Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Ja men så är det ju på alla brukshundklubbar. Även min klubb är helt ideell.

Jag tycker fortfarande att det känns konstigt att åberopa just medlemsskapet när man lika gärna bara kan stå på sig ang reglerna.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag tycker liksom att det är två helt olika problem. Det hade ju inte varit okej att de rastade på planen även om de vore medlemmar!?
Så om ni normalt sett inte frågar alla okända om medlemsskap, varför använda det som "maktmedel"?

Om man bortser från hur man beter sig, så är klubben till för klubbens medlemmar. Så är det. Hade det inte funnits medlemmar hade inte klubben funnits till.
Personer som inte är medlemmar, men som är nyfikna på klubben och vill komma och besöka klubben är väldigt välkomna. Välkomna att titta, välkomna att träna, välkomna att prata med andra människor som finns på klubben.

Människor som har fått reglerna förklarade för sig, som är införstådda i vad som gäller och varför, men som tycker sig stå över dessa regler och inte behöva följa dem, har ingenting där att göra.
Är personen inte medlem, då är det inget att diskutera, de kan vara så vänliga att lämna området.
Är personen medlem så blir det ett fall för styrelsen.

Tycker du annorlunda?
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Ja men så är det ju på alla brukshundklubbar. Även min klubb är helt ideell.

Jag tycker fortfarande att det känns konstigt att åberopa just medlemsskapet när man lika gärna bara kan stå på sig ang reglerna.

Jo det är ju fint om det fungerar.
Men samma fråga igen, om de inte tycker sig behöva följa reglerna?
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

När gjorde du det under samtalet?

Alltså, okej att man kan reagera om någon släpper en hel flock hundar mitt i allt och tar vattenskålar som uppenbart (?) är någons privata, men är inte det där lite... att ta i?

Jag tränar massor på brukshundklubbar men hade faktiskt blivit rätt bra paff om någon random hade kommit fram och bett mig uppge namn och personnummer för att kunna kontrollera mig.

Då har du inte varit hos oss, det står klart och tydligt bland anläggningsreglerna att medlemskort ska medföras, och att du är skyldig att visa upp det vid förfrågan.
Och denna kontrollen görs av i stort sett alla medlemmar om de ser okända människor på anläggningen. Men självklart kan kontrollerna göras på väldigt olika sätt...

Varför ska en del betala för att anläggningen sköts och hålls i ordning medan andra har tillgång till gratis anläggning för att dom är fräcka nog att bara ta vad dom vill ha?
Det handlar liksom inte om några stora pengar per medlem men blir ändå en del i slutändan när alla betalar, och ju fler medlemmar vi har i registret ju enklare blir det att motivera för kommunen varför de ska fortsätta ge oss bidrag...

/Camilla
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Om någon hade gjort det mot mig när jag var ny på BHK så hade jag aldrig kommit tillbaka... Nu var de visserligen inte medlemmar men om de hade varit det så hade det varit ett rejält övertramp från din sida.
Jag förstår att du upplevde dem ohyfsade och man ska absolut inte göra som de gjorde men man måste ändå bete sig bra mot de som man träffar.
Folk är märklig och gör märkliga saker, även om de är medlemmar på BHK, en tyckte att det var helt okej att mata min hund med godis när jag vände ryggen till eftersom jag inte gav honom så mycket godis som hon tyckte att han behövde. :banghead:
En annan tyckte att det var helt okej att hens aggressiva hund fick springa runt lös, den var ju så liten... Men det gäller att behålla lugn, vara tydlig och en rätt stor dos tålamod och även en aning humor. Och jag tackade nej till en plats i styrelsen men satt med i agilitysektionen så jag hade rätt bra koll på den tiden när det begav sig.

Fast varför är det ett grovt övertramp att kontrollera att du är medlem?
Anläggningen hålls ju i ordning av medlemmar för medlemmarna, inte för att allmänheten ska utnyttja det utan att hjälpa till med underhållet antingen genom jobbet eller att betala för sig...
Fram för allt att göra kontrollen när dom faktiskt säger sig vara medlemmar borde ju inte vara några problem, medans hade dom svarat att vi är inte medlemmar, så hade i alla fall jag glatt välkommnat dom att titta/träna denna gång, men påtalat att det är en förening som står för anläggningen och för fortsatt nyttjande av anläggningen krävs medlemskap i klubben.

/Camilla
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jo det är ju fint om det fungerar.
Men samma fråga igen, om de inte tycker sig behöva följa reglerna?

Då får man väl vänligt men bestämt be dem lämna området. Men just medlemskapet har ju egentligen inte med saken att göra om ni nu inte har för vana att kontrollera samtliga nya.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Då får man väl vänligt men bestämt be dem lämna området. Men just medlemskapet har ju egentligen inte med saken att göra om ni nu inte har för vana att kontrollera samtliga nya.

Poängen var ju att de hävdade att de hade samma rätt att vara där som vi, som argument för att de inte skulle behöva gå därifrån. :banghead:
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Fast varför är det ett grovt övertramp att kontrollera att du är medlem?
Anläggningen hålls ju i ordning av medlemmar för medlemmarna, inte för att allmänheten ska utnyttja det utan att hjälpa till med underhållet antingen genom jobbet eller att betala för sig...
Fram för allt att göra kontrollen när dom faktiskt säger sig vara medlemmar borde ju inte vara några problem, medans hade dom svarat att vi är inte medlemmar, så hade i alla fall jag glatt välkommnat dom att titta/träna denna gång, men påtalat att det är en förening som står för anläggningen och för fortsatt nyttjande av anläggningen krävs medlemskap i klubben.

/Camilla

Sättet det gjordes på, att gå och hämta ett papper och be dem skriva upp personnummer för kontroll... Om det nu är så att man kontrollerar nya så får man helt enkelt säga till att man alltid ska ha med sig medlemskortet, nu var det tydligen inte rutin på just den brukshundsklubben det handlade om för då hade ju frågan varit: Vi kollar alltid medlemskorten just för *alla argument som har kommit upp i tråden* kan jag få se erat? Vilket är ett betydligt trevligare bemötande... Då finns det ett par olika svars alternativ:
Ja här är det, vapå man förklarar reglerna och varför
Nej det har jag inte med mig för jag visste inte om det, varpå man förklarar att det ska vara med och varför, och så en förklaring av reglerna och varför!
Nej jag är inte medlem, förklara varför man ska vara medlem och reglerna som gäller för anläggningen.
Nu verkar ju du faktiskt vara rätt trevlig mot nya besökare men jag upplever inte TS så, alltså reagerade jag som jag gjorde.

För mig som ny hundägare, ute från landet och gått kurs för en jakthundstränare som uppmuntrade löp tikar på kurserna för att de var bra störningsmoment så kändes alla regler när man kom till BHK en aning för mycket och löjliga. Men med trevligt bemötande och förklaringar till varför reglerna finns och hur man tänker runt dem så kändes det betydligt bättre. Och som sagt jag kom så långt att de ville välja in mig i styrelsen men jag tackade nej, så jag tror inte att jag var någon hopplös medlem som inte förstod något.
Jag är övertygad om vänlighet och hjälpsamhet ökar medlemsavtalet betydligt mer än bortkörda hundägare. Hundägaren som nu blev bortkörd har ju inte en aning om vem TS är, det kunde ju lika gärna ha varit en helt vanlig annan hundägare som bara ville vara ifred. Det varianten är inte heller helt ovanlig... Jag hade en tant som skulle polisanmäla mig för intrång på privat mark och att jag dessutom var så hemsk att jag lät hunden bada på sjön så borde jag allra minst få dagsböter. Jag konstatera lugnt att hon gärna fick ringa ut polisen för den som gjorde intrång var hon, det är våran mark och arbetsplats och jag har full rätt att vara där... Tanten dröp av men hade det varit någon annan än mig hon hade gett sig på så hade hon ju lyckats jaga bort dem...
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Du har ju ingen aning om vad jag sa och vad hon sa innan vi kom till den punkten då jag bad om hennes uppgifter?

Och du skriver till ch791022: "Nu verkar ju du faktiskt vara rätt trevlig mot nya besökare men jag upplever inte TS så"

Har du någonsin träffat mig som ny besökare på klubben?
Hur kan du fälla ett så generellt bedömande baserat på en enskild händelse som du för övrigt har valt att tolka väldigt fritt till min nackdel?
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

RÖDA byxor! ;)

Jag har en massa fördomar mot BHK. Känner inget större förtroende mot organisationen vare sig på lokalt plan eller riks. Är inte ett dugg lockad att vända mig till dem för kurser eller träning heller.

Jag får ytterligare vatten på min kvarn om att BHK är en ganska missunsam grupp för inbördes beundran. Om man råkar komma dit som okunnig behandlas man högfärdigt och ogästvänligt istället för att bli bemött som en potentiell träningskompis och medlem. Inte riktigt min tekopp...
Jag var medlem ett tag när min hund var yngre. Aldrig mer.

Inledningsvis och utifrån sett var det ju trevligt och bra, men när jag sedan engagerade mig i klubben var det inte lika kul. Falangbildning, skitsnack och fullt av självutnämnda ordningspoliser - och så inbördes beundran inom falangerna såklart.

Droppen var när jag, under en träning med min hund, stod och snackade med en nytillkommen tränare en stund (detta var i sig en del av träningsmomentet: platsliggning medan matte gör något annat) och BHK:s självutnämnde ledare började vråla på mig från andra sidan appellplan och blev skitsur för att jag inte hörde och dessutom hade mage att prata med den nya tränaren.

Och ja, hen hade röda byxor.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Men det är så himla tråkigt att man fått så dåligt intryck av en enskild klubb att man drar slutsatsen att alla klubbar fungerar så.

Vi har jobbat hårt med att få det positiva klimat och bra gemenskap vi har nu. Men när jag säger så inser jag att jag stärker dina fördomar kring "inbördes beundran", så du får helt enkelt komma och hälsa på så får du se själv :)
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Men det är så himla tråkigt att man fått så dåligt intryck av en enskild klubb att man drar slutsatsen att alla klubbar fungerar så.
Det gör jag inte, men jag tänker inte utsätta mig själv för risken att råka ut för en sådan klubb till, så jag håller mig borta.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

1) planen är endast för medlemmar, det kan ju vara en bra anledning att inte beträda planen öht
2) rastning är förbjuden

Säger man bara 2) så säger de att de plockar upp efter sin hund. Talar av erfarenhet. Vissa ljuger och säger att de är medlemmar och om de återkommer så kan det vara bra att ha det svart på vitt att de faktiskt inte har rätt att vara på planen.

Angående bemötande så har jag bara varit otrevlig (eller inte ens det, bestämd är nog ett bättre ord) mot en enda, denna person har vid ett flertal tillfällen uppfört sig så illa att vi övervägt polisanmälan. Irl är jag faktiskt väldigt trevlig men det betyder inte att jag ät ganska irriterad egentligen. Hundrastarna kostar pengar men ffa tid och energi som jag hellre lagt på annat. Hade de bara respekterat skyltarna hade mitt liv varit lite enklare.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Då har du inte varit hos oss, det står klart och tydligt bland anläggningsreglerna att medlemskort ska medföras, och att du är skyldig att visa upp det vid förfrågan.
Och denna kontrollen görs av i stort sett alla medlemmar om de ser okända människor på anläggningen. Men självklart kan kontrollerna göras på väldigt olika sätt...

Njä, er har jag nog inte besökt! :D
Kom faktiskt på nu att jag en gång fått frågan om jag var medlem på en klubb. "Japp", sa jag. "Kul, vad fin din hund ser ut!", sa han.

Klart att inte en massor av människor ska springa runt på klubbarna varje dag utan att vara medlemmar.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Och har sitter jag och onskar att vi hade nagot liknande BHK ... Anything ...
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag har också råkat ut för verkligt tråkiga typer i både häst- och hundklubbar...men för den delen drar jag inte slutsatsen att alla medlemmar i alla brukshundklubbar och ryttarföreningar är skitstövlar.

Att jag de senaste åren gått flera kurser hos en duktig och trevlig privatare betyder inte heller att jag tro att alla privatinstruktörer är duktiga heller!
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

*KL*
Igår var jag på Biltema, iklädd neongul jacka med texten INSTRUKTÖR och SBK-emblem. Jag står djupt försjunken i vindrutetorkarlistan när en man frågar mig om han kan fråga mig en sak iom att jag är hundinstruktör. Öh visst säger jag. "Vet du hur lång tid det tar att få tillbaka en stulen hund?" frågar han då. Jag ser ut som ett frågetecken.... Han säger då att hans hund blivit stulen och att han tagit kontakt med någon grupp på internet men han undrar hur lång tid det tar att få tillbaka den? Han trodde jag visste det eftersom jag var instruktör? Svarade att jag tyvärr inte hade någon aning men hoppades att hans hund kommer tillbaka.

Men det verkar som om allmänheten inte har så bra koll på vad brukshundklubben sysslar med....
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag har också råkat ut för verkligt tråkiga typer i både häst- och hundklubbar...men för den delen drar jag inte slutsatsen att alla medlemmar i alla brukshundklubbar och ryttarföreningar är skitstövlar.

Att jag de senaste åren gått flera kurser hos en duktig och trevlig privatare betyder inte heller att jag tro att alla privatinstruktörer är duktiga heller!
Jag upprepar: Det gör jag inte, men jag tänker inte utsätta mig själv för risken att råka ut för en sådan klubb till, så jag håller mig borta.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Har en hund klubb inte långt här ifrån klubbstuga och hinder på en sida av vägen och lydnadsplan på andra detta ligger på slutet av vägen sedan tränings område för brandmän och sedan skog.

Kunskap om hur det funkar och hur dom tränar saknas hos mej men det jag har lärt mej är.

Att gå på vägen med en tik som löper för att gå in i skogen är en döds synd.

Lydnaden funkar så länge det inte finns någon störning, har många gånger hört långa ramsor av svordomar när man rider förbi.

Dom hindrar folk att använda vägen dom få gångerna det varit lydnads tävling, hon som vaktade så ingen kom från skogen uppskattade inte när jag undrade om inte en hund som tävlar i lydnad inte klarar lite störning.

Och ibland kan man vara fast där i en evighet för en trevlig prat stund när man kommer och rider förbi.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag maste da fa saga att nar Miss Mandy och jag var i Sverige blev vi sa valdigt val mottagna pa bade Sodertalje och Botkyrka BK. En hel massa manniskor stallde verkligen upp for oss, jag fick bade traningshjalp och vanner for livet. Ni maste ha gatt till "fel" BK helt enkelt.
Fast då kom du med en regelrätt bruksras och hade redan en bra lydnad på din hund. Det är ju klart att man är med då på ett helt annat vis än de som inte har en sk brukshund.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 643
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 019
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 372
Senast: Disen
·
Övr. Hund vad ni tycker om en sak. Jag var på en utställning igår med min hund. En bit från oss satt två tjejer med varsin vovve. Den ena var...
2
Svar
34
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp