte en toppenryttare på något sätt men har upplevt att jag kunnat rida hästarna i hyfsad balans, skolor i trav och galopp har funkat osv. Min nya medryttarhäst kan jag absolut inte rida några skolor på, den känns ovan för sidförande hjälper och jag upplever reglerbarheten i gångarterna som ganska dålig, dvs en stor kontrast mot hur det har känts att rida tidigare. Det har fått mig att börja fundera på om jag verkligen "kan" det där som jag har kunnat göra tidigare eller om det var just de hästarna som var så välridna. För tillfället känns det inte som att jag kan rida alls, vilket är tråkigt såklart.

Det jag vill diskutera på en generell nivå är alltså: När ni rider en ny häst, hur diffar ni mellan vad som är hästens nivå och er nivå? Dvs om något inte fungerar, hur känner ni om det är det för att hästen inte kan/är redo att t ex utföra rörelsen eller är det ni som inte rider/kommunicerar tillräckligt väl? Eller att ni helt enkelt inte passar ihop optimalt med just den typen av häst?
Jättesvårt. Helt ärligt så faller jag tydligen ihop självförtroendemässigt ganska kvickt. Om hästen är uttalat outbildad så är det inga problem, men stötte för första gången på en häst med vilken jag hade sådana problem du beskriver nyligen och när jag inte redde ut det på tre eller fyra tillfällen och sjönk totalt i självförtroende. Jag kan fortfarande inte säga om det var jag eller hästen, inte ridit den igen.

Så jag försöker väl kanske skylla på hästen, men det känns totalt som att jag inte kan rida och rider andra hästar sämre pga det också.

Det är skillnad från när jag känner att jag inte passar med just den typen av häst. Det är en helt annan känsla och helt acceptabel. Denna gången lyckades jag inte ens räkna ut vad det var för typ av häst.
 
Jättesvårt. Helt ärligt så faller jag tydligen ihop självförtroendemässigt ganska kvickt. Om hästen är uttalat outbildad så är det inga problem, men stötte för första gången på en häst med vilken jag hade sådana problem du beskriver nyligen och när jag inte redde ut det på tre eller fyra tillfällen och sjönk totalt i självförtroende. Jag kan fortfarande inte säga om det var jag eller hästen, inte ridit den igen.

Så jag försöker väl kanske skylla på hästen, men det känns totalt som att jag inte kan rida och rider andra hästar sämre pga det också.

Det är skillnad från när jag känner att jag inte passar med just den typen av häst. Det är en helt annan känsla och helt acceptabel. Denna gången lyckades jag inte ens räkna ut vad det var för typ av häst.
Vissa hästar släpper ju inte in alla heller. Nu kanske detta var en ridskolehäst, på ridskolelektion? De bör ju iofs vara sådan häst som fler kan rida. Men ibland har ju ridskolor inte råd, tid, ork etc att endast ha hästar som funkar i verksamheten på optimalt sätt.
Är det också under en ridlektion med flera andra kanske tränaren inte kan anpassa övningarna efter vad häst och du skulle behövt göra.

På vilket sätt upplevde du att du inte redde ut det?
Har du sett hästen under andra ryttare? Funkade det för dem?

Jag tycker det underlättar om man har en checklista där man kollar av att olika saker stämmer.
Svarar hästen på hjälpen korrekt, dvs kan jag checka av alla hjälper? Är den liksidig att böja/ställa h som v? Hur känns den om jag rider i volt i v varv rasp h var? Är den oliksidig? Är ngt varv lättare, har den svårare att böja sig åt ngt håll, åker någon kroppsdel så som bog/bak åt ngt håll? Känns det skillnad i galopp i olika varv? Om jag flyttar bakdelen i båda varv, känns det liksidigt? Framdelen? Dvs tar den lika långa kliv, flyter det på lika lätt eller tar det emot, vinglar, blir hackigt etc? Om jag flyttar hela hästen? Ryggar den rakt? Etc etc..

Känner man då att det inte är liksidigt har man ju en del att arbeta med.

Det blir svårt att veta vad som är fel om man inte vet vad som är rätt heller. Har man inte checkat av ovan kan det ju bli lite väl mycket gissande och svårt om man inte är väldigt rutinerad.:)
 
Vissa hästar släpper ju inte in alla heller. Nu kanske detta var en ridskolehäst, på ridskolelektion? De bör ju iofs vara sådan häst som fler kan rida. Men ibland har ju ridskolor inte råd, tid, ork etc att endast ha hästar som funkar i verksamheten på optimalt sätt.
Är det också under en ridlektion med flera andra kanske tränaren inte kan anpassa övningarna efter vad häst och du skulle behövt göra.

På vilket sätt upplevde du att du inte redde ut det?
Har du sett hästen under andra ryttare? Funkade det för dem?

Jag tycker det underlättar om man har en checklista där man kollar av att olika saker stämmer.
Svarar hästen på hjälpen korrekt, dvs kan jag checka av alla hjälper? Är den liksidig att böja/ställa h som v? Hur känns den om jag rider i volt i v varv rasp h var? Är den oliksidig? Är ngt varv lättare, har den svårare att böja sig åt ngt håll, åker någon kroppsdel så som bog/bak åt ngt håll? Känns det skillnad i galopp i olika varv? Om jag flyttar bakdelen i båda varv, känns det liksidigt? Framdelen? Dvs tar den lika långa kliv, flyter det på lika lätt eller tar det emot, vinglar, blir hackigt etc? Om jag flyttar hela hästen? Ryggar den rakt? Etc etc..

Känner man då att det inte är liksidigt har man ju en del att arbeta med.

Det blir svårt att veta vad som är fel om man inte vet vad som är rätt heller. Har man inte checkat av ovan kan det ju bli lite väl mycket gissande och svårt om man inte är väldigt rutinerad.:)
Tack för frågorna :)
Det var en privathäst jag red ett kort tag.
Jag har ridit privathästar och ridskolehästar tidigare och alltid känt att vi fått kontakt efter ett par gånger och fram, bak, gångarter fungerat mer eller mindre direkt. Nu red jag två privathästar på kort tid båda nära istadiga.
Jag hade inte sett hästen under en annan ryttare och inte fått något slags beskrivning av någon hur den kändes för dem eller föredrog att ridas, pigg, seg? ingen aning, men något om mjuk (och sure om man menar bakom hand och lätt att förböja (vilket jag är dålig på att inte göra ibland)). Svarar hästen på hjälpen korrekt, -ibland, efter ett tag, då och då. Pigg? ja på lång tygel livlig, på kort tygel oerhört seg, provar längre tygel -istadig istället, så efter framridning, riktigt nice ett tag och allting fungerar normalt, sedan lång tygel paus, ta tygel, samma igen. Sista gången pigg men kändes då inte ok istället. Oerhört oliksidig. Provat driva mycket, lite, inget, lång tygel, kort äh.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 903
Senast: Pyrran
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 471
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp