Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Beter man sig som en idiot finns det stor risk att man blir behandlad som en idiot.
I alla andra fall så är idioten personen som behandlar andra som idioter.
Men kära nån, på riktigt, kallar du mig för idiot??

Jag kom inte ens så långt som till den ena klubben, eftersom ordföranden på telefon förklarade för mig att jag med min ena ras inte är välkommen eftersom de inte kunde garantera hennes säkerhet. När jag tog kontakt med nästa klubb för att höra deras rutiner tyckte den personen att jag inte skulle bry mig om att träna med min ena hund, men att jag var välkommen med min andra.

Sen gav jag upp och startade en tråd här och fick jättebra förslag och råd.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Pratar ni dessa klubbar eller SBK generellt? Väldigt många på vår klubb har/har haft blandraser och i och med att Rallyn och Agilityn är så stora så är bruksraserna i minoritet. Vanligaste hundtypen hos oss är nog retrievers och spaniels. Jag tror inte vi är jätteunika.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Trist! Jag skickade en kursinbjudan på fortsättningskurs i tävlings-och brukslydnad till en chihuahua-ägare. Och blev sååå besviken när jag inte fick svar. Det hade varit riktigt fränt att se en sådan på tävling :)
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Har en hund klubb inte långt här ifrån klubbstuga och hinder på en sida av vägen och lydnadsplan på andra detta ligger på slutet av vägen sedan tränings område för brandmän och sedan skog.

Kunskap om hur det funkar och hur dom tränar saknas hos mej men det jag har lärt mej är.

Att gå på vägen med en tik som löper för att gå in i skogen är en döds synd.

Lydnaden funkar så länge det inte finns någon störning, har många gånger hört långa ramsor av svordomar när man rider förbi.

Dom hindrar folk att använda vägen dom få gångerna det varit lydnads tävling, hon som vaktade så ingen kom från skogen uppskattade inte när jag undrade om inte en hund som tävlar i lydnad inte klarar lite störning.

Och ibland kan man vara fast där i en evighet för en trevlig prat stund när man kommer och rider förbi.

Det är väldigt stor skillnad på hur man jobbar där.
Vi tränar alltid blandat hanar och tikar oavsett löp eller inte, eller hästar och annat som passerar är ju skitbra störningsträning. Ju konstigare störningar man lyckas få till vid träning ju enklare är det för hunden när det väl gäller att göra rätt och behålla fokus oavsett vad som händer runt i kring.

Och jag håller med dig om att en hund klar för tävling i lydnad ska klara det med lite störning med.

/Camilla
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Trist! Jag skickade en kursinbjudan på fortsättningskurs i tävlings-och brukslydnad till en chihuahua-ägare. Och blev sååå besviken när jag inte fick svar. Det hade varit riktigt fränt att se en sådan på tävling :)

Här finns ett chihuahuaekipage på en grannklubb, såg rätt kul ut när den hamnade mellan två rottweiler på platsliggningen på en tävling. :D

På min klubb är det en salig blandning av blandraser och renraser av olika slag. Det är LÅNGT ifrån någon schäfer- eller ens brukshundsdominans.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Trist! Jag skickade en kursinbjudan på fortsättningskurs i tävlings-och brukslydnad till en chihuahua-ägare. Och blev sååå besviken när jag inte fick svar. Det hade varit riktigt fränt att se en sådan på tävling :)
Sen när vi väl hamnade rätt (detta var ju precis efter att jag flyttat till Sverige från Irland så jag var ju lite halv lost också) så löste det sig fint. Nu är hon ju gamla tanten som är halvpensionerad, men vi gick både fortsättningskursen, Lyndandsklass 1 och 2, agility och spårkurs. Hon är väl inget stjärna precis då hon saknar lite motivation, men hon glänste på platsliggning, fotgåendet och i nybörjarkursen i agility. Resten var väl sådär. ;)

Men det gav ju mig och hunden en rättvis chans att aktivera oss och göra grejer. Att träna ger ju mersmak för mer träning och den dagen jag inte har denna hunden längre skaffar jag mig kanske någonting mer arbetsvilligt, speciellt eftersom jag inte har häst längre och tävlar med. Stacey är ju ingen tävlingsstjärna och jag vill ju gärna tävla. ;):p
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Fast då kom du med en regelrätt bruksras och hade redan en bra lydnad på din hund. Det är ju klart att man är med då på ett helt annat vis än de som inte har en sk brukshund.

Sant ... men jag var ocksa helt lost. Jag kunde inte termer, regler, eller vad lydnad i Sverige ar. Jag hade lydnad, men lydnad har ar helt andra moment och jag kunde (kan!) inte ens terminilogin runt hund pa Svenska. Jag traffade manga jatte vanliga och hjalpsamma manniskor.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Men kära nån, på riktigt, kallar du mig för idiot??

Nej absolut inte!
Jag syftade på att de som kom till vår klubb betedde sig som idioter och fick därmed en sådan behandling som många här anser var orättvis.
Det var därför jag var noga att lägga till den andra meningen.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Hos oss är det också väldigt blandat, fast just schäfer är nog ganska ovanligt faktiskt.
Våra toppbruksekipage skulle jag säga är tre Springer Spaniels och en Jaktlabbe.

Agilityn är vår största gren i klubben med flest utövar och nu ska vi starta upp en Rallylydnadssektor.
Lydnad är det nog ganska många som tränar, men just brukset ligger sist om man räknar antal utövare.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Nej det är väl lite mycket begärt med 10: or rakt av på tävling. Men att få se en sådan på tävling hade varit jätteroligt. På lydandstävlingar ser man en och annan minihund, men jag tror det är ännu ovanligare på brukstävlingar. Och så hade det varit utvecklande för mig som instruktör att ha en liten vavva på kursen.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Det var faktiskt något som vi i vår styrelse diskuterade nu när det var dags att föreslå några av våra allmänlydnadsinstruktörer för vidarutbildning till tävlingslydnadsinstruktörer - att det var en fördel med folk som hade erfarenhet av att träna andra hundraser än just exempelvis schäfer. En av dem vi hoppas vill gå utbildningen tävlar lydnadsklass 3 med sin staffe.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Det var faktiskt något som vi i vår styrelse diskuterade nu när det var dags att föreslå några av våra allmänlydnadsinstruktörer för vidarutbildning till tävlingslydnadsinstruktörer - att det var en fördel med folk som hade erfarenhet av att träna andra hundraser än just exempelvis schäfer.
Har man aldrig tränat en hund som egentligen saknar träningsmotivation så är det ju hopplöst. Det är ju enorm skillnad på en arbetsvillig hund som är kontaktsökande och på en hund som mentalt pekar finger åt dig när den vägrar göra de enklaste momenten eftersom det regnar eller blåser för mycket. ;)

Oj, vad många bra råd och tips jag har fått av bruksfolk, men som helt enkelt inte är helt tillämpliga på min chihuahua för hon saknar de där bitarna som en arbetande bruksras har. "Men använd inte godis, ha en leksak istället". Hahahahahaha!!! ;)

Tack och lov har jag en annan hund som är betydligt roligare att jobba med. Annars hade man ju aldrig orkat. Snacka om att stånga sig själv blodig mot en tegelvägg. :banghead:
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Kl ock OT

Helt plötsligt är jag väldigt glad över min lilla lilla hemma klubb där alla oavsett ras och ambitioner är välkommen med eller utan medlemskap. Självklart vill vi att folk som använde anläggningen kontinuerligt betalar för sig men mig veterligt har vi aldrig haft problem med detta. Vi är alltid noga med poängtera att alla med hund är välkommen därför att vi vill bara ha roligt tillsammans och hjälpa varandra och andra med sina hundar. Så här ute i skogen där mairoteten har jakthundar behövs de öppna klimatet för även om vi är en Brukshundklubb vill vi stödja alla hundägare och alla hundar. Även jägarna ska våga komma till oss och få tips och råd utan att vi för den delen kräver medlemskap men om dem även i fortsättningen vill träna med oss ber vi dem lösa det. För oss är det viktigast att folk får hjälp med sina hundar så hundarna tex kan få den motion dem behöver istället för att bli satt i hundgård när dem inte kan gå i ett koppel.

Jag såg att någon skrivit om störning och det har jag dock stött på tex i Östersund där dem som tränade skydd bla fick ta emot så mycket klagomål över att deras träning störde andra hundar som tränade på den andra planen att skyddsfolket beslutade sig för att starta egen förening och flytta till egna lokaler.

I Sollefteå har jag hört bruksfolk som inte känner sig välkommen eller inte känner sig ha någon nytta av att besöka klibbeb pga att där är det rally lydnad och enbart rallylydnad som gäller och saker som platsliggning fins det inte en tanke om och speciellt då inte platsliggning med skott.

Är det så här det ska vara på SBKs klubbar nu? Bara dem som redan har lydnad (utan störning då) , bara dem som redan har kunskap, bara dem som har rätt ras och bara dem som tränar rätt sorts grenar ( då helst inte bruksprovs grenar) är välkommen?

Tror att klubbarna och således SBK gräver sin egen grav, borde SBK ge ut några allmänna rekommendationer för hur klubbarna ska skötas?

/Sara som tränar och arrangerar event inom SBK lokalklubb med enbart jämhundar att tillgå
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Nej såhär är det inte. Jag får många frågor om vår verksamhet både per mail och personligen när jag är på klubben och givetvis ser jag till att vara service minded och svarar på deras frågor samt lotsar dem vidare om det behövs. Men de som är nyfikna och intresserade av verksamheten är inte samma personer som ser klubben som en trevlig rastplats vars regler man strunta i om man vill. Om inte er klubb ligger nära bostadsområden och är inhägnat så skulle jag tippa på att ni inte ens ser dem hos er.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Nej såhär är det inte. Jag får många frågor om vår verksamhet både per mail och personligen när jag är på klubben och givetvis ser jag till att vara service minded och svarar på deras frågor samt lotsar dem vidare om det behövs. Men de som är nyfikna och intresserade av verksamheten är inte samma personer som ser klubben som en trevlig rastplats vars regler man strunta i om man vill. Om inte er klubb ligger nära bostadsområden och är inhägnat så skulle jag tippa på att ni inte ens ser dem hos er.

Näh det gör vi inte, alltså nä vi ser Inget av sådant hos oss och tycker det är bedrövligt att någon ens har en tanke på att man rastar på klubbens träningsområden . Men mitt inlägg var mer riktad mer allmänt om de folk skriver i tråden att de blivit bemött så illa att de inte vill vara inärheten an någon klubb eller att man bara är välkommen med den hund som är av bruksras osv
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Jag tror kanske att det finns en misstänksamhet mot "icke träningsmänniskor" bland medlemmar i klubbar som är mycket utsatta, vilket kanske kan uppfattas som otrevligt. Om jag undrar vad någon gör på vår plan så brukar jag gå fram och fråga "Hej, är du här för att träna?". Av näsrynkningarna att döma är det vissa som tycker det är en konstig fråga.

Sen ska man inte sticka under stol med att det här och var faktiskt förekommer människor med ganska tråkig attityd, och det blir ju dåligt för hela klubben om dessa personer genom sitt engagemang har tagit sig till maktpositioner inom föreningen. Jag har också råkat ut för den sortens människor, men de är inte unika för brukshundklubbar precis, utan finns i de flesta typer av föreningar.
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Kl

För någon dag sedan såg jag i ett annat forum en tjej som hade problem att hitta en vardagslydnadskurs. Hon bodde inte så långt ifrån min klubb, så jag talade om att hon är välkommen till klubben på de öppna träningarna vi har. Vi ska mötas upp där nästa vecka, så ska jag och några träningskompisar se om vi kan hjälpa henne med lite tips. Några av dessa är utbildade instruktörer så förhoppningsvis får hon ut något av det.
Om inte annat så är det alltid skönare att ha mågon att möta upp som ny, istället för att känna sig bortkommen.

Bara ingen av er berättar för henne vad otroligt otrevlig jag är mot nykomlingar :o
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Vi har också problem med hundrastare på klubben. Självklart förklarar vi att man 1) inte får rasta på planerna 2) bara får vara på planerna och träna om man är medlem i SBK. Om det är en seriös person som verkar vilja träna sin hund så informerar vi om kurser, medlemskap osv. Om det är en renodlad hundrastare så säger man åt dem att sluta använda planerna på det viset.

Vi har ju försäkringar inom SBK och dessa gäller inte icke-medlemmar så jag antar att det är en god anledning att inte låta icke-medlemmar träna på planerna även om de är seriösa. Nån annan kanske vet mer om det?
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

Kl ock OT
I Sollefteå har jag hört bruksfolk som inte känner sig välkommen eller inte känner sig ha någon nytta av att besöka klibbeb pga att där är det rally lydnad och enbart rallylydnad som gäller och saker som platsliggning fins det inte en tanke om och speciellt då inte platsliggning med skott.

Är det så här det ska vara på SBKs klubbar nu? Bara dem som redan har lydnad (utan störning då) , bara dem som redan har kunskap, bara dem som har rätt ras och bara dem som tränar rätt sorts grenar ( då helst inte bruksprovs grenar) är välkommen?

Det är inte bara i Sollefteå det är så, så är det på flertalet andra brukshundsklubbar också.

Jag kommer aldrig att glömma när vi skaffat oss vår första hund, en ung Rysk Svart Terrier som vi inte alls visste hur vi skulle träna- det var ju första och vi var såklart nybörjare med hund.

Självklart vände vi oss till den lokala brukshundsklubben som bara låg ngn km hemifrån då ambitionen var att lära oss och jag ville börja träna med hunden men där var vi inte välkomna för vi hade inte haft hunden sen den var valp och gått valpkurs...
Lite knepigt när vi fått låna en foderhund som var 1,5 år för att prova på om det här med hund var något för oss..

Efter det har jag träffat på folk från deras klubb och fått skäll för att jag inte tränat med hunden, för att hundar av såna raser måste minsann tränas!
Å det är ju lätt när man inte vet hur man ska göra och inte är välkommen heller.

Sen skaffade vi oss fler hundar, varav en valp och då ville jag gå kurs igen och vände mig till samma ställe eftersom jag ville gå valpkurs men då hade jag fel ras och det var en Dvärg Schnauzer...

Har varit till fler brukshundsklubbar i andra städer och blivit avvisad av diverse konstiga anledningar så nu har jag gett upp.
Bara att inse att det är klubben för inbördes beundran och är man inte redan med i gänget har man ingenting där å göra.

Tur att alla mina hundar visst blev vettiga ändå :)
Har numera flera vänner som tränar och tävlar aktivt med sina hundar som alltid berömmer mig och mina för att de är så väluppfostrade, hur nu det gick till för jag har inte uppfostrat dem direkt..
 
Sv: Allmänhetens okunskap för Brukshundklubbar

När jag läser era upplevelser så inser jag vilken tur jag haft som hamnat på en så bra och öppensinnig klubb från början.
Jag var uppenbarligen naiv när jag trodde att det var så det var på de flesta klubbar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 514
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 004
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 369
Senast: Disen
·
Övr. Hund vad ni tycker om en sak. Jag var på en utställning igår med min hund. En bit från oss satt två tjejer med varsin vovve. Den ena var...
2
Svar
34
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp