Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

När jag läser era upplevelser så inser jag vilken tur jag haft som hamnat på en så bra och öppensinnig klubb från början.
Jag var uppenbarligen naiv när jag trodde att det var så det var på de flesta klubbar.

Å jag kan bara hålla med dig! Jag blir nästan mörkrädd av att läsa om att hundägare nekas gå kurs pga av ras. Skulle jag få reda på att det går till så på min klubb skulle jag bli galen!!

Sen måste man väl alltid i sådana här situationer se att det faktiskt finns två sidor utav en historia. Här hör vi en, den andra versionen kan ju endast den andra parten stå för och det är ju inte säkert att den upplevde situationen på samma sätt. Men hur som så bli man bestört av att läsa om en del bemötanden ifrån SBK-klubbar!
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Håller med!
På min klubb verkar (iallafall de flesta) bara bli glada när det kommer olika typer av raser. Folk blir glada av att ägarna vill träna oavsett ras!
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag håller också med! Jag går valpkurs nu, min hund är den enda som tillhör brukshundsgruppen och förutom honom är det bara 2 hundar till från rasgrupp 1. I övrigt är det en härlig blandning av raser, dock ingen blandras just den här gången(men det är så ovanligt att instruktörerna var förvånade). Även på våra öppna träningar kommer alla möjliga ekipage, alltifrån de som tävlar elit till de som bara vill få lite vardagslydnad.

Vad gäller olika tävlingssektorer så agerar rallylydnadsfolk vittringsläggare när vi har spårtävling och IPO-folket står i cafeterian när vi har agilitytävling. :)
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag ocksa. Och som jag SKRUTIT om BHK och hur fantastiskt det fungerar i Sverige, men det verkar inte alls vara sa bra som jag tyckte.:o
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Det är skrämmande tycker jag, då ett av bhk klubbens mål är att utbilda hundägare och så läser man här att klubbarna stänger ute folk som vill ha hjälp. Jag är huvudmedlem i en bhk-klubb, där jag också är aktiv, är sedan delmedlem i två andra där jag brukar vara och träna, och upplever inte att det är så som det beskrivs i tråden på någon utav dem. Men jag kanske då bara har tur att tre av mina närmsta klubbar är såpass trevliga?
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag måste ha haft en jäkla tur tänker jag. Jag är ofta runt och tränar på samtliga klubbar i Blekinge, några i Skåne emellanåt och nu även i Halland. För några år sedan var det även några ställen i Småland. Har aldrig varit med om liknande!

Nu för tiden har jag iofs malle, plus att jag kan föra mig bra bland folk, men även med lapphundarna förr så gick det bra och folk var iaf trevliga.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Håller med!
På min klubb verkar (iallafall de flesta) bara bli glada när det kommer olika typer av raser. Folk blir glada av att ägarna vill träna oavsett ras!

Det kan säkert vara så att de flesta är snälla och trevliga och försöker välkomna nya människor med hundar för att värva fler medlemmar.

Men det räcker ju med att man träffar en som inte är trevlig för att man ska känna sig ovälkommen och aldrig mer vilja komma tillbaka och tycka att det är en jävla skitklubb.

Dock vet jag att den klubben som var på min hemmaplan när jag bodde hemma hyste agg mot okunniga nykomlingar då jag vet om betydligt fler än jag som inte varit välkomna där men andra har fått ett helt annat bemötande men de hade rätt ras på hundarna och var kunniga sen tidigare...
Men lite surt är det att råka höra hur de snackar skit om alla ouppfostrade hundar och ägare som inte tränar hundarna.
Men samtidigt är vi inte välkomna på kurser heller så vi kan göra något åt det.
Blir en aning motsägelsefullt...

Men nu bor jag inte kvar och snart har vi en ny familjemedlem så jag kanske ska prova att gå till brukshundsklubben här och se om jag får ett annat bemötande.
För den här klubben har jag aldrig varit till, kan ju vara spännande att föra statistik på vilka som är snälla och dumma :D

I Södertälje var de iaf jäkligt trevliga, synd bara att jag aldrig bott i närheten så det har inte varit något alternativ :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 986
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 364
Senast: Disen
·
Övr. Hund vad ni tycker om en sak. Jag var på en utställning igår med min hund. En bit från oss satt två tjejer med varsin vovve. Den ena var...
2
Svar
34
· Visningar
2 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp