Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Hej, blir tårögd när jag läser hur snäll du är mot honom!

Ger själv min stora ponny krafft125 ett bra foder med mkt fibrer bra proteiner och låg stärkelse endast 17%! Min ponny får också en massa hö, behöver också lägga på sig och muskla sig. Men låt det ta tid och låt honom komma till ro och läka sin hälta. Promenader avsuttet är bra för alla hästar även halta. Tänk på att inte avmaska nu på vintern många maskar ligger i vila och om man väcker dem kan hästen bli väldigt dålig och rent av dö, gäller lilla blodmasken. Så vänta med att avmaska till maj.
Lycka till!
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Håll inte på och pytsa ut för mycket av en det ena en det andra. Ge hästen ett bra grovfoder och låt honom gå på det bara i några veckor. Ta foto på honom ett par gånger i veckan och jämför med fotot taget gången före så att du ser om han går upp eller ner till att börja med. Som jag ser det så har denna häst antagligen "bara" fått åt helsike för lite mat. Låt hästen därför i lugn och ro bygga upp sin bakterieflora i magen utan att du stoppar i honom jäst, olja och annat. Han måste få hämta sig långsamt för att inte magen ska paja på honom.

Lycka till
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Tack allihopa för bra svar!
Idag har vi haft ut en tjej som är väldigt hästkunnig, som också har kollat på honom och kännt igenom han. Han verkar ömma litegrann i hoven/trakterna på vä fram, kanske därifrån hältan kommer?

Hur fungerar det här med hovbölder? Visst kan dom komma om hästen trampar på t.ex en sten? Och kan hästen bara vara "lite halt" eller blir den blockhalt av en hovböld? Jag har ingen erfarenhet av detta..

Lite snabb allmän info, Jag känner inte hästen sedan tidigare, utan fastnade för honom i en annons, och åkte för att titta på honom. Då föll jag pladask haha. Mycket talade emot att jag skulle ta hem honom, men jag kunde inte släppa han ur tankarna så jag bestämde att vi skulle göra ett försök:)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

De kan bli blockhalta eller bara rörelsestörning.

När min häst hade en så trodde jag det var muskulärt först... de i stallet tyckte att jag var urfånig, men jag känner ju min häst, det var NÅGOT... ut kom en hovböld, liten men ack en! :grin:
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Så det skulle kunna vara något sånt?
Jag tänkte på det här med blodet som kom från hoven. det hänger kvar i min skalle. Även om hovis sagt att det inte kan blöda från hoven sådär, så var det ju faktst blod kring sömmen, och han hade inga andra synliga skador..
Två veckor senare är han halt. det är som att det inte går ihop i min skalle. För han var ju inte halt när vi tittade på honom..

Och hur kommer den ut?
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Så det skulle kunna vara något sånt?
Jag tänkte på det här med blodet som kom från hoven. det hänger kvar i min skalle. Även om hovis sagt att det inte kan blöda från hoven sådär, så var det ju faktst blod kring sömmen, och han hade inga andra synliga skador..
Två veckor senare är han halt. det är som att det inte går ihop i min skalle. För han var ju inte halt när vi tittade på honom..

Och hur kommer den ut?

Hej!
Man blir glad av att läsa om människorna som lägger ner så mycket tid på djuren :D

Men ja, en häst kan bli sömnstucken eller få skada i hoven och blöda. Och får dom ett sår så kan det mycket väl komma in skit i såret och har man otur kan det utvecklas till en hovböld. Hur den kommer ut beror lite på var den sitter, en del spricker upp av sig självt, en del måste hovslagaren/veterinären skära upp och en del får man bandagera hoven för att mjuka upp hoven och göra det lättare för hovbölden att spricka upp.

Är det en hovböld så borde du känna värme i den hoven? Du kan även om du har någon bra stor tång, lyfta upp hoven och ta tången om hoven för att trycka på sulan, för att se om den ömmar någonstans eller är mjukare nånstans på sulan.
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Tack!:)

Man känner lite ökad värme, men mest kring ballarna?
Vi testade idag med tång och tryckte på hoven, han reagerade litegrann, men inte så starkt..
Får dom inte feber av en hovböld? Är det som en infektion eller bara en blödning i hoven?
jag är helt grön på just hovbölder, jag vet av EN person som haft en häst med hovböld, och för den hästen slutade det faktist med dom evigt gröna ängarna..
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Det är inte alls säkert att dom får feber av en hovböld, dom flesta ggr brukar dom inte få det. Det kan bli en hovböld av både blödning och om det kommit in skit i hoven genom tex en spricka. Även om dom trampar på en sten illa så kan det bli en hovböld. Men du kan nog va ganska lugn, för det är inte ofta hovbölder leder till dom gröna ängarna. :)

Är det en hovböld kan man för att testa och se om den kan läka ut av sig själv lägga ett våtvarmt omslag runt hoven.
Det gör du tex av dessa grejer:

Bomull
Jodopax
Plastfolie
Tidningspapper
Gasbinda
Benlinda i bomull
Plastpåse
Silvertejp
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Menar du att dom fick ta bort hästen pga en hovböld?

När vi har fått hovböld på nån av våra hästar har det alltid varit ganska lätt att få ordning på med hjälp av våran hovslagare. Han har kommit ut och skurit upp den och hästen har varit ohalt i princip samma dag eller dagen efter. :)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Japp, dom fick ta bort hästen pga det. Det blev så akut att dom fick operera på klinik, hästen stog inne i flera dagar, men tillslut gick det inte och dom fick ta bort hästen, iaf som jag förstod det..
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Jag hade gett hästen fri tillgång på ett bra grovfoder och en vanlig bakjäst/dag (ev. utrörd i lite betfor om hästen inte äter det bart, om du blandar i foder så måste fodret ges direkt eftersom fodret annars börjar jäsa och blir då otjänlig föda). Bakjäst hjälper tarmen att få en bra flora så att hästen kan tillgodgöra sig fodret optimalt. Eftersom de har hållt på och avmaskat i tid och otid kan du vara ganska säker på att tarmfloran är störd. Avmaskning är starkt och slår ut mycket av den naturliga bakteriefloran som ska finnas i tarmen.
På SLU har man forskat kring bakjäst och kommit fram till att det är det enda som kan hjälpa mot kolik och fång, dvs magsjukdomar.
Med en bra tarmflora får hästen de bästa möjligheterna att ta sig på ett bra sätt.

Om man ger för mycket protein så kan det bli så att det går åt för mycket energi till att bryta ned det så att hästen inte tar sig, därför ska man vara försiktig med att ge foder som höjer proteinet för mycket.

Om hästen inte tar sig så att du ser skillnad på några veckor så vänj in olja försiktigt och blanda ut det i betfor. Betfor räknas också som grovfoder.

Lycka till och hoppas att det finns en frisk häst därinne!
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Gud så söt! Väldigt vackra ögon!

Vill bara önska er lycka till :) Skall bli kul att följa!
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

*kl*

All eloge till dej först och främst!!:bow::bow:
Blir så GLAD över att se att det finns sånna som du!! Speciellt till våra kära ridtravare..Verkligen glad:)

Jag ser att han står lite under sig på bilderna..det kan hänga ihop med hovens vinkel eftersom den inte var toppen direkt..Kan också vara för att han är öm i just bakpartiet, ofta vill dom ju stå lite under sig om dom har låsningar/smärta bak i rygg/kors..

Men det är ju något du får se sen..kan ju vara att han fått ont pga at han gått med fel vinkel och på så sätt fått spänningar i kroppen..NU bara analyserar jag vilt!
Fast som det veterinären sa lät vettigt tyckte jag. Du får ge det tid och se vad som kommer när hästen börjar få normalt hull igen!
När det gäller hovarna så kan det ju vara bristen på olika näringsämning pga dålig utfodring som gör hovarna så purösa..så det ger säkert med sig det med nu! När jag började lägga till mer protein i min hästs kost så blev hans hovar betydligt mindre purösa tex:)
Kolla masken senare igen, nu är egentligen fel tid att kolla masken, nu ligger larverna gärna latent under de kyliga månaderna, för att sedan vakna till liv i vår..så det behöver inte betyda att hästen är maskfri tyvärr, vid ett negativt svar just nu.

Ja, lite rörigt skrivet..men bara lite tankar från mig!(jag har bara skumläst andras inlägg, kanske har dom redan skrivit samma till dej, ber om ursäkt då)

Vill gärna följa er på vägen, så gärna adress till mig med! Och vad sockersöt han är:D
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

förstår inte hur en så fin häst kunde misskötas till det skicket han är i :crazy:

han har tur som har dig! :love:


kan det vara så att han har haft lättare kolik eller något? bajsar han som han ska?
kanske har reagerat på krafften nu...
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Nää, och det har ju gått snabbt...

Han bajsar och kissar som han ska, men tanken slog mig också att det kunde vara kolikkänningar. Men jag lyssnade på magen och den lät som "normalt", altså inte tyst eller något. Dessutom bajsade han i stallgången också.

Kan det vara så att han helt enkelt tycker att det blir för varmt med fleecetäcket? Han har ju en jädra päls eftersom han varit halvdåligt täckad nu i vinter, men jag tycker ändå det känns konstigt om han skulle tycka det är varmt pga det, då han inte är svettig på kroppen utan endast ansiktet.

jag tempade han nu idag, 37.2, visserligen hade han varit ute då också.. men känns inte så konstigt ändå?

Han är verkligen megahalt idag.. i både skritt och trav. Jag kan inte riktigt lokalisera det, veterinären sa vä fram men jag tycker det känns som höger bak också.

Han är sne och otroligt ojämnt musklad. Jag ska berätta exakt hur på bloggen, bit för bit så kanske någon har något tips ? Ni får hemskt gärna lämna kommentarer osv om ni har några åsikter, alt skriva ett mail!
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Har hovslagaren varit hos hästen?

Jag tog hand om en häst i liknande skick och det tog tid innan hästen var fräsch igen. Bara att gå i en stor hage gjorde hästen rejält trött i början. Och hästen såg oren ut ganska många gånger i början men det var nog helt enkelt träningsvärk.
 
Senast ändrad:
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Han är verkligen megahalt idag.. i både skritt och trav. Jag kan inte riktigt lokalisera det, veterinären sa vä fram men jag tycker det känns som höger bak också.

Borde inte hästen in på klinik ändå? Om den är väldigt halt har den väl antagligen väldigt ont också...:(
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Jag köper inte att hästen bara är eftersatt och inte fått mat hos förra ägaren. Det är något sjukt med honom och han borde få komma till klinik.

För mig så är hans symtom sådana att det första jag skulle kolla upp och skrivit om det tidigare är Cushing syndrom, det har visst bytt namn nu men minns inte till vad.

Han är tvärmager och fullt omusklad förutom de som håller honom stående än så länge, han ömmar om hovarna, han ömmar om hela kroppen och rör sig lustigt, han äter och dricker väldigt bra ändå händer inget (cursinghästar dricker mängder), han har enl. dig lång päls kvar (under magen) han ser även ut att ha päls åt det lockiga hållet och på kortet där man ser han framifrån så ser han även svullen ut över ögonhålorna, nu har han börjat uppvisa mer smärta kanske även lättare koliksymtom och han har börjat att svettas vilket dessa hästar också gör. De kan även ha diffusa luft -och andningssymtom samt fång.

Har han skor eller är han barfota nu? Det är en otrolig skillnad på att lägga hela sin vikt på hoven och gå och stå hela dagarna än att visiteras med visitertång. Gallor är alltid ett tecken på att någon inte står helt rätt till, en värmeökning i ballar och trakter visar också att det händer något i hoven. Med tur så är han bara hovöm av att inte ha skor och skall då ha skor på sig igen för smärtlindring men det kan även leda till fång och det är ju mindre kul.

Jag kan ha helt fel men symtomen är för många för att jag skulle ignorera dem om det vore min häst.

Eftersom han uppvisar en försämring på väldigt kort tid så skulle jag åka till klinik och utreda hästen för att kunna hjälpa honom fullt ut på rätt vis. Han är väldigt nedsatt och bör inte utsättas för mer smärta och stress i sin kropp.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
12 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp