allmän fundering?

T

Tomaten

har en liten fråga ang havre, måste man kompletera denna med något tex vitaminer eller liknande?
Vad skulle ni rekomendera?
Har nämligen en kompis som kanske ska ah en Nordis på foder. o hon vill ge henne havre, så jag blev litte nyffis om det går med bara det :confused: :confused:
 
Vad man ska ge för foder och mineraler(OM man behöver ge mineraler) beror helt och hållet på höanalysen!
 
Har nyligen börjat kolla lite djupare på detta med mineraler, och om kompisen bara tänker ge hö och havre blir det inte mkt selen tyvärr. Så selentillskott och även vitamin E då hö inte har så jättemkt E-vitamin(men en del).

Så det är väl dessa två man bör ha mest koll på.
 
Vill bara tala om att en tjejerna jag delade stall med när jag gick hovisutb (för övrigt den som fick mig att på allvar börja räkna foderstater :)) var på foderföreläsning med självaste C Planck. Hon frågade just om det där med tillskott av mineraler och vitaminer. Den foderstat kompisen hade räknat ut (utan mineraltillskott) skulle gott och väl täcka behovet av makromineraler.
C Planck rekommenderade dock en mindre giva mineralfoder ändå, för att säkerställa foderstatens innehåll på vitaminer och spårämnen...
 
Jaså! Vilken lyx med en sådan expertis då! :)

Makromineralerna är jag inte speciellt "orolig" för(förutom selenet då), de borde täckas av höet ju. Men det är mestadels vitamin E som jag undrat över. Men det ordnar sig nu, för jag har lagt till(bytt ut en del o fipplat lite) 0,5 kg groov, som ju har mkt vitaminer. Så nu är JAG lugn iaf. :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
899
Senast: Praefatio
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 964
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
770
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp