Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

FrontLine_

Trådstartare
Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket finare än idag, med jämna muskler och bra hull.

Hästen i sig, är väldigt mager och muskelfattig. Pälsen är bitvis VÄLDIGT lång, speciellt på underdelen av kroppen. Jag har en bild för att visa några saker. veterinären kommer ut imorgon, för att besiktiga hästen, och går han igenom kommer hovis så fort som möjligt. (har valt att INTE göra något åt hovarna så länge han inte är besiktigad, just för att undvika några "nya" fel eller skador som kan komma pga det).
hst.png


På punkt 1 ömmar hästen och kastar med huvudet vid tryck.
Punkt två ömmar och sänker ryggen rätt rejält.
Punkt tre, ömmar och "drar rumpan åt sig" vid tryck.
Punkt fyra, Hästen håller svansen mot rumpan nästan krampartat. Försöker jag lyfta, så lyfter hästen höger bakben och "kickar". Ont på något vis??

Vad kan göra att han ömmar på dom här punkterna?

Hästen står nu på fri tillgång till ett analyserat hö som ska täcka alla behov plus lite därtill, och enligt foderrådgivare behöver jag inte ge något kraftfoder. Ändå har jag valt att ge han 1/2 kg betfor, och 1 1/2 kg groov 125. Han äter glatt och dricker väldigt bra också. Hästen har börjat piggna på sig.
Men frågan är, gör jag tillräckligt eller kan jag göra något mer? jag vill inte överösa med foder, utan bara se till att han får i sig det han behöver och lägger på sig vikt. Hur ska jag arbeta han nu, eller ska han helt enkelt bara få vila och äta upp sig? Jag har haft den här hästen en vecka nu och han har bara fått vila.

Punkt fem är hovarna, som jag kommer till nu.
DSC00052.jpg

DSC00053.jpg

DSC00051.jpg

IMG_4104.jpg


Jag är ingen hovexpert, men även jag ser att framhovarna ser hemska ut. tyvärr kunde jag inte ta så många bilder innan telefonen dog, men kanske det räcker. Vad tycker vi?
Han har ett konstigt rörelsemönster. Lyfter frambenen på ett väldigt knepigt sätt, ser ut som han är mycket besvärad över hovarna.
Hovis kommer ju så snart som möjligt, Men jag vill även höra vad ni tycker?

Jag kanske ska tillägga att hästen används som ridhäst, och har såvitt jag vet aldrig varit skadad eller sjuk.
Vad bör jag ta upp med veterinären, något som kan vara speciellt bra att fråga om?

Jag har säkert missat massor.. men hoppas på att kunna få hjälp iallafall. Fråga gärna om ni undrar något.
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Jag skulle säga bra att vet kommer ut.
Sen får ni se vad den hittar och gå från där men förutom om något medicinskt fel hittas, eller flera som då såklart msåte behandlas, så skulle jag kolla för alla sorters mask.
Även blodprov allmänpanel så man kan få ltie insikt i om det kan vara nåt fel innifrån så att säga.

Om inget medicinskt hittas, så är det solklart att hästen behöver mer mat helt enkelt.
Alla hästar följer ju inte mallar, min egna är tex. riktigt svår att hålla i hull och det tar enorma mängder mat (av rätt sort, har tagit ett år att hitta nåt som funkar bra) för att ens se vettig ut.

Men om hästen tidigare var i bra hull så verkar det ju snarare som det kan vara nåt medicinskt så att säga, om tidigare skötare inte dragit ner rejält på foder under en tid vilket jag antar dom inte gjort?

Hovarna är för det första rejält understrukna, alltså trakterna är för långa och har vikts under kan man säga.
Dock ser den ut att ha vettig hovkvalité och iallafall inga synliga stora sprickor, så det är ju bra iallafall.
Den behöver bra bli verkad oftare och bättre helt enkelt. (om det inte är nåt som man inte kan se här såklart, det går ju inte avgöra)
Inte så konstigt att han inte kan röra sig vettigt, det kommer sannolikt bli bättre när hovarna sköts bra.

När det kommer till dom ömma punkterna så kan det vara från spänning från att den har rejäl brist på muskler och därför får anstränga sig för att stå varenda sekund.
Även från felaktig ställning och balans från hovarna.
Efter vet. har varit så kan man ta ut bra equiteraput för att hjälpa det som går men framförallt så behöver orsakten till varför den tappat så mycket fastställas, då det antagligen är grunden till "allt" så att säga.

JAg skulle absolut inte jobba den överhuvudtaget, den är inte i något skick för det och det kommer inte resultera i några muskler eller något positivt i nuläget.
Den behöver äta upp sig, men så får man ju tänka på fångrisk så man ger foder gradvis även att dom behöver det.
Riskli är bra, ganska "säkert" om man jämför med andra foder och även lucern är super.
Olja funkar också om magen pallar det.
Annars finns ju bra kraftfoder som man kan börja ge lite gradvis.

Men som sagt jag skulle insisterat på blodprov och mask koll (på alla maskar, inte bara dom vanligaste)
Även undersöka tänder och mun ordentligt, magproblem som orsak.

Vad är det för slags häst?
Ser ut som arab kanske?
Hur gammal?
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Hej och tack så jättemycket för ett bra svar!

Ja jag tänkte på det där med blodprov, det kan nog vara en bra idé. Får be veterinären om det!

Hans hovkvalitet är väl hyfsat bra, men jag blev lite fundersam igår när jag kratsade hovarna. Det brukar ju som alltid komma lite "vitt" nu speciellt på vintern när man kratsar, men hur mycket är normalt? Igår kändes det som att jag skulle kunna ta en tesked och bara gräva ur massssor..
Hovslagaren kommer ju så fort som möjligt, men jag tänkte, är det bättre kanske att låta han gå barfora, eller bör han ha skor?
Och hur snabbt borde en hovslagare kunna räta till hans hovar ?
Hur mycket kan en sån felställning slita på hästens kropp i allmänhet?

Nä, det var det jag kände också. Hästen kommer inte sätta varken muskler eller fett när den ser ut såhär, dessutom känns det inte roligt när man ser att orken finns inte och hovarna är dåliga.. Känns som att det är mycket som talar emot, liiiite som talar för. Kanske promenader inte skulle skada?

Tycker du jag ska byta foder? Först hade jag också tänk lucern och olja, men är rädd att hästen får en chock. Visserligen verkar han ha tagit foderökningen rätt bra hittils, magen har inte sagt ifrån och han bajsar mer och "normal konsistens" nu, samtidigt som han har börjat kissa mycket mer och kisset ser inte lika koncentrerat ut.

Hästen är ett varmblod på 11 år, gått som ridhäst i tre år.
Jag tror inte ägarna medvetet har gjort såhär mot hästen, det är nog snarare okunskap kanske?

Jag känner mig helt nollställd. Visst kan man väl rätt mycket om både foder och hästar i allmänhet, men när man ställs inför prov såhär blir man så otroligt osäker när minsta lilla fel känns så OTROLIGT viktigt, och vi har inte "råd" att förlora varken tid eller vikt. Förstår ni hur jag tänker?

Jag kan lägga upp lite fler bilder i eftermiddag efter att veterinären varit och tittat på honom.
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Bra att veterinären kommer ut, spontant skulle jag säga att det ska kollas för mask och så ska hästen kollas i munnen så att det inte sitter nån tand och spökar, sedan måste hovarna fixas.

Annars skulle jag bara se till att ge hästen ordentligt med hösilage eller hö och väldigt lite kraftfoder eller tom inget kraftfoder alls i några veckor.

Hästar är ju grovfoderomvandlare och rent generellt är det gräs i olika former som gäller när de har nedsatt kondition så pass som det ser ut i det här fallet.

För mycket kraftfoder skulle mycket väl kunna ge hästen rubbningar i mag och tarmfloran.

Det är mycket möjligt att mycket av ömheten i kroppen kommer pga av hovstatusen.

Dvs några veckor efter hovarna fixats till så kolla upp allting igen med en veterinär.
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Kolla tänderna skulle jag ha nästan som prio ett! Problem i munnen kan väldigt snabbt ge viktminskning.
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Jag hade kollat träck så de inte finns mask som spökar därav viktnergång.
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Jag tycker att du ska ge lucern och olja som du tänkte, för det är bra för att få upp hull. Lucern är dessutom bra eftersom det är grovfoder, bättre än groov som är kraftfoder.

För övrigt hålller jag med om att kolla upp hästen med vet. först som du tänkt och sen en equiterapeut för att se så det inte är något annat skit.
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Svara alla lite allmänt!

Som ni säkert läst, så har jag gjort ett träckprov och visade ingen mask. Mer kan jag inte göra åt den saken..
Jag skrev också att han står på fri tillgång till grovfoder, ett analyserat hösilage med bra värden. Svårt att uppskatta exakt hur mycket han äter, men han står vid höbalen i princip hela dagarna, sen lägger jag in ca 12 kg/natt som han äter upp så pass att han lämnar några tussar. Känns ju meningslöst att lägga in mer när han inte äter upp exakt allt.
Hösilaget, har en ts på 78%, så det är ju rätt torrt så jag kan ju räkna mellan fingrarna och uppskatta det han äter, vilket borde vara tillräckligt.

Tycker ni att det är för mycket kraftfoder?
Han får 1/2 kg betfor och 1 1/2 kg groov 125. Det är det kraftfoder han får just nu iaf.

Veterinären var som sagt ut idag. Det hon hade anmärkningar på i allmänt skick var precis som jag hade kunnat förstå hästens hull och muskler. "Tydlig spina scapulae" står det också, vilket hon var väldigt förvånad över för att det är ovanligt att den skelettdelen syns..

Han var även halt, måttlig hälta vä fram. Svårt att avgöra vad det beror på.. Såhär skriver hon. "Måttlig hälta VF, svårt att gå i höger varv. Reagerar vid böjprov vf, ffa distalt". Vad exakt betyder det?

Det står även "Fyllds piphasbursor båda bak, lindrigt fyllda kotsenskidor båda fram, muskler se nedan"
Vad innebär detta?

Enligt henne "Brinner" det inte någonstans, så hon tyckte vi skulle ordna till hovarna då dom var under all kritik och sedan skulle han få vila i fyra veckor för att äta upp sig och kanske börja få tillbaka lite muskler.
Hon tyckte inte jag behövde oroa mig över att han ömmade på dom där punkterna, då det mest troligt kommer från att han är så pass omusklad och mager att varje liten rörelse är jobbig för honom.

Jag hade sån tur att jag hade både vet. och hovslagare med under besiktningen, så direkt när vi var klar bad jag hovslagaren att ta tag i hovarna. Vi beslutade att låta han gå barfota, och verkade ner honom så gott det gick.

När vi gick ut i hagen tog han mycket lättare steg, och verkade lite mer tillfreds med livet haha..

Så nu väntar en osäker tid..
Jag vill så gärna att det ska ordna sig, för jag är helt fast vid denna häst och VÄGRAR låta det gå dåligt! Han ska få alla chanser i världen att bli iordning!
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Ja det har du rätt i! Men hur bör jag göra då? Ska jag byta direkt eller låta han äta klart det här samtidigt som jag vänjer in lucern?
Känns som att det blir så många hastiga foderbyten annars...
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Ja just ja, glömde säga. Tänderna kollade hon, och såg inget konstigt. Men måste jag kanske kolla dom grundligare? Eftersom han äter som han ska, och avföringen ser normal ut känns det kanske som att det inte är någon panik?
Eller har jag fel?
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Förutom vanlig blodbildstatus med koll även av mineralbild så skulle jag ta prov för att se om hästen har Curshing syndrom och även röntga hovarna, tycker de är mer än bara normalt understuckna och lite väl stora ringar för att bara vara foderringar. Till det så skulle jag kolla maskstatus och gå i genom munnen mycket noggrannt.

Fodermässigt, grovfoder, melassfri lucern och betfor och efter koll mineraler allt bör fördelas på många gånger per dag. Lite och ofta och så börjar att röra på hästen dagligen om inte hovarna sätter stop för rörelse.
Du hann svara på mycket medan jag skrev...
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Du kan ju ge lite groov också, det är inte fel på en mager häst liksom. Men jag skulle slussa in det andra också, för hästen behöver ju upp i hull. :)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Förutom vanlig blodbildstatus med koll även av mineralbild så skulle jag ta prov för att se om hästen har Curshing syndrom och även röntga hovarna, tycker de är mer än bara normalt understuckna och lite väl stora ringar för att bara vara foderringar. Till det så skulle jag kolla maskstatus och gå i genom munnen mycket noggrannt.

Fodermässigt, grovfoder, melassfri lucern och betfor och efter koll mineraler allt bör fördelas på många gånger per dag. Lite och ofta och så börjar att röra på hästen dagligen om inte hovarna sätter stop för rörelse.
Du hann svara på mycket medan jag skrev...

Med risk för att låta väldigt konstigt nu, men ska jag verkligen dra på "full styrka" med utredningar nu? Jag menar.. jag har haft hästen i fem dagar..
Hästen har ju helt inte fått ordentligt med mat tidigare. Han äter glatt nu, och jag märker redan skillnad i vakenhet hos hästen.

Altså jag vill verkligen inte att det ska låta fel, Men det känns som att det blir femtioelva miljoner saker att gräva i just nu. Gör jag fel om jag låter han vara för att se om han börjar ta upp sig i vikt? Och enligt hovslagaren var han enormt felverkad och felskodd..

Ska jag börja röra på hästen trots veterinärens rekomendation att inte göra det pga hältan? det låter lite konstigt..
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Du kan ju ge lite groov också, det är inte fel på en mager häst liksom. Men jag skulle slussa in det andra också, för hästen behöver ju upp i hull. :)

Jag gör det! Det skadar ju inte :)
Köper lucern imorgon! VIlken sort??
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Tycker du gör helt rätt som avvaktar med full utredning. Tror det är bra att låta honom få gå i hage i lugn och ro och ge mycket mat, i första ledet.
Tycker mycket om kraffts lucern, hackat strå. Super bra för att få dem att gå upp i vikt! Det kan man ju ge fri tillgång på (efter invänjnings period). lycka till!
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Min häst har sett värre ut än din. Det avhjälpes med bra mat. Dock var försiktig med invänjning och ge hellre oftare givor med kraftfoder än någon stor.

Jag tycker inte du ska ändra ngt med maten just nu. Det låter bra med fri tillgång med bra hösilage. Den har ju fått ett grovfoderbyte och det tar 21 dagar för en häst att ställa om sig. Du kommer säkert att snabbt se skillnad nu när den får äta så mycket. Se till att den får mycket vatten bara...Fortsätt att ge vad du ger och ändra inget tills den vant sig vid fodret det kostar på krafterna för en häst att ställa om magen. Jag tycker inte den får mycket kraftfoder.

Bra att den får gå i hage, när du fixat till hovarna och den inte är halt kan du ju börja röra på den. Just nu tycker jag du ska låta den vara och äta upp sig. Hoppas den har snälla hagkompisar så kommer det nog att bli jättebra!

Otäckt om någon har ridit på den hästen i det skicket!
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Franzen: ja det känns som att dra på fullt från första början känns både meningslöst och jobbigt för hästen. Först nästan 20 mil transport och stallbyte, foderbyte, nya hästkompisar, kontroll av veterinären och hovslagare på fem dagar känns rätt maxat just nu. Han får nog vara några dagar och så får jag helt enkelt se hur det går frammåt eller bakåt..

Ridtravare: Det som är så hemskt är att bilden visar inte riktigt hur han ser ut, verkligheten känns värre:(
Jaa jag märker redan skillnad i vakenhet hos hästen, han är mer alert och idag var han till och med lite "rädd" för ett skynke som hängde vid stallet. han har inte ens reagerat på det tidigare. Små framsteg, men framsteg!!
Vatten får han bra med, han har vattenkopp med bra flöde, plus att han har en hink i boxen under natten som nästintill är tom varje morgon..
Ute får han vatten ca två ggr/dag, men eftersom det är kring - 20 grader ute så ger det inte mycket att lämna hinken. Den fryser på nolltid..
Men han dricker så pass iaf att han pinkar rätt mycket och urinen ser inte koncentrerad ut, vilket den gjorde när han kom.

Han står själv i en hage nu, så han får äta och göra det han vill ifred. Men han har hagkompisarna så han ser dom:)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

b-jäst så han får hjälp med päls+ även bra för magen :)

sen täcke på så att han inte gör av med energi att hålla värmen :)


snäll du är som ger honom en chans och lägger ner så mkt på det :bow:
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Ska kolla efter det på granngården då:) men måste det vänjas in?

För tillfället har han dubbla täcken, ett stalltäcke och ett vintertäcke med hals. Alltid stalltäcke på sig inne då vi bara har nån plusgrad inne i stallet, och ALLTID täckad ute. Vi har inte "råd" med att låta energin gå till att värma kroppen, energin ska bli fett!!:)

Tack så mycket, det värmer faktist att höra! Många höjer på ögonbrynen när dom ser honom, och funderar varför jag tagit mig an en sån häst. Men jag är helt frälst och jag håller verkligen alla tummar och tår för att det ska gå vägen det här!

Tänk vilken belöning det blir första dagen vi skrittar ut i skogen, förhoppningsvis till försommaren när det är som mysigast!;)
(lååång tid, men jag har bestämt mig att inte sitta upp på hästen föränn vi arbetat mycket från marken och han har satt så pass mycket muskler att jag med gott samvete kan sitta upp på han)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Kan du få tag på Kvarnbys lucern så innehåller den mer protein än Kraffts. Men annars ta den som du får tag på :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 294
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 164
Senast: Blyger
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp